CANON Powershot SX10 IS
-
CANON Powershot SX10 IS
Minkälaisia kokemuksia CANON Powershot SX10 IS:tä.
Olisi harkinnassa, tälläiselle harrastajalle.
Hoppyhallissa näkyy olevan hintaan 299€.
Lähinnä häät, hautajaiset, ja ehkä luontokuvia ottavalle. Meneekö rahat hukkaan.
Lueskelin netistä löytyviä arvosteluja, mutta kovin oli erinlaisia kokemuksia. Tiedän että SX1 olisi parempi, vaan kun en ainakaan vielä tarvi FullHD videota, niin en siitä ole kiinnostunut.
Olisi harkinnassa, tälläiselle harrastajalle.
Hoppyhallissa näkyy olevan hintaan 299€.
Lähinnä häät, hautajaiset, ja ehkä luontokuvia ottavalle. Meneekö rahat hukkaan.
Lueskelin netistä löytyviä arvosteluja, mutta kovin oli erinlaisia kokemuksia. Tiedän että SX1 olisi parempi, vaan kun en ainakaan vielä tarvi FullHD videota, niin en siitä ole kiinnostunut.
-
- Viesti:
-
Itsellä on kyseinen kamera, ja olen kyllä ollut tyytyväinen siihen. Eihän sitä pidä verrata mihinkään järkkäriin, mutta onhan hintakin aivan toinen. Olen etupäässä ottanut kuvia käsisäädöillä.Kuten valkotasapaino, filmin iso herkkyys, aukon koko ja valotusaika.Kun lopuksi käsittelen kuvat fotoshopissa, niin olen saanut pelkästään kiitettävää palautetta. Kyseiseen kameraan saa muuten 2,2 kertaa suurentavan telejatkeen, ja tällä onnistuu jo luontokuvauskin. Suurennus on tällöin 44 kertainen. Hyvä ostos.
-
Filmin iso herkkyys???vanhakettu kirjoitti:Olen etupäässä ottanut kuvia käsisäädöillä.Kuten filmin iso herkkyys
Itsellä vanhempaa mallia oleva S5... Hintaisekseen hyvä kamera, siis pokkariksi, mutta olisin valmis vaihtamaan järkkäriin jos rahatilanne antaa myöten. En todellakaan halvimpaan kuluttajajärkkäriin jotka eivät edes kovin ratkaisevasti eroa tuosta, vaan vähintään 40D:hen, ja L-sarjan putkeen. Ainakin S5:tosessa häiritsee minua hämärässä hidas tarkennus, kohina isoilla ISOilla, ja kuvan yleinen aavistuksen omainen pehmeys, joka ei onneksi haittaa, kun harvoin kokoruudun kokoisia kuvia katselen + terävöitys onnistuu jälkikäteen. Nyttemmin CHDK-firmwareen tutustuneena alkanut pitää raw-kuvausmahdollisuuksista. Ja tynnyrissä eläneenä kuulin HDR-kuvista vasta viimeviikolla ja nyt harjoittelen niiden tekemistä kameran valotushaarukointia käyttäen ja Photomatixilla yhdistellen...
Siis kyllä erilaisia käyttötarkoituksia tuollekin löytyy ja joissakin ihan päteväkin vehje. Kuten olen ennenkin sanonut niin näissä ei ole juuri niitä järkkärin huonoja puolia: hintaa ja kokoa... Muussa järkkäri sitten onkin parempi, vaan näillä mennään...
Ei ole olemassa parempia ja huonompia kuvaajia. Toisilla on vain paremmat kamerat kun toisilla.
-
- Viesti:
Mistä tuollaisen telelisäkkeen saa? Telejatke on toinen asia, se tulee objektiivin ja rungon väliin joten sellaisen saa vain järkkäriin. Lisäke on nimenomaan se objektiivin eteen tuleva lisäkakkula.
HDR kuvien luontiin erinomainen ohjelma on Dynamic-photo HDR 4, photomatix on omituinen eikä tee hyvää jälkeä mielestäni.
HDR kuvien luontiin erinomainen ohjelma on Dynamic-photo HDR 4, photomatix on omituinen eikä tee hyvää jälkeä mielestäni.
-
telelisäke Tilasin itse digitarvike.fi
tonskulus kirjoitti:Mistä tuollaisen telelisäkkeen saa? Telejatke on toinen asia, se tulee objektiivin ja rungon väliin joten sellaisen saa vain järkkäriin. Lisäke on nimenomaan se objektiivin eteen tuleva lisäkakkula.
-
Re: telelisäke Tilasin itse digitarvike.fi
Kerrotko mikä malli? Raynox HD-2200PRO? Mihin kierteeseen kiinnitit? Onko telelisäke kovin painava? Kameran zoomimoottori on kuulemma kovilla noiden lisäkkeiden kanssa, mutta jos tuo ei kovin montaa sataa grammaa ole, voisin itsekin hankkia.vanhakettu kirjoitti:Tilasin itse digitarvike.fitonskulus kirjoitti:Mistä tuollaisen telelisäkkeen saa? Telejatke on toinen asia, se tulee objektiivin ja rungon väliin joten sellaisen saa vain järkkäriin. Lisäke on nimenomaan se objektiivin eteen tuleva lisäkakkula.
-
- Viesti:
-
Telejatke
Raynox DCR-2025PRO telejatke soveltuu SX10IS kameraan ja painaa 275 g. Tarvitsee kameraan sopivan adapterin.
-
Re: Telejatke
Kyseinen lisäke näkyy kadonneen jonnekin digitarvikkeen sivuilta.. Onko jossain näkyvillä tämän lisäkkeen kanssa SX10:lla otettuja kuvia? Mielellään alkuperäisesä koossa.vanhakettu kirjoitti:Raynox DCR-2025PRO telejatke soveltuu SX10IS kameraan ja painaa 275 g. Tarvitsee kameraan sopivan adapterin.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Ei ole varmaankaan SX10 hinnan huomioiden lainkaan huono ostos. Itsellä on ollut Powershotteja S1:stä lähtien ja nyt keväällä ostin SX1:n helposti mukana kulkevaksi kameraksi. En osaa verrata SX10 ja SX1:stä, testit on mitä on, mutta olen muutamia otoksia SX1:lläkin saanut mitkä A4 kokoon tulostettuna ovat sellaisia ettei järkkärikuville häpeä yhtään.
SX1:n videokuva on oma juttunsa, se on itse asiassa yllättävän laadukasta, heikoin linkki hommassa on rungossa kiinni olevat mikrofonit, jotka ottavat herkästi myös kaikki zoomausmoottorin- yms. häiriöäänet. Kamerassa on tosin tuuliasetus joka vaimentaa jonkin verran sitä kohinaa. Mutta niiden videoklippien hyödyntäminen, mennään videokuvauspuolelle ja pitäisi editoida jne. Itellä ovat jääneet kovalevyn täytteeksi. Mutta myös videokuvausta harrastaneena sanoisin että parempaa videota saa tällä kuin still-kuvia saman hintaluokan videokameralla.
Powershottien kuvanvakaimet ovat ihan hyvät, olen SX1:lläkin saanut teräviä kuvia vapaalla kädellä täydellä zoomauksella, parhaiten se vaikuttaa kun asetuksista valitsee moodin että vakainta käytetään vain kuvan oton aikana.
Kääntyvä takanäyttö näissä on mahtava, jos pitää sienen lakin alta ottaa lähikuva, niin näillä se onnistuu, järkkärillä pitää sieni potkaista kumoon. On myös järkkäri, joten ei ole pelkää mutua.
Etsin onkin niin karkea että takanäyttö on se mitä käytännössä tulee käytettyä. (Tai ainakin etsin tuntuu kehnolta kun vertaa järkkäreiden optisiin, mutta eipä nämä muissakaan pokkareissa sen kummempia ole. )
Hämäräkuvausominaisuudet ei ole ainakaan SX1:ssä vielä erityisen hyvät, automaattitarkennus hakee vaan ei löydä ja manuaalitarkennuksen pyörä on onneton, sitä saa välillä pyörittää vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, sitten taas välillä kokkarepäiten tapahtuu. Siitä on/olisi hyötyä myös makroasennoissa ja risukon läpi metsässä tarkentaen. Manuaalitarkennettaessa näytöllä näkyy suurennettuna kohteen tarkennusosa, mikä on erinomainen juttu. Tuon rullan toiminta jos korjataan (saattaa olla yksilövika?) ja tehdään liitäntä ulkoiselle mikrofonille, niin vot, se on siinä. Mutta nykyiselläänkin olen SX1:een ihan tyytyväinen, se on laadukkaan oloinen laite, joskin vaatii perehtymistä (eli manuaalin läpikäyntiä) että saa ominaisuudet täysin hyödynnettyä.
SX1:n videokuva on oma juttunsa, se on itse asiassa yllättävän laadukasta, heikoin linkki hommassa on rungossa kiinni olevat mikrofonit, jotka ottavat herkästi myös kaikki zoomausmoottorin- yms. häiriöäänet. Kamerassa on tosin tuuliasetus joka vaimentaa jonkin verran sitä kohinaa. Mutta niiden videoklippien hyödyntäminen, mennään videokuvauspuolelle ja pitäisi editoida jne. Itellä ovat jääneet kovalevyn täytteeksi. Mutta myös videokuvausta harrastaneena sanoisin että parempaa videota saa tällä kuin still-kuvia saman hintaluokan videokameralla.
Powershottien kuvanvakaimet ovat ihan hyvät, olen SX1:lläkin saanut teräviä kuvia vapaalla kädellä täydellä zoomauksella, parhaiten se vaikuttaa kun asetuksista valitsee moodin että vakainta käytetään vain kuvan oton aikana.
Kääntyvä takanäyttö näissä on mahtava, jos pitää sienen lakin alta ottaa lähikuva, niin näillä se onnistuu, järkkärillä pitää sieni potkaista kumoon. On myös järkkäri, joten ei ole pelkää mutua.
Etsin onkin niin karkea että takanäyttö on se mitä käytännössä tulee käytettyä. (Tai ainakin etsin tuntuu kehnolta kun vertaa järkkäreiden optisiin, mutta eipä nämä muissakaan pokkareissa sen kummempia ole. )
Hämäräkuvausominaisuudet ei ole ainakaan SX1:ssä vielä erityisen hyvät, automaattitarkennus hakee vaan ei löydä ja manuaalitarkennuksen pyörä on onneton, sitä saa välillä pyörittää vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, sitten taas välillä kokkarepäiten tapahtuu. Siitä on/olisi hyötyä myös makroasennoissa ja risukon läpi metsässä tarkentaen. Manuaalitarkennettaessa näytöllä näkyy suurennettuna kohteen tarkennusosa, mikä on erinomainen juttu. Tuon rullan toiminta jos korjataan (saattaa olla yksilövika?) ja tehdään liitäntä ulkoiselle mikrofonille, niin vot, se on siinä. Mutta nykyiselläänkin olen SX1:een ihan tyytyväinen, se on laadukkaan oloinen laite, joskin vaatii perehtymistä (eli manuaalin läpikäyntiä) että saa ominaisuudet täysin hyödynnettyä.
-
-
osaisko joku kertoo mikä on syynä sx 10:ssä kun vähänkin pitemmällä zoomilla yrittää kuvata , niin se hakee ja hakee ( naksuu )
eikä meinaa löytää kuvattavaa kohdetta vaan kohde on näytössä ihan lumisadetta ?!? vakain rikki ?
Vähän reippaat 2000 laukausta räiskitty niin ei uskois että se vielä on " valmis "
eikä meinaa löytää kuvattavaa kohdetta vaan kohde on näytössä ihan lumisadetta ?!? vakain rikki ?
Vähän reippaat 2000 laukausta räiskitty niin ei uskois että se vielä on " valmis "
-
- Viesti:
Siis tarkoitatko ettei se osaa tarkentaa kohteeseen? Olit varmaan tietoinen että ei tuolla voi linssiin tarkentaa pidemmällä zoomilla?näsä kirjoitti:osaisko joku kertoo mikä on syynä sx 10:ssä kun vähänkin pitemmällä zoomilla yrittää kuvata , niin se hakee ja hakee ( naksuu )
Kokeileppa erilaisia asetuksia myös.
-
juu kyllä tiesintonskulus kirjoitti:Siis tarkoitatko ettei se osaa tarkentaa kohteeseen? Olit varmaan tietoinen että ei tuolla voi linssiin tarkentaa pidemmällä zoomilla?näsä kirjoitti:osaisko joku kertoo mikä on syynä sx 10:ssä kun vähänkin pitemmällä zoomilla yrittää kuvata , niin se hakee ja hakee ( naksuu )
Kokeileppa erilaisia asetuksia myös.
Juuri tuota ettei osaa tarkentaa kohteeseen . Toiset kuvat onnistuu ihan hyvin naksunnasta huolimatta , välillä on vain pientä hakua ja välillä ei onnistu ollenkaan .
Välillä kuvien pilalle menon syynä mielestäni on se että kuvanvakain ei toimi ollenkaan ja pienikin kameran liike vetää heti kuvan suttuiseks vaikka vakaimen pitäis semmoset mitätöidä. Toinen ihme mikä iskee välillä päälle on se että näyttö menee ihan " lumisateeks " eikä kyseessä oli sellainen lumisade kun kameraa liikuttaa zoomi jonkun verran ulkona niin siinä kestää se pikku hetki kun näyttö löytää kohteen ... tämän sattuessa joutuu zoomia käyttämään sisässä ja kokeileen uudestaan niin sillä se yleensä korjaantuu .
Asetuksiin en ole koskenu oikeastaan ollenkaan ja mitä olenkin vaihtanut niin muistan kyllä mitä on tullu vaihdettua toisin .
Valotus ajoista / aukoista tuo ei myöskään ole kiinni, on tullut otettua huomioon .
-
- Viesti:
-
Tuli näpättyä asetusten palautusta niin jo alko pelittään ihan normaalisti .. ihmettelen kyllä edelleen että mitä oli tullu tehtyä väärin , mutta pääasia että toimii nytonskulus kirjoitti:Olisikohan tuossa sitte jotai vikaa jopa. Ei mulla tollasta tapahdu.. kokeileppa vielä ottaa servotarkennus pois päältä, se ainaki naksuttelee välillä.