Odotus
-
- Viesti:
Odotus
Kuvallani pyrin taltioimaan odottamisen tunnelmaa.
edit2: Laitetaan nyt vielä tänne selvennykseksi että tällä tunnelmalla en tarkoita mitään ruusuista "ah ku on niin ihana odottaa" vaan pikemminkin "ah ku mun selkä on väsynyt ja pääsen lepuuttamaan sitä tänne kuumaan suihkuun"
edit: kuvaparikokeilu poistettu.
edit2: Laitetaan nyt vielä tänne selvennykseksi että tällä tunnelmalla en tarkoita mitään ruusuista "ah ku on niin ihana odottaa" vaan pikemminkin "ah ku mun selkä on väsynyt ja pääsen lepuuttamaan sitä tänne kuumaan suihkuun"
edit: kuvaparikokeilu poistettu.
Viimeksi muokannut m3ll0n, Heinä 17, 2009 4 : 03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
-
- Viesti:
Kiitos kommentista.Joni_ kirjoitti:Pidän erityisesti mustavalkoisesta kuvasta.
Kahden kuvan yhdistämisessä idea on hyvä, mutta toteutus mielestäni ontuu. Molemmat kuvat toimivat yksinään hyvin, mutta yhdessä jokin hankaa vastaan. Ehkä se johtuu siitä, että värimaailmat ovat liian erilaiset ainakin minun silmiini.
Juu ihan erillisiksi kuviksi noi onkin tarkoitettu, mutta sain vaan tollasen idean koittaa niitä yhdessä. Onhan noissa tosiaan toi värimaailma pikkasen erilainen :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
-
-
- Viesti:
Sävyt on todella, todella rujot varsinkin vatsassa/selässä. Iho näyttää muumion iholta.
Ja miksi hänellä on silmät kiinni, jos vesisuihku ei ole lähelläkään kasvoja? Tai miksi ihmeessä hän peittää rintansa ristikäsin suihkussa ollessaan. Tunnelmaa tämä kuva ei taltioi, tämä on pikemminkin jokin harkittu poseeraus. Tosin se idea, mihin poseerauksen valinnoilla pyritään, on vähintäänkin hukassa. Tulee lähinnä jokin ruumiista irtaantuminen mieleen.
Kuvasta jää sellainen maku, ettei kuvaa ole juuri suunniteltu, mutta silti jostain syystä on ohjattu tilannetta. Olisit vain kuvannut kun odottava nainen pesee vaikka hiuksiaan - siis ikään kuin lavastamatta - ja valinnut sellaisen ruudun, jossa käsivarsi peittää rinnat, jos niitä et halua nettiin päästää.
Itse harvemmin lavastan mitään, ellei minulla ole jotain selkeää visiota. Ja jos lavastan, päätän aivan kaiken. Siis kaiken. Tällöin neuvot poseeraukseen lähtisivät sanoilla "Kuvittele, että..."
Ja älä vain ota tästä nokkiisi. Tämän kuvan etu on se, että sinulla on mahdollisuus ottaa se uusiksi. Mieti asiat läpi, päätä mitä haluat ja toteuta se. Tee se uusiksi kunnes työ tuntuu siltä, että siitä oikeasti löytää sen, mitä olen hakenut, vaikka sitä ei osaisi etsiä. Kuva, jossa etsitään "odottamisen tunnelmaa", on sellainen, jonka ilman otsikkoa nähdessään näkee niin. "Wow, onpas tässä sellaista.. odottamisen iloa/surua/pelkoa/mitävain."
Ja miksi hänellä on silmät kiinni, jos vesisuihku ei ole lähelläkään kasvoja? Tai miksi ihmeessä hän peittää rintansa ristikäsin suihkussa ollessaan. Tunnelmaa tämä kuva ei taltioi, tämä on pikemminkin jokin harkittu poseeraus. Tosin se idea, mihin poseerauksen valinnoilla pyritään, on vähintäänkin hukassa. Tulee lähinnä jokin ruumiista irtaantuminen mieleen.
Kuvasta jää sellainen maku, ettei kuvaa ole juuri suunniteltu, mutta silti jostain syystä on ohjattu tilannetta. Olisit vain kuvannut kun odottava nainen pesee vaikka hiuksiaan - siis ikään kuin lavastamatta - ja valinnut sellaisen ruudun, jossa käsivarsi peittää rinnat, jos niitä et halua nettiin päästää.
Itse harvemmin lavastan mitään, ellei minulla ole jotain selkeää visiota. Ja jos lavastan, päätän aivan kaiken. Siis kaiken. Tällöin neuvot poseeraukseen lähtisivät sanoilla "Kuvittele, että..."
Ja älä vain ota tästä nokkiisi. Tämän kuvan etu on se, että sinulla on mahdollisuus ottaa se uusiksi. Mieti asiat läpi, päätä mitä haluat ja toteuta se. Tee se uusiksi kunnes työ tuntuu siltä, että siitä oikeasti löytää sen, mitä olen hakenut, vaikka sitä ei osaisi etsiä. Kuva, jossa etsitään "odottamisen tunnelmaa", on sellainen, jonka ilman otsikkoa nähdessään näkee niin. "Wow, onpas tässä sellaista.. odottamisen iloa/surua/pelkoa/mitävain."
Jani Sourander
http://www.sourander.com/
http://www.sourander.com/
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Kyseessä nimenomaan oma maku. Tykkään ton tyylisistä mv-kuvista. Siinä kapama ja sourander on kyllä varmaan oikeassa että näin rujot sävyt eivät välttämättä tähän aiheeseen kovin hyvin sovi.saltikov kirjoitti:Elinehto lienee jotakin mihin ripustaudutaan kuoleman pelossa... ei hyvä.kapama-7 kirjoitti:Miksi nämä mustavalkokuvat ovat aina niin raakoja? Missä ovat sävyt, jotka ovat mustavalkokuvauksen elinehto, suola, tai jopa lähtökohta varsinkin näin herkässä aiheessa?
Oma maku?kapama-7 kirjoitti: Onko kyseessä muoti vai osaamattomuus?
Tässä analyysisi ei osu ihan oikeaan. Kuva on otettu varsinaisen poseeraamisen jälkeen, kun kohde ei edes tiennyt että otan vielä kuvan. Kädet on saattaneet jäädä edellisestä asennosta rintojen eteen, mutta noin ne on usein muutenkin kun on kylmä ja totuttelee kuumaan veteen. Silmät on kiinni ihan luonnostaan ja asento muutenkin sommittelematon.sourander kirjoitti:Ja miksi hänellä on silmät kiinni, jos vesisuihku ei ole lähelläkään kasvoja? Tai miksi ihmeessä hän peittää rintansa ristikäsin suihkussa ollessaan. Tunnelmaa tämä kuva ei taltioi, tämä on pikemminkin jokin harkittu poseeraus. Tosin se idea, mihin poseerauksen valinnoilla pyritään, on vähintäänkin hukassa. Tulee lähinnä jokin ruumiista irtaantuminen mieleen.
Itse kun tilanteen tiedän, niin mulle toi kuva kertoo enemminkin sitä että juuri on tultu suihkuun ja totutellaan kuumaan veteen. Kasvot ja asento muutenkin kertoo siitä että selkä on väsynyt pitkästä päivästä ja mahaa supistaa johon suihku tuo vähän helpotusta. Eli tämän ei ole tarkoituskaan kuvastaa ihanan rauhallista ja hehkeää odottamista, vaan tätä meidän todellisuutta.
Juu tulihan noita otettua, mutta ne on vähän turhan paljastavia nettiin. Itselle ihan mukavia muistoja.sourander kirjoitti: Olisit vain kuvannut kun odottava nainen pesee vaikka hiuksiaan - siis ikään kuin lavastamatta - ja valinnut sellaisen ruudun, jossa käsivarsi peittää rinnat, jos niitä et halua nettiin päästää.
Niin no siinähän se just olikin, kun tässä kuvassa oli juurikin sitä mitä olin lähtenyt hakemaan :) Nimenomaan tuon tunnelman osalta. Ehkä tosiaan toi sävymaailma on turhan rujo tähän. Jälkikäsittelyä pitää harkita uudelleen. Mä olen ollut sillä linjalla näissä mv-kuvissa että niissä pitää olla sitä mustaa ja valkoista. Olen melko allerginen semmosille tasasen harmaille kuville. Tässä tausta on melko saman sävyinen kuin iho, joten kontrasteilla olen yrittänyt saada siihen vähän eroa. Siinä vaiheessa olisi pitänyt varmaan käsitellä vähän maltillisemmin, jotta sävyt sailyisi paremmin. No mut pitää koittaa erilaisia versioita.sourander kirjoitti: Ja älä vain ota tästä nokkiisi. Tämän kuvan etu on se, että sinulla on mahdollisuus ottaa se uusiksi. Mieti asiat läpi, päätä mitä haluat ja toteuta se. Tee se uusiksi kunnes työ tuntuu siltä, että siitä oikeasti löytää sen, mitä olen hakenut, vaikka sitä ei osaisi etsiä. Kuva, jossa etsitään "odottamisen tunnelmaa", on sellainen, jonka ilman otsikkoa nähdessään näkee niin. "Wow, onpas tässä sellaista.. odottamisen iloa/surua/pelkoa/mitävain."
En mä nokkiini rakentavasta palautteesta ota. Haukkua saa, varsinkin kun on viitsitty perustella omaa kantaansa. Toki sitä itse alussa on luonnostaan puolustuskannalla, mutta kun siitä pääsee yli, voi tilanteesta jopa oppia. Kiitos palautteestasi.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jäi vähän tää muumioihojuttu vielä mietityttämään... Ei se mun mielestä ihan noin rujolta vaikuta. Mahdatkohan tarkoittaa noita rintaliivien jälkiä vai mitä? Ne oli melko näkyvät ihan jo ennekin kuvan käsittelyä. Tosin vahvat kontrastit eivät ainakaan asiaa auta. En photaroinut niitä pois sillä malli ei niin halunnut.sourander kirjoitti:Sävyt on todella, todella rujot varsinkin vatsassa/selässä. Iho näyttää muumion iholta.
-
Olen pyrkinyt jättämään tämän kuvan kommentoinnin ihan sillä että en halua antaa mitään väärinkäsitystä henkilöön liittyen, mutta....
Jos kyseessä on raskaana olevan naisen kuvaaminen, niin yleensä se on monen mielestä varsin ihanaa aikaa. Tässä kuvassa lyö silmille rujous, rutiinit, ja kylmä fiilis. Aivan kuin lapsi olisi enemmänkin taakka kuin osa uusiutuvaa elämää. Vaikka yritys olisikin kuvata rentouttavaa hetkeä suihkussa, niin ei se jotenkin vaan tule esille.
Jos kyseessä on vaimosi tai lähipiirin tuttu, niin emotionaalinenkin puoli voi tulla esiin. En tarkoita että kuva olisi täysin turha, tarkoitan että yksi ihminen maapallolla ei vaan koe tätä samaa tunnetta kuin sinä kuvanottohetkellä.
Jos kyseessä on raskaana olevan naisen kuvaaminen, niin yleensä se on monen mielestä varsin ihanaa aikaa. Tässä kuvassa lyö silmille rujous, rutiinit, ja kylmä fiilis. Aivan kuin lapsi olisi enemmänkin taakka kuin osa uusiutuvaa elämää. Vaikka yritys olisikin kuvata rentouttavaa hetkeä suihkussa, niin ei se jotenkin vaan tule esille.
Jos kyseessä on vaimosi tai lähipiirin tuttu, niin emotionaalinenkin puoli voi tulla esiin. En tarkoita että kuva olisi täysin turha, tarkoitan että yksi ihminen maapallolla ei vaan koe tätä samaa tunnetta kuin sinä kuvanottohetkellä.
-
- Viesti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta mutta...XciD kirjoitti:Jos kyseessä on raskaana olevan naisen kuvaaminen, niin yleensä se on monen mielestä varsin ihanaa aikaa. Tässä kuvassa lyö silmille rujous, rutiinit, ja kylmä fiilis. Aivan kuin lapsi olisi enemmänkin taakka kuin osa uusiutuvaa elämää. Vaikka yritys olisikin kuvata rentouttavaa hetkeä suihkussa, niin ei se jotenkin vaan tule esille.
Mulle tuli vähän yllätyksenä miten muut ovat tämän kuvan kokeneet. Tämä oli tarkoitus olla realistinen ja arkinen kuva. Kyseessä on siis vain yksi odotuskuva muiden joukossa, osa arkeamme. Tämä EI ole mikään koko raskauden tiivistävä THE kuva, mikä kuvaa suhdettamme tulevaan lapseen. Nyt se sai erilleennostettuna ehkä tarpeettoman suuren roolin. Olisi pitänyt varmaan julkaista se osana sarjaa, missä ollisi ollut tasapainottamassa sitten vähän erilaisiakin kuvia. No mutta itseppä sen erilleen nostin, ja sain siitä kommentteja yksittäisenä kuvana. Hyvä muistutus ainakin siitä miten eri tavoilla ihmiset kuvat kokee (ja tässä tapauksessa itsellä on ne vaalenapunaiset silmälasit).