Kuvakirjan tekeminen - IFI Kuvakirja
-
Olen tilannut täältä 3kpl kirjoja:
http://www.kuvakirja.fi/
Värit erinomaisia onhan totta ettei muokkaukset ole ifin tasolla eikä kovia kansia ole mutta mulle olikin tärkeää toimivamman oloinen systeemi ja testieni mukaan tosi hyvät värit kuvat pitää olla srgb väriavaruudessa ja sanoisin kuvat näyttää tosi hyvin samalta kun näytöllä jolla taas hyvin samalta kun luonnossa. Kamerana Nikon D50.
Voin vain suositella meni vaan ifin vanhan ohjelman kanssa hermot ja ai niin näiden tekniikka tietääkseni 7väritekniikka kun ifillä vain 4väritekniikka.
Tähän täydennystä vaikka firma ei enään olekkaan olemassa niin hämäävästi ilmaistu tuo juttu eli oikeasti nelivärikone mutta jotain RGBeestä CMYKiin muutosta kait teki itse painokone. ja kuvistakaan en ole enään värien suhteen kamalan varma kun tein tässä pienen erän oikeassa painossa (no olihan tuokin painon palvelu tarkoitan siis pdfästä ja tunnetummalla? firmalla) painotuotetta.
http://www.kuvakirja.fi/
Värit erinomaisia onhan totta ettei muokkaukset ole ifin tasolla eikä kovia kansia ole mutta mulle olikin tärkeää toimivamman oloinen systeemi ja testieni mukaan tosi hyvät värit kuvat pitää olla srgb väriavaruudessa ja sanoisin kuvat näyttää tosi hyvin samalta kun näytöllä jolla taas hyvin samalta kun luonnossa. Kamerana Nikon D50.
Voin vain suositella meni vaan ifin vanhan ohjelman kanssa hermot ja ai niin näiden tekniikka tietääkseni 7väritekniikka kun ifillä vain 4väritekniikka.
Tähän täydennystä vaikka firma ei enään olekkaan olemassa niin hämäävästi ilmaistu tuo juttu eli oikeasti nelivärikone mutta jotain RGBeestä CMYKiin muutosta kait teki itse painokone. ja kuvistakaan en ole enään värien suhteen kamalan varma kun tein tässä pienen erän oikeassa painossa (no olihan tuokin painon palvelu tarkoitan siis pdfästä ja tunnetummalla? firmalla) painotuotetta.
Viimeksi muokannut JPQ, Elo 11, 2009 13 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Laitetaanpa vähän kokemuksia.
Tilasin Ifolorin deluxebookin. Mielestäni tuo Ifolor Designer on ihan käyttökelpoinen suunnitteluohjelmisto. Siinä on monia ärsyttäviä, käytettävyyttä huonontavia piirteitä, mutta homman saa kyllä tehtyä, jos on vähän vastaavien ohjelmien kanssa pelannut.
No, kirja tuli nyt, ja heti katsoin että näyttääpä hailakalta. Värit ovat haaleat, ja osittain ihan pielessä (pinkistä tuli violetti). Myös kontrasti on huono. Terävyyttä sen sijaan riittää.
Soitto ifolorille, jossa todettiin että heidän automaattinen korjailu ei välttämättä sovi kuville, jotka on jo säädetty kotikoneella kuntoon. Palautan siis kirjan ja he tekevät sen uudelleen ilman korjailuja. Toivotaan että tulee paremman näköistä jälkeä..
Tilasin Ifolorin deluxebookin. Mielestäni tuo Ifolor Designer on ihan käyttökelpoinen suunnitteluohjelmisto. Siinä on monia ärsyttäviä, käytettävyyttä huonontavia piirteitä, mutta homman saa kyllä tehtyä, jos on vähän vastaavien ohjelmien kanssa pelannut.
No, kirja tuli nyt, ja heti katsoin että näyttääpä hailakalta. Värit ovat haaleat, ja osittain ihan pielessä (pinkistä tuli violetti). Myös kontrasti on huono. Terävyyttä sen sijaan riittää.
Soitto ifolorille, jossa todettiin että heidän automaattinen korjailu ei välttämättä sovi kuville, jotka on jo säädetty kotikoneella kuntoon. Palautan siis kirjan ja he tekevät sen uudelleen ilman korjailuja. Toivotaan että tulee paremman näköistä jälkeä..
-
Oliko puhetta, voiko tilausvaiheessa pyytää tekemään kirjan ilman automaattista korjausta? Vai pitääkö asia hoitaa aina reklamaation kautta?tvmlaama kirjoitti:Laitetaanpa vähän kokemuksia.
-
Kun minä laitoin Ifolorille vihaista postia kuukausia sitten, sanoivat ettei automaattikorjailuja pysty ohittamaan - siis normaalissa valokuvissa. Kummallista, että jos se onnistuu kuitenkin kuvakirjoissa.
EOS-1D-X / EOS-1Ds III / EOS-1Ds II / EF 16-35 2.8L II / EF 24 1.4L II / EF 50 1.2L / EF 70-200 4L IS / 2x 580EX II / 600EX-RT
-
Kysyin tuotakin, ja kuulemma kannattaa olla puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluun, niin se pystytään kyllä hoitamaan. Itse tilauksen yhteydessä ei kuitenkaan ilmeisesti ole mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.m_t kirjoitti: Oliko puhetta, voiko tilausvaiheessa pyytää tekemään kirjan ilman automaattista korjausta? Vai pitääkö asia hoitaa aina reklamaation kautta?
Itse olen lopettanut ex. Ifin käytön paperivalokuvissa juuri tuosta syystä. Esim. fotonetille voi eksplisiittisesti kertoa tilauksen yhteydessä, haluaako automaattisia korjailuja.Sutzeen kirjoitti: Kun minä laitoin Ifolorille vihaista postia kuukausia sitten, sanoivat ettei automaattikorjailuja pysty ohittamaan - siis normaalissa valokuvissa. Kummallista, että jos se onnistuu kuitenkin kuvakirjoissa.
-
www.blurb.com
Sijaitsee Atlantin takana, mutta kirjat tulevat silti halvemmiksi kuin kotimaisista palveluista. Lisäks muokkausmahdollisuudet on huomattavan laajat verrattuna täkäläisiin. Ja siistiä jälkeä tulee. Mac+Win.
Sijaitsee Atlantin takana, mutta kirjat tulevat silti halvemmiksi kuin kotimaisista palveluista. Lisäks muokkausmahdollisuudet on huomattavan laajat verrattuna täkäläisiin. Ja siistiä jälkeä tulee. Mac+Win.
-
Ja nykyään Blurb syö myös suoraan PDFää. Mutta noista muokkausmahdollisuuksista olen vähän erimieltä esim. verrattuna Ifoloriin. Ja postimaksutkin on yllättävän kovat jos tilaa UPS:llä 3-4 päivässä.heski kirjoitti:www.blurb.com
-
Kirjanhan voi taittaa kasaan ilman sen kummempia rajoituksia vaikkapa haluamallaan Adoben softalla. Sen jälkeen vaan tulostaa jokaisesta sivusta yhden jpeg-kuvan riittävällä tarkkuudella ja laittaa nämä paikalleen kuvakirjaan.
Kannattaa tosin huomata, että mikäli sama kuva jatkuu aukeaman molemmille sivuille, Ifolorin automaattinen (sivukohtainen) värikorjailu voi laittaa värit pieleen. On hienoa jos sen korjailun jotenkin saa pois päältä..
Kannattaa tosin huomata, että mikäli sama kuva jatkuu aukeaman molemmille sivuille, Ifolorin automaattinen (sivukohtainen) värikorjailu voi laittaa värit pieleen. On hienoa jos sen korjailun jotenkin saa pois päältä..
-
No jos on niin kiire. Mut kovakantinen 120-sivuinen maksoi ~40 euroa parin viikon toimitusajalla. Ifolorista ei taida edes saada noin paksua kirjaa. Eikä niiden softassa voi esim. käyttää kuin muutamaa fonttia. Blurbissa voi käyttää mitä tahansa fonttia.ridge kirjoitti: Ja nykyään Blurb syö myös suoraan PDFää. Mutta noista muokkausmahdollisuuksista olen vähän erimieltä esim. verrattuna Ifoloriin. Ja postimaksutkin on yllättävän kovat jos tilaa UPS:llä 3-4 päivässä.
-
Ootko heski blurbilta ottanut kovakantista kirjaa siten, että printtaavat suoraa kuvan kanteen. Itsellä 4 tuollaista kirjaa ja jokaisessa kannet heti täysin paskassa kunnossa. Onko siis tuo tekotapa täysin mahdoton jos haluu hyvää laatua?heski kirjoitti:No jos on niin kiire. Mut kovakantinen 120-sivuinen maksoi ~40 euroa parin viikon toimitusajalla. Ifolorista ei taida edes saada noin paksua kirjaa. Eikä niiden softassa voi esim. käyttää kuin muutamaa fonttia. Blurbissa voi käyttää mitä tahansa fonttia.ridge kirjoitti: Ja nykyään Blurb syö myös suoraan PDFää. Mutta noista muokkausmahdollisuuksista olen vähän erimieltä esim. verrattuna Ifoloriin. Ja postimaksutkin on yllättävän kovat jos tilaa UPS:llä 3-4 päivässä.
-
Päivitys tilanteeseen. Uusi painos tuli, mutta en voi sanoa, että värit olisivat oleellisesti paremmat. Vaikeutena on myös se, että 1. painos piti lähettää takaisin, joten vertailukohtaa ei nyt ole.tvmlaama kirjoitti: Soitto ifolorille, jossa todettiin että heidän automaattinen korjailu ei välttämättä sovi kuville, jotka on jo säädetty kotikoneella kuntoon. Palautan siis kirjan ja he tekevät sen uudelleen ilman korjailuja. Toivotaan että tulee paremman näköistä jälkeä..
Joka tapauksessa:
- Kirkkaat värit, kuten punaisen sävyt, toistuvat joissain kuvissa ihan psykedeelisesti
- Tummempien kohtien dynamiikka onneton, vähän varjoisemmat alueet vetää ihan tummiksi
- Yleinen painojälki huonoa
- Kannet, nidonta yms. kuitenkin ihan riittävän hyviä
Täytyy nyt vaan tyytyä siihen, että tuo Ifolorin albumin painojälki ei vastaa omia toiveita. Tavisräpsijälle se varmaan riittää. Mutta ei kait tuohon hintaan voi mahdottomia toivoakaan. Kokeillaan seuraavan kirjan kanssa jotain muuta paikkaa, tässähän onkin jo tullut hyviä vinkkejä.
-
En. Tai oon kerran kokomustalla kannella. Se oli erittäin nuhjuisen näköinen. Valitin siitä ja sain tilata uuden kirjan ilmaiseksi. Jos haluaa kokomustat kannet, kannattaa tilata kirja dust jacket -kansilla ja ottaa paperikannet ympäriltä pois. Alta paljastuu kova kansi, joka on erilaista matskua kuin niissä kirjoissa, joissa kuva on printattu suoraan kanteen.lospallos kirjoitti:Ootko heski blurbilta ottanut kovakantista kirjaa siten, että printtaavat suoraa kuvan kanteen. Itsellä 4 tuollaista kirjaa ja jokaisessa kannet heti täysin paskassa kunnossa. Onko siis tuo tekotapa täysin mahdoton jos haluu hyvää laatua?
Pehmeäkantisesta tuli erittäin hyvä. Kiiltävähkö kansi ja erittäin siistiä jälkeä. Kohta tilaan seuraavan kirjan – pehmeäkantisena luonnollisesti.
-
No ifolorin kirja tuli ja lähti takaisin ja oli kyllä ihan sensuroitu laadultaan. colorkolmion vastaavaan nyt silläkin vaakakirja vertaisin (toivoa sopii että ne säilyttänyt laatu) hintaa 10e. ps. jos tarvitsen oikein ison erän kyllä menee digipaino hommiksi mutta tuskinpa tarvitsen kukapa mun kirjoja ostaisi...tvmlaama kirjoitti:Päivitys tilanteeseen. Uusi painos tuli, mutta en voi sanoa, että värit olisivat oleellisesti paremmat. Vaikeutena on myös se, että 1. painos piti lähettää takaisin, joten vertailukohtaa ei nyt ole.tvmlaama kirjoitti: Soitto ifolorille, jossa todettiin että heidän automaattinen korjailu ei välttämättä sovi kuville, jotka on jo säädetty kotikoneella kuntoon. Palautan siis kirjan ja he tekevät sen uudelleen ilman korjailuja. Toivotaan että tulee paremman näköistä jälkeä..
Joka tapauksessa:
- Kirkkaat värit, kuten punaisen sävyt, toistuvat joissain kuvissa ihan psykedeelisesti
- Tummempien kohtien dynamiikka onneton, vähän varjoisemmat alueet vetää ihan tummiksi
- Yleinen painojälki huonoa
- Kannet, nidonta yms. kuitenkin ihan riittävän hyviä
Täytyy nyt vaan tyytyä siihen, että tuo Ifolorin albumin painojälki ei vastaa omia toiveita. Tavisräpsijälle se varmaan riittää. Mutta ei kait tuohon hintaan voi mahdottomia toivoakaan. Kokeillaan seuraavan kirjan kanssa jotain muuta paikkaa, tässähän onkin jo tullut hyviä vinkkejä.
-
- Viesti:
fotobuch.de
Täältä saa tilattua kirjan myös valokuvapaperille (Professional Choice), hintaa aika suolaisesti mutta olisikohan laatu parempi?
-
Re: fotobuch.de
Mistä. ja kyllähän paperi vaikuttaa asiaan aina tulee ihan erinäköistä tuolla mun tulostimella eräälle paperille oli asetus normaalin tulostuspaperin tai valokuvapaperin. joten siitäkin ajatellen ja ero on todellakin selkeä. ja ifin kirjan ongelma mitä itse a6 kierre selkäisen tilasin ei ollut paperissa eikä mekaanisessa työnlaadussa vaan painolaadussa. Eli hyvät aineet hukassa.koiviant kirjoitti:Täältä saa tilattua kirjan myös valokuvapaperille (Professional Choice), hintaa aika suolaisesti mutta olisikohan laatu parempi?
-
- Viesti:
Re: fotobuch.de
siis fotobuch.de