Akkujen säilytys
-
Akkujen säilytys
Olen ajatellut ostaa vara-akun s45 kameraan. Kannattaako? Ainakin nyt aluksi akku on mennyt parissa tunnissa, ja sitten ei kuvatakkaan 1.5 tuntiin. Mutta myöhemmin kamera olisi ehkä päiviäkin käyttämättä. Miten akkuja tulisi silloin säilyttää? Kamerassa? Pois kamerasta? Ladattuna? Tyhjänä? Toiselle akulle kyllä olisi tällä hetkellä selkeä tarve, myöhemmin kun lähtee kauemmas kuvaamaan, vara-akkua tarvitsee ehkä vielä enemmänkin.
-
Eikös kaikilla akuilla ja paristoilla toimivilla vehkeillä (kannettavat cd:t tms) suosituksena ole että jos laitetta ei käytetä pitkään aikaan akut otettaisiin pois laitteesta. Ja mun käsittääkseni, jos ladattavia akkuja ei käytetä pitkään aikaan, niiden varaus häviää ajankuluessa, esim. kännyköiden akut?
-
Ei ole haittaa, vaan hyötyä. Litiumakkuja on turvallisempi säilyttää ladattuina, jolloin ei ole pelkoa kennojännitteen liiallisesta pienenemisestä, joka tuhoaa akun kertaheitolla. Lisäksi litiumakku ei ole pahoillaan vaikka sitä lataisi joka päivä, mitään muisti-ilmiötä ei ole. Eli kun hommaat vara-akun, lataile sitä silloin tällöin niin se säilyy ehjänä.Blue kirjoitti:Eli ladattuna pitämisestä ei varsinaisesti ole haittaa? Sehän ei varsinaisesti haittaa jos varaus häviää. Eli jos kuvittelee tarvitsevansa vara-akkua, sen voi huoletta ladata vaikka ei sitten tarvitsisikkaan?
-Reijo-
-
Niin alkuperäiset kuin tarvikeakutkin on teknologiasta riippumatta kennotettu jonkun akkuvalmistajan kennoilla, kukaan alkuperäisvalmistaja ei itse tee akkuja. Kennon merkkiä on sitten vaikeampi saada selville, ja laatueroja varmasti on. Ihan takapuolituntumalla sanoisin että alkuperäisakut ovat taattua tavaraa mutta järjettömän hintaisia, täysin tuntemattomat sikahalvat tarvikeakut kiertäisin kaukaa, itse ostaisin tutun tuntuisen tuotemerkin tarvikeakun.
-Reijo-
-
Itse pistin tussilla akkujen kylkeen I ja II. Muistaa helpommin kumpi oli kamerassa viimeksi.Reijol kirjoitti:Eli kun hommaat vara-akun, lataile sitä silloin tällöin niin se säilyy ehjänä.
Aina ladattuani käytössä olleen akun, pistän sen vara-akuksi ja toisen sisään.
Ei pääse ainakaan unohtumaan toisen akun lataus, kun kierrättää kokoajan.
-
Ei ole litiumakkujen valikoima suuren suuri, mutta eipä ole valmistajiakaan monia joten suhtautuisin aika luottavaisesti laatuun. Niitä tosihuonoja löytää lähinnä halpakauppojen porakoneakuista, itselläkin on niitä kaksin kappalein.Blue kirjoitti:Reijol: Niitä tarvikeakkuja en vaan löytänyt kuin yhden ainoan, suomalaisista nettikaupoista siis. En tiedä mikä mahtaa olla merkiltään, mutta tuleepa nyt kokeiltua.
-Reijo-
-
Aikaisemmin annettiin ohje että akkusarjat täytyisi pitää yhtenäisinä, ja tämä pätee vieläkin jos on käytössä yleisin laturityyppi jossa kennot ladataan pareittain.vpa81 kirjoitti:Joo, toi on hyvä systeemi. Mullakin on AA akuissa akkupari 1 ja 2.
Jos kuitenkin laturissa on kennokohtainen latauksen valvonta, ei sarjojen yhtenäisyydellä ole enää väliä, akut tulevat joka tapauksessa ladattua täyteen. Tässäkin tapauksessa kannattaa kuitenkin käyttää aina samanmerkkisiä ja tyyppisiä akkuja yhdessä sarjassa jotta kapasiteetti tulee täysimittaisena käyttöön. Hätätilassa voi kuitenkin käyttää akkuja sekaisinkin, kapasiteetti määräytyy huonoimman yksilön mukaan, mutta mitään ei mene rikki
-Reijo-
-
Juu tuo pätee, jos käyttää AA akkuja.Reijol kirjoitti:Aikaisemmin annettiin ohje että akkusarjat täytyisi pitää yhtenäisinä, ja tämä pätee vieläkin jos on käytössä yleisin laturityyppi jossa kennot ladataan pareittain.
Itselläni on vain 2 G3:n akkua, sekakäyttömahdollisuutta ei ole kun kameraan menee vain 1 akku.
Tarkoitin itse sitä, että tulee molempia akkuja ladattua ja käytettyä säännöllisesti.
Hyvä lisäohje tuo AA akkujen käyttäjille kuitenkin.