Minkälainen lisäsalama?
-
- Viestit: 126
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 13 : 35
- Paikkakunta: Espoo
Minkälainen lisäsalama?
Nyt olisi nopeat neuvot tarpeen, tänään täytyisi käydä hakemassa lisäsalama 300d:hen. Onko niissä jotain merkittäviä eroja? Onko Sigma ok, vai pitääkö olla Canon (laadun kannalta, ei merkkiuskollisuuden:)
Valitettavasti pitää mennä ostamaan ihan liikkeestä, joten jos jollakin on hyvä vinkki Tampereen valikoimista, otan mieluusti vastaan.
Niin, ja yksi tyhmä kysymys lisää: onko salaman kiinnittäminen tai sen käyttäminen jotenkin monimutkaista tai muuten vaan ei-insinöörille epäloogista?
Valitettavasti pitää mennä ostamaan ihan liikkeestä, joten jos jollakin on hyvä vinkki Tampereen valikoimista, otan mieluusti vastaan.
Niin, ja yksi tyhmä kysymys lisää: onko salaman kiinnittäminen tai sen käyttäminen jotenkin monimutkaista tai muuten vaan ei-insinöörille epäloogista?
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Minulla on 500EX ja on aikomus hommata toinen samanlainen. Tarkoitus on käyttää näitä langattomasti master/slave kytköksellä ja molemmat salamat manuaali tehoilla.JuhaH kirjoitti:Mielestäni 300D:n kaveriksi ei kannata harkita mitään muuta, kuin tuota Sigman DG 500 Super - mallia. Käytännössä identtinen Canonin 550EX mallin kanssa, mutta hintaa vain puolet. ST-mallista puuttuu FEC ja n+1 muuta 300D:stä karsittua ominaisuutta, jotka kaikki saa käyttöön Super-mallilla.
Toimiikos Sigmalla tarkennuksen apuvalo 300D kanssa?
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Toimii, mutta ei taida riittää kattamaan aivan reunimmaisa tarkennuspisteitä. Tämä taitaa olla se suurin ero 550EX:n, lisäksi Canoni taitaa olla hieman loogisempi käyttää, mutta kyllä tuota Sigmaakin oppii kayttämään ja Canonin rakennuslaatu on laadukkaampi. Eri asia on sitten kokeeko nuo puutteet hintaeron arvoisiksi.kohan kirjoitti:Minulla on 500EX ja on aikomus hommata toinen samanlainen. Tarkoitus on käyttää näitä langattomasti master/slave kytköksellä ja molemmat salamat manuaali tehoilla.JuhaH kirjoitti:Mielestäni 300D:n kaveriksi ei kannata harkita mitään muuta, kuin tuota Sigman DG 500 Super - mallia. Käytännössä identtinen Canonin 550EX mallin kanssa, mutta hintaa vain puolet. ST-mallista puuttuu FEC ja n+1 muuta 300D:stä karsittua ominaisuutta, jotka kaikki saa käyttöön Super-mallilla.
Toimiikos Sigmalla tarkennuksen apuvalo 300D kanssa?
-
- Viestit: 1596
- Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itse tilasin Sigman DG 500 Superin maanantaina top-fotosta, kun tarvii yhdet häät kuvata, vaikutti ominaisuuksilta ja hinnaltaa järkevimmältä. Toivottavasti ei tarvi katua ostosta :)JuhaH kirjoitti:Mielestäni 300D:n kaveriksi ei kannata harkita mitään muuta, kuin tuota Sigman DG 500 Super - mallia. Käytännössä identtinen Canonin 550EX mallin kanssa, mutta hintaa vain puolet. ST-mallista puuttuu FEC ja n+1 muuta 300D:stä karsittua ominaisuutta, jotka kaikki saa käyttöön Super-mallilla.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Laitetaan vielä pikaohje miten salamankäytössä pääsee alkuun. Kamera kytketään manuaalivalotukselle ja valitaan haluttu aukko. Salama kytketään päälle ja laitetaan se ETTL-tilaan. Nyt valotusaikaa säätämällä voidaan valita haluttu suhde ympäröivän valon ja salamavalon suhteen. Salama itse osaa säätää valotuksen, eli jokainen kuva valottuu teoriatasolla oikein. Lyhyempiä valotusaikoja käyttäessä tausta tummenee ja pidempiä aikoja käytettäessä valosta tulee luonnollisempi. Toki epäterävyyskin lisääntyy, mutta salaman luokkaa 1/500-1/2000s kestävä välähdys pysäyttää nopeammankin liikkeen. FEC:iä säätämällä saadaan taas salamalla otettu kuva ylivalotettua tai alivalotettua esim vastavalotilanteessa
Salama toimii niin, että se väläyttää ensin nopean esivälähdyksen, jolla se mittaa valotuksen, säätää tehon ja välähtää vasta sen jälkeen sulkimen kanssa. Prosessi on niin nopea, että sitä ei ihmisen aisteilla huomaa. Tällöin salama toimii eri asennoissa ja heijastimien ja muiden härpättimien kanssa.
Erikoisemmat toiminnot: strobo, avautuvan tai sulkeutuvan verhon täsmäys jne. vaativat sitten hieman enemmä valikoissa selaamista.
Salama toimii niin, että se väläyttää ensin nopean esivälähdyksen, jolla se mittaa valotuksen, säätää tehon ja välähtää vasta sen jälkeen sulkimen kanssa. Prosessi on niin nopea, että sitä ei ihmisen aisteilla huomaa. Tällöin salama toimii eri asennoissa ja heijastimien ja muiden härpättimien kanssa.
Erikoisemmat toiminnot: strobo, avautuvan tai sulkeutuvan verhon täsmäys jne. vaativat sitten hieman enemmä valikoissa selaamista.
Viimeksi muokannut JuhaH, Heinä 30, 2004 13 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1596
- Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kiitos pikakurssista :) tulee tarpeeseen, nimittäin ei jää hirveesti aikaa harjotella ku pitää mennä kirkkoon kuvaan häitä, ja ei varmasti mikään helppo kuvaus paikka. Onneksi on digikamera, vois nimittäin mennä muutama rulla harjotellessa :)JuhaH kirjoitti:Laitetaan vielä pikaohje miten salamankäytössä pääsee alkuun. Kamera kytketään manuaalivalotukselle ja valitaan haluttu aukko. Salama kytketään päälle ja laitetaan se ETTL-tilaan. Nyt valotusaikaa säätämällä voidaan valita haluttu suhde ympäröivän valon ja salamavalon suhteen. Salama itse osaa säätää valotuksen, eli jokainen kuva valottuu teoriatasolla oikein. Lyhyempiä valotusaikoja käyttäessä tausta tummenee ja pidempiä aikoja käytettäessä valosta tulee luonnollisempi. Toki epäterävyyskin lisääntyy, mutta salaman luokkaa 1/500-1/2000s kestävä välähdys pysäyttää nopeammankin liikkeen. FEC:iä säätämällä saadaan taas salamalla otettu kuva ylivalotettua tai alivalotettua esim vastavalotilanteessa
Salama toimii niin, että se väläyttää ensin nopean esivälähdyksen, jolla se mittaa valotuksen, säätää tehon ja välähtää vasta sen jälkeen sulkimen kanssa. Prosessi on niin nopea, että sitä ei ihmisen aisteilla huomaa. Tällöin salama toimii eri asennoissa ja heijastimien ja muiden härpättimien kanssa.
Erikoisemmat toiminnot: strobo, avautuvan tai sulkeutuvan verhon täsmäys jne. vaativat sitten hieman enemmä valikoissa selaamista.
Onkos vinkkejä kirkossa kuvaamiseen, ajattelin pääosin bouncata salaman katosta jos teho vaan riittää, kirkossa on kai valkoiset seinät ja katto eli oskoisin riittävän... onkos mitään kivoja vinkkejä, ajattelin käydä etukäteen ottaan muutama testi kuvat ettei sitten kovin kuse niitä kuvia H-hetkellä...
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Jos käytössä on 300D, niin ISO:n voi nostaa 800, jolloin salama todennäköisesti riittää jos sillä on vain vaaleita pintoja suht lähellä mistä heijastella. Salaman kylkeen (takapuolelle) kannattaa teipata pieni heijastin (esim valkoinen paperi). joka heijastaa taaksepäin siroavan valon kohteen suuntaan. Pienikin paperi riittää, ja ihan tavallinen suora A4:sta leikattu pala on ok, hieman sitä voi vielä pahvilla yrittää tukevoittaa. Kannattaa kokeilla parilla erikokoisella palalla. Itse olen havainnut parhaimmasi kohdistaa salaman suoraan ylös ja liimaamata salamaan salaman levyisen ja noin 5 sentin korkuisen suoran palan.
Isot keskiaikaiset kirkot ovat sitten paaljon hankalampia. Kunnon bounser ja monopodi ovat lähes pakollisia. Salamalla yritetään pysäyttää kohteen liike ja valotus hoidetaan lähes ylipitkillä valotusajoilla niin, että yleisvalaistustakin tulee kuvaan. Salama kun ei riitä valaisemaan mitenkään koko tilaan. Ongelmia tulee silloin sekavalosta, mutta RAW:lle kuvatessa ihon sävyt saa kohdalleen jälkikäteenkin ja muilla sävyillä ei ole hirveästi väliä.
Salaman riittävyyttä kannattaa käydä kokeilemassa kirkossa etukäteen. Tripodit ovat niin isoja ja hankalia, että ne eivät oikein kirkkoon sovi. Tilanteet ovat niin nopeita, että tripodilla ei pysy perässä.
edit lisätään vielä yksi "itsestäänselvyys" joka kannattaa muistaa, eli värillisestä pinnasta (esim puisesta katosta) heijastunut salaman valo ei ole enää lähelläkään valkoista.
edit2: niin ja vielä yksi, eli kunnollista bounseria käytettäessä pystykuvia kannattaa välttää. Reilusti kameran sivulla oleva lähes suora salamavalo jättää kohteen viereen todella ikävän näköiset varjot. vaakakuvia ottaessa varjot tulevat taas kohteen taakse ja alas, jolloin ne jäävät yleensä lähes huomaamattomiin.
Isot keskiaikaiset kirkot ovat sitten paaljon hankalampia. Kunnon bounser ja monopodi ovat lähes pakollisia. Salamalla yritetään pysäyttää kohteen liike ja valotus hoidetaan lähes ylipitkillä valotusajoilla niin, että yleisvalaistustakin tulee kuvaan. Salama kun ei riitä valaisemaan mitenkään koko tilaan. Ongelmia tulee silloin sekavalosta, mutta RAW:lle kuvatessa ihon sävyt saa kohdalleen jälkikäteenkin ja muilla sävyillä ei ole hirveästi väliä.
Salaman riittävyyttä kannattaa käydä kokeilemassa kirkossa etukäteen. Tripodit ovat niin isoja ja hankalia, että ne eivät oikein kirkkoon sovi. Tilanteet ovat niin nopeita, että tripodilla ei pysy perässä.
edit lisätään vielä yksi "itsestäänselvyys" joka kannattaa muistaa, eli värillisestä pinnasta (esim puisesta katosta) heijastunut salaman valo ei ole enää lähelläkään valkoista.
edit2: niin ja vielä yksi, eli kunnollista bounseria käytettäessä pystykuvia kannattaa välttää. Reilusti kameran sivulla oleva lähes suora salamavalo jättää kohteen viereen todella ikävän näköiset varjot. vaakakuvia ottaessa varjot tulevat taas kohteen taakse ja alas, jolloin ne jäävät yleensä lähes huomaamattomiin.