muistiongelma

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
jello

muistiongelma

Viesti Kirjoittaja jello »

tarvitsisin apua tälläiseen ongelmaan

tein eilen kameraan uuden kansion kuvia varten ja kuvasin sinne noin 50 kpl kuvia. tänään aamulla ku ajattelin katsella kuvia koneella oli kamera hukannut koko kansion ja väittää ettei kortilla ole kuvia.

kuitenkin kameran kuvalaskuri näyttää että kuvia mahtuu kortille enää 93 kpl vaikka silloin pitäisi oikeasti mahtua n.150 kpl

tarkasteltaessa korttia tietokoneella sen ollessa kortinlukijassa näyttää tietokone että kortilla on käyettyä tilaa n.170 mt, mutta tietokoneellakaan kuvia ei löydä

jos jollain olisi hyviä ehdotuksia kuvien takaisin saamiseksi olisin hyvin kiitollinen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiiällä

Muistikortti sekaisin

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Muistikortti lienee seonnut jostakin syystä. Kokeile lukea korttia niin, että se on kamerassa - siis, jos yritit lukea sitä ensin erillisessä kortinlukijassa. Minulla tuo helpotti yhden kerran.

Minulla on D70 ja lukuisia kortteja. Vain 2,2 Gt microdrive on seonnut ja valitettavasti useita kertoja (kaksi eri kappaletta, lähes sama käytös, oli pakko palauttaa molemmat).

Sekoilusta huolimatta kuvat ovat tallessa kortilla ja tarvitaan palautusohjelma. Niitä on useita. Jpg:t palautuvat useilla ohjelmilla, mutta jos olet kuvannut RAW / NEF'fejä pitää valita ohjelma, joka palauttaa ne oikein. Ohjelmien toiminnassa on jonkin verran eroja, mutta yleinen piirre on, että isolta kortilta palauttaminen on hidasta.

Jos kortissa on ihan oikeasti joku vika voi palauttaminen olla takkuista (esim. microdrivella, joka yhdellä lukukerralla saattaa lukea virheellisen kohdan ja toisella ei).

Ennen kuvien onnistunutta pelastamista ei kannata kuvata korttiin lisää (vaikka se kamerassa alkaisikin toimia) eikä yrittää korjata sitä sellaisella ohjelmalla, joka tekee itse kortille jotakin muokkauksia. Windowsin korjauskeinoja ei kannata käyttää. Palauttamisen onnistuminen on tsekattava kuva kuvalta. Pelkkä tiedostojen ilmestyminen levylle ei takaa vielä mitään. Sangen helposti palautuksen yhteydessä saadaan tiedostoja, joita ei saa millään ohjelmalla avattua. Kannattaa olla tarkkana ja varmistaa onnistuminen.

Palautusohjelmista on täällä foorumilla aiempia juttuja, kokeile hakuja. Itse päädyin muutamien kokeilujen jälkeen Photorescue Expert -ohjelmaan.

Muita ohjelmia
PC Inspector Smart Recovery 4.5 (RAW / NEF ei oikein suju)
Image Recall Lite edition "Don't panic" 1.02 (RAW / NEF ok, myös EXIF)
eImage Recovery 3.0.2.9 (RAW / NEF ok, myös EXIF)
jello

Viesti Kirjoittaja jello »

kiitos noilla vinkeillä sain kuvat palautettua.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

jello kirjoitti:kiitos noilla vinkeillä sain kuvat palautettua.
Oliko mikä kortti?
Meneekö tämä mielestäsi kameran vai kortin piikkiin vai omaa osaamattomuutta? Joo, ei tarvi myöntää mitään ;)

Sepe
--
Vastaa Viestiin