Olen käyttänyt Jobon PhotoGPS -laitetta sijaintitiedon tallentamiseen ja siirtänyt raakakuvat sekä sijaintitiedon (.xmp -tiedostot) Lightroomiin (1.4). Lightroomin kirjastosta koordinaattitietoja klikkaamalla ohjelma avaa kuvan sijainnin Google Mapsissa, kuten kuuluukin.
Ongelma on kuitenkin se, että haluan sijainnin myös .jpg kuvien exif -dataan. Tietääko kukaan, miten sijaintitiedon saa Lightroomissa tallennettua exportattaviin .jpg -tiedostoihin? Muu metadata tulee mukana, mutta koordinaatit puuttuvat.
Miten koordinaatit lightroomissa .jpg -kuviin?
-
-
Oletko kokeillut sitä Lightroomin "Save metadata to file"-komentoa valittuihin kuviin. Ymmärtääkseni homma on niin, että softa kirjoittaa tiedot exifiin ja Lr:exporttaa vaan ne xmp tiedot.
Ainakin näin on monen kordinaattisoftan kanssa, tuosta Jobosta ei minulla ole kokemusta, että varmaksi en sano.
Ainakin näin on monen kordinaattisoftan kanssa, tuosta Jobosta ei minulla ole kokemusta, että varmaksi en sano.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
Itse lisään Geosetterillä paikkatiedot, joka luo .xmp tiedoston raakakuvien lisäksi. (en ole huomannut katsoa lisääkö geosetter paikannustiedon myös raw:n exif tietoihin). Jonka jälkeen tuon kansiosta kuvat lightroomiin käyttäen importin valintaa "select all images from folder" (tai mitä valinnassa lukikaan). Exportatessa kuvia säilyy tämä paikkatieto tekemättä mitään.
-
Oletko vielä tutustunut tähän LR pluginiin?:
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
-
- Viesti:
Itse käytän Mikkisoftan Pro Photo Toolsia. GPS-loggerilta (Qstarz) exportataan paikkatiedot nmea-tiedostoon, joka imaistaan em. softaan ja yhdistetään raw-kuvien exif-tietoihin (tai vaihtoehtoisesti vain xmp-tiedostoihin). Tämän jälkeen tiedot jäävät raw-kuvista tehtyihin jpg-tiedostoihin kunhan niitä ei jyrää tallennuksen yhteydessä (save for web) pois.