Adobe Gamma:lla säätö?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Adobe Gamma:lla säätö?

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Jos säätää tuon mustan pisteen ja gamman noilla Autiokarin ohjeilla niin mihin sitä Adobe gammaa vielä tarvitaan?

Ja sitte vielä semmoinen että pitääkö siis olla monitorin mukana tullut default profiili päällä kun säätä tuon vai miten se fosforien tunnistus hoituu?

Ps. olen hiukan pihalla... niinkuin näkyy ;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Adobe Gamma:lla säätö?

Viesti Kirjoittaja kohan »

JuhaM kirjoitti:Jos säätää tuon mustan pisteen ja gamman noilla Autiokarin ohjeilla niin mihin sitä Adobe gammaa vielä tarvitaan?
Tässä on sivu mistä pitäisi asiat selvitä ainakin jonkin verran.
http://www.normankoren.com/index.html
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Adobe Gamma:lla säätö?

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

JuhaM kirjoitti:Jos säätää tuon mustan pisteen ja gamman noilla Autiokarin ohjeilla niin mihin sitä Adobe gammaa vielä tarvitaan?

Ja sitte vielä semmoinen että pitääkö siis olla monitorin mukana tullut default profiili päällä kun säätä tuon vai miten se fosforien tunnistus hoituu?
Saatko väännetyksi tuon selkokielelle? Eli mitä tarkalleen olet tehnyt ja mitä täsmällisemmin tarkoittaa "mihin sitä Adobe gammaa vielä tarvitaan"

Timo Autiokari
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

:D Olisi kiva jos joku tekisi niin yksinkertaiset ohjeet että minäkin ymmärtäisin ;)

Minä en ole ikinä ollut tällaisten asioiden kanssa tekemisissä joten en tajua p.sk..kaan näistä. Ja vielä kun ei tuo englanninkieli ole kovin hyvin hallussa.

Eli siis olen säätänyt tuon mustan tähän tapaan:
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/ ... ntrast.htm (siitä ei ole hajuakaan että ymmärsinkö kaikki ihan oikein)

Ja sitten säätelin gammaa näytönohjaimen ajureista tuon mukaan:
http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/g ... ace/25.htm

Ja sen jälkeen kikkailin sillä adobe gammalla ja sillähän ei saanut tuon jälkeen säätää enää gammaa ja kirkkautta?

Ja koko ajan minulla oli monitorin default profiili käytössä. Jos se ei ole käytössä niin tuo adobe gamma haluaa jotain niitä fosfori arvoja ja niistä minulla ei ole pienintäkään hajua...

Eli siis kutakuinkin noin olen tehnyt ja en tiedä menikö se sinnepäinkään. Mutta ainakin kuva näyttää nyt paremmalta Mutta en huomannut että tuon adobe gamman myötä olisi tullut enää muutoksia...

Ja nyt varmaan huomaatkin että en todellakaan tajua näistä mitään ;)
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Siis,

1) monitorin mustapiste säädetään kohdalleen

2) monitorin valkopiste eli värilämpötila säädetään kohdalleen esim http://www.aim-dtp.net/aim/photoshop/v6/adobe_gamma.htm

3) sitten säädetään gamma JOKO näytönohjaimen TAI AdobeGamman avulla MUTTA ei kummallakin (sis vain jälkimmäinen säätö jää voimaan, ne kirjoittavat toistensa päälle sinne näytönohjaimessa olevaan LUT tauluun). Jos käytettävissä on AdobeGamma niin tietenkin käytetään sitä koska se on paljon parempi ynnä luo tarvittavan systeemiprofiilin.

AdobeGamma lukee fosforiarvot (ja muutakin) siitä profiilista joka sattuu olemaan speksattuna, ja nuo arvot/profiili saattavat olla vääriä/virheellisiä. CRT monitoreille voi AdobeGammassa hyvin määrittää "Trinitron" tai "P22" nimisen fosforisetin, se on arvaus mutta siinä mielessä erikoinen sellainen että osuu ällistyttävän tarkasti kohdalleen.

Missään näissä yoimenpiteistä ei tarvita olemassa olevaa systeemiprofiilia, sen olemassa olo joko ei haittaa mitään tai sitten haittaa (AdobeGamma ei osaa tulkita kaikenlaisia profiilleita oikein ja aika usein speksattuna on profiili joka on suuresti virheellinen), olemassa olevasta profiilista ei milloinkaan ole mitään hyötyä.

Timo Autiokari
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

No niin nyt aukesi vähän paremmin. Kiitos ERITTÄIN paljon.

Se vielä että kun minulla on tässä väliaikaisesti tällainen todella surkea 17" monitori (veronpalautuksia odotellessa). Niin mahtaako tähän käydä nuo samat fosfori arvot? koska varmaan oletit että minulla olisi joku vähän enemmän pro näyttö?


edit: Niin ja jos saisin vielä vähän tarkennusta tuohon valkoisen säätöön? Kun ei tuo englanti edelleenkään ole niitä vahvimpia puolia.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

JuhaM kirjoitti:Se vielä että kun minulla on tässä väliaikaisesti tällainen todella surkea 17" monitori (veronpalautuksia odotellessa). Niin mahtaako tähän käydä nuo samat fosfori arvot? koska varmaan oletit että minulla olisi joku vähän enemmän pro näyttö?
Nuo fosfori-setit nimeltään "Trinitron" ja "P22" (jotka ovat hyvin lähellä toisiaan) ovat olleet lähes yksinomaan (eräitä todella harvinaisia putkia lukuunottamatta) käytössä jo jostain 80 luvun lopulta eli erittäin todennäköistä on että ne ovat käytössä tuossakin.
jos saisin vielä vähän tarkennusta tuohon valkoisen säätöön? Kun ei tuo englanti edelleenkään ole niitä vahvimpia puolia.
Lyhyesti:

1) Näytä ruudulla koko-ruudun kattavaa valkoista siis koodia 255,255,255. Ruudiulla ei saa olla esillä yhtään mitään muuta.

2) käyttäen referenssinä päivänvalon alla kylpevää maisemaa säädetään monitorin värilämpötilan säätöjä (värikanavakohtaisia vahvistuksia) niin että 255,255,255 näyttää valkoiselta/harmaalta siis niin ettei siinä vivahda mikään väri. Tämä tehdään niin että tarkastellaan ym maisemaa esim 1 minuutti ja sitten vilkaistaan monitoriruutua ja tehdään päätös siitä onko se valkoinen/harmaa noin 2 sekunnin sisällä. Säädetään ja toistetaan kunnes OK.

Näin toimien monitrin värilämpötilan saa varsin hyvin aisoihin, eli jonnekin 5500K ... 6500K välille. Vaikka siinä onkin 1000K välissä niin se on visuaalisesti erittäin pieni virhe. Menee lähemmäs 6500K kirkkaana talvipäivänä ja lähemmäs 5500K aurinkoisena kesäpäivänä. Referenssinä voi myös käyttää nk päivänvalolamppuja, ne ovat yleensä siinä 5000K.

Tätä säätöä ei siis tehdä niin että valaistaan referennsivalolla valkoista paperia ja verrataan siihen vaan niin että tarkastellaan moniväristä kohdetta joka kylpee ko valon alla ja sitten vilkaistaan monitoria.

Tuo nopea vilkaisu monitoriin siis tehdään siksi että näköaisti adaptoituu erittäin nopeasti siihen minkä se luulee olevan valkoista.

Rupualibraattorit (kolorimetrit) evät muuten pysty tällä saavutettavaan tarkkuuteen läheskään, niillä jää aina jokin värivivahde.

Timo Autiokari
Vastaa Viestiin