..ostin digikameran ja tarkoituksena on tietysti käsitellä kuvia photoshopilla. Nyt olen lueskellut tätä palstaa ja olen pyörällä päästäni. Voisiko joku olla niin ystävällinen, että selittäisi seuraavat asiat. Lähtötilanne on sellainen, että olen vaihtanut photoshopin (7) profiiliksi adobe RGB 1998 "photoshop digikuvalle"-kirjan mukaisesti. (kuulemma kannattaa käsitellä kuvia tässä profiilissa?) Nyt mieltä askarruttaa seuraavat asiat:
1. Kun avaa photoshopilla kuvan, ohjelma kysyy jotain profiilista. Siinä on 3 eri vaihto-ehtoa, minkä niistä valitsen? (siis tyyliin convert to current profile..)
2. Kun kuva on käsitelty ja haluan laittaa sen nettiin, pitääkö vaihtaa profiili? Jos pitää, niin miksi.
3. Kun kuva on käsitelty ja haluan lähettää sen kehitettäväksi esim ifiin, vaihdanko profiilin?
edit: tähän löytyi jo vastaus, muista olen yhä pihalla..
4. Kun kuva on käsitelty ja pitäisi lähettää se painoon, miten toimin?
näitä on varmaan kyselty useasti, mutta menin vain täysin sekaisin kun luin näitä palstan viestejä. Olisin todella kiitollinen, jos joku viitsisi hieman jeesata aloittelijaa..[
voisiko joku vääntää rautalangasta..
-
- Viesti:
-
Re: voisiko joku vääntää rautalangasta..
Photoshopissa tuo kysymys tulee jos avattavassa kuvassa ei ole profiilia.tohtori kirjoitti:..ostin digikameran ja tarkoituksena on tietysti käsitellä kuvia photoshopilla. Nyt olen lueskellut tätä palstaa ja olen pyörällä päästäni. Voisiko joku olla niin ystävällinen, että selittäisi seuraavat asiat. Lähtötilanne on sellainen, että olen vaihtanut photoshopin (7) profiiliksi adobe RGB 1998 "photoshop digikuvalle"-kirjan mukaisesti. (kuulemma kannattaa käsitellä kuvia tässä profiilissa?) Nyt mieltä askarruttaa seuraavat asiat:
1. Kun avaa photoshopilla kuvan, ohjelma kysyy jotain profiilista. Siinä on 3 eri vaihto-ehtoa, minkä niistä valitsen? (siis tyyliin convert to current profile..)
Ensimmäinen vaihtoehto ei normaalioloissa ole tarpeen koska tässä vaiheessa halutaan kuvan värejä käsitellä ja liittää puuttuva profiili.
Toinen vaihtoehto liittää kuvaan työtilan väriprofiilin. Jos tiedetään, että työtilan ja esim kamerasta saatavan kuvan väriavaruus on sama valitaan tämä.
Kolmas vaihtoehto liittää kuvaan jonkin tietyn profiilin (valikosta) ja sitten raksi ruutuun jonka jälkeen kuva muunnetaan työtilan profiiliin.
Käytännössä kohdat kaksi ja kolme on käytössä. Olennaista on tietää missä väriprofiilissa avattava kuva on ja toimia sen mukaan.
Tästä käytiin kädenvääntöä vastikään toisella palstalla. Nettiin laitettavat kuvat kannatta muuntaa photoshopin "save for web" kautta. Kuvat ovat silloin sRGB muodossa koska se on selaimen oletusasetus.tohtori kirjoitti:2. Kun kuva on käsitelty ja haluan laittaa sen nettiin, pitääkö vaihtaa profiili? Jos pitää, niin miksi.
OnLine PRO kuvia tilattaessa kuva pitää muuntaa (Convert to profile Ifi online...)tohtori kirjoitti:3. Kun kuva on käsitelty ja haluan lähettää sen kehitettäväksi esim ifiin, vaihdanko profiilin?
edit: tähän löytyi jo vastaus, muista olen yhä pihalla..
Jaha tämä on paha. Riippuu varmaan kovasti paikasta toimiiko ne tietyn oman profiilin mukaan ja kuinka he kuvan haluaa. En ole touhunnut painojen kanssa niin saa joku muu jakaa omaa tietoaan ja kokemustaan.tohtori kirjoitti:4. Kun kuva on käsitelty ja pitäisi lähettää se painoon, miten toimin?
-
Re: voisiko joku vääntää rautalangasta..
Muutamia vaihtoehtoja:tohtori kirjoitti: 4. Kun kuva on käsitelty ja pitäisi lähettää se painoon, miten toimin? [
1. Kysy painosta miten he kuvan haluavat. Ja oletko valmis maksamaan että he jatkokäsittelevät kuvan itselleen sopivaksi. Tämä on varmin vaihtoehto ja voit vierittää syyn painon niskoille jos lopputulos ei miellytä.
2. Lähetä AdobeRGB profiililla RGB kuva.
3. Käytä yleiseurooppalaista standardia: Euroscale Coated v2 jos jukaisu tulee pinnoitetulle paperille. Euroscale Uncoated v2 jos huokoiselle paperille.
4. Sanomalehteen käy Zeitung yleisprofiili tai IFRA:n yleisprofiili.
Kohdat 3 ja 4 ovat CMYK-kuvia. Muista myös huomioida oikeat resoluutiot. Esite tai muu 300 dpi, sanomalehti 150-200 dpi.
http://www.karkimedia.fi/aineistonsiirto/ Kärkimedian ohjeita kuviin.
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut/pankki.html Profiilipankki.
Lisää juttua painon profiileista: http://www.prepress-center.fi/icc/index.html
Artificial intelligence is no match to natural stupidity
-
- Viesti:
paljon kiitoksia vastauksista!
se jäi vielä mieltä vaivaamaan, että mistä tiedän missä väriavaruudessa digikamerasta peräisin olevat kuvat ovat? Kamerana on fujin s7000.
niin, ja siitä vielä, että onko tuo käyttämäni profiili hyvä? eli siis tuo adobe RGB 1998. "photoshop digikuvaajalle"-kirjan mukaan tässä profiilissa tulisi suorittaa kuvankäsittely jotta pääsisi parhaaseen lopputulokseen.
se jäi vielä mieltä vaivaamaan, että mistä tiedän missä väriavaruudessa digikamerasta peräisin olevat kuvat ovat? Kamerana on fujin s7000.
niin, ja siitä vielä, että onko tuo käyttämäni profiili hyvä? eli siis tuo adobe RGB 1998. "photoshop digikuvaajalle"-kirjan mukaan tässä profiilissa tulisi suorittaa kuvankäsittely jotta pääsisi parhaaseen lopputulokseen.
-
Käytän myös adobeRGB työtilana samoin kuin valtaosa standardi profiilien käyttäjistä.tohtori kirjoitti:paljon kiitoksia vastauksista!
Katselin kameran specifikaatioista mutta ei silmään sattunut mainintaa. Siksi luulen että tilanne on samanlainen kuin muillakin pokkareilla eli siinä on muunneltu sRGB. Tässä tapauksessa saattaa olla parasta kokeilla vaihtoehtoa 2 ensin. Siis liitetään kaikesta huolimatta suoraan adobeRGB ja katsotaan miltä kuva näyttää.
Toinen kokeilu voisi olla numero 3 jolloin liitetään sRGB profiili ja sen jälkeen muunnetaan työtilan adobeRGB muotoon.
Tilanne on siksi näin hankala koska moni digipokkari sanotaan tuottavan sRGB mukaisen kuvan mutta se ei ole standardin mukainen. Ilmeisesti tehty sellaiseksi että kuva näyttää parhaalta suoraan kamerasta tulostettuna ilman kuvankäsittelyä.
-
Photoshopissa on kaksi hyvää vaihtoehtoa suoraan väriasetuksissa. Ensimmäinen on "Europe General Purpose Defaults". Siinä profiilina on sRGB.
Toinen on "Europe Prepress Defaults". Erona edelliseen on AdobeRGB sekä muutama muu profiileihin ja niiden säilymiseen liittyvä ruksi.
Euroopassa ollessa missään tapauksessa ei saa käyttää Japanin tai USA:n asetuksia (paitsi jos joku julkaisu painetaan ko. maissa).
Itse olin aikoinaan töissä eräässä painotalossa ja on tuota tullut vanhalla kunnon rumpuskannerillakin ajeltua paljon kuvia. Siihen aikaan profiilit olivat jotain kaukaista ja kuvat väännettiin CMYK tilassa suoraan painokoneelle sopiviksi.
Toinen on "Europe Prepress Defaults". Erona edelliseen on AdobeRGB sekä muutama muu profiileihin ja niiden säilymiseen liittyvä ruksi.
Euroopassa ollessa missään tapauksessa ei saa käyttää Japanin tai USA:n asetuksia (paitsi jos joku julkaisu painetaan ko. maissa).
Itse olin aikoinaan töissä eräässä painotalossa ja on tuota tullut vanhalla kunnon rumpuskannerillakin ajeltua paljon kuvia. Siihen aikaan profiilit olivat jotain kaukaista ja kuvat väännettiin CMYK tilassa suoraan painokoneelle sopiviksi.
Artificial intelligence is no match to natural stupidity