350D valottaa 2 aukkoa liian vähän automaattiasetuksilla

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
mungiisi

350D valottaa 2 aukkoa liian vähän automaattiasetuksilla

Viesti Kirjoittaja mungiisi »

Otsikko kertoo kaiken. Ostin käytettynä elokuussa EOS 350D rungon ja olen sillä kuvaillut tyytyväisenä tämän ajan. Käytän noin 99,9% ajasta M-tilaa, joten en osaa sanoa onko vika syntynyt vasta lähiaikoina. Kamera kuitenkin alivalottaa jopa 2 aukkoa automaattitiloissa. Ainakin Av-, Tv- ja P- tiloissa on tämä vika. Osaako kukaan sanoa mistä tämä voisi johtua, joku asetus pielessä tms?

Olen käyttänyt kameran kanssa EF-S 18-55mm IS ja EF 50mm/f1.8 II linssejä. Näiden lisäksi minulla on ollut yksi manuaalilinssi, Samyang 8mm/f3.5. Mitään muuta ongelmaa ei ole ollut, muuta kuin viikko sitten tuon manuaalilinssin kanssa kamera meni sekaisin ja jäi päälle vaikka sammutin virran kamerasta. Vika korjaantui ottamalla akun irti kamerasta ja laittamalla sen takaisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
iuku

Viesti Kirjoittaja iuku »

Ettei olisi valotuksen kompensaatio unohtunut alivalottamaan kaksi aukkoa?
-kake-

Re: 350D valottaa 2 aukkoa liian vähän automaattiasetuksilla

Viesti Kirjoittaja -kake- »

mungiisi kirjoitti:Kamera kuitenkin alivalottaa jopa 2 aukkoa automaattitiloissa. Ainakin Av-, Tv- ja P- tiloissa on tämä vika. Osaako kukaan sanoa mistä tämä voisi johtua, joku asetus pielessä tms?
Valotuksen korjaus jäänyt miinukselle?
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Varmaankin valotuksen korjailutoiminto on tuttu ja samoin histogrammi.
Ota kuva valkoisesta paperista niin että valotuksen korjaus on nolla asennossa. Katso historammista että siinä näkyvä käppyrä on keskellä.
Jos se on jossain muualla niin vikaa on vehkeissä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
mungiisi

Sanoisin näppituntumalta että valotuksen korjaustoiminto ei ole jäänyt paikalla (tsekkaan asian vielä kun pääsen kameran äärelle). Tuo alivaloitus näkyy siis jo kuvan ottovaiheessa valoitusmittarista, eli kamera ns. tarkoituksella alivalottaa. Viittaisiko tämä ennemminkin johonkin asetukseen?

Jos asia on niinkin ikävästi että itse laitteessa on jotain vikaa, niin kannattaako tuota lähteä korjaamaan? Toisin sanoen, tuleeko se niin kalliiksi ettei siinä ole järkeä?
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

mungiisi kirjoitti:Sanoisin näppituntumalta että valotuksen korjaustoiminto ei ole jäänyt paikalla (tsekkaan asian vielä kun pääsen kameran äärelle). Tuo alivaloitus näkyy siis jo kuvan ottovaiheessa valoitusmittarista, eli kamera ns. tarkoituksella alivalottaa. Viittaisiko tämä ennemminkin johonkin asetukseen?

Jos asia on niinkin ikävästi että itse laitteessa on jotain vikaa, niin kannattaako tuota lähteä korjaamaan? Toisin sanoen, tuleeko se niin kalliiksi ettei siinä ole järkeä?
Esim AV tilassa se "valotusmittari" näyttää valotuksen korjauksen määrää. Valotusmittarina se toimii vain M asennossa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

mungiisi kirjoitti:Sanoisin näppituntumalta että valotuksen korjaustoiminto ei ole jäänyt paikalla (tsekkaan asian vielä kun pääsen kameran äärelle). Tuo alivaloitus näkyy siis jo kuvan ottovaiheessa valoitusmittarista, eli kamera ns. tarkoituksella alivalottaa. Viittaisiko tämä ennemminkin johonkin asetukseen?
Nimenomaan, jos se viisari on automaatilla muualla kuin keskellä, niin se on sinne laitettu - eli tarkoituksella alivalottaa, koska se korjaus on päällä.

Ja se valotuksenkorjaus on se 'joku asetus' :).
mungiisi

Kyllä, valotuksen korjaus oli jäänyt päälle. Olin sekoittanut sen valotuksen haarukointiin. Kiitokset nopeista avuista!
Vastaa Viestiin