Mitä hyötyä akkukahvasta 10D/300D?
-
Mitä hyötyä akkukahvasta 10D/300D?
Onko se vain kuvaajan alhaisen itsetunnon kohottaja enempi professionaalin näköinen?
Miksi lisätä painoa ja kokoa yhden lisäakun takia?
Miksi lisätä painoa ja kokoa yhden lisäakun takia?
-
- Site Admin
- Viesti:
Itse olen ollut oikein tyytyväinen akkukahvan hankintaa. Vaikka akut kestävät yksittäinkin kauan, niin nyt ei ole tarvinnut huolehtia akun kestoa, kun niitä on kaksin kappalein.
Ranne ei kipeydy, kun/jos ottaa pystykuvia (siinähän on oma laukausin + rulla vertikaalikuvia varten).
Kamerasta tulee jykevämmän oloinen, hyvä varsinkin, jos käyttää isoja painavia putkia.
Voi käyttää Canon E 10 rannetukea.
Ainahan sen saa pois, jos ei juuri silloin ole käyttöä.
Onpahan pieni lisä varustukeen, ilmankin tulee hyvin toimeen.
Ranne ei kipeydy, kun/jos ottaa pystykuvia (siinähän on oma laukausin + rulla vertikaalikuvia varten).
Kamerasta tulee jykevämmän oloinen, hyvä varsinkin, jos käyttää isoja painavia putkia.
Tuossapa ne tärkeimmät. En tuosta ranteen kipeytymisestäkään niin hirveästi tiedä, mutta pystykuvissa kuvausasennosta tulee huomattavasti luonnollisempi tuon pystykuvauskahvan kanssa.MattiH kirjoitti:Ranne ei kipeydy, kun/jos ottaa pystykuvia (siinähän on oma laukausin + rulla vertikaalikuvia varten).
-
Varmaan johtuu vanhoista totutuista tavoista kuvata niin vaaka- ja pystykuvat samasta laukaisijasta. Vielä käsi kääntynyt tuonne otsan korkeudelle. 300D on hyvä otekahva sormille ja rannehihnan kanssa kuvausasento on tukeva.MattiH kirjoitti:Itse olen ollut oikein tyytyväinen akkukahvan hankintaa. Vaikka akut kestävät yksittäinkin kauan, niin nyt ei ole tarvinnut huolehtia akun kestoa, kun niitä on kaksin kappalein.
Kuinka paljon huterampi jalustakiinnityksestä tulee akkukahvan kanssa jos kameran nokalle viritetään lähes kilon painoinen opiska, jossa ei ole omaa jalustan paikkaa. Niin saahan sen aina pois.
Olen ollut tyytyväinen kameran painoon ilman lisäpunnuksia. Optiikan lisäpaino on ollut riittävästi vakauttamaan laukaisua. Vasen käsi optiikan painopisteeseen ja oikea käsi herkistelee laukaisinta.
Onneksi ei tarvitse kantaa kookkaita ja painavia ammattilaisrunkoja! (näitä köyhyyden etuja)
-
Itselläni on 10D ja akkukahva + rannehihna. Olen vaihdellut
akkukahvaa irti ja kiinni varmaan enemmän kuin laki sallii :-)
Olen päätynyt siihen, että en käytä lainkaan rannehihnaa vaan
akkukahvaa. Kun tarvitsen huomaamattoman ja kevyen kokoonpanon,
otan akkukahvan pois. Käytän akkukahvaa yhdellä akulla joten
akkujen kesto ei ollut ongelma. Arvostan toista laukaisinta.
Marko
akkukahvaa irti ja kiinni varmaan enemmän kuin laki sallii :-)
Olen päätynyt siihen, että en käytä lainkaan rannehihnaa vaan
akkukahvaa. Kun tarvitsen huomaamattoman ja kevyen kokoonpanon,
otan akkukahvan pois. Käytän akkukahvaa yhdellä akulla joten
akkujen kesto ei ollut ongelma. Arvostan toista laukaisinta.
Marko
-
Tuo on kyllä paha kysymys. Riippuu vähän millaisia päivämatkoja olisi tarkoitus tehdä ja olisi reissun itsetarkoitus kuvata vai nauttia luonnon antimista.kohan kirjoitti:Onko akkukahva niin tarpeellinen, että ottaisitte sen viikon erävaellukselle reppuun mukaan?
Viikon vaellukselle en varmaankaan kahvaa mukaan ottaisi, koska jokainen ylimääräinen gramma on yksinkertaisesti liikaa. Mietiskelin juuri tätä asiaa myös siltä kantilta, että mitä ylipäätään ottaisin mukaan lyhyemmälle, parin päivän, "vaellukselle". En ole vielä 300D:n ja kilkkeiden kanssa päässyt vaeltamaan. Alkusyksystä, jahka täysipäiväiset työkiireet loppuu ja opiskelu alkaa jälleen, ajattelin kuitenkin parin päivän reissulle lähteä. Todennäköisesti akkukahva saa jäädä, kuten myös moni muu arkielämän kuvauksessa tarpeellinen asia - kuten vaikkapa salama.
Se seikka, että akkukahvaa en vaellukselle ottaisi, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se olisi yksi pakollisimmista lisävarusteista kameralle. Laitteen sanoja lainatakseni: "ilmankaan ei voi elää"...
-
-
- Viesti:
Vaelluksella se on täysin turha, mutta muuten pidän akkukahvaa aina kiinni.kohan kirjoitti:Onko akkukahva niin tarpeellinen, että ottaisitte sen viikon erävaellukselle reppuun mukaan?
Luulisin, että varsinkin 300D:n kanssa lisäpaino tulee tarpeeseen, jos käyttää painavampia objektiiveja (jo Sigman 70-200mm).
-
Enpä vieläkään ole vakuuttunut varsinkaan raskaampien telezoomien kanssa jotka jo itsessään painaa kilon luokkaa tai enemmän. Kyllä siinä painoa on jo riittävästi rauhoittammaan mikroliikkeitä. Eihän ampujatkaan lisää painoa perän puolelle vaan piipun puolelle.
Sitä en kyseenalaista etteikö se tunnu paremmalta jos turha paino ei muodostu ongelmaksi mutta onko siitä todellista hyötyä, en tiedä.
Jonkun Bigma 28-300/5,6 SDFRTGH...DX, joka painaa 300g kanssa lisäpainosta on suoranaista hyötyä kun suljinajat päiväsaikaankin painuvat tuonne alle 200.
Sitä en kyseenalaista etteikö se tunnu paremmalta jos turha paino ei muodostu ongelmaksi mutta onko siitä todellista hyötyä, en tiedä.
Jonkun Bigma 28-300/5,6 SDFRTGH...DX, joka painaa 300g kanssa lisäpainosta on suoranaista hyötyä kun suljinajat päiväsaikaankin painuvat tuonne alle 200.
-
- Viesti:
Nyt olet kuullut puoltolauseita akkukahvan omistajilta, joten ei muuta, kuin itse kokeilemaan. Jos saat päivän akkukahvaa testata vaihtelevissa kuvaustilanteissa, olen melko varma, ettet siitä testipäivän jälkeen luovu.kohan kirjoitti: Sitä en kyseenalaista etteikö se tunnu paremmalta jos turha paino ei muodostu ongelmaksi mutta onko siitä todellista hyötyä, en tiedä.
-
Siinä vaiheessa kun on sen kokoinen koura, että pikkurilli tipahtaa vääjäämättä kameran kahvalta pois ja nimettömänkin saaminen tukevasti kahvan kohdille on hankalaa, niin kyseinen kilke alkaa tuntumaan kummallisen tarpeelliselta... no ongelma on henkilökohtainen - riisitautisia tämähän ei koske ;.Dkohan kirjoitti:Mitä hemmet... nyt jo lisää puoltolauseita lisäpainoille. Minun mielestä 300D on juuri sopivan kokoinen ja painoinen. Siitä saa hyvän otteen ilman mitään kilikkeitä.keppana kirjoitti:Laitteen sanoja lainatakseni: "ilmankaan ei voi elää"...
No mutta toiset tykkää isommasta toiset pienemmästä.