D80 ja tarkennusongelma

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
pertta

D80 ja tarkennusongelma

Viesti Kirjoittaja pertta »

Eli ongelmana D80 tarkennus, joka ei ole siellä missä pitäisi. Manuaalit koluttu läpi, hiukset revitty päästä. Ainoa asia mikä on selvää on se että tarkennusongelmat ei johdu objektiivistä, eli se on suljettu pois. Jatkuva tarkennus ei ole päällä. tarkennuksen lukitus ei ole jäänyt päälle. Ongelma siis kuvaajassa tai kamerassa.

Tuleeko teillä mieleen mitä toimintoja kannattais tarkistella, jos on vaikka epähuomiossa joku väärällä asetuksella.

Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? jos ongelma kamerassa niin onkohan remppa mitä hinta luokkaa vai tuleeko halvemmaksi jo ostaa uusi? Kun ei tuo kameratekniikka ole vielä täysin hallussa niin ei osaa itse edes arvoida.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
make58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make58 »

Kysymyksiä

Miten olet todennut tarkennuksen virheellisyyden?
Onko tarkennuspiste itse valittu, vai kameran arpoma?
Onko laittaa esimerkkikuvaa? (exif -tiedoilla)
Onko huomioitu aukko / suljinaika / polttoväli / tärinä, kohteen ominaisuudet, ym?
Onko tehty "viivotintesti"?
Make
pertta

Viesti Kirjoittaja pertta »

Tarkennuksen virheellisyyden olen todennut, kun tarkennan em. puolikuvassa kasvoihin, niin usein tarkennus on joko rinnassa tai kokokuvassa tausta tarkka. Pistää vähän vitahuttaan kun tein taas 500:n kuvan satsin muotokuvausta (onneksi omaan käyttöön) niin kuvissa melkein puolet on sellaisia jossa tarkennus takaseinässä tai muualla missä ei pitäisi..

Kaikkia muita testilöisiä on kokeiltu automaatista manuaaliin sekä tarkennuspisteitä vaihtelemalla, jälkimmäistä en ole myöskään saanut onnistumaan. manuaalisella en saa itsekkään aina selvää missä se tarkennus menee, niin sen puoleen en osaa vielä sanoa juuta enkä jaata, tutkimuksen jatkuvat edelleen :) tuota viivaintestiä en ole vielä kokeillut, mutta kipin kapin viivain kauppaan ja laitan sitten kuvia kun olen saanut testit otettua, sekä yksityiskohtaisempia tietoja. Ja jos saisi mallilta luvan käyttää hänen kuvaa esimerkki kuvana.

Mutta kiitos sulle vastauksesta, antoi taas paljon miettimisen aihetta mikä/missä voisi mättää.
Vastaa Viestiin