Viallisia kuvia. Vika kamerassa vai muistikortissa?

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
baader

Viesti Kirjoittaja baader »

Aika harvoin dissaan mitään merkkiä mutta Transcendille tosiaan paras paikka on roskakori.

Onneksi kaupa josta ostin omat kortit, oli lopettanut noiden myymisen ja sain toisen merkkiset tilalle.
-Clubs are for seals-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jontteri

Re: Uudella kortilla sama vika...

Viesti Kirjoittaja jontteri »

Tanja K. kirjoitti:Kirjoitin paikkaan josta olin ostanut muistikortin ja he lähettivät minulle uuden samanlaisen kortin tilalle. Nyt hetken aikaa uudella kortilla kuvatessani siihen tuli aivan sama vika.
Onkohan siis loppujen lopuksi vika kamerassa vai onko yleistä että uusi kortti olisi myös viallinen. Kortti on siis Transcend SDHC 16 GB (class 6).

Kun nyt ei vika vaan olis pc:n muisteissa?
Mosquite

Re: Uudella kortilla sama vika...

Viesti Kirjoittaja Mosquite »

jontteri kirjoitti:
Tanja K. kirjoitti:Kirjoitin paikkaan josta olin ostanut muistikortin ja he lähettivät minulle uuden samanlaisen kortin tilalle. Nyt hetken aikaa uudella kortilla kuvatessani siihen tuli aivan sama vika.
Onkohan siis loppujen lopuksi vika kamerassa vai onko yleistä että uusi kortti olisi myös viallinen. Kortti on siis Transcend SDHC 16 GB (class 6).

Kun nyt ei vika vaan olis pc:n muisteissa?
Jos kamera ei tunnista kuvia kuvaamisen jälkeen, niin pc tuskin on syypää vikaan...

Varmaan kannattaisi poistaa koneen avulla kortilta kaikki tiedostot, formatoida kortti ja palauttaa kamera tehdasasetuksille. Jos tämä ei auta, niin... Ööh...

Itse olen todennut Sandiskin kortit laadukkaimmiksi (ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella) ja lisäksi CF-kortit ovat usein pitkäikäisempiä, kuin SDt/SDHCt, joita käytän lähinnä dv-kameran valokuvakuvamuistina.
jontteri

Viesti Kirjoittaja jontteri »

No niin luin vasta nyt kokonaan nuo tekstit..
Jimiska

Viesti Kirjoittaja Jimiska »

mrl586 kirjoitti:
Tanja K. kirjoitti:Mikä muuten olisi "luotettavin" korttimerkki?
Omien kokemusten perusteella Kingston.
Kingston on hyvä merkki, emännän pokkarissa on ollut aina kingston. Vaikkakin järkkärissä on sitten Sandisk itsellä.
Tosin poikkeus vahvistaa sääntöä, emännän 1gb kingston meni rikki kun laittoi virran päälle pokkariin (Canon Ixus 750). Kokeiltiin toista kingstonia, toimi moitteitta... liekkö sit vain tullut kortti tiensä päähän.
Rossifumi

Viesti Kirjoittaja Rossifumi »

Kaverilla on uusi Canon Ixus 980IS jossa on vastaavan oloista vikaa. Tosin yksikään kuva noin sadasta ei ole vielä onnistunut. ;)

Kuvat on siirretty USB kaapelilla ja kokeiltu kahta eri muistikorttia. Kamerassa kuvat näkyvät oikein kuten tietokoneellakin thumbnailssit. Kun kuvan avaa tulos on tämmöinen:
Kuva
Mielenkiintoisin ominaisuus on, että kun kuvan siirtää koneella tietokoneen kovalevyltä toiselle kuva muuttuu hieman:
Kuva

Kokeilimme myös samalla USB kaapelilla siirtää kuvia omasta 5D:stäni, jotka näkyivät oikein.

Hyviä vinkkejä vikakohteen löytämiseksi? Kamera?
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Mullakin on syntynyt aivan tuon näköisiä kuvia joskus ja ainoa mihin lopulta olen päätynyt, että vika on tiedon siirrossa, eli kaapelissa tai sen kytkennässä. Kun kokeilin siirtää uudestaan, niin huomasin että ne siirtyvät ok ja kaikki nuo oudot virheet olivat kadonneet.

Päätelmä: johto viallinen tai liitin huonosti pakallaan. Koska minulla on noita johtoja enemmänkin, siirryin käyttämään sellaista joka on mahdollisimman lyhyt ja liitos tuntuu tukevalta usb-portissa. Ongelma ei ole uusinut johdon vaihdon jälkeen.
Jari Puranen
Vensku_

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Noniin, eli tuo Rossifumin kirjoittama juttu on mun kamerasta siis. JPu saattais olla hyvinkin oikeassa... Tässä vaihdoin USB johtoa, niin kyllähän tuossa jo muutama kuva näkyikin oikein! Veikkaampa että vika on tuossa tietokoneen etupaneelin USB liittimissä. Tai sen semmoisessa. Se varsinkin vaikuttaa virheiden syntyvyyteen, kuinka kauan tuo lataa noita kuvia. Eteenpäin selatessa kuvat oli ok, ja heti kun painoin yhden taaksepäin, täynnä tuollaisia virheitä...

Kiitokset tästä! Ei tarvi lähtä kamera, vaan tietokonekaupoille! Heh... Toivotaan että pääsen tuosta viasta jollain tapaa eroon..

edit: Kun tuossa samalla ku ostin kameran, ostin ulkoisen kiintolevyn. No, tämä hidasti muuten melkoisen paljon tuota liikennettä, ja kuvia pystyi selamaan ongelmitta kun irroitti kiintolevyn! Tosin, kun siirsin kuvat uudestaan, niin edelleen tuota "vikaa" esiintyy, tämähän meneekin hankalaksi (suuritöiseksi), jos pitää alkaa siirtämään kuva kerrallaan...

edit2: Ja kokeilin tuota etupaneelissa olevaa kortinlukijaa, niin koko kone jäätyy niin pahasti, ettei auta kuin resetointi. Ja sitte ku käynnistyy uudelleen, niin jäätyy jo ennen windowsin aukeamista. Hienoa... Sitte onkin sammutettava kone muutamiksi sekunneiksi... Prkl voi olla vaikeeta taas pienen ihmisen elämä :D
Canon PowerShot A70 romuna, Canon IXUS 980 IS tilalla
Arska2

Viesti Kirjoittaja Arska2 »

Itselläkin Transcend 4GB SDHC bugitti ajoittain Ixus 870:ssä. Sen sijaan Ixus 85:n kanssa ei ole ollut ongelmia.
Vastaa Viestiin