Seuraavanlainen ongelma tullut tässä vastaan.
Olen kalibroinut (ColorVision Spyder 2 Express) näyttöni ja käytän nyt sitä väriprofiilia photoshopissa. Nyt kun haluan lightroomista tuoda kuvan editoitavaksi photoshoppiin niin lightroom laittaa kuvalle väriprofiiliksi jonkin seuraavista: ProPhoto, Adobe RGB tai sRGB. Photoshop ei taas hyväksy näitä vaan poistaa profiilin. Kuvat muuttuu sitten ihan värittömiksi.
Kuvillehan annetaan jo kamerassa jokin väriprofiili, joten olenko nyt menetellyt väärin kun olen laittanut Photoshopin profiiliksi kalibrointilaitteen luoman profiilin? Onko ongelmaa siis ainoa ja oikea lääke, että muutan photoshopin profiilin takaisin esim. sRGB? Ja sama kameraan ja Lightroomiin. Onko värit sitten näytöllä oikein?
Toivottavsti viestini ei ollut hirveän sekavasti kirjoitettu
väriprofiili tuottaa ongelmia Photoshopissa
-
-
Re: väriprofiili tuottaa ongelmia Photoshopissa
Sinun pitää erottaa toisistaan kolme asiaa: 1) näytön profiili, 2) PS:n työtilan profiili ja 3) kuvan profiili. Kalibroimalla saat luotua näytön profiilin, jonka sitten kerrot PS:lle. PS:n työtilan profiili taas voi olla vaikkapa AdobeRGB tai sRGB.bullseye kirjoitti:Seuraavanlainen ongelma tullut tässä vastaan.
Olen kalibroinut (ColorVision Spyder 2 Express) näyttöni ja käytän nyt sitä väriprofiilia photoshopissa. Nyt kun haluan lightroomista tuoda kuvan editoitavaksi photoshoppiin niin lightroom laittaa kuvalle väriprofiiliksi jonkin seuraavista: ProPhoto, Adobe RGB tai sRGB. Photoshop ei taas hyväksy näitä vaan poistaa profiilin. Kuvat muuttuu sitten ihan värittömiksi.
Kuvillehan annetaan jo kamerassa jokin väriprofiili, joten olenko nyt menetellyt väärin kun olen laittanut Photoshopin profiiliksi kalibrointilaitteen luoman profiilin? Onko ongelmaa siis ainoa ja oikea lääke, että muutan photoshopin profiilin takaisin esim. sRGB? Ja sama kameraan ja Lightroomiin. Onko värit sitten näytöllä oikein?
Toivottavsti viestini ei ollut hirveän sekavasti kirjoitettu
Kuvan profiili on taas ihan eri juttu, eikä PS sitä poista, ellei sille niin kerrota. Mitä PS tekee kuvan profiilille kuvaa avattaessa kerrotaan PS:n värinhallinta-asetuksissa.
Matti Vuori