Nikon D80 suttukuvia
-
Nikon D80 suttukuvia
Hei, olen omistanut otsikon kameran viime syksystä ja ongelmani
on, etten saa sillä millään onnistuneita kuvia. Olen koettanut monenlaisilla säädöillä ja kuvaustiloilla (Auto, P, S, A,M), mutta keskimäärin 400 kuvasta voi 10% olla teknisesti onnistunutta. Valtaosa kuvista on ylivalottuneita ja jokin alue kuvasta vähintään on puhki palanut. Ei auta vaikka alivalotan tietoisesti.
Lisäksi osissa kuvista tarkennus on pielessä huolimatta monista yrityksistäni hakea oikeata tarkennustapaa ja -aluetta. Useissa kuvaustilanteissa kuvien värimaailma on kummallinen, erittäin haalea ja monesti siniseen tai violettiin vivahtava. Joko olen aivan tumpelo enkä opi tuolla kuvaamaan tai sitten kamerassani on jotain perustavanlaatuista pielessä.
Tänään kuvasin manuaalisäädöillä metsälenkiltä maisema- ja koirakuvia ja histogrammien ja valotusmittarin mukaan kaikki näytti hyvältä. Kokeilin erilasia aukko/valotusaika-asetuksia. Todellisuudessa olin kuvannut 45 kuvaa, jotka kaikki olivat rajusti ylivalottuneita ja noin kolmasosa niistä oli epäteräviä.
Minulle siis Nikon on ollut suuri pettymys ja taidan jatkaa kuvaamista Olyn UZ-550:llä, jolla omista puutteista huolimatta saa automaatilla keskimäärin selvästi parempia kuvia kuin tuolla Nikonilla.
on, etten saa sillä millään onnistuneita kuvia. Olen koettanut monenlaisilla säädöillä ja kuvaustiloilla (Auto, P, S, A,M), mutta keskimäärin 400 kuvasta voi 10% olla teknisesti onnistunutta. Valtaosa kuvista on ylivalottuneita ja jokin alue kuvasta vähintään on puhki palanut. Ei auta vaikka alivalotan tietoisesti.
Lisäksi osissa kuvista tarkennus on pielessä huolimatta monista yrityksistäni hakea oikeata tarkennustapaa ja -aluetta. Useissa kuvaustilanteissa kuvien värimaailma on kummallinen, erittäin haalea ja monesti siniseen tai violettiin vivahtava. Joko olen aivan tumpelo enkä opi tuolla kuvaamaan tai sitten kamerassani on jotain perustavanlaatuista pielessä.
Tänään kuvasin manuaalisäädöillä metsälenkiltä maisema- ja koirakuvia ja histogrammien ja valotusmittarin mukaan kaikki näytti hyvältä. Kokeilin erilasia aukko/valotusaika-asetuksia. Todellisuudessa olin kuvannut 45 kuvaa, jotka kaikki olivat rajusti ylivalottuneita ja noin kolmasosa niistä oli epäteräviä.
Minulle siis Nikon on ollut suuri pettymys ja taidan jatkaa kuvaamista Olyn UZ-550:llä, jolla omista puutteista huolimatta saa automaatilla keskimäärin selvästi parempia kuvia kuin tuolla Nikonilla.
Nikon D750, Canon G 11, Lumia 1520 ja 950 XL, Samsung Galaxy Pro 12.2
-
- Viesti:
-
d80
Hyvä kamera tää D80 on. Mulla ylivalotti kanssa kun oli tuo kohinaa estävä tyhjän ruudun kuvaava "Pitkä val. NR" ja "Suuri ISO -NR" päällä. Eli kokeile ottaa ne pois kuvausvalikosta. Uskoisin että loppuu ylivalotus, koska oireet oli täsmälleen samat kuin itselläni.
-
Mulla on aikaharvoin D80:n temppuillut. Silloin kun valotus alkaa tehdä harakoita niin perusbuutti päälle ja asetukset senjälkeen kondikseen ja katso onnistuuko sitten. Etelässä mm kävi 45 asteen helteessä ko tavalla kun olimma vielä auringossa jossa oli parhaimillaan liki 60 astetta.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viesti:
Re: Nikon D80 suttukuvia
Kuvaatko NEFiä vai JPGiä?wonderer kirjoitti:Lisäksi osissa kuvista tarkennus on pielessä huolimatta monista yrityksistäni hakea oikeata tarkennustapaa ja -aluetta. Useissa kuvaustilanteissa kuvien värimaailma on kummallinen, erittäin haalea ja monesti siniseen tai violettiin vivahtava. Joko olen aivan tumpelo enkä opi tuolla kuvaamaan tai sitten kamerassani on jotain perustavanlaatuista pielessä.
Mulla kanssa tulee omalla D70 haaleita kuvia, kun kuvaan raakakuvia, eikä mulla ole mitään automaattista säätöä päällä. Muistaakseni tässä mallissa tuo haaleus on "ominaisuus". :)
oisko asetuksissa tosiaan jotain hämminkiä?
-
Sekä D40:llä että D80:lla kannattaa alivaloittaa noin -0.7 kun mitataan matriisimittauksella.munkero kirjoitti:Mulla kanssa tulee omalla D70 haaleita kuvia, kun kuvaan raakakuvia, eikä mulla ole mitään automaattista säätöä päällä. Muistaakseni tässä mallissa tuo haaleus on "ominaisuus". :)
oisko asetuksissa tosiaan jotain hämminkiä?
-
Hääh?!nikon-d40 kirjoitti: Sekä D40:llä että D80:lla kannattaa alivaloittaa noin -0.7 kun mitataan matriisimittauksella.
Onko fakta? Miksi?
Oon kyllä välillä ihmetellyt tuon toimivuutta.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
Noin se varmaan on. Ylivalottavat lähes järjestään. Pistemittaus tai se keskimmäinen olisi varmaan paljon parempi, jos vaan osaisi käyttää.OskuK kirjoitti:-Matriisien huono puoli on ennustamattomuus.
Fuji S5 Pro osaa valottaa paljon paremmin. Siinäkin matriisimittauksessa kannattaa käyttää -0.3 tai -0.7 asetusta, mutta valotustulokset ovat paljon johdonmukaisempia kuin D80:lla tai varsinkin D40:lla, joka valottaa välillä miten sattuu. Kirjoitan tämän näin pienellä, ettei kukaan vaan huomaa ja käy ostamassa vk:n vähiä S5 Pro runkoja pois.
-
On siinä tiettyä ennustettavuutta. Sanoisin, että matriisimittaukset omaavat taipumuksen ylivalottaa tilanteissa joissa kontrastierot ovat suuret. D80 on tässä suhteessa vieläpä Nikonin halvempaa sarjaa. D200:ssa (ja paremmissa) matriisimittauksen pisteitä on enemmän, mittaus tehdään siis suuremmasta datamäärästä.nikon-d40 kirjoitti:Noin se varmaan on. Ylivalottavat lähes järjestään. Pistemittaus tai se keskimmäinen olisi varmaan paljon parempi, jos vaan osaisi käyttää.OskuK kirjoitti:-Matriisien huono puoli on ennustamattomuus.
Fuji S5 Pro osaa valottaa paljon paremmin. Siinäkin matriisimittauksessa kannattaa käyttää -0.3 tai -0.7 asetusta, mutta valotustulokset ovat paljon johdonmukaisempia kuin D80:lla tai varsinkin D40:lla, joka valottaa välillä miten sattuu. Kirjoitan tämän näin pienellä, ettei kukaan vaan huomaa ja käy ostamassa vk:n vähiä S5 Pro runkoja pois.
Ja mitä tuohon pienellä kirjoitettuuun tekstiin tulee, niin ei olisi yllätys vaikka Fuji S5:teen olisi lainattu valonmittaus suoraan D200:sta.
S5:ttä ei kannata kuitenkaan ostaa minkään muun syyn takia kuin ehkäpä hinnan halpuuden houkuttelemana. On olemassa D300 ja D700. 300:sta en tiedä, mutta 700:ssa matriisimittaus toimii huomattavasti 200:sta paremmin, eikä valotuksenkorjausta tarvita läheskään niin paljon kuin aikaisemmissa kameroissa.
Käytännössä olen 700:n myötä jo lähes unohtanut tuon -0.7EV -periaatteen. Osa kohteista on tietenkin parasta ottaa manuaalisesti valottan. Automaattivalotusta korjailen nykyään lähinnä vain Lensbabyllä kuvatessa, jonka vinjetointi taitaa hämätä fx-kennoista kameraa.
-
Juupa ;-)nomad kirjoitti:On siinä kuitenkin se sääntö, että matriisimittausta käytettäessä vika on aina kamerassa, ei kuvaajassa :-)OskuK kirjoitti:Niinpä, fujissa onkin d200 valotus. Joka valottaa vähemmän harhaan. Ennustamattomasti kuitenkin.
Jos kuvaaja ei osaa vaihtaa mittausmoodia, niin se on kameran vika. Miksi kamerassa olisi useita mittaustapoja, jos se ei mitaisi pieleen koskaan millään moodilla? ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
Minulle riittä 1.00 D700:sta mutta kyllä mä kolme ja varaosatkin huolin ;-)OskuV kirjoitti:S5Pro:n hinnalla ei saakkaan ku 2.15 kpl D300:sta ja 3.6 kpl D700:sta. Kaikilla ei ole halua ostaa yli 1000€:n runkoa kun tässä kuitenkin ollaan digitaalimaailmassa jossa kaikella on oma lyhyt ikänsä ja korjaus ei usein kannata.On olemassa D300 ja D700.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Tämä oli kyllä mielenkiintoinen laskutoimitus, näkisinkö kaavan?OskuV kirjoitti:S5Pro:n hinnalla ei saakkaan ku 2.15 kpl D300:sta ja 3.6 kpl D700:sta. Kaikilla ei ole halua ostaa yli 1000€:n runkoa kun tässä kuitenkin ollaan digitaalimaailmassa jossa kaikella on oma lyhyt ikänsä ja korjaus ei usein kannata.On olemassa D300 ja D700.