Valokuvausliikkeen kuvan oikeuksista

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
juhhe1

Valokuvausliikkeen kuvan oikeuksista

Viesti Kirjoittaja juhhe1 »

Eli mieltäni rupesi yhtäkkiä askarruttamaan että saanko esim skannata valokuvausliikkeen ottaman kuvan ja laittaa sen nettiin?
Entä jos otan kuvasta itse kameralla kuvan?
.:.Minolta DiMAGE Z1.:.
http://www.uusikaupunki.fi/~jusanta/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Vaikka olet ostanut kuvan niin tekijänoikeudet yms eivät siirry. Jos haluat julkaista kuvan netissä niin sinun pitäisi pyytää lupa siihen valokuvausliikkeeltä.
6nen

Viesti Kirjoittaja 6nen »

Edellyttäen ilmeisesti, että kyseinen valokuvausliike on yhä olemassa...? Vai miten siirtyy tekijänoikeudet kuvaamon lopetettua toimintansa tai vaihtaessa omistajaa ja nimeä?
juhhe1

^Nanook^ kirjoitti:Vaikka olet ostanut kuvan niin tekijänoikeudet yms eivät siirry. Jos haluat julkaista kuvan netissä niin sinun pitäisi pyytää lupa siihen valokuvausliikkeeltä.
Joo tuon tiesin että oikeudet pysyy liikkeellä, mutta juuri tuo askarrutti että jos skannaa tai ottaa kuvan siitä ja laittaa nettiin sen.
J-Koo

Viesti Kirjoittaja J-Koo »

Kyllä sain luvan skannata kuvan ja laittaa nettiin, kysymys oli hääkuvasta. Ei vaan saanu laittaa korkearesoluutioisena. Mutta vain katsottavaan muotoon se oli tarkoitus laittaakin.

Kyllä varmaan saa laittaa, kun kysyy luvan, onhan se hyvää mainosta (siis jos kuva on hyvä), itse ainakin laitoin kuvaajan nimen kuvan alle.

Itse kun teen sopimuksen kuvattavien kanssa, oon laittanut noi jo siihen paperille (nettijulkaisu siis ok), kuten myös sen, että kuvaajan nimi on aina julkaistaessa mainittava.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Tämäkin kannattaa muistaa
"Valokuvaamalla tehty muotokuva 40 c § (24.3.1995/446).
Valokuvaamalla valmistetun muotokuvan tilaajalla on, vaikka valokuvaaja on pidättänyt itselleen oikeuden teokseen, oikeus antaa lupa muotokuvan ottamiseen sanomalehteen, aikakauskirjaan tai elämäkerralliseen kirjoitukseen, jollei valokuvaaja erikseen ole pidättänyt oikeutta kieltää sitä"
Half1

Viesti Kirjoittaja Half1 »

miksiköhän mulla on sillanen fiilis että 90% tavallisista hemmoista jotka otattavat kuvansa josain liikkeessä, eivät ikimaailmassa tiedä etteivätkö he saisi kuvaa käyttää ilman lupaa eteenpäin.

Ehkäpä sitten Matin kommentista väännettynä voisi tehdä nettiin "omaelämänkerran", silloinhan se on ok?
juhhe1

J-Koo kirjoitti:Kyllä sain luvan skannata kuvan ja laittaa nettiin, kysymys oli hääkuvasta. Ei vaan saanu laittaa korkearesoluutioisena. Mutta vain katsottavaan muotoon se oli tarkoitus laittaakin.

Kyllä varmaan saa laittaa, kun kysyy luvan, onhan se hyvää mainosta (siis jos kuva on hyvä), itse ainakin laitoin kuvaajan nimen kuvan alle.
Juuri tuota ajoin takaa eli luvan saaminen on mahdollista =)
Ja tarkoitukseni ei edes ollut laittaakaan korkearesoluutiosta nettiin.
Vastaa Viestiin