PC Card (PCMCIA) -adapteri järkyttävän hidas?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
jkarppa
Viesti:

PC Card (PCMCIA) -adapteri järkyttävän hidas?

Viesti Kirjoittaja jkarppa »

Ostin Pretec Compact Flash Type II PC Card adapterin, eli sovittimen jolla CF-muistin saa suoraan kiinni kannettavan PC:n kylkeen PC Card-paikkaan.

Järkytys oli kyllä suuri, kun testasin muistin luku- ja kirjoitusnopeutta (Sandisk Ultra II 512 MB): Noin 1 MB/s, vaikka muistikortin pitäisi olla 10 kertaa nopeampi.

Syy on tietysti lukija-adapterissa, eli Pretec on ns. täyttä *sensuroitu*.

Pikaisella haulla löysin viitteitä Delkin-merkkisen adapterin paremmuudesta, onko muita vaihtoehtoja? Löytyykö Delkiniä jostain suomalaisesta kaupasta?

Ei todellakaan huvittaisi laittaa läppäriin kiinni mitään erillistä lukijaa USB 2:n kautta, eikä firewire-liitintä koneessa edes ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Minä olen aina kuvitellut, että nuo sovittimet ovat vain liittimiä, siis urospinnit ja naaraspinnit ja piuhoja välissä. Ei kai niissä ole ns. liikkuvia osia, jotka voisivat olla nopeita tai hitaita.... Minulla on sekä Pretecin että IBM:n sovittimia, pitääpä kokeilla onko niillä eroja.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Tulipahan kokeiltua... 250 megainen Sandisk kopioitui noin yhden sekunnin tarkkuudella samassa ajassa eri adaptereilla. Kortin nopeuden lisäksi asiaan sinänsä vaikuttaa myös läppärin väylän nopeus, kovalevyn kirjoitusnopeus/pirstoutuneisuus, kellotaajuus, kuun asento, ilman kosteus jne. Veikkaisin, että USB:n kautta mennään samalle väylälle kuin PCMCIA:stakin, joten sama taitaa olla vauhti. Forumilla joku varmaan tietääkin läppärin rakenteesta, joten nähnemme asian laidan.
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Mitä, ettekö te ollenkaan lue diginewsejä? (:-)

Tämä asiahan on jo moneen kertaan mainittu uutisissa. Esim. 7.2.2004, 8.11.2003 ja 21.10.2003.
jkarppa
Viesti:

Kyllähän uutisia luetaan ahkerasti, niitä vain on niin paljon. :-)

Itse olen PC-rautaguru, mutta siltikään ei lamppu syttynyt ullakolla, kun Pretecin PC Card-adapteria kaupasta hain. Jotenkin vain tuntui niin itsestään selvältä, että kyseessä olisi tavallinen nykyaikainen 32-bit lukija, eikä mikään 90-luvun alusta peräisin oleva hirvitys.

asm: USB 2.0:n kautta tieto siirtyy parhaimmillaan 50 kertaa nopeammin kuin PC Card-lukijan, joten ei todellakaan ole sama väylä kyseessä. PC:n USB-kontrollerihan kytkeytyy yleensä PCI-väylään. Sama tilanne on myös firewiren kanssa. (Toki PCMCIA-paikkaan laitettavat erilliset USB- tai firewire-kortit voivat olla yhtä surkeita kuin nuo dummy-kortinlukijat, kannattaa olla tarkkana).

Pakko kai se on tilata USA:sta sellainen Delkin, kun sen lisäksi että nuo surkeat PC Card-lukijat ovat todella hitaita, ne myös vievät paljon CPU-tehoa korttia luettaessa, josta taas tietysti seuraa se, että läppärin akut tyhjenevät turhaan.

Delkin-lukija on sen verran arvokas, ettei se mene ilman ALV-veroa tullista. Jos löytyy kiinnostuneita, samoilla postikuluilla (n. 30 dollaria) lukijoita tulisi useampikin. Liikkeessä, josta ajattelin tilata, lukija maksaa 48 dollaria (noin 39 euroa + ALV).

(http://www.pcconnection.com, sain liikkeestä erittäin hyvää palvelua Thinkpad-läppäriä ostaessani, ja toimitus Suomeen sujui kahdessa päivässä. VISA kelpaa).
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

asm kirjoitti:Minä olen aina kuvitellut, että nuo sovittimet ovat vain liittimiä, siis urospinnit ja naaraspinnit ja piuhoja välissä. .
Eipä noissa ihan perus-PC Card -sovittimissa eroja olekaan, mutta kuten alkuperäinen kysyjäkin ohimennen mainitsi, on esim. Delkinillä nopeampi 32-bittinen Cardbus-sovitin, joka onkin huomattavasti nopeampi (dpreviewin delkin cardbus-sovittimen testi) En valitettavasti tiedä, keneltä noita vois Suomessa kysyä.

(Tuotteen PDF-esite )
jkarppa
Viesti:

Noihin diginews'eihin viitaten, Delkin'in lukija ei muuten ole neljä kertaa nopeampi, vaan uusilla CF-korteilla se on jo ~6 kertaa nopeampi. (Sandisk Ultra II:lta tieto siirtyy konelle yli 6 MB/s).

Kysyin Verkkokauppa.com:lta, josko he haluaisivat ottaa tuon lukijan valikoimiinsa. Odottelen edelleen vastausta. Suomessa ei tietääkseni kukaan myy ko. lukijaa, ja lähin Delkin'in web-sivuilta löytyvä jakelija sijaitsee Ruotsissa.

Delkin'in lisäksi Lexar on julkistanut aikeensa myydä Cardbus-lukijaa (jo monta kuukautta sitten), mutta heidän sivuillaan ei ole kortista mainittu mitään, eikä korttia löydy myynnistä mistään.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Itsellä jäi tuo kortinlukija välivaiheeksi koska kävi selväksi, ettei ilman kuvatankkia esim. X-Drive tule toimeen. Nykyisin X-Drive toimittaa kortinlukijan virkaa ja on samalla ulkopuolinen kovalevyasema.
jkarppa
Viesti:

Minullakin on X's Drive II, mutta olen juuri myymässä sitä pois, koska ajattelin etten purkkia enää läppärin hankinnan jälkeen tarvitse. Tarkoitus olisi siis raahata tietokonetta kuvausreissuilla.

Kohan, miksi kannettava ei ollut sopiva tarkoituksiisi? (Olenko siis tekemässä virhettä, minusta kannettavan raahaaminen repussa ei ole ongelma, kun samaan laukkuun voi sulloa kamerankin oheiskamat).
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

jkarppa kirjoitti:Minullakin on X's Drive II, mutta olen juuri myymässä sitä pois, koska ajattelin etten purkkia enää läppärin hankinnan jälkeen tarvitse. Tarkoitus olisi siis raahata tietokonetta kuvausreissuilla.

Kohan, miksi kannettava ei ollut sopiva tarkoituksiisi? (Olenko siis tekemässä virhettä, minusta kannettavan raahaaminen repussa ei ole ongelma, kun samaan laukkuun voi sulloa kamerankin oheiskamat).
Se on puhtaasti painokysymys. Matkustan paljon eri puolilla maailmaa ja normaalisti hotelli on tukikohtana. Minulla on aina tietokone mukana mutta päiväreissut tapahtuu kevyemmällä varustuksella. Kameraa, tötteröä ja muuta tilpehööriä on muutenkin mukana liiankin kanssa.
Monin paikoin myös "näkymättömyys" on tarpeen. En halua lähteä keskustelemaan kenenkään kanssa kenelle minun hienot kameravehkeet kuuluu. Tietokone ja jo otetut kuvat on hotellissa tallessa ja päivävarustuksena on se määrä kalustoa mitä on laskettu tarvittavan ja nekin on sellaisessa repussa mikä ei näytä kamerarepulta.
Jos taas suunnistat jalkapatikassa erämaahan niin ei se onnistu läppärin kanssa. Ennen otan varasukat ja purtavaa mukaan kuin että lähden läppäriä kantamaan.
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Suomessa ei tietääkseni kukaan myy ko. lukijaa, ja lähin Delkin'in web-sivuilta löytyvä jakelija sijaitsee Ruotsissa.
Pikaisella googlettamisella löytyi sivu;
http://www.fotoinfo.fi/a.html
jolla Delkin Devices on Eirin tuotelistalla.

Mahtaakohan oikeasti tuoda hyllyyn vai onko pelkkä tilaustavara pro-väelle?
Eiri ei sivuillaan kerro mitään myytävien sovittimien merkeistä.
http://www.eiri.fi/?page=tuotteet&ryhma=47
EsaK
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Eirillä ei ole; tilaamalla saanee, mutta ei yksittäisiä kappaleita. Ja tietty jonkun fotoliikkeen kautta. Kolmissen viikkoa Eirillä, siitä viikko pari kauppaan...

Jos joku ryhtyy tilaamaan, niin kyllähän minä yhdeksi ryhdyn - onhan tuommoinen ihmevimpain saatava!
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
jkarppa
Viesti:

Hyvä tietää. Yritin tänään soittaa Eirille, mutta nainen puhelimessa ei tiennyt edes Delkin'istä mitään, puhumattakaan mistään adaptereista. Aikansa yhdisteltyään puhelu päätyi vastaajaan, johon jätin soittopyynnön, ja johon ei tietenkään vastattu.

Olen kyllä tilaamassa adapteria (heti kunhan varmistun, etten tarvitse enää muuta USA:sta). Käytännössä siis tänään tai huomenna.

EDIT: En sittenkään halua kimppatilausta järjestää, ellei osallistuja maksa koko hintaa etukäteen, ja nouda korttia kotoani. Sen verran huonoja kokemuksia viime vuoden Lensmate-kimppakivasta. Eivät ne postikulut niin suuret ole.
Vastaa Viestiin