Kerääkö D70 pölyä ?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 17, 2013 1 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
salamiJakk

Viesti Kirjoittaja salamiJakk »

adapteri kirjoitti:Imurilla imeminen voi olla ihan hyvä juttu. Olen minä sitäkin kokeillut. Joskus vaan joku pölyhiukkanen on siten kiinni kennossa, että puhaltamalla se lähtee, mutta imemällä ei. Imua ei saa niin pieneen pisteeseen. Lisäksi moni imuri on sellainen, että se pyörittää ilmassa olevia pieniä pölyhiukkasia poistopuhalluksellaan. Jos kamera on samaan aikaan "auki", kiertää niitä kamerankin kautta.

Minä olen yrittänyt tarkkailla pölyhiukkasia aika usein. Oletan, että ne on helpompi saada pois tuoreeltaan kuin kuukauden päästä. Joskus olen ensin yrittänyt imurilla imemällä ja jos se ei ole riittänyt, sitten puhalluksella. Tuo puhalluslaite on niin lähellä, että sitä tulee käytetyksi helposti. Ei kai tuo kamalasti haittaa, vaikka kerran viikossa vähän puhaltelisi kennolle, jos siinä on kuvissa näkyvää pölyä.
Miksi ei ole kehitelty imureihin liitettäviä minisuulakkeita tämänlaiseen puhdistustarpeeseen?
Käsittääkseni tuossa imemisessä on se verraton etu verrattuna puhaltamiseen, että pöly otetaan kokonaan pois laitteesta, kun taas puhaltamalla hiukkanen todennäköisesti puhaltuu laitteen sisälle runkopintoihin kiinni jääden. Sitten joku maanantai sama pölyhiukkanen on taas kennossa tai peilissä kiusana uudestaan.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 17, 2013 1 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salamiJakk

Viesti Kirjoittaja salamiJakk »

kaptah kirjoitti:On niitä suulakkeita kehitetty, ne pitää vaan löytää ja ostaa :) Meilläkin joskus vuoden 85 idän ihmeessä oli suulakkeet vaikka mihin tarkoitukseen.
Ehkä liimaailen kuusmillisen letkun ympärille sutikarvoja ja kiinnitän "imusutin" ilmastointiteipillä imurin imuputkeen. Ei noi meidän Luxin suulakkeet ainakaan ole läheskään oikein mitoitetetut kameran kirurgiseen imurointiin. ; )
Patentin paikka.
Juse

Viesti Kirjoittaja Juse »

Hmm...Tuntuu hassulta. Sain oman D70:n keväällä, olisikohan ollut kesäkuun alussa tai jotain. Hyvin nopeasti se keräsi "riittävästi" pölyä kennolle, jonka jälkeen hankin puhdistusvälinesetin, eclipse-nestettä ja pec padeja ja vielä sensorsweepin. Puhdistin kennon ja jäin odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa kertaa. Eipä ole vielä tullut hiukkasen hiukkasta kennolle, vaikka objektiiveja olen vaihtanut täysin järjettömissä paikoissa (noin pölyttömästi ajatellen) ja muutenkin huolettomasti käsitellyt kameraa pölyn kannalta.

Ehkä on vaan käynyt hyvä tuuri. Tai jotain.

ps. Kennon puhdistaminen itse on ihan helppoa. Ei sitä tarvitse jännätä enkä kyllä oikeasti suosittele maksamaan maltaita kennon puhdistuksesta jollekin firmalle. Itse se helpommin ja nopeammin hoituu, kun vaan on varovainen.
Alarick

Mistä välineet?

Viesti Kirjoittaja Alarick »

Mistä pec padseja ja eclipseä kannattaa/on sujuvaa hankkia? Entä puhallinta?
Justus

Re: Mistä välineet?

Viesti Kirjoittaja Justus »

Alarick kirjoitti:Mistä pec padseja ja eclipseä kannattaa/on sujuvaa hankkia? Entä puhallinta?
Tilasin itse taannoin Englannista (osoitetta en muista). Minusta tuntuu, että pölyyntyminen vähenee, kun on muutaman kerran putsannut tuolla systeemillä. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Itse myös olen lukenut aika monesta paikasta että kameraan olisi tullut pölyä aika nopeati sen ostamisen jälkeen, mutta sitten kun kennon on kerran puhdistanut niin ei ole sen jälkeen esiintynyt enää pölyongelmaa. Tämä kuulostaa kyllä aika oudolta.
1) Olisiko mahdollista että kameraan pääsisi pölyä jo tehtaalla tai sen jälkeen kuitenkin ennen kaupan hyllylle laittamista. Ja näin jo uudessa kamerassa olisi ollut pölyt sisällä?
2) Tekeekö nämä puhdistusnesteet ja muut jutut kennon päälle jonkinlaisen "kalvon" jolloin pöly ei jää enää siihen kiinni yhden puhdistuksen jälkeen.
3) joku muu ufoselitys asialle ...
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Eipä ole pöly haitannut. Kamerassa on mekaaninen suljin kennon edessä, joten mietin tässä miten virran päälläoleminen / tai ei vaikuttasi kennon kykyyn imeä pölyä sulkimen läpi.

Kenties objektiivien rakenne vaikuttaa asiaan. Useimmat zoomit ovat takakautta avoimia ja polttoväliä muutettaessa objektiivi voi pumpata mahdollisesti sisällä olevan pölyn kennolle.

Uusimmissa versioissa on käsittääkseni yritetty huomioida tätäkin seikkaa. Esim. Tamronin 90 macron Di -versiossa takalinssi ei liiku mihinkään suuntaan eikä pyöri, joten pölyä ei pitäsi siirtyä objektiivin sisältä runkoon. (No, tuolla objektiivilla sitä ei ilmeisesti pääsekään objektiivin sisään, mutta...)
Less Is More
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 11, 2013 5 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tareone
Viesti:

Re: Mistä välineet?

Viesti Kirjoittaja tareone »

Justus kirjoitti:Minusta tuntuu, että pölyyntyminen vähenee, kun on muutaman kerran putsannut tuolla systeemillä. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?
Olen huomannut saman ilmiön 10D:ssä. Vähenisikö kennon sähköisyys tai jotain?
Vastaa Viestiin