Väriongelmia

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
-Olli-

Väriongelmia

Viesti Kirjoittaja -Olli- »

Olen tässä jo tovin pohtinut, teenkö jotain väärin vai onko vika muualla.

Tilanne: Näyttö on kalibroitu Spyder 3 Pro:lla. Käyttöjärjestelmä Windows 7 build 7100. Spyderin ohjelma lataa näyttöprofiilin ihan oikein kun Windowsin käynnistää.

Ongelma on seuraavanlainen:

Käytän rawien kääntämiseen Digital Photo Professionalia (versio 3.7) ja jos jotain muuta käsittelyä teen niin GIMPiä. Selain on Firefox, eli värihallittuja ohjelmia kaikki. Kuvat ovat sRGB-profiilissa. Itse ongelma koskee näyttöprofiilia ja sen käyttöä.

DPP:ssä work color space on sRGB. Color Matching Settings (for display) tuottaa päänvaivaa, eli jos valitsen sRGB:n, kuvat näyttävät omaan silmiini ihan hyvältä. Jos taas valitsen Use the OS settings/valitsen näyttöprofiilin manuaalisesti, kuvat näyttävät väreiltään hailakoilta eli värikylläisyyttä puuttuu.

Sama ongelma toistuu Gimpissä ja Firefoxissa: jos valitsen spyderin tekemän näyttöprofiilin näytön profiiliksi, värit ovat hailakat. Jos en valitse mitään, ongelma katoaa.

Spyderin ohjelmassa SpyderProof-osiossa kuvat näkyvät samanlaisina kuin noissa yllämainituissa ohjelmissa, jos en ole valinnut niihin erikseen käytettäväksi näyttöprofiilia. Jos olen, värit poikkeavat SpyderProofin näyttämistä.

Onko joku asia pielessä? Lukemani perusteella (useat ulkomaiset sivustot) minun pitäisi juurikin valita nuo asetukset, jossa värit ovat hailakat. Mietityttää vain, lataavatko nuo ohjelmat sen näyttöprofiilin ikään kuin kaksinkertaisena jos se on jo kerran Spyderin ohjelman toimesta ladattu. Ja jos säädän värikylläisyyden noissa kuvissa (joissa workflowssa on ollut käytössä näytön profiili) normaalille tasolle, ei-värihallituissa selaimissa esim. nettiin laitetut kuvat ovat todella värikylläisiä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Väriongelmia

Viesti Kirjoittaja kohan »

-Olli- kirjoitti:Olen tässä jo tovin pohtinut, teenkö jotain väärin vai onko vika muualla.

Tilanne: Näyttö on kalibroitu Spyder 3 Pro:lla. Käyttöjärjestelmä Windows 7 build 7100. Spyderin ohjelma lataa näyttöprofiilin ihan oikein kun Windowsin käynnistää.

Ongelma on seuraavanlainen:

Käytän rawien kääntämiseen Digital Photo Professionalia (versio 3.7) ja jos jotain muuta käsittelyä teen niin GIMPiä. Selain on Firefox, eli värihallittuja ohjelmia kaikki. Kuvat ovat sRGB-profiilissa. Itse ongelma koskee näyttöprofiilia ja sen käyttöä.
FireFoxin versio 3.0.15 taisi olla viimeinen joka toimii oikeasti värihalittuna. Testaa omasi alla olevasta linkistä.
http://www.color.org/version4html.xalter

-Olli- kirjoitti:DPP:ssä work color space on sRGB. Color Matching Settings (for display) tuottaa päänvaivaa, eli jos valitsen sRGB:n, kuvat näyttävät omaan silmiini ihan hyvältä. Jos taas valitsen Use the OS settings/valitsen näyttöprofiilin manuaalisesti, kuvat näyttävät väreiltään hailakoilta eli värikylläisyyttä puuttuu.
Laita DPP:ssä täppä kohtaan "Monitor profile" ja "Browse.." kohdasta haet luomasi profiilin monitorille.
-Olli- kirjoitti:Sama ongelma toistuu Gimpissä ja Firefoxissa: jos valitsen spyderin tekemän näyttöprofiilin näytön profiiliksi, värit ovat hailakat. Jos en valitse mitään, ongelma katoaa.

Spyderin ohjelmassa SpyderProof-osiossa kuvat näkyvät samanlaisina kuin noissa yllämainituissa ohjelmissa, jos en ole valinnut niihin erikseen käytettäväksi näyttöprofiilia. Jos olen, värit poikkeavat SpyderProofin näyttämistä.

Onko joku asia pielessä? Lukemani perusteella (useat ulkomaiset sivustot) minun pitäisi juurikin valita nuo asetukset, jossa värit ovat hailakat. Mietityttää vain, lataavatko nuo ohjelmat sen näyttöprofiilin ikään kuin kaksinkertaisena jos se on jo kerran Spyderin ohjelman toimesta ladattu. Ja jos säädän värikylläisyyden noissa kuvissa (joissa workflowssa on ollut käytössä näytön profiili) normaalille tasolle, ei-värihallituissa selaimissa esim. nettiin laitetut kuvat ovat todella värikylläisiä.
Tarkasta vielä näytön asetuksista onko luomasi profiili käytössä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-Olli-

kohan kirjoitti: FireFoxin versio 3.0.15 taisi olla viimeinen joka toimii oikeasti värihalittuna. Testaa omasi alla olevasta linkistä.
http://www.color.org/version4html.xalter
ICC 2 näyttää pelaavan, ICC 4 ei.
kohan kirjoitti: Laita DPP:ssä täppä kohtaan "Monitor profile" ja "Browse.." kohdasta haet luomasi profiilin monitorille.
Olen kyllä tehnyt noin, ei muuta mitään. Use the OS Settings tuottaa saman tuloksen kuin profiilin valitseminen manuaalisesti.
kohan kirjoitti: Tarkasta vielä näytön asetuksista onko luomasi profiili käytössä.
Se on defaulttina Windowsin asetuksissa.

EDIT: Laitetaan vielä screenshotit:

Monitorin profiililla
sRGB
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

-Olli- kirjoitti:Mietityttää vain, lataavatko nuo ohjelmat sen näyttöprofiilin ikään kuin kaksinkertaisena jos se on jo kerran Spyderin ohjelman toimesta ladattu.
Niin sanottu näytön profilointi laitteella on itse asiassa kaksi eri prosessia: kalibrointi ja profilointi.

Kalibroinnissa säätelet näytön omia säätöjä niin, että mittarin mukaan saat näytöstäsi eniten irti.

Profiloinnissa mitataan, miten näyttö toistaa värit ja valoisuudet kalibroinnin jälkeen. Tuloksena tehdään yleensä kaksi eri asiaa. Toinen on ns näyttö-gamman luonti ja toinen on varsinainen näyttöprofiili.

Näyttögamma muuttaa näytön valoisuuden toistoa. Se yleensä ladataan näytönohjaimeen kun kone boottaa. Tämä saattaa näkyä monitorin kirkkauden muutoksena.

Profiili antaa tarvittavat korjaukset, että värit saadaan toistumaan periaatteessa "oikein". Nämä korjaukset ladataan käyttöjärjestelmän asetukseksi, mutta ohjelmien pitää erikseen pyytää käyttöjärjestelmältä tiettyä profiilimuunnosta näytettävälle kuvalle.

"Tavallisesti" näytettäville asioille (ikkunakehykset, ikonit, teksti yms) ei näitä haluta tehdä, koska sekin veisi aikaa ja konetehoa. Profiileja tukevat ohjelmat taas pyytävät tekemään kuville konversion työtilaprofiilista näyttöprofiiliin, jotta värit toistuisivat oikein.

Työtilana ei tulisi käyttää näytön profiilia. Periaatteessa tähän ei ole mitään estettä, jos muuten asiat ovat kunnossa, mutta tilanteessa sinulla ei ole oikeastaan mitään keinoa varmistaa, että värihallittu työketju on kunnossa. Usein työtilaprofiilit antavat myös enemmän varaa kuvan säätöihin.

Sinun tapauksessasi minulla olisi kaksi arvausta. Ensimmäinen on se, että käytössäsi ns. laaja-gamuttinen näyttö, joka pystyy esittämään saturoituneempia värejä kuin esimerkiksi sRGB. Profiilin ohjaamana kuvat näyttävätkin latteilta, vaikka ovat todennäköisesti ihan oikein esitettyjä. Tämä tilanne voi olla jopa ilman laaja-gamuttista näyttöä. Hyvin helposti tottuu aivan liian kirkkaisiin väreihin.

Toinen vaihtoehto on, että Spyderillä tehty profiilisi on pielessä. Voi kokeilla uusia kalibroinnin ja profiloinnin ja katsoa tuleeko suunnilleen samanlaista jälkeä.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

-Olli- kirjoitti:
Monitorin profiililla
sRGB
Yritä vain totutella monitorin profiiliin. Toinen on liian saturoitunut ollakseen normaali ainakin minun näytöllä.
Onko näyttösi liian kirkas kun minulla molemmat kuvat on tummahkoja.
Viimeksi muokannut kohan, Joulu 13, 2009 16 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-Olli-

olli R kirjoitti: Sinun tapauksessasi minulla olisi kaksi arvausta. Ensimmäinen on se, että käytössäsi ns. laaja-gamuttinen näyttö, joka pystyy esittämään saturoituneempia värejä kuin esimerkiksi sRGB. Profiilin ohjaamana kuvat näyttävätkin latteilta, vaikka ovat todennäköisesti ihan oikein esitettyjä. Tämä tilanne voi olla jopa ilman laaja-gamuttista näyttöä. Hyvin helposti tottuu aivan liian kirkkaisiin väreihin.

Toinen vaihtoehto on, että Spyderillä tehty profiilisi on pielessä. Voi kokeilla uusia kalibroinnin ja profiloinnin ja katsoa tuleeko suunnilleen samanlaista jälkeä.
Näyttö on laaja-gamuttinen ja voi hyvinkin olla, että olen tottunut enemmän saturoituneisiin väreihin. Olen tehnyt tuon profiilin sen verran monta kertaa että uskoisin sen olevan kunnossa. Mainittakoon vielä, että tuo winodwsin picture viewer näyttää kuvat samoin kuin ne näkyvät DPP:ssa näyttöprofiilin ollessa käytössä. Eli kaikki on varmaan ok...
kohan kirjoitti:Onko näyttösi liian kirkas kun minulla molemmat kuvat on tummahkoja.
Tuskin, kirkkaus nollissa :).. Johtunee siitä että noiden kuvien kirkkautta ei ole säädetty + kamerassa ollut päällä yhden aukon alivalotus.
Vastaa Viestiin