Akkulaturia hankkimassa

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
Tomte
Viestit: 96
Liittynyt: Huhti 27, 2004 12 : 29
Paikkakunta: Tampere

Akkulaturia hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tomte »

AA-akkulaturia pitäisi olla hankkimassa tuon vanhan 125mAh Panasonicin tilalle. Ottaen huomioon, että edullisuus on valttia, niin minkäslaista suosittelisitte?

Eräässä viestissä joku puhui, että hidas lataaminen aiheuttaa kasaa muistia NiMH-akuille - onkos tuossa mitään perää? Toisaalta pikalaturit kuuluvat kuluttavan akut nopeammin loppuun - puhutaanko tässä nyt kuinka suuresta kapasiteetin menetyksestä?

Olen tässä jo alustavasti katsellut Vansonin V-6988-mallia, 45 euroa osoitteessa www.mediaplazashop.com/ - vaikuttaisi aika houkuttelevalta kun lataa kymmenenkin paristoa kerrallaan. Kokemuksia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Snufkin
Viestit: 7
Liittynyt: Huhti 12, 2004 19 : 21
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Snufkin »

Nihilisti
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 17, 2004 1 : 20

Viesti Kirjoittaja Nihilisti »

Sama ongelma (oli).
Etsiskelin itselleni ensimmäistä laturiani. Kohta tulee Sonyn laturi kameran mukana, mutta päätin että pitäähän miehellä olla toinenkin laturi.

Vaikka en aiheesta mitään ymmärräkkään, niin olin päättänyt että laturissa tulee olla jokaiselle paristolle oma kanava. Lisäksi laturin tulee toimia autossa, sekä kotona. Kohtuullinen latausaika olisi myös positiivinen ominaisuus.

Päivän kiertelin etsimässä laturia käyttööni ja Ilimatpois-liikkestä sen sitten löysin. http://www.minwa.com.hk/newDesign/news/news_032004.asp
tuollainen tuote tuli ostettua, eli Minwa MW2073 ja mukana 4 kpl 2200mAH Minvan akkuja. Tuotteella oli hintaa 29.90€.

Tuotteen hyvyydestä, tai huonoudesta en osaa sanoa mitään, koska vasta äsken sen ostin. Eipä kommenteillani ole muutoinkaan arvoa, koska en omaa aiheesta vähäisintäkään kokemusta.

Jos joku osaa valaista kyseisen tuotteen positiivisia, tai negatiivisia puolia, tai pitäisikö minun huomioida jotain eritystä laitetta käyttäessäni, niin olisin tiedosta kiitollinen.

Tunti sitten tökkäsin akut latautumaan. Kymmenen minuutin päästä vihreä valo paloi. Mittasin huonolla yleismittarilla akut ja kaikissa oli muistaakseni 1,34V. Tökkäsin akut samantien takaisin laturiin ja nyt ovat sitten olleet siinä jo 50min ja punainen vaan palaa (lataa).
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Nihilisti kirjoitti: Tunti sitten tökkäsin akut latautumaan. Kymmenen minuutin päästä vihreä valo paloi. Mittasin huonolla yleismittarilla akut ja kaikissa oli muistaakseni 1,34V. Tökkäsin akut samantien takaisin laturiin ja nyt ovat sitten olleet siinä jo 50min ja punainen vaan palaa (lataa).
Jotenkin tuntuis siltä, ettei ne akut välttämättä tykkää hyvää jos lataat ne heti toisen kerran tollasella hetiheti-laturilla.

Toisaalta, kun laturissa on Delta-V control niin ei pitäis mennä pahasti ylilatauksen puolelle. Muutaman käyttökerran jälkeen tiedät paljon enemmän akkujen kunnosta.

Ensimmäisen latauksen pituudelle (tai lyhyydelle) en keksi mitään järjellistä syytä.

Sepe
--
Nihilisti
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 17, 2004 1 : 20

Viesti Kirjoittaja Nihilisti »

Lataa muuten vieläkin, noin 1½ tuntia aloituksesta. Ei nuo kovin kuumiltakaan tunnut ja pitäis tuossa olla kaikenlaisia tunnustimia ylilatauksen estoon...

Puolen vuoden takuu ainakin. Katsotaan nyt peli loppuun saakka, siis sinne asti minne se niitä haluaa ladata.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Nihilisti kirjoitti:Lataa muuten vieläkin, noin 1½ tuntia aloituksesta. Ei nuo kovin kuumiltakaan tunnut ja pitäis tuossa olla kaikenlaisia tunnustimia ylilatauksen estoon...
"MW2073 is designed as an ultra fast charger for charging 1-4 AA or AAA high capacity rechargeable batteries in ONE hour."

Taitaa tuo tunnin latausaika olla liikaa luvattu ;)

Sepe
--
Nihilisti
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 17, 2004 1 : 20

Jo valmistuu

Viesti Kirjoittaja Nihilisti »

Kahteen paristoon oli jo syttynyt vihreä valo, aikaan 2h 10min. Toiset kaksi vielä lataantuu.
Nihilisti
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 17, 2004 1 : 20

Loputkin valmiita.

Viesti Kirjoittaja Nihilisti »

Nyt sitten on kaikki latautunut.
Ei tainnut tämä ensilataus ihan tuohon tuntiin mennä, kuten mainostetaan. Ihmejuttu se ensimmäisen kerran 10minuutin lataus. Opetteli vissiin vielä hommaa.

Nyt muuten on akut kohtuu lämpimiä. Niin lämpimiä, ettei mielellään kädessä pitele, mutta ei ne polta kumminkaan.
Yleismittari kertoo 1,352...1,363V.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Loputkin valmiita.

Viesti Kirjoittaja seppot »

Nihilisti kirjoitti:Nyt sitten on kaikki latautunut.
Ei tainnut tämä ensilataus ihan tuohon tuntiin mennä, kuten mainostetaan. Ihmejuttu se ensimmäisen kerran 10minuutin lataus. Opetteli vissiin vielä hommaa.

Nyt muuten on akut kohtuu lämpimiä. Niin lämpimiä, ettei mielellään kädessä pitele, mutta ei ne polta kumminkaan.
Yleismittari kertoo 1,352...1,363V.
Jeps.

Ei tuo mittaus ilman kuormaa kerro juurikaan mitään akkujen kunnosta. Tuli purettua yksi vanha radiopuhelimen akkupaketti ja ladattua ne akut (1600mAh NiMH) ja tulos on samankaltainen kuin sinulla. Ei vaan pysy digikamera minuuttia kauempaa niillä virrat päällä ja yhtään kuvaa ei pysty ottamaan kun sammuu virran vähyyteen. GP 1600 akuilla mittaustulos suht sama ja toimii aivan normaalisti.

Toivottavasti laturi ja akut on kunnossa.

Sepe
--
Nihilisti
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 17, 2004 1 : 20

Yleismittarin käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nihilisti »

Nyt hävettää tunnustaa tyhmyytensä, mutta olen sen verran rohkea että sen uskallan tehdä.

Mitähän yleism,ittari kertoo, kun sen kääntää DCA *200m asentoon?

Silloin akut näyttävät ~183,5 lukua esimerkiksi, noin 183-185 pääasiassa. Voisiko olla millituntiampeereita, tai niiden kymmenesosa siis?
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleismittarin käytöstä

Viesti Kirjoittaja seppot »

Nihilisti kirjoitti:Nyt hävettää tunnustaa tyhmyytensä, mutta olen sen verran rohkea että sen uskallan tehdä.

Mitähän yleism,ittari kertoo, kun sen kääntää DCA *200m asentoon?

Silloin akut näyttävät ~183,5 lukua esimerkiksi, noin 183-185 pääasiassa. Voisiko olla millituntiampeereita, tai niiden kymmenesosa siis?
CD tarkoittaa tasavirtaa ja A amppereita. Olisiko tuo virtamittaus ja mittausalue 200mA. Tuossa kohtaa kyllä pitäisi palaa mittarista sulake (se on laitettu ylivirralta suojaamaan). Virtamittauspuolella ei pitäisi kytkeä mittaria suoraan akun napoihin vaan mittari pitäisi saada osaksi virtapiiriä. Normaalikytkentä olisi esim. lampulle menevä piuha irti pariston navasta ja se kytketään mittariin. Mittarin toinen mittapiuha sitten kytkettäisiin siihen pariston napaan mistä äsken otettiin piuha irti. Mittarin 10 tai 20 ampperin alue vaatii yleensä sen punaisen piuhan paikan vaihtoa siihen töpseliin missä on mainittu joko 10 tai 20A.

Onko tuo mainittu mitta-alue samassa läjässä missä voltit on vai ampperimittauspuolella? Tuo mittaustulos on hiukka outo.

Sepe
--
Vastaa Viestiin