iPhoto-kokemuksia?
-
iPhoto-kokemuksia?
Olen vihdoin toteuttanut pitkäaikaisen haaveeni ja hankkinut ensimmäisen digijärkkärini. Päädyin hankkimaan Canonin EOS 50 D + 18-200/3.5-5.6. No rahanmeno ei lopu siihen, kun alan rakentamaan kotiini digitaalista pimiötä. Eli uusiksi menee myös tietokoneen hankinta. Harkinnassa yhtenä vaitoehtona Mac, jossa tulee mukana iPhoto-ohjelma. Onko kellään kokemusta sen käytöstä? T. non-nörtti vasta-alkaja
-
iPhoto on ohjelma jolla voi tehdä vaatimattomia säätöjä kuvilleen. Osta mieluimmin Aperture hintaan 199 € tai Adobe Lightroom hintaan 303.78 €
Valitset kumman tahansa niin näillä ohjelmilla tulet pärjäämään tulevaisuudessa kuvien käsittelyssä.
Valitset kumman tahansa niin näillä ohjelmilla tulet pärjäämään tulevaisuudessa kuvien käsittelyssä.
-
Mac
Teet hyvän valinnan, jos Mac:iin päädyt, sillä ongelmat yleisellä tasolla vähenevät. Itsellä näin ollut jo vajaan vuoden, jona Mac ollut talossa.
Vaan itse asiaan: Suosittelesin Lightroomin ostamista, sillä myös Aperturea kokeilleenena sanoisin, että Adoben raw-conventteri parasta, mitä rahalla saa ja käytettävyydeltään monipuolisempi, kuin Aperture.
Itse käyttäisin iPhotoa lähinnä kuvien katseluun, jossa mielestäni näppärämpi, kuin Lightroom.
Toki mielipiteitä monia, eikä näin ollen omani edusta mitään totuutta, kunhan vain oma mutuni.
Vaan itse asiaan: Suosittelesin Lightroomin ostamista, sillä myös Aperturea kokeilleenena sanoisin, että Adoben raw-conventteri parasta, mitä rahalla saa ja käytettävyydeltään monipuolisempi, kuin Aperture.
Itse käyttäisin iPhotoa lähinnä kuvien katseluun, jossa mielestäni näppärämpi, kuin Lightroom.
Toki mielipiteitä monia, eikä näin ollen omani edusta mitään totuutta, kunhan vain oma mutuni.
-
Sama laulu: vuosien kokemuksella sanon, että Mac on erittäin hyvä, mutta iOhjelmat eivät vastaa muuhun kuin amerikkalaisen kotirouvan tarpeisiin eli kuvat sillä saa koneelle ja voi niitä siitä esitellä ja teettä paperille, mutta ei mitään monimutkaisempaa. Sen mitä iOhjelmat tekevät ne tekevät pirun hyvin, mutta ei niiltä liikoja kannata odottaa. Aperturea testanneena ja Lightroomia käyttävänä suosittelen Lightroomia.
-
Lightroom on hyvä valinta myöskin siksi että toisin kuin yleisesti Adoben linsessit, Lightroomin lisenssi on jopa järkevä. Samassa paketissa tulee versio niin Macille kuin PC:llekin, niin softasi ei ei sido sinua vain toiseen käyttöjärjestelmään loppuiäksi.
(tosin en tiedä kuka haluaisi huvikseen Windowsia käyttää mutta pidän siitä että hätätilanteessa sekin olisi mahdollista... )
(tosin en tiedä kuka haluaisi huvikseen Windowsia käyttää mutta pidän siitä että hätätilanteessa sekin olisi mahdollista... )
-
Jep, lisää puoltavaa mielipidettä. Mäkkäri oli iloinen yllätys. Lightroom kelpaa hyvin mummolle kuvien näyttämiseen, mutta Lightroomin hankinnan jälkeen se on jäänyt pölyttymään. Ainoa, missä iPhoto päihittää LR:n on juurikin slideshow. Ikävä puoli on, että jos kuvat haluaa käsitellä lightroomissa ja näyttää iPhotolla, niin pitää olla tuplakopiot fotoista koneella.
/Roope
canon 450D + 50/1.8 + 17-50/2.8 + 70-200/2.8
-
Miksi tuplakopiot? eikö Lightroom tue kuvien käsittelyä hakemistosta käsin?ranttine kirjoitti:Jep, lisää puoltavaa mielipidettä. Mäkkäri oli iloinen yllätys. Lightroom kelpaa hyvin mummolle kuvien näyttämiseen, mutta Lightroomin hankinnan jälkeen se on jäänyt pölyttymään. Ainoa, missä iPhoto päihittää LR:n on juurikin slideshow. Ikävä puoli on, että jos kuvat haluaa käsitellä lightroomissa ja näyttää iPhotolla, niin pitää olla tuplakopiot fotoista koneella.
Vaihtoehtonahan olisi käyttää Aperturea, joka mahdollistaa työskentelyn niinkin, että kuvat ovat hakemistoissa ai jos haluaa importata tiedostotkin kirjastoon, niin siitä löytyy samat diaesitysominaisuudet kuin iPhotostakin ja tuki frontrowlle. Aperture käyttää lisäksi järjestelmän rawpulikkaa, mikä on etu jatkuvuuden kannalta, mutta se ei ole yhtä laaja kuin Adoben vastaava. Minä en tiedä Lightroomin rawtukipolitiikkaa, että onko samanlainen kuin Photoshopissa eli tuki vain uusimmalle ohjelmaversiolle. Toimiiko viimeiset rawplugit ykkösversion Lightroomin kanssa? en ole kylläkään ihan varma kuinka pitkälle Aperture toimii alaspäin eli onko ykkösversion Aperturessa kaikki tuki uusimmille kameroille. Olen luullut siinä olevan, mutta en ole varma.
Toistaiseksi fujifani, macin fanittamisinto on alkanut jo hiipua;-)
-
Luulen, että tässä tarkoitetaan juuri toisin päin. iPhoto ei osaa käyttää kuvia hakemistoista vaan tuuppaa niistä oman tietokantansa sillä seurauksella, että saat kulutettua tuplaten levytilaa... Tämän ainakin itse huomasin kun joskus aloin miettimään LR ja iPhoto yhteiseloa ja tyydyin sitten jättämään iPhoton sivuun.Miksi tuplakopiot? eikö Lightroom tue kuvien käsittelyä hakemistosta käsin?
-
Siitä on jo aikaa kun iPhotoa kokeilin enkä muista enää saiko siitä säädettyä esikatselukuvan kokoa, mutta alkuperäiset kuvat pystyi kyllä käyttämään hakemistosta käsin. Asetuksista vain valitsi täpän pois kohdasta "kopioi kuvat iPhotokirjastoon". Silloin samojen lähdetiedostojen käyttö useammallakin softalla kävi päinsä, mutta esikatselukuvathan kaikki ohjelmat luovat omaan kirjastoonsa ja paremmissa ohjelmissa ainakin niiden kokoa pystyy säätämään.mtorma kirjoitti:Luulen, että tässä tarkoitetaan juuri toisin päin. iPhoto ei osaa käyttää kuvia hakemistoista vaan tuuppaa niistä oman tietokantansa sillä seurauksella, että saat kulutettua tuplaten levytilaa... Tämän ainakin itse huomasin kun joskus aloin miettimään LR ja iPhoto yhteiseloa ja tyydyin sitten jättämään iPhoton sivuun.Miksi tuplakopiot? eikö Lightroom tue kuvien käsittelyä hakemistosta käsin?
-
LR ja iPhoton yhteistyön ongelma on se, että LR ei tallenna muokkauksia kuviin vaan säilyttää alkuperäisenä ja omaan tietokantaansa tallentaa "reseptin" muokkauksista. Jos haluaa iPhotolla katsella LR:lla käsiteltyjä kuvia, niin ne pitää ensin exportata ulos Lightroomista ja sitten importata iPhotoon.
/Roope
-
Totanoin... mikä siinä Lightroomissa on vikana? eikö siinä ole arkistointiominaisuuksia, vai mikä mättää? Itse on jotenkin niinku millään alkaisi käyttää kahta softaa samaan tarkoitukseen. Lightroom ja iPhoto ja Aperture ovatten kaikki samaa tarkoitusta varten luotuja ohjelmia. Itse valitsisin noista sen joka parhaiten itselle sopii. Jos tarvitsisi Lightroomia, mutta toisaalta iPhotoa, niin Aperture voisi olla aika sopiva (siinä on kehittyneet säädöt, mutta toisaalta iPhoton kirjasto-ominaisuudet). Jos taas haluaa noukkia rusinat pullasta eli käyttää jokaisesta ohjelmasta jotakin niiden ominaisuuksista, niin jouhevaksi ei hommaa saa millään (niitä vain ei ole tehty yhdessä käytettäväksi). Mieti nyt huolella mitä oikein tarvitset ja mikä on tärkeintä ja käytä sitten sitä (kai siinä Lightroomissakin nyt jonkinlainen diaesitys onnistuu).ranttine kirjoitti:LR ja iPhoton yhteistyön ongelma on se, että LR ei tallenna muokkauksia kuviin vaan säilyttää alkuperäisenä ja omaan tietokantaansa tallentaa "reseptin" muokkauksista. Jos haluaa iPhotolla katsella LR:lla käsiteltyjä kuvia, niin ne pitää ensin exportata ulos Lightroomista ja sitten importata iPhotoon.
-
-
Mikä siinä onhan Windowssi hyvä ja saahan siihenkin suunnilleen samat softat (no ei iPhotoa eikä Aperturea, mutta Lightroom ja Picasa ajaa varmaan ihan saman asian).anri kirjoitti:Kiitos kommenteistanne, ne ovat tärkeitä vasta-alkajalle. Puhutte Macin puolesta, mutta sorruin (?) Windows-koneen tarjoukseen ja päädyin hankkimaan sellaisen + Photoshop C53:n. Näillä nyt ainakin aloittelen ja opettelen tätä maailmaa. Katsellaan ja palataan...
-
iPhoto
Vanhana winukka-käyttäjänä ja nykyisenä Mac-käytttäjänä voin käsi sydämmellä sanoa, ettei winukassa mitään vikaa ole, vaan ihan hyvän valinnan teit.
Winukkaa aina haukutaan tietoturvastaan ja kyllä se niin on, että samat lait siihen pätee, kuin koiriin/autoihin....: vika on lähes poikkeuksetta siinä remmin toisessa päässä/ratin ja penkin välissä =)
P.s. paitsi siinä suhteessa winukka oli sinulta loistava valinta, että jos omistat tavallisen mustesuihkarin, niin eipä tarvitse jättää hyllyyn pölyttymään, niinkuin itsellä, kun on Canon Pixma MP610 ja Mac ja millään maailman ajureilla ei saa värimääritelmiä kohdalleen, vaan sävyt ovat aina jotain muuta, kuin ne ovat livenä.
Eli molempi parempi =)
Winukkaa aina haukutaan tietoturvastaan ja kyllä se niin on, että samat lait siihen pätee, kuin koiriin/autoihin....: vika on lähes poikkeuksetta siinä remmin toisessa päässä/ratin ja penkin välissä =)
P.s. paitsi siinä suhteessa winukka oli sinulta loistava valinta, että jos omistat tavallisen mustesuihkarin, niin eipä tarvitse jättää hyllyyn pölyttymään, niinkuin itsellä, kun on Canon Pixma MP610 ja Mac ja millään maailman ajureilla ei saa värimääritelmiä kohdalleen, vaan sävyt ovat aina jotain muuta, kuin ne ovat livenä.
Eli molempi parempi =)