EF 17-40mm f/4L USM vai EF 28mm f/1.8 USM yleis sisäkuvaus

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Funny91

EF 17-40mm f/4L USM vai EF 28mm f/1.8 USM yleis sisäkuvaus

Viesti Kirjoittaja Funny91 »

Heippa,

Olen pienen lapsen äitinä nyt täysin kyllästynyt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM'ääni ja 400d'llä otettihin lukuisiin epäonnistuneisiin ja pimeisiin näppiskuviin tuosta pienestä liikkuvaisesta.

Olen ajatellut siis uuden objektiivin hankintaa ja olinkin jo vähän päätynyt EF 28mm f/1.8 USM'ään, mutta vielä mielessä kuitenkin vaivaa olisiko EF 17-40mm f/4L USM parempi vaihtoehto tälläisiin päivittäisiin näppiskuviin lapsesta sisällä ja ulkona?

En halua erillistä salamaa ja 400d'n salamakuvat ainakin tuolla nykyisellä onnistuu harvoin hyvin.

Mielipiteitänne odotellen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Viilis

Viesti Kirjoittaja Viilis »

No tuo 17-40L, vaikka muuten laadukas putki onkin, ei välttämättä auta sinua "pimeyden" kanssa, koska se ei ole olennaisesti valovoimaisempi kuin nykyinen objektiivisi. Tässä mielessä 28/1.8 voisi olla parempi vaihtoeho, mikäli vain polttoväli natsaa; sisäkuviin 28 milliä on kroppikameralla vähän pitkähkö.

Tukiskele hieman kuviesi EXIF-tietoja, millä polttoväleillä ja millä suljinajoilla olet kuvannut?
Amatöörikuvausta jo kahdella vuosituhannella.
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

Itsellä on 17-40mm F:4L ja ei sillä sisäkuvauksessa oikeen mitään tee ilman salamaa tai kameraa jossa on todella hyvin korkeat herkkyydet hallinnassa (5Dmk2, 1Dmk3).

Itse käytänkin 17-40mm lähinnä ulkona ja sisällä 30/50/85 kiinteitä.
Aali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

Mulla on nuo molemmat, mutta runkona pääsääntöisesti 5D (eli isompi kenno) joten kuvakulma on reilusti laajempi. Sisäkuvaukseen ilman salamaa 17-40stä ei oikein ole, joten 28/1.8 on hyvä vaihtoehto jos kuvakulma ei karkaa liian pitkäksi joka tuossa jo aiemmin mainittiinkin.
dlite

Viesti Kirjoittaja dlite »

Itse hommaisin / suosittelisin varmaankin juuri tuota 28/1.8:sia croppi-canonin nokalle sisäkuvaukseen, mikäli tarkoituksena on ottaa muitakin kuin puolivartalo / kasvopotretteja.

Lapset liikkuvat niin hirveästi ja huonosti ennustettavasti, että 50millisellä voi olla ahdasta kun pitää arvailla ja pannailla niin paljon.
Juhom

Viesti Kirjoittaja Juhom »

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM voisi olla myös yksivaihtoehto. Hieman nopeampi ja muutaman kympin halvempikin. Taisi tuolla myydään osiossakin olla yksi tälläinen myynnissä.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12656174

Kannattaa toki jos mahdollista käydä kokeilemassa etukäteen ettei ole mitään tarkennus ongelmia tms.
Carin

Viesti Kirjoittaja Carin »

Juhom kirjoitti:Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM voisi olla myös yksivaihtoehto. Hieman nopeampi ja muutaman kympin halvempikin. Taisi tuolla myydään osiossakin olla yksi tälläinen myynnissä.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12656174

Kannattaa toki jos mahdollista käydä kokeilemassa etukäteen ettei ole mitään tarkennus ongelmia tms.
Minulla on tämä Sigman linssi ja juuri tuosta valovoimasta johtuen ostettu sisäkäyttöön, en halunnut salamaa käyttää. On toiminut hyvin ja lapsia on kuvattu olohuoneessa lähinnä kaiken aikaa.
Verig

Viesti Kirjoittaja Verig »

Halvimmalla ja helpoimmalla pääsee kun ostaa salaman. Katon kautta räiskis ja hyvin toimii pimeämmilläkin putkilla eikä tarvitse niin arpoa tarkennuksen kanssa tai nostaa herkkyyttä yli 400:n. Lisäksi salama on melko pitkälti ainoa tapa kuvata enemmän jengiä sisätiloissa jos haluaa useamman kuin yhden naaman tarkaksi.
Jälki ei ole pokkarisalamatyylistä...

Nopeilla laseilla saa sitten omanlaistaan jälkeä, tykkään itse kovasti mutta pieni oppimiskynnys tulee vastaan lyhyen syväterävyyden kanssa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Verig kirjoitti:Halvimmalla ja helpoimmalla pääsee kun ostaa salaman. Katon kautta räiskis ja hyvin toimii pimeämmilläkin putkilla eikä tarvitse niin arpoa tarkennuksen kanssa tai nostaa herkkyyttä yli 400:n. Lisäksi salama on melko pitkälti ainoa tapa kuvata enemmän jengiä sisätiloissa jos haluaa useamman kuin yhden naaman tarkaksi.
Jälki ei ole pokkarisalamatyylistä...

Nopeilla laseilla saa sitten omanlaistaan jälkeä, tykkään itse kovasti mutta pieni oppimiskynnys tulee vastaan lyhyen syväterävyyden kanssa.
Ei ole aina kattoa minkä kautta räiskäistä.

Croppidigillä esim. 2.8 valovoimalla ei syväterävyyden puute ole yleensä vaikea asia. Kinokennolla alkaa jo enempi vaivaamaan.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin