300D, optiikka?
-
300D, optiikka?
Tällä palstalla on jo aihetta sivuttukin, mutta hieman toisesta näkokulmasta.
Olen hankkimassa ensimmäiseksi järkkärikseni Canon 300D:n ja pyytäisin vinkkejä siitä millainen linssisatsi kameran kanssa kannattaisi ensialkuun hankkia?
Tarkoituksena olisi koota setti, jolla pystyisi ottamaan monipuolisesti maisema- ja luontokuvia, kaupunkikuvia jne, ja myohemmin mahdollisesti muotokuvia ym. Ts. makro- ja teleominaisuudet tulisi olla riittävät. Toisaalta, kovin montaa putkea en mukanani (ainakaan aluksi) haluaisi raahata, joten zoom-putket olisivat parempia vaihtoehtoja tässä mielessä. Lopullisen kuvalaadun tulisi olla julkaisukelpoista.
Onko järkevää ottaa kitin kanssa, vai ilman ja satsata sekin raha parempaan optiikkaan? Budjetti on max 2500 Eur kameran kera.
Kannattaako tilata Saksasta vai Suomesta? Entäpä objektiivit, myydäänko paljon käytettyinä, vai kannattaako satsata uusiin?
Olen hankkimassa ensimmäiseksi järkkärikseni Canon 300D:n ja pyytäisin vinkkejä siitä millainen linssisatsi kameran kanssa kannattaisi ensialkuun hankkia?
Tarkoituksena olisi koota setti, jolla pystyisi ottamaan monipuolisesti maisema- ja luontokuvia, kaupunkikuvia jne, ja myohemmin mahdollisesti muotokuvia ym. Ts. makro- ja teleominaisuudet tulisi olla riittävät. Toisaalta, kovin montaa putkea en mukanani (ainakaan aluksi) haluaisi raahata, joten zoom-putket olisivat parempia vaihtoehtoja tässä mielessä. Lopullisen kuvalaadun tulisi olla julkaisukelpoista.
Onko järkevää ottaa kitin kanssa, vai ilman ja satsata sekin raha parempaan optiikkaan? Budjetti on max 2500 Eur kameran kera.
Kannattaako tilata Saksasta vai Suomesta? Entäpä objektiivit, myydäänko paljon käytettyinä, vai kannattaako satsata uusiin?
Viimeksi muokannut d74395, Maalis 01, 2015 21 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: 300D, optiikka?
Hienoa, että olet asiallisella budjetilla liikkeellä. Itse valitsisin näin:d74395 kirjoitti:.. setti, jolla pystyisi ottamaan monipuolisesti maisema- ja luontokuvia, kaupunkikuvia jne, ja myohemmin mahdollisesti muotokuvia ym. Ts. makro- ja teleominaisuudet tulisi olla riittävät. Toisaalta, kovin montaa putkea en mukanani (ainakaan aluksi) haluaisi raahata, joten zoom-putket olisivat parempia vaihtoehtoja tässä mielessä. Lopullisen kuvalaadun tulisi olla julkaisukelpoista.
Kannattaako tilata Saksasta, ostaa Englannista (missä tällähetkellä vierailen) vai Suomesta? Entäpä objektiivit, myydäänko paljon käytettyinä, vai kannattaako satsata uusiin?
Canon EF 17-40mm f/4L USM 675$
Canon EF 70-200mm f/4.0L USM 550$
Eli 1225$ eli 1015€. (hinnat B&H) Lisäksi, filtterit, rahdit ja mahdolliset alvit, niin ollaan 1500€ kieppeissä, joka jättää rungolle 1000€.
Molemmat kakkulat tekevät taattua jälkeä, ovat kohtuullisen kevyitä. Lisäksi kun haluat lisää valovoimaa, saat niistä myydessäsi muutakin kuin ison kahvin, voisilmäpullan kera.
Suomesta en ostaisi.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
Dpreview:n Canon SLR Talk -foorumin englantilaisfoorumistien kirjoitusten perusteella ei ainakaan Englannista. Noista vaihtoehdoista Saksassa lienee alhaisimmat kamera-/optiikkahinnat. USA:sta samat vermeet saa vielä halvemmalla kuten yllä todettiin.d74395 kirjoitti: ... Kannattaako tilata Saksasta, ostaa Englannista (missä tällähetkellä vierailen) vai Suomesta? ...
ArB
-
- Viesti:
Tuohon väliin vielä Canon EF 50mm f/1.8 joka on reilu 100ecua, niin löytyy valovoimaakin ja pysytään vielä budjetissa, semmonen setti mikä kelpais mullekki... tuon 70-200:sen aijon itsekkin hankkia lähi aikoina...adele kirjoitti: Hienoa, että olet asiallisella budjetilla liikkeellä. Itse valitsisin näin:
Canon EF 17-40mm f/4L USM 675$
Canon EF 70-200mm f/4.0L USM 550$
-
´ttv kirjoitti: tuon 70-200:sen aijon itsekkin hankkia lähi aikoina...
W0h00, tällä viikolla se pitäisi saada...
-
Minä taas tekisin taas kerran niin, että ostelisin käytettyja kun niitä eteen sattuu ja kun tarve ja tietämys lisääntyy, niin vaihtelisin turhimpia tai huonommiksi koettuja pois.
Turha uneksia mistään valmiista setistä, kun ei tiedä mitä tarvitsee. Esim 70-200 4 on hyvä putki, mutta monessa paikassa kuitenkin pirun lyhyt. Yhdellä ainoalla putkella, ihan millä tahansa, pääset opettelemaan järkkärin käyttöä. Lisää putkia voit ostaa heti seuraavana päivänä, jos siltä tuntuu.
Turha uneksia mistään valmiista setistä, kun ei tiedä mitä tarvitsee. Esim 70-200 4 on hyvä putki, mutta monessa paikassa kuitenkin pirun lyhyt. Yhdellä ainoalla putkella, ihan millä tahansa, pääset opettelemaan järkkärin käyttöä. Lisää putkia voit ostaa heti seuraavana päivänä, jos siltä tuntuu.
samaa mieltä. mielestäni on hiukan hassua ostaa "kaiken kattava setti" kun ei kuitenkaan etukäteen tarkalleen tiedä mitä putkia tulee käytettyä ja miten. on turha kantaa mukanaan putkia joille pitää väkisin keksiä käyttöä vain siksi että ne on ostettu. suosittelen itsekin, että otat 300D:n mukana kittilinssin joka hintaansa nähden on loistava aloitteluun ja kun huomaat missä kohtaa linssin rajat tulevat vastaan ja tiedät mitä haluat, kokeilet uusia linssejä ja hankit tarpeen mukaan. tällöin ei tule myöskään kaduttua hankintoja jälkeenpäin. halvemmaksi tulee myös ostaa käytettyjä jos haluaa vain totutella ja kokeilla tuubeja. esim. harjoitukseen pitkällä telezoomilla kelpaa vähän huonompaakin jälkeä (ts. ei L-tasoinen) tuottava linssi, tärkeintä on oppia käyttämään teleä ja kuvaamaan sillä. mielestäni noin kalliit linssit ovat turhan suuri sijoitus näin alussa.fangio kirjoitti:Minä taas tekisin taas kerran niin, että ostelisin käytettyja kun niitä eteen sattuu ja kun tarve ja tietämys lisääntyy, niin vaihtelisin turhimpia tai huonommiksi koettuja pois.
-
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä !
Olen kyllä edellisten kanssa samaa mieltä, eli taidan aloitella kiltisti Kittilinssin kanssa ja katsella hiljalleen millaista putkea sen rinnalle hankkisi.
Tästä kittilinssistä sen verran, että saako sillä kuvanlaadultaan painokelpoista jälkeä? Vai täytyyko reilusti photoshoppailla kuvia jotta jälki on riittävän tasokasta painotuotteisiin? Vai riittääko tämäkään?
Mikäs olisi sopiva polarisaatiosuodin maisemakuvaukseen tuon Kittilinssin kanssa?
Olen kyllä edellisten kanssa samaa mieltä, eli taidan aloitella kiltisti Kittilinssin kanssa ja katsella hiljalleen millaista putkea sen rinnalle hankkisi.
Tästä kittilinssistä sen verran, että saako sillä kuvanlaadultaan painokelpoista jälkeä? Vai täytyyko reilusti photoshoppailla kuvia jotta jälki on riittävän tasokasta painotuotteisiin? Vai riittääko tämäkään?
Mikäs olisi sopiva polarisaatiosuodin maisemakuvaukseen tuon Kittilinssin kanssa?
-
Varmasti kannatettava idea. Itse olen tehnyt kit-putkella otetuista kuvista ihan katseenkestävia 50x75cm suurennoksia. Pari huonoa puolta siinä kyllä on, toinen on chromaattinen aberraatio reuna-alueilla ja toinen geometriavääristymät. Toisaalta geometriavääristymät saa korjattua helposti photariin asentuvalla pluginilla ja CA:kaan ei tule esiin kovin monessa kuvassa, sillä se vaatii käytännössä hyvin voimakkaita kontrasteja. Jos itsellä olisi raha tiukalla (ja onhan se) niin yrittäisin pärjätä kit-linssillä ja Canonin 100mm macrolla, joka ajaisi myös pikkutelen virkaa. jossain vaiheessa tuo laajentuisi valovoimaisella kiinteällä laajakulmalla ja 70-200mm putkella.d74395 kirjoitti:Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä !
-
Jos yhdellä putkella lähtisi sutimaan, niin harkitsisin 28-135 IS:ää. Ei ole mikään L, mutta kätevä putki hyvin moneen tilanteeseen. Noin 450e saksassa.
Jos hienoa ja "edullista" laajakulmaa, niin 17-40/4 on aika ehdoton valinta. Kittilinssi on myös sikäli mainio valinta, että se maksaa sen satasen, ja toimii hintaansa nähden hyvin.
Ja joka settiin ottaisin jokatapauksessa lisäksi sen 50/1.8:n, koska se on halvin tapa saada 1.8.
Jos lähtee pelkällä laajakulmalla liikkelle, niin ainakin itsestäni tuntuisi että heti iskisi kaipuu pitempään lasiin. Niinpä itse otin ensimmäiseksi putkeksi kittilinssin lisäksi juurikin tuon 28-135:n, eikä kittilinssiä sitten montaa kertaa tullutkaan käyteltyä, kun tuo asui kameran nokalla.
Pitemmälle kurotellessa harkintaan 70-200/4, 200/2.8 ja 300/4.
Jos hienoa ja "edullista" laajakulmaa, niin 17-40/4 on aika ehdoton valinta. Kittilinssi on myös sikäli mainio valinta, että se maksaa sen satasen, ja toimii hintaansa nähden hyvin.
Ja joka settiin ottaisin jokatapauksessa lisäksi sen 50/1.8:n, koska se on halvin tapa saada 1.8.
Jos lähtee pelkällä laajakulmalla liikkelle, niin ainakin itsestäni tuntuisi että heti iskisi kaipuu pitempään lasiin. Niinpä itse otin ensimmäiseksi putkeksi kittilinssin lisäksi juurikin tuon 28-135:n, eikä kittilinssiä sitten montaa kertaa tullutkaan käyteltyä, kun tuo asui kameran nokalla.
Pitemmälle kurotellessa harkintaan 70-200/4, 200/2.8 ja 300/4.
---
-
Kovasti tykkäät kantamisesta, jos noi hommaat. Ja vieläkään ei ole kunnon pitkää putkea. Mulla on 70-200 2.8 ja 100-400 ja tämä jälkimmäinen on kyllä muodostunut suosikkilinssiksi niin, että toi 70-200 on lähinnä painolasti ja hyllyntäyte.askomiko kirjoitti: Pitemmälle kurotellessa harkintaan 70-200/4, 200/2.8 ja 300/4.
-
300/4 on keyvyt ja kätevä linssi, varsinkin 70-200 is verrattuna :)fangio kirjoitti:Kovasti tykkäät kantamisesta, jos noi hommaat. Ja vieläkään ei ole kunnon pitkää putkea. Mulla on 70-200 2.8 ja 100-400 ja tämä jälkimmäinen on kyllä muodostunut suosikkilinssiksi niin, että toi 70-200 on lähinnä painolasti ja hyllyntäyte.askomiko kirjoitti: Pitemmälle kurotellessa harkintaan 70-200/4, 200/2.8 ja 300/4.
Olen pari reissua tehnyt pelkästään konvertterit vyöllä pusseissa ja 300l4 kamerassa.
-
Janne Kotka
Janne Kotka