Miten koordinaatit lightroomissa .jpg -kuviin?

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
lariv

Miten koordinaatit lightroomissa .jpg -kuviin?

Viesti Kirjoittaja lariv »

Olen käyttänyt Jobon PhotoGPS -laitetta sijaintitiedon tallentamiseen ja siirtänyt raakakuvat sekä sijaintitiedon (.xmp -tiedostot) Lightroomiin (1.4). Lightroomin kirjastosta koordinaattitietoja klikkaamalla ohjelma avaa kuvan sijainnin Google Mapsissa, kuten kuuluukin.

Ongelma on kuitenkin se, että haluan sijainnin myös .jpg kuvien exif -dataan. Tietääko kukaan, miten sijaintitiedon saa Lightroomissa tallennettua exportattaviin .jpg -tiedostoihin? Muu metadata tulee mukana, mutta koordinaatit puuttuvat.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Hmm.. ainakin D700 .NEF sisältää sijaintotiedon, (ei mitään .xmp), ja Lightroomista kun exportta .jpg - gps tiedot säilyy siinä .jpg tiedostossa.

Miten mahtaa oma työnkulkusi erota ?

PS. voisiko olla tosi vanha Lightroom?
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Oletko kokeillut sitä Lightroomin "Save metadata to file"-komentoa valittuihin kuviin. Ymmärtääkseni homma on niin, että softa kirjoittaa tiedot exifiin ja Lr:exporttaa vaan ne xmp tiedot.

Ainakin näin on monen kordinaattisoftan kanssa, tuosta Jobosta ei minulla ole kokemusta, että varmaksi en sano.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Kipee

Viesti Kirjoittaja Kipee »

Itse lisään Geosetterillä paikkatiedot, joka luo .xmp tiedoston raakakuvien lisäksi. (en ole huomannut katsoa lisääkö geosetter paikannustiedon myös raw:n exif tietoihin). Jonka jälkeen tuon kansiosta kuvat lightroomiin käyttäen importin valintaa "select all images from folder" (tai mitä valinnassa lukikaan). Exportatessa kuvia säilyy tämä paikkatieto tekemättä mitään.
marjeta

Viesti Kirjoittaja marjeta »

Oletko vielä tutustunut tähän LR pluginiin?:
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
jre4
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jre4 »

Itse käytän Mikkisoftan Pro Photo Toolsia. GPS-loggerilta (Qstarz) exportataan paikkatiedot nmea-tiedostoon, joka imaistaan em. softaan ja yhdistetään raw-kuvien exif-tietoihin (tai vaihtoehtoisesti vain xmp-tiedostoihin). Tämän jälkeen tiedot jäävät raw-kuvista tehtyihin jpg-tiedostoihin kunhan niitä ei jyrää tallennuksen yhteydessä (save for web) pois.
Vastaa Viestiin