EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

TPA kirjoitti:Varsin jännittävä ajatus.
Ei se ole ajatus, eikä edes jännittävä sellainen vaan oli yksi Canonin markkinointiargumentti takavuosina.
Tällöin filmin valmistajien vain pitäisi sopia yhdessä filmillä olevien värikerrosten järjestys ja paksuus,
Järjestyksen sanelee fysiikka ja paksuus niillä on aika lailla samankaltainen ihan prosessiteknisistä syistä.
Tämän kaltainen ratkaisu myös huonontaisi mustavalkofilmille tallentuvan kuvan kontrastia, siis valon eri aallonpituuksien tarkoituksellinen tarkentaminen eri paikkaan.
Meinaatko ihan oikeasti että M/V filmi olisi väriherkkää??? Tästä muuten oli niissä esitteissä juttua myöskin.

Timo Autiokari
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TPA
Viestit: 174
Liittynyt: Joulu 10, 2003 21 : 50
Paikkakunta: Suomen suurin asuttu metsä

Viesti Kirjoittaja TPA »

Autiokari kirjoitti:Meinaatko ihan oikeasti että M/V filmi olisi väriherkkää??? Tästä muuten oli niissä esitteissä juttua myöskin.

Timo Autiokari
Tottakai mv-filmi on väriherkkää, tietysti riippuen filmi tyypistä.

Nykyiset panchromaattiset filmit ovat herkkiä valon aallonpituuksille välillä ~400-630nm, tämän lisäksi on olemassa myös sinisellevalolle herkkä ~350-470nm, orthocrhomatic ~400-550nm (sininen ja vihreä) sekä IR-filmi ~370-500nm + ~770-100nm.

Jos objektiivissa on pituussuuntaista värivirhettä (LCA, Lateral Color Abberration {tarkoituksellinen allonpituuksien tarkentaminen eri tasoon}) aiheuttaa tämä erivärisistä kohteista erikokoisen epätarkuusympyrän (CoC, Circle of Confusion), joka huonontaa kontrastia.

Ja myös mv-filmille usein kuvataan värillisiä kohteita.
Autiokari kirjoitti:Järjestyksen sanelee fysiikka ja paksuus niillä on aika lailla samankaltainen ihan prosessiteknisistä syistä.
Niinpä.. ja kuitenkin esim. Fujilla on värifilmeissä neljä(4) erillistä väriherkkää kerrosta, että siinä sitä fysiikkaa..
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Autiokari kirjoitti:Sanoisin että Tamron 28-75mm/2,8 pesee kuvanlaadussa mennen tullen kaikki vastaaavassa mm luokassa olevat Canon linssit. Ihan kaikki, olisi sitten prime tahi zoomi. Näin siis D60 kanssa ainakin.

Varsin hämmästyttävä mutta pakko se on ollut niellä. Ero on suorastaan järkyttävin suuri.
Tämä on taas sitä Autiokarin naurettavaa sössötystä, jota on saanut lukea kylliksi aiemminkin.

Mulla on itselläni myös tuo Tamron 28-75 ja EOS 10D, mutta kyllä tuo tamroni pitää himmentää aukolle f/4, jotta tulee kelvollista jälkeä. Aiemmin mulla oli Canon EF 28-70/2,8L, ei tarvinnut himmentää. Harmittaa vieläkin, että myin tuon lasin pois.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Autiokarin tyyli on johtaa harhaan esittämällä täysin utopistinen väite, jota hän sitten perustelee n. 500 merkillä juubajaabaa. Osa uskoo, osa ei. Tamron on varmasti kuitenkin ihan pätevä zoomi hintaansa nähden.
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

tareone kirjoitti:Autiokarin tyyli on johtaa harhaan esittämällä täysin utopistinen väite, jota hän sitten perustelee n. 500 merkillä juubajaabaa. Osa uskoo, osa ei. Tamron on varmasti kuitenkin ihan pätevä zoomi hintaansa nähden.
Näin on, Autiokari yrittää vääntää kaikki asiat päälaelleen ja jotkut hölmöt sitten uskovat häntä.

Juu kyllä mä olen ihan tyytyväinen tuohon Tamroniin, mutta ei se kuitenkaan vastaa EF 28-70L:n tai 24-70L:n laatua. No, hintakin on noissa ällissä eri luokkaa. Tuossa Tamronissa on hyvä hinta-laatusuhde.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Vastaa Viestiin