Onko kuva playlistiä olemassa?

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Sunspire

Onko kuva playlistiä olemassa?

Viesti Kirjoittaja Sunspire »

Winampista ja muista musaohjelmista tuttu termi playlist lienee kaikille täysin selvä. Kun selittelyjä ei kaivata, niin mennään suoraan asiaan.

Ajattelin tässä, että monta kertaa kuva kuuluu useampaan kategoriaan saman aikaisesti. Esim. oletetaan, että kuvassa on sieni ja muuta asiaan kuuluvaa aluskasvustoa metsää sun muuta. Tällöin kuva periaatteessa menee metsähakemistoon, mutta toisaalta se voisi myös mennä sammal- tai sienihakemistoon yhtä hyvin. Näinollen tulee tarve saada jostain ohjelma joka tekisi playlistejä kuvista siten, että kuva on tietyssä hakemistossa ja siihen ei sen enempää kosketa. Kuva voisi sitten kuulua useampaan playlistiin siten, että esim metsälistassa on kaikenlaiset metsäaiheiset kuvat mukaanlukien kävyt, oksat, sienet, purot, saniaset, kukat ja muut. Sitten sienilistassa olisi vain ne kuvat, joissa on sieniä.

Liekö moinen idea ihan vanha? Kait tällainen ohjelma on jo tehty?
Kuvaaja on kameraa tärkeämpi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JoukoK

Viesti Kirjoittaja JoukoK »

Varmaan hyviä ohjelmia soittolistaksi on. Mulle tuli mieleen PixVue, jolla kuville annetaan (annotate) hakusanat (keyword) IPTC-kenttiin. Haku toiminnolla voi hakea kaikki sienet ja tehdä niistä diaesitys (slideshow). Tämä ei ollut ihan nenä päähän, mutta voihan sitä aina katsoa, miten tuo soveltuu tarkoituksiisi.
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Adobe Photoshop Album on sitten juuri se mitä haet. Siitä saa täysin toimivan ilmaisversion, jonka toiminnot riittää ihan normaalin kuvien organisointiin.

Ohjelmassa ei tarvitse kuin kerran tehdä tietty kategoria ja sen voi "raahata" suoraan niiden kuvien päälle, jotka mielestäsi kuuluvat siihen kategoriaan. Yhden kuvan päälle voi raahata vaikka kaikki eri kategoriat. ja mikä parasta, jos päätät vaihtaa kategorian nimeä ei tarvitse kuvia kuitenkaan kategorioida uudelleen.
"The Third Way Leads To The Third World"
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Mainostan jälleen kerran erinomaista iMatch -ohjelmaa. Siinä voit tehdä noita avainsanoja mielesi mukaan ja liittää niitä kuviin.
Sunspire

Viesti Kirjoittaja Sunspire »

Mites mahtaa olla näidem ohjelmien hinnan laita? Ainakin minä olen täällätörmännyt huomattavan usein maksullisiin ohjelmiin. Valitettavasti minä en ole stiä sukupolvea, joka on valmis maksamaan kaikesta. Kaikenmoiset softat yleisestiottaen kuuluvat siihen kategoriaan, josta mielellään en maksa. Varsinkaan kun jotain ohjelmaa ei sitten välttämättä tulekaan käytettyä muutamaa viikkoa tai kuukautta pidempään. Nykyään rahastetaan ihan huonoista ohjelmista helposti pari kymppiä. Hyvä esimerkki on esimerkiksi palmiini tungetut ohjelmat. Jokainen niistä on nimittäin freewarea. Useimmat niistä vieläpä päihittävät kaupalliset kilpailijansa mennen tullen.
Kuvaaja on kameraa tärkeämpi.
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Niin kuin jo sanoin, niin Photoshop Albumista saa täysin ilmaisen Starter Edition version. Sen toiminnot riittää jo aika pitkälle. Huippuvaativaan kategoriointiin se ei sovellu, mutta toisaalta enemmän ammattilaisohjelmat vaativat sitten huomattavasti suurempaa työpanosta kuvien laijittelussa.

Itse olen todella tyytyväinen Photoshop Albumiin ja minulla on 20000 kuvaa kategorioituna.

Jos omistat laajakaistayhteyden, niin testaa ladata kokeiluversio, vaikka heti. Löytyy Googlella. Voihan sen tietysti modeemiyhteydelläkin ladata - kestää vaan aika kauan ja ohjelmallekin kertyy hintaa :)
Vastaa Viestiin