Kertokaas 300D:n ongelmia ja huonoja puolia.
Kertokaas 300D:n ongelmia ja huonoja puolia.
Niin, jospa jossain nyt vaiheessa ostaisin digirungon (uudelleen), niin 300D vois olla mahdollinen. Mutta kertokaa ensin kaikkia mahd. ongelmia joihin olette k.o. laitteen kanssa törmänneet ja myös käyttökokemuksia ÄÄRIOLOSUHTEISSA (eli tosimiesten pakkasessa, kuumuudessa ja kosteudessa). Epäilyttää aika pahasti tuo pakkas- ja kosteuskestävyys.
Nimim. vastarannan kiiski.
Nimim. vastarannan kiiski.
-
Parin viikon kokemuksella ei ääriolosuhteita ole testattu mutta:
Miinuksia:
-muovisuus, harmaus (tosin jostakusta saattaa hopea väri näyttää kivalta)
-tarkennus menee miten sattuu, jos kameraa liikuttelee automaattitarkennuksen jälkeen (ryssäfirmiksellä korjaantuu)
-hidas kirjoitus muistikortille
-hidas kuvien siirto muistkortilta (korjaantuu jos ostaa erillisen lukijan)
Plussia:
-halpa
-hyvä
-akut kestää tuhottoman pitkään
-rungon hopeinen väri?
-saa suoraan hyllystä (vertaa Nikon D70)
Miinuksia:
-muovisuus, harmaus (tosin jostakusta saattaa hopea väri näyttää kivalta)
-tarkennus menee miten sattuu, jos kameraa liikuttelee automaattitarkennuksen jälkeen (ryssäfirmiksellä korjaantuu)
-hidas kirjoitus muistikortille
-hidas kuvien siirto muistkortilta (korjaantuu jos ostaa erillisen lukijan)
Plussia:
-halpa
-hyvä
-akut kestää tuhottoman pitkään
-rungon hopeinen väri?
-saa suoraan hyllystä (vertaa Nikon D70)
-
- Viesti:
Tässä 1.
Tässä 2.
Jotain kokemuksia 300D:llä kuvaamisesta
Pakkasessa kamera kestää vallan mainiosti. Kokonaisia päiviä tuli vietettyä ulkona pakkasella kameran kanssa. Välillä pakasta oli -25 ja välillä vähän vähemmän.
Kesäkuumalla akku kestää toki paljon paremmin. Sateella yhden kerran on kamera ruvennut oikuttelemaan. Sateessa on tullut kuvattua monet kerrat eikä ole toiste tullut ongelmia. En tiedä miksi se silloin kerran oikutteli. Olisikos sitten ollut akussa jotain häikkää...? Sateella ja hiekan ja pölyn keskellä seistessä käytän kameran päällä aina antistaattista pussia.
Kyllä kesällä semmoset tuhat kuvaa ottaa jos ei joka kuvaa erikseen katso näytöltä.
Kaikista "vioista" huolimatta hyvä peli. Jos olisi ollut tonni enempi rahaa niin olisin ostanut 10D:n. Mut köyhän on tyydyttävä köyhän malliin.
Tässä 2.
Jotain kokemuksia 300D:llä kuvaamisesta
Pakkasessa kamera kestää vallan mainiosti. Kokonaisia päiviä tuli vietettyä ulkona pakkasella kameran kanssa. Välillä pakasta oli -25 ja välillä vähän vähemmän.
Kesäkuumalla akku kestää toki paljon paremmin. Sateella yhden kerran on kamera ruvennut oikuttelemaan. Sateessa on tullut kuvattua monet kerrat eikä ole toiste tullut ongelmia. En tiedä miksi se silloin kerran oikutteli. Olisikos sitten ollut akussa jotain häikkää...? Sateella ja hiekan ja pölyn keskellä seistessä käytän kameran päällä aina antistaattista pussia.
Kyllä kesällä semmoset tuhat kuvaa ottaa jos ei joka kuvaa erikseen katso näytöltä.
Kaikista "vioista" huolimatta hyvä peli. Jos olisi ollut tonni enempi rahaa niin olisin ostanut 10D:n. Mut köyhän on tyydyttävä köyhän malliin.
-
Olen nyt käyttänyt omaani puoli vuotta ja olen positiivisesti yllättynyt kestävyydestä. Toki kymppi olisi parempi mutta a) raha ja b) vaikea saanti ajoi ostamaan 300D:n.
Pakkasesta tai pölystä en osaa sanoa mitään mutta olin tuossa pari viikkoa sitten sadekelillä liikenteessä. Vettä vihmoi kiitettävästi ja kameran puolesta pelotti mutta runko toimi moitteettomasti! Sensijaan 28-135 IS linssin sisälle tunkeutui kosteutta ja sitä piti kuivatella viitisen tuntia mutta selvisihän sekin. Väliaikana muuten jouduin ottamaan kuvia halppis Cosina 19-35 linssillä enkä suosittele, kuvien laatu oli selvästi huonompi...
Pakkasesta tai pölystä en osaa sanoa mitään mutta olin tuossa pari viikkoa sitten sadekelillä liikenteessä. Vettä vihmoi kiitettävästi ja kameran puolesta pelotti mutta runko toimi moitteettomasti! Sensijaan 28-135 IS linssin sisälle tunkeutui kosteutta ja sitä piti kuivatella viitisen tuntia mutta selvisihän sekin. Väliaikana muuten jouduin ottamaan kuvia halppis Cosina 19-35 linssillä enkä suosittele, kuvien laatu oli selvästi huonompi...
-
- Viesti:
Itselläni on S5000 joka on musta, ja joskus toivon että se olisi harmaa. Musta väri kun imee kaiken auringon lämmön, ei varmaan tee hyvää komponenteille. joten uskoisin että vaikka musta kamera näyttää mmattimaisemmalta, niin hopea on tämän suhteen parempi vaihtoehto.huppe kirjoitti:-muovisuus, harmaus (tosin jostakusta saattaa hopea väri näyttää kivalta)
- Artur
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
Porfolio: http://www.arturgajewski.com
Facebook: https://www.facebook.com/artur.gajewski.photography
-
Hei
Ostin itselleni 300d:n tähtivalokuvaukseen johon olen sen viime talven perusteella todennut todella hyväksi kestää hyvin pakkasta ja akut eivät hyydy -20 asteen pakkasessa useita tunteja kuvattaessa. Pitkät valotukset toimivat aivan moitteettomasti eikä kohina ole ollut vaivaksi suosittelen
vehkis
Ostin itselleni 300d:n tähtivalokuvaukseen johon olen sen viime talven perusteella todennut todella hyväksi kestää hyvin pakkasta ja akut eivät hyydy -20 asteen pakkasessa useita tunteja kuvattaessa. Pitkät valotukset toimivat aivan moitteettomasti eikä kohina ole ollut vaivaksi suosittelen
vehkis
-
300D on lelukuoriin rakennettu kamera, joka periaatteessa ottaa loistavia kuvia, jos vaan osaa ottaa ja panostaa linsseihin.
Minusta kameran huonoimmat puolet ovat lelumaisen tuntuman lisäksi se, että tarkennustapaa ja valonmittaustapaa ei itse saa valita. Tai kai näihin jotain vippaskonsteja on, mutta eipä osunut mulle sinä aikana minkä kameran omistin. Olen tottunut siihen, että kamerassa on nappi, josta valitaan "one shot" tai ai servo". Valon mittausta en niin paljon muuttele, koska tarvittaessa käytän valotuksen korjausta, joka myöskään ei 300D:ssä muistaakseni ollut niin helppoa kuin nyt käytössäni olevissa kameroissa. Eikä tainnut olla salaman tehon korjailuakaan, mikä on ainakin minulle ihan simotärkeä ominaisuus.
Edit: Ai niin, kun kamerat ovat kovassa käytössä, niin kolhujakin tulee. Kolmasti olen onnistunut jotenkin kameran tiputtamaan. En onneksi 300D:tä ja luulen, että se sitä ei olisi kestänytkään. Muuten on tiputtelemisesta ihan positiivisia kokemuksia!
Niin, että ei varmaan tarvi kysyä miksi myin pois vaikka kakkoskamerana olikin.
Minusta kameran huonoimmat puolet ovat lelumaisen tuntuman lisäksi se, että tarkennustapaa ja valonmittaustapaa ei itse saa valita. Tai kai näihin jotain vippaskonsteja on, mutta eipä osunut mulle sinä aikana minkä kameran omistin. Olen tottunut siihen, että kamerassa on nappi, josta valitaan "one shot" tai ai servo". Valon mittausta en niin paljon muuttele, koska tarvittaessa käytän valotuksen korjausta, joka myöskään ei 300D:ssä muistaakseni ollut niin helppoa kuin nyt käytössäni olevissa kameroissa. Eikä tainnut olla salaman tehon korjailuakaan, mikä on ainakin minulle ihan simotärkeä ominaisuus.
Edit: Ai niin, kun kamerat ovat kovassa käytössä, niin kolhujakin tulee. Kolmasti olen onnistunut jotenkin kameran tiputtamaan. En onneksi 300D:tä ja luulen, että se sitä ei olisi kestänytkään. Muuten on tiputtelemisesta ihan positiivisia kokemuksia!
Niin, että ei varmaan tarvi kysyä miksi myin pois vaikka kakkoskamerana olikin.
-
-
Ei se ollut mulle mikään paha pettymyt. Olin päättänyt ostaa itselleni toisen kameran. Semmoista, minkä halusin, ei ollut kohtuuhintaa saatavilla, joten valitsin vaihtoehdon D. Myin kiireesti pois heti, kun sain sen, mitä halusin. Tai oikeesti sen mihin oli varaa...SamiN kirjoitti:Fangio ei ilmeisesti ennen ostopäätöstä tutustunut kameraan joten pettymyksestä ei tartte syyttää kuin itseään.
-
-
-
Eikös se niin mee, että jos 300d: ssä olis samankokoinen etsin kuin kinojärkkärissä, niin se näyttäis pirusti liikaa etsinkuvassa, koska nää digihärvelit ei käytä optiikastakaan koko alaa. Sitäpaitsi 300d:n etsinkuva on loistava verrattuna esim. Fuji s5000:n electronic viewfinderiin...
Marko
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
-
Ei kai mikään, mutta jos sama valomäärä levitetään isommalle alueelle niin arvaa himmeneekö kuva?askomiko kirjoitti:Mikä estää suurentamasta sitä silmän näkemää osaa?
Kompromissi on tehty jo siinä kun on laitettu penta-mirror penta-prisman tilalle, näin on saatu hintaa alas etsinkuvan kirkkauden kustannuksella.
Sepe
--