Moi
Ostin pari kuukautta sitten digikameran harrastuskäyttöön. Aikaisempaa valokuvauskokemusta minulla ei ole ja on ilmennyt probleemia kuvattaessa talvisessa maastossa. Eli seuraavaksi pari "tyhmää" kysymystä:
Kameran merkki on Canon Powershot A40 (liekö merkillä mitään merkitystä, käsittääkseni pitäisi olla ihan ok kamera) ja kuvatessani talvisessa maastossa joudun joka kerta varmistamaan peräti kolmella kuvalla samasta kohteesta sen, että kuvasta ei tule liian tumma/valoisa. Eli joka kuvalle säädän valotusta (kamerassa välillä -2 +2) erikseen, jotta jokin kolmesta kuvasta tulisi tarpeeksi onnistunut. Alussa en säätänyt valotusta ja pääsääntö oli että nestekidenäytöllä kuva oli ok, mutta kun siirsin kuvan koneelle, ilmeni, että se on liian tumma. Olenko oikeilla jäljillä säätäessäni valotusta vai onko joku muu asetus, joka vaikuttaa kuvan valoisuuteen?
Sitten vielä kysymys sinisyydestä. Välillä talvista maastoa kuvatessani kuvista tulee sinertäviä. Mitä säätöä muuttamalla saan tämän efektin pois vai saako sitä ollenkaan?
Jos ystävällisesti joku voisi ohjata minut oikeille jäljille ettei jatkossa tarvitseisi aina ottaa montaa kuvaa samasta kohteesta.
Kiitos etukäteen.
Aloittelijan probleemat
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 26
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Aloittelijan probleemat
Aukkoasetus, valotusaika.rookie kirjoitti: Olenko oikeilla jäljillä säätäessäni valotusta vai onko joku muu asetus, joka vaikuttaa kuvan valoisuuteen?
Valkotasapainon säätö.rookie kirjoitti: Sitten vielä kysymys sinisyydestä. Välillä talvista maastoa kuvatessani kuvista tulee sinertäviä. Mitä säätöä muuttamalla saan tämän efektin pois vai saako sitä ollenkaan?
Nämä olettaen, että ko. kamerassa on manuaaliasetusten käyttömahdollisuus.
Useissa kameroissa noita asetuksia saa jopa jäämään muistiin "oletusasetukseksi" sitten kun pääsääntöisesti sopiva löytyy.
Tai sitten kamerassa on muistipaikka omille asetuksille.
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Talvikuvaus
Valotuksen saaminen talvella aivan kohdalleen on jossakin määrin pulmallista kaikilla kameroilla. Kokeilu ja oman kameran käytöksen oppiminen helpottaa aikaa myöden. + / - korjailujen käyttö ja useamman kuva ottaminen onkin ihan hyvä konsti. Väritasapainon esivalintoja "daylight" ja "cloudy" voi myös kokeilla automaattiasetuksen vaihtoehtona. Canon A40:ssa on käsittääkseni manuaalitila, jossa pääsee valitsemaan oleelliset asiat.
Kameran valonmittauksen erehtyminen oikean valotuksen määrittelyssä on pysyvä ongelma. Parhaisiin tuloksiin normaalioloissa pääsee monilohkomittauksella eli kamera arvioi oikean valotuksen useasta kuva-alan kohdasta kerrallaan ja arvioi näiden perusteella "yleisarvosanan" sallien joidenkin alueiden poikkeamat. Lumisessa maisemassa tai synkässä metsässä saattaa silti tulla ali- tai ylivalotus. A40:ssäkin on tietääkseni myös ns. pistemittaus eli valotus huomioidaan vain pieneltä alueelta. Valotus tuleekin oikeaksi, jos ko. alue ei ole poikkeuksellisen vaalea tai tumma. Pistemittausta(kin) käytettäessä on kuvaajan oltava juonessa mukana eli pitäisi todeta vallitseeko mittausalueella valoisuusmielessä "keskiharmaus". Jos ei niin + / - korjaukset ovat tarpeen.
Yleisperiaate valonmittauksessa (kaikissa kameroissa) on se, että vertailukohtana oikealle valotukselle on "keskiharmaa". Jos kuvattaisiin tasaisen harmaa seinä tulisi valotus oikein. Vaaleampi seinä alivalottuu, kun kamera luulee sitä keskiharmaaksi ja vähentää valotusta ja tumma seinä vastaavasti ylivalottuu. Kirjavissa eli kaikissa tavallisissa kohteissa esiintyy eri valoisuusasteita, joista syntyy keskiarvo. Jos tuo keskiarvo poikkeaa keskiharmaasta valottuu kuva väärin. Näin käy helposti esim. talvimaisemassa.
Valkotasapaino perustuu periaatteessa pitkälti samaan. Kamera olettaa kohteessa olevan jotakin valkoista tai kohteesta heijastuvan valon olevan keskimäärin neutraalia ja jos ei ole niin väritasapainoa säädetään. Prosessi lienee todellisuudessa hieman monimutkaisempi. A40:ssä mittaus tapahtuu käsittääkseni objektiivin läpi eli tulokseen pitäisi vaikuttaa vain kuvan sisältö (takavuosina videokameroissa oli erillinen mittaruutu, johon kohdistuva valo määräsi valkotasapainon - usein väärin).
Talvimaisemassa kuvien lievä sinisyys on tyypillistä. Jos kuvat ovat kovin sinisiä lienee kyseessä jonkinlainen ongelma kameran automatiikassa. Pilvisellä säällä kuvien pitäisi olla melkoisen neutraaleja. Erot eri kameramallien välillä lienevät suuria.
Kuvankäsittelyssä väri- ja valotusvirheitä voi jonkin verran oikoa (säätämällä esim. osavärejä erikseen). Lähtökohtana pitäisi kuitenkin olla, että normaalioloissa (esim. kesällä) kuvat ovat yleensä suoraan kamerasta saatuina "tavallisia hyviä kuvia". Jos eivät ole on kamera a) huonolaatuinen tai b) viallinen.
Tietokoneen ruutu pitää luonnollisesti säätää niin, että se näyttää kuvat oikein. Kalibroinnista löytyy tarinaa mm. Digicamera-saitilta. Lcd-näytöt (esim. kannettavan) saattavat olla pulmallisia - eri katselukulmat vaikuttavat kuvien näkymiseen, joten "oikeat säädöt" on hankala kysymys. Tavallinen monitori onkin helpompi valokuvien katselussa ja arvioinnissa.
Rookien kannattaa jatkossakin ottaa useita kuvia samasta aiheesta ja valita sitten katseluvaiheessa niistä paras. Histogrammin tarkastelu (kuvankäsittelyssä) kannattaa opetella, se kertoo aika paljon. - Valotuskorjauksena +/- 2 aukkoa tuntuu minusta aika reippaalta, vähempikin voisi joskus riittää. Väritasapainon manuaalista lukitusta ei A40:ssä taida olla, joten väreihin ei voi paljoakaan vaikuttaa ellei "cloudy" tms. asetuksen valinta auta. "Ennen wanhaan" käytettiin suotimia ja A40:n lisävarusteissa on optiikkalisäkkeiden adapteritötterö (LA-DC52B), johon voi luultavasti laittaa suotimia.
Kameran valonmittauksen erehtyminen oikean valotuksen määrittelyssä on pysyvä ongelma. Parhaisiin tuloksiin normaalioloissa pääsee monilohkomittauksella eli kamera arvioi oikean valotuksen useasta kuva-alan kohdasta kerrallaan ja arvioi näiden perusteella "yleisarvosanan" sallien joidenkin alueiden poikkeamat. Lumisessa maisemassa tai synkässä metsässä saattaa silti tulla ali- tai ylivalotus. A40:ssäkin on tietääkseni myös ns. pistemittaus eli valotus huomioidaan vain pieneltä alueelta. Valotus tuleekin oikeaksi, jos ko. alue ei ole poikkeuksellisen vaalea tai tumma. Pistemittausta(kin) käytettäessä on kuvaajan oltava juonessa mukana eli pitäisi todeta vallitseeko mittausalueella valoisuusmielessä "keskiharmaus". Jos ei niin + / - korjaukset ovat tarpeen.
Yleisperiaate valonmittauksessa (kaikissa kameroissa) on se, että vertailukohtana oikealle valotukselle on "keskiharmaa". Jos kuvattaisiin tasaisen harmaa seinä tulisi valotus oikein. Vaaleampi seinä alivalottuu, kun kamera luulee sitä keskiharmaaksi ja vähentää valotusta ja tumma seinä vastaavasti ylivalottuu. Kirjavissa eli kaikissa tavallisissa kohteissa esiintyy eri valoisuusasteita, joista syntyy keskiarvo. Jos tuo keskiarvo poikkeaa keskiharmaasta valottuu kuva väärin. Näin käy helposti esim. talvimaisemassa.
Valkotasapaino perustuu periaatteessa pitkälti samaan. Kamera olettaa kohteessa olevan jotakin valkoista tai kohteesta heijastuvan valon olevan keskimäärin neutraalia ja jos ei ole niin väritasapainoa säädetään. Prosessi lienee todellisuudessa hieman monimutkaisempi. A40:ssä mittaus tapahtuu käsittääkseni objektiivin läpi eli tulokseen pitäisi vaikuttaa vain kuvan sisältö (takavuosina videokameroissa oli erillinen mittaruutu, johon kohdistuva valo määräsi valkotasapainon - usein väärin).
Talvimaisemassa kuvien lievä sinisyys on tyypillistä. Jos kuvat ovat kovin sinisiä lienee kyseessä jonkinlainen ongelma kameran automatiikassa. Pilvisellä säällä kuvien pitäisi olla melkoisen neutraaleja. Erot eri kameramallien välillä lienevät suuria.
Kuvankäsittelyssä väri- ja valotusvirheitä voi jonkin verran oikoa (säätämällä esim. osavärejä erikseen). Lähtökohtana pitäisi kuitenkin olla, että normaalioloissa (esim. kesällä) kuvat ovat yleensä suoraan kamerasta saatuina "tavallisia hyviä kuvia". Jos eivät ole on kamera a) huonolaatuinen tai b) viallinen.
Tietokoneen ruutu pitää luonnollisesti säätää niin, että se näyttää kuvat oikein. Kalibroinnista löytyy tarinaa mm. Digicamera-saitilta. Lcd-näytöt (esim. kannettavan) saattavat olla pulmallisia - eri katselukulmat vaikuttavat kuvien näkymiseen, joten "oikeat säädöt" on hankala kysymys. Tavallinen monitori onkin helpompi valokuvien katselussa ja arvioinnissa.
Rookien kannattaa jatkossakin ottaa useita kuvia samasta aiheesta ja valita sitten katseluvaiheessa niistä paras. Histogrammin tarkastelu (kuvankäsittelyssä) kannattaa opetella, se kertoo aika paljon. - Valotuskorjauksena +/- 2 aukkoa tuntuu minusta aika reippaalta, vähempikin voisi joskus riittää. Väritasapainon manuaalista lukitusta ei A40:ssä taida olla, joten väreihin ei voi paljoakaan vaikuttaa ellei "cloudy" tms. asetuksen valinta auta. "Ennen wanhaan" käytettiin suotimia ja A40:n lisävarusteissa on optiikkalisäkkeiden adapteritötterö (LA-DC52B), johon voi luultavasti laittaa suotimia.