Teknofokuksen optiikanpuhdistusohjeet
-
Teknofokuksen optiikanpuhdistusohjeet
Mietin vain, kukahan noudattaa sinänsä ihan hyviä ohjeita oman optiikan puhdistamisessa (uutiset 5.9.). Itselläni käytäntö on hieman "roisimpi", puhdistusnestettä paperiin ja linssin pintaa pyöritellään tovi. Sen jälkeen vain puhallus niin loputkin hituset lähtee pois.
Varmaan yo. menettelyllä saadaan optiikka nopeammin vaihtoon. Mutta en minä kyllä ole huomannut mitään sirontaa aiheuttavia naarmuja omissa kuvissani. Ehkä niitä kuitenkin sieltä löytyy kun oikein tihrustaa.
Varmaan yo. menettelyllä saadaan optiikka nopeammin vaihtoon. Mutta en minä kyllä ole huomannut mitään sirontaa aiheuttavia naarmuja omissa kuvissani. Ehkä niitä kuitenkin sieltä löytyy kun oikein tihrustaa.
-juha-
-
- Viesti:
Re: Teknofokuksen optiikanpuhdistusohjeet
Varsinaista tee-se-itse linssinhiontaa!Juha_H kirjoitti:Itselläni käytäntö on hieman "roisimpi", puhdistusnestettä paperiin ja linssin pintaa pyöritellään tovi.
Eikö niitä enimpiä roskia kannattaisi puhaltaa pumpulla pois tai jollain sudilla sutia, ennen kuin aloitat tuon "hiontavaiheen". Muistuta, jos olen sinulta joskus ostamassa objektiivia, että tulen järkiini.
-
- Viesti:
-
No kyllä minä pumpulla irtoroskat puhdistelen.
Onkos sitä olemassa tutkittua todistetta linssin kalvojen kestävyydestä suhteessa eri likahiukkasille. Luulisi, että jo tänä päivänä saadaan aikaan päällysteitä jotka kestävät muutakin kuin keskeltä reunoille ulottuvaa pyyhintää
Ihmettelyni kohdistui tuohon pesuhuone-kumihanska -linjalle.
Ja jos puhdistuksen "hypetystä" hakee, etsikööt keskusteluja ja ohjeita kennon puhdistuksesta. Nähtävästi joku nahkahousufirma tekee hyvää tulosta myymällä "ultrapuhdasta" puhdistusainetta sekä vain kennonpuhdistukseen sopivia "tikkuja" ja "pyyhkeitä".
Mutta ei tästä ihmettelystä tarvitse pulttia, pekola, ottaa. En minä varmaankaan sinulle ihan heti ole opiskoita myymässä.
Onkos sitä olemassa tutkittua todistetta linssin kalvojen kestävyydestä suhteessa eri likahiukkasille. Luulisi, että jo tänä päivänä saadaan aikaan päällysteitä jotka kestävät muutakin kuin keskeltä reunoille ulottuvaa pyyhintää
Ja jos puhdistuksen "hypetystä" hakee, etsikööt keskusteluja ja ohjeita kennon puhdistuksesta. Nähtävästi joku nahkahousufirma tekee hyvää tulosta myymällä "ultrapuhdasta" puhdistusainetta sekä vain kennonpuhdistukseen sopivia "tikkuja" ja "pyyhkeitä".
Mutta ei tästä ihmettelystä tarvitse pulttia, pekola, ottaa. En minä varmaankaan sinulle ihan heti ole opiskoita myymässä.
-juha-
-
- Viesti:
Ei tässä kukaan pulttia ole ottanut, kukin saa pilata objektiivit haluamallaan tavalla. Puhuit vain roisista puhdistuksesta, joten ajattelin, että hinkkaat linssit pilalle ilman roskien putsausta, mutta näinhän ei asia ollut.Juha_H kirjoitti:No kyllä minä pumpulla irtoroskat puhdistelen.
En ole itsekkään käyttänyt mitää pesuhanskoja. Pumpulla roskat pois ja Pec-Padseillä sekä Eclipsellä lähtee liat myös linssin pinnalta. Eclipse ei jätä sellaista moniväristä kalvoa pintaan, vaan linssi todella puhdistuu. Harvoin niitä itse linssejä tarvii putsata, jos käyttää UV-filtteriä.
Saattaa olla, ettei noita kennon puhdistusvälineitä ja aineita kauaa tarvitse Saksasta saakka tilailla.
ja kun itse parjasit minua markkinamiesten mainoslauseiden hokemisesta, mistä olet itse saanut puolueetonta tietoa siitä, että pec-padsien ja eclipsen avulla "linssi todella puhdistuu". oletko tarkastellut linssien pintaa muutenkin kuin silmämääräisesti? mistä tiedät mitä ja kuinka vahvoja ainesosia liuoksissasi käytetään? ovatko ne muutenkin kuin "yhteistyökumppanien yhdessä suosittelemia"? ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. :-Ptareone kirjoitti:En ole itsekkään käyttänyt mitää pesuhanskoja. Pumpulla roskat pois ja Pec-Padseillä sekä Eclipsellä lähtee liat myös linssin pinnalta. Eclipse ei jätä sellaista moniväristä kalvoa pintaan, vaan linssi todella puhdistuu. Harvoin niitä itse linssejä tarvii putsata, jos käyttää UV-filtteriä.
-
Silmälasit ja suodattimet pesen astianpesuaineella, ja tuloo huva. Kokeilin valmiiksi kosteita linssipyyhkeitä, ja pinnoittamattomat suodattimet jäi aivan järkyttävän likaisiksi.
"Fairy - 400 000 suodatinta litralla!" Pitänee ostaa jotain Nikonos-juttuja niin pääsee tuhertamaan samaa linsseille... ;)
"Fairy - 400 000 suodatinta litralla!" Pitänee ostaa jotain Nikonos-juttuja niin pääsee tuhertamaan samaa linsseille... ;)
---
-
- Viesti:
No kun se puhdistuu ;). Pelkällä vedellä ja pyyhkäisyllä tai hönkäys ja pyyhkäisyllä sormenjälkien rasva ja muu töhnä vain leviää linssin/filtterin pintaan muodostaen sellaisia värillisiä kuvioita. Eclipse puhdistaa kaikki rasvat linssin pinnasta, niin ettei siitä silmällä näe mitään epäpuhtauksia. Jos parin vuoden aikana ei yksikään linssi, filtteri tai kenno ole vaurioitunut, luotan noihin tuotteisiin. Netissä negatiiviset kokemukset leviävät eri foorumeilla kulovalkean tavoin ja luulen, että myös Pec-Padseista ja Eclipsestä liikkuisi hurjia juttuja, ellei ne toimisi, niinkuin valmistaja lupaa.piksi kirjoitti:ja kun itse parjasit minua markkinamiesten mainoslauseiden hokemisesta, mistä olet itse saanut puolueetonta tietoa siitä, että pec-padsien ja eclipsen avulla "linssi todella puhdistuu". oletko tarkastellut linssien pintaa muutenkin kuin silmämääräisesti? mistä tiedät mitä ja kuinka vahvoja ainesosia liuoksissasi käytetään? ovatko ne muutenkin kuin "yhteistyökumppanien yhdessä suosittelemia"? ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. :-Ptareone kirjoitti:En ole itsekkään käyttänyt mitää pesuhanskoja. Pumpulla roskat pois ja Pec-Padseillä sekä Eclipsellä lähtee liat myös linssin pinnalta. Eclipse ei jätä sellaista moniväristä kalvoa pintaan, vaan linssi todella puhdistuu. Harvoin niitä itse linssejä tarvii putsata, jos käyttää UV-filtteriä.
Yleensä ottaen kerron sellaisista asioista, joista minulla on kokemusta ja suosittelen hyväksi koettuja juttuja. Jonkun valmistajan mainostekstit saattavat olla harhaanjohtavia, ellet esim. sinä tai joku muu ole kokeillut juttua käytännössä. Teoria ja käytäntö eivät nimittäin aina kohtaa.
Saahan sitä putsata kennonsa/linssinsä vaikka tiskirätillä (tiedän tällaisen tapauksen), mutta eri asia on kannattaako se.
-
- Viesti: