Kerääkö D70 pölyä ?
-
Kerääkö D70 pölyä ?
Miten on? Te, jotka olette jo muutaman kuukauden kameralla kevanneet, oletteko huomannut pölyä tai muuta roskaa ilmaantuneen kennolle? D70 ei kuitenkaan taida olla kaikkein parhaiten suojattu pölyltä (verrattaessa esim canonin kallimpiin maleihin).
-
- Viesti:
-
Oiskohan tähän mitään kotikonsteja joilla tätä D70:n tiiveyttä voisi parantaa jos tämä on yleinen ongelma? Mitens muilla on pelit (siis D70:set) säilyneet puhtaana.
Jos kamera pölyyntyy kahdessa viikossa normaalikäytöllä niin eikös puhdistus melkein pitäisi mennä takuun piikkiin. Vaikka pölyyntymien onkin sinänsä normaali-ilmiö niin tässä tapauksessa sitä on tapahtunut huomattavasti odotusarvoa enemmän.
Jos kamera pölyyntyy kahdessa viikossa normaalikäytöllä niin eikös puhdistus melkein pitäisi mennä takuun piikkiin. Vaikka pölyyntymien onkin sinänsä normaali-ilmiö niin tässä tapauksessa sitä on tapahtunut huomattavasti odotusarvoa enemmän.
-
Tuossa on systeemi jolla tokko kukaan pystyy tössimään kennoa pilalle.FaTFoX kirjoitti:Just eilen tuli kuvailtua pienellä aukolla, ja pölyähän siä taas oli.
Kamera kävi JASsissa putsauksessa 9pv sitten ja taas siellä on pölyä. Hiukan harmittaa.
http://www.outbackphoto.com/workshop/ph ... essay.html
-
Siinä 18-70 kittiputkessa on rengastiiviste eli ei pitäisi kuvauksen aikana sen enempää pölyyntyä. Tähän mennessä ollut miltei kaiken aikaa sama putki kiinni ja en ole kuvissa pölyä huomannut, mutta katsellaas miten käy kun sain wanhan 70-210 f4:n miten alkaa pölyä löytymään :) Kamera ollut 2½ kuukautta.
Sepe
Sepe
--
-
Onhan tuolla kennolla pölyä ollut...ja jos sitä siellä on niin sitten putsataan ne pois.
Objektiivin vaihdossa kandee olla huolellinen, ja muistaa ottaa virrat pois ennen vaihtoa (suositus on kait että runko sais hetken jopa olla pois päältä) ja katsoa tietty ettei kovin pölyisessä kohtaa sitä vaihda, ja kuten laite sanoi niin sen rungon bajonetin vois vaihdon yhteydessä pitää alaspäin...
Itse vaihdan lasin sillon kun sen aika on ja koetan muistaa että virrat _ei_ olisi päällä, mutta en siinä aina onnistu ;-) Muuten tuota putsaustarvetta ei niin valtavasti ole ollut. Kerran kunnon siivoaminen ~5000:n ruudun kohdalla, ja muutan aika usein puhaltelen peilikoteloa ja kennoa Giotton RockerAir:lla.
Ja muuten... liki päivittäin jotain kuvaamista on löytynyt... ei oo kerenny pölyyntymään :D
Objektiivin vaihdossa kandee olla huolellinen, ja muistaa ottaa virrat pois ennen vaihtoa (suositus on kait että runko sais hetken jopa olla pois päältä) ja katsoa tietty ettei kovin pölyisessä kohtaa sitä vaihda, ja kuten laite sanoi niin sen rungon bajonetin vois vaihdon yhteydessä pitää alaspäin...
Itse vaihdan lasin sillon kun sen aika on ja koetan muistaa että virrat _ei_ olisi päällä, mutta en siinä aina onnistu ;-) Muuten tuota putsaustarvetta ei niin valtavasti ole ollut. Kerran kunnon siivoaminen ~5000:n ruudun kohdalla, ja muutan aika usein puhaltelen peilikoteloa ja kennoa Giotton RockerAir:lla.
Ja muuten... liki päivittäin jotain kuvaamista on löytynyt... ei oo kerenny pölyyntymään :D
-
- Viesti:
Kokeilkaapas niitä objektiivejanne, kun ne ovat irti kamerasta. Kääntäkää tarkennusta ja zoomia. Minun linssivalikoimassani on pari putkea, jotka suorastaan puhaltavat ilmaa takapäästä tarkennettaessa. Siinä sitten vaan automaattitarkennuksella tuulettamaan kennoa....
Minulla pölyä on kerran pari kuukaudessa. Käytän edelleen akvaarion ilmapumppua sen pois puhaltamiseen. Pumpusta tulee öljytöntä ilmaa (ja kuivaa, pumppu ei ole ollut akvaarion lähelläkään 3 vuoteen) sopivan hiljaisella, mutta sykkivällä puhalluksella. Linssi pois, valotus B:lle, laukaisin alas, puhallusta, putki pois ja laukaisin ylös. Kaikki on toiminut hyvin tähän asti, kun olen muistanut nuo kaksi viimeistä oikeassa järjestyksessä.
Minulla pölyä on kerran pari kuukaudessa. Käytän edelleen akvaarion ilmapumppua sen pois puhaltamiseen. Pumpusta tulee öljytöntä ilmaa (ja kuivaa, pumppu ei ole ollut akvaarion lähelläkään 3 vuoteen) sopivan hiljaisella, mutta sykkivällä puhalluksella. Linssi pois, valotus B:lle, laukaisin alas, puhallusta, putki pois ja laukaisin ylös. Kaikki on toiminut hyvin tähän asti, kun olen muistanut nuo kaksi viimeistä oikeassa järjestyksessä.
-
Katso vaan www.airliners.net :iin - "miljoona kärpästä ei voi olla väärässä" tms.. :) Esim. http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=truetrombi kirjoitti:Tylsäähän se olisikin ollut jos samaa objektia olisi kuvattu jo 4 kuukautta... ;Pkaptah kirjoitti:4kk kuvattu ja objekteja vaihdetaan kokoajan
... :-o
Onneksi siellä on sentään joskus jotain vähän luovempia ideoita kuvakulmien suhteen sentään..
//Tuomas
-
-
Ihan koti-imurilla, vai oisko syytä hankkia joku aiheeseen tarkoitettu instrumentti? Viittitkö heittää ihan step-by-step ohjeet imutehoineen ja -etäisyyksineen :).kaptah kirjoitti:Älä puhalla vaan ime. Onko pölyä kuviin asti? Jos ei niin anna olla turha puurastus.
Ja joo, kyllä tuota eilen näkyi aika paljon olevan kuvissa. Ei mitään isoja, mutta kuitenkin clone:lle työtä.
Thanks,
rami.
-
- Viesti:
Imurilla imeminen voi olla ihan hyvä juttu. Olen minä sitäkin kokeillut. Joskus vaan joku pölyhiukkanen on siten kiinni kennossa, että puhaltamalla se lähtee, mutta imemällä ei. Imua ei saa niin pieneen pisteeseen. Lisäksi moni imuri on sellainen, että se pyörittää ilmassa olevia pieniä pölyhiukkasia poistopuhalluksellaan. Jos kamera on samaan aikaan "auki", kiertää niitä kamerankin kautta.
Minä olen yrittänyt tarkkailla pölyhiukkasia aika usein. Oletan, että ne on helpompi saada pois tuoreeltaan kuin kuukauden päästä. Joskus olen ensin yrittänyt imurilla imemällä ja jos se ei ole riittänyt, sitten puhalluksella. Tuo puhalluslaite on niin lähellä, että sitä tulee käytetyksi helposti. Ei kai tuo kamalasti haittaa, vaikka kerran viikossa vähän puhaltelisi kennolle, jos siinä on kuvissa näkyvää pölyä.
Minä olen yrittänyt tarkkailla pölyhiukkasia aika usein. Oletan, että ne on helpompi saada pois tuoreeltaan kuin kuukauden päästä. Joskus olen ensin yrittänyt imurilla imemällä ja jos se ei ole riittänyt, sitten puhalluksella. Tuo puhalluslaite on niin lähellä, että sitä tulee käytetyksi helposti. Ei kai tuo kamalasti haittaa, vaikka kerran viikossa vähän puhaltelisi kennolle, jos siinä on kuvissa näkyvää pölyä.
-
-
- Viesti:
Esimerkkikuvia ennen ja jälkeen kennon omatoimisen puhdistuksen: http://www.pekola.net
Jutussa myös hyviä linkkejä.
Jutussa myös hyviä linkkejä.