ACDsee 6 vs. IMatch, kokemuksiani + vertailua?/ongelmia

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
kihveli

ACDsee 6 vs. IMatch, kokemuksiani + vertailua?/ongelmia

Viesti Kirjoittaja kihveli »

Alla kyseltiin käytönnön kokemuksia ACD kutosesta. Laajennan vähän kysymystä siten, että kyselen myös ohjelman käytettävyyttä verrattuna IMatchiin.

Eli minulla on käynnissä tässä ohjelman valinta. Nämä mainitut ohjelmat on mulla nyt testikäytössä, IMatch ensin. Se tuntui aluksi hyvältä ja monipuoliselta. Peruskäyttöominaisuudet olivat näppärät eikä ohjelma ollut minusta niin vaikea käyttää kuin oli manattu täällä keskustelussa. Sen sijaan ominaisuuksia tuntui riittävän pitkälle. Erityisesti offline-median käyttömahdollisuus ja pätevät haut fyysisestä sijainnista riippumatta sekä tietokannan tietojen ajaminen iptc-tietoihin kiehtoivat minua.

Mutta:
kynnykseksi minulla uskomatonta kyllä nousi niinkin yksinkertainen asia kuin katselusovelluksen avuttomuus. Eli se todellakin on ainakin minulla hidas(!), rauta ei toki kaikkein tehokkain ole mutta riittävä (2,6 gigahz 512 mt). Hitaus korostuu nimenomaan mielenkiintoisinta käyttötapaa käyttäessäni eli categorioista kuvia poimimalla. Toiseksi kuvat piirtyvät todella yliterävinä läppärin näytölläni verrattuna muihin sovelluksiin.

Yritin ratkaista ongelmaa käyttämällä "Open with Kuvien ja faxien esikatselu", joka toimiessaan olisi ratkaissut nämä ongelmat tyydyttävästi. Kuitenkin ongelmaksi jää se, että katogorioiden ym. käyttäminen menettää merkityksensä, kun kuvat lähtevät selatessa seuraamaan (fyysisessä) kansiossa seuraavaa kuvaa eikä haun antamaa seuraavaa kuvaa. Harkitsin jopa sitä että alan joka kerta kopioimaan haun tuloksen väliaikaiskansioon ja katsoa niitä toisella ohjelmalla, jotta voin ottaa muuten hyvän arkistointiohjelman käyttöön, mutta tuo jos menis vähän liialliseksi säätämiseksi (ja alistumiseksi).

Jos tähän ongelmaan on jollakin ratkaisu, niin ohjelman valinta olisi selvä.

Toiseksi harkitsen siis acdseetä. Edellä mainittuja puutteita ei ole, päinvastoin. MikroPC kertoi miinuksena ohjelman hidastuvan suurilla tietokannoilla. Ohjelmassa puutteena mielestäni on mainitun iptc-ominaisuuden puute. Tosin voisin elää tämän ongelman kanssa (sitoutuen tähän yhteen ohjelmaan), koska ohjelma muuten tuntuu kohtuudella vastaavan tarpeitani, vaikka ei IMatchin tasolla ominaisuuksiltaan tunnu olevan.

Ongelmana puolestaan minulla on ollut testiarkistoja luodessani se, että en ole saanut arkistoa toimimaan siten, että kuvat voisi lopulta siirtää kovalevyltä cd:lle tietokannan älytessä, että kuvat ovatkin nyt CD:llä (+ tietää millä CD:llä). Tietokantaan olisi siis tätä ennen annettu kategorioita/hakusanoja ym. koskevat tiedot. Olen helpit ehkä ymmärtämättä lukenut läpi, mutta en ole saanut selvää onko tällainen offline-hommeli ollenkaan mahdollinen vaikka olen arvellut sellaisen tuen olemassa olon. Vai mitää meinaa cd-polton yhteydessä valinta "create a catalog of the database information for the files you are adding and place it on the disc." Tuollaista toimintaa olen kokeillut mutta en ole saanut tietokantaa toimimaan siten, että haut olisivat toimineet. Kokeilin myös sitten jotain import-juttua, mutta en tiedä liittyikö se asiaan. Ainakaan mitään en saavuttanut. Samasta asiasta on itketty alempanakin muutamassa kohtaa, mutta ratkaisua antavaa / tyrmäävää vastausta en löytänyt.

Entä onko alla olevaa vastaavaa toimintatapaa mahdollista käyttää acdseellä? Täyttäisi tarpeet tällainenkin, tosin muuttaisi suunnittelemani työnkulun erilaiseksi. Eli että ensin polttaisi levylle kuvat, jotka sitten jälkeenpäin ajaisi tietokantaan pitäen kuvat levyllä ja "isot pikkukuvat" (esim. 800 x 600) + itse tietokannan kovalevyllä?
Eli Keppanan käyttämää menetelmää meinaan
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=4375