DIY akkulaturi hukassa olevan tilalle

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
Maxiii
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 13, 2008 13 : 28

DIY akkulaturi hukassa olevan tilalle

Viesti Kirjoittaja Maxiii »

En yhtäkkiä löytänyt apuja haulla, joten nyt saisi auttaa toveria hädässä. Eli ongelma on seuraava, Canon eos 450D akkulaturi pääsi menemään hukkaan eikä varmaa tietoa ole mistä löytyy, joten ajattelin että voisin aikani kuluksi laturin jolla ladata kameran akun sen aikaa kun laturi jostain löytyy.

Tarvisin hieman teidän apuja: Minkä verran laturista tulee voltteja kuormittamattomana ja onko vaikutusta kun akun laittaa kiinni. Mietin että antaisiko 9V akkuparistojen laturi liian suuren jännitteen kameran 7,4V kameran akulle ja samalla vaurioittaen sitä. Tuo 9v akkuparistojen laturi vain houkuttelisi siinä mielessä kun siinä pystyisi säätämään ladattavan akun kapasiteetin, jonka jälkeen laturi automaattisesti lopettaisi lataamisen. Kaapeista löytyy kyllä säädettävä virtalähde jota voi myös ruveta virittelemään käyttöön jos tarvetta. Eli jos joku viitsisi mitata yleismittarilla tms. lautirn jännitteitä niin olisi todella hyvä homma.
Viimeksi muokannut Maxiii, Huhti 06, 2009 20 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mrl586
Viestit: 1327
Liittynyt: Touko 11, 2005 21 : 48

Re: Akkulaturi hukkuneen tilalle

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Maxiii kirjoitti:Eli ongelma on seuraava, Canon eos 450D akkulaturi pääsi menemään hukkaan eikä varmaa tietoa ole mistä löytyy, joten ajattelin että voisin aikani kuluksi laturin jolla ladata kameran akun sen aikaa kun laturi jostain löytyy.
Ebaysta näyttää löytyvän tuohon kameraan soveltuvia akkulatureita.
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
Maxiii
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 13, 2008 13 : 28

Re: Akkulaturi hukkuneen tilalle

Viesti Kirjoittaja Maxiii »

mrl586 kirjoitti:
Maxiii kirjoitti:Eli ongelma on seuraava, Canon eos 450D akkulaturi pääsi menemään hukkaan eikä varmaa tietoa ole mistä löytyy, joten ajattelin että voisin aikani kuluksi laturin jolla ladata kameran akun sen aikaa kun laturi jostain löytyy.
Ebaysta näyttää löytyvän tuohon kameraan soveltuvia akkulatureita.
Joo ja kyllä niitä löytyy suomestakin :) Mutta tällä kertaa laturi ei ole totaalisen hukassa/rikki, joten on suuri todennäköisyys että laturi lähes kävelee vastaan vielä tässä lähiaikoina, nyt vain tarvitsisi väliaikaisratkaisua ongelman poistamiseen, mielellään ilmaista sellaista. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Re: DIY akkulaturi hukassa olevan tilalle

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Maxiii kirjoitti:Tuo 9v akkuparistojen laturi vain houkuttelisi siinä mielessä kun siinä pystyisi säätämään ladattavan akun kapasiteetin, jonka jälkeen laturi automaattisesti lopettaisi lataamisen.
Tämän virkkeen luettuani ajattelin mainita, että luovu välittömästi haaveistasi tai saatat itsesi ja muut ihmiset akun hajoamisesta aiheutuvaan vaaraan. Akut räjähtävät yleensä ladatessa ja mikään ei ole otollisempi tilanne akun räjäyttämiselle kuin se, että laturin valmistaa henkilö, joka ei lainkaan tiedä mitä on tekemässä.
Matti Vuori
Maxiii
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 13, 2008 13 : 28

Re: DIY akkulaturi hukassa olevan tilalle

Viesti Kirjoittaja Maxiii »

mvuori kirjoitti:
Maxiii kirjoitti:Tuo 9v akkuparistojen laturi vain houkuttelisi siinä mielessä kun siinä pystyisi säätämään ladattavan akun kapasiteetin, jonka jälkeen laturi automaattisesti lopettaisi lataamisen.
Tämän virkkeen luettuani ajattelin mainita, että luovu välittömästi haaveistasi tai saatat itsesi ja muut ihmiset akun hajoamisesta aiheutuvaan vaaraan. Akut räjähtävät yleensä ladatessa ja mikään ei ole otollisempi tilanne akun räjäyttämiselle kuin se, että laturin valmistaa henkilö, joka ei lainkaan tiedä mitä on tekemässä.
Tottahan se on tuo joka sana. Mietin sitä vaihtoehtona, mutta ajattelin kyllä ajatuksen olevan tuhoon tuomittu, toin sen kuitenkin esille.

Jos jollakulla nyt sitten on antaa järkeviä ja toimivia neuvoja/ohjeita tällaisen pienen projektin toteuttamiseen niin siitä voisi joskus olla jollekkin muulle hyötyä, itse toteutan tai jätän toteuttamatta sitten sitä mukaa kun rupeaa tuntumaan että "ehkä ei sittenkään".
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

Kysymyksiä:

-Paljonko maksaa uusi tarvikelaturi?
-Paljonko maksaa nykyinen, oletettavasti alkuperäinen akku?
-Kuinka suurella todennäköisyydellä olemassa oleva akku vaurioituu omatekoisella laturilla?
mrl586
Viestit: 1327
Liittynyt: Touko 11, 2005 21 : 48

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

fotom kirjoitti:-Paljonko maksaa uusi tarvikelaturi?
5.85 puntaa (ilmainen postitus)
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Li-Ionin lataus on aika tarkkaa jännitteiden ja ennen kaikkea latauksen lopettamisen osalta. Kennon lämpöäkin pitäisi seurata. Ei ole kovin vaikeaa räjäyttää akkua tai muuten vaan pilata sitä.

Tuossa on melko yleistä latauksesta, tarkemmat luvut riippuvat akun spekseistä.

http://www.buchmann.ca/Chap4-page8.asp
Maxiii
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 13, 2008 13 : 28

Viesti Kirjoittaja Maxiii »

Kiitoksia vastauksista kaikille ja tällä kertaa voitte nukkua yönne rauhassa ainakin tämän asian tiimoilta, taitaa olla fiksumpaa tällä kertaa laittaa projekti jäihin ja opetella käyttämään ebayta :) Ei ole kyllä oikein hintansa väärti kun rupeaa paukuttelemaan akkuja aikansa kuluksi :)
jonisal
Viestit: 119
Liittynyt: Helmi 03, 2003 10 : 29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jonisal »

Suosittelen ostamaan uuden yleislaturin millä lataat niin koton kun autossa.Melkein kaikki yleisimmät akut/laitteet.Esim.
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... 857eb68bf0
Aktiivi harrastaja.
PasiZ
Viestit: 306
Liittynyt: Heinä 29, 2008 13 : 49

Viesti Kirjoittaja PasiZ »

olli R kirjoitti:Li-Ionin lataus on aika tarkkaa jännitteiden ja ennen kaikkea latauksen lopettamisen osalta. Kennon lämpöäkin pitäisi seurata. Ei ole kovin vaikeaa räjäyttää akkua tai muuten vaan pilata sitä.

Tuossa on melko yleistä latauksesta, tarkemmat luvut riippuvat akun spekseistä.

http://www.buchmann.ca/Chap4-page8.asp
Litium akkujen latausproseduurissa suurin päänvaiva tulee kennojen yksilöllisistä eroista, litiumeja ei katkaista lämpötilaperustaisesti kuten NiMH kennoja. Myöskin ylilatautuminen pitää hanskata välikuormituksella, jossa yksittäisen kennon rinnalle kytketään pieni resistanssi. Kennon lämpötilan seuraaminen on melko turhaa, löydät akun nopeammin asuntosi seiniltä kuin saat ratkaisevaa informaatiota lämpömittarista.
smoffo
Viestit: 19
Liittynyt: Helmi 02, 2009 23 : 00

Viesti Kirjoittaja smoffo »

PasiZ kirjoitti:
olli R kirjoitti:Li-Ionin lataus on aika tarkkaa jännitteiden ja ennen kaikkea latauksen lopettamisen osalta. Kennon lämpöäkin pitäisi seurata. Ei ole kovin vaikeaa räjäyttää akkua tai muuten vaan pilata sitä.

Tuossa on melko yleistä latauksesta, tarkemmat luvut riippuvat akun spekseistä.

http://www.buchmann.ca/Chap4-page8.asp
Litium akkujen latausproseduurissa suurin päänvaiva tulee kennojen yksilöllisistä eroista, litiumeja ei katkaista lämpötilaperustaisesti kuten NiMH kennoja. Myöskin ylilatautuminen pitää hanskata välikuormituksella, jossa yksittäisen kennon rinnalle kytketään pieni resistanssi. Kennon lämpötilan seuraaminen on melko turhaa, löydät akun nopeammin asuntosi seiniltä kuin saat ratkaisevaa informaatiota lämpömittarista.
Eli kuten aikasemminkin mainittiin niin jos ei akkutekniikka ole haluusa ainakin perusasioiden kohdalta niin voi tulla erittäin ikäviä ylläreitä.

Lithium pohjaisten akkujen lataus on aika kriitistä puuha jos ei juuri akuille tehtyä laturia käytössä. Akuilla on tietty maksimi jännite jota ei saa ylittää (yleensä n.4,2V/kenno) joten laturin pitää osata tätä seurata. Lämpötila anturilla voidaan kyllä katkaista lataus mutta silloin todennäköisesti akku on vahingoittunut mutta mitä ilmeisemmin ei ole syttynyt tuleen.
Esim LiPo kenno voi helposti lämmetä 60-70 asteeseen ja vielä olla käyttökelpoinen, tosin elinän kustanuksella.

NiCd ta NiMh akkujen latauksessa taas lataus katkaistaan kun jännite hieman notkahtaa kennon tulessa täyteen. NiMh:ssä tämä notkahdus on pienempi joten NiMh laturilla voi ladata NiCd akkuja mutta ei toisin päin koska tällöin voi olla että laturi ei huomaa kennon jännitenotkahdusta.

Lataus on vielä helppoa oikeilla latureilla kun kyseessä on irtokennoja.
Jos kennot on pakattu johonkin muovi koteloon niin pitäisi selvittää onko akkukotelossa jotain lataus elektroniikkaa taikka suojaus piirejä/sulakkeita.

Ja aina kannattaa akkuja seurailla latauksen aikana ja ei missään nimessä jättää yksin kotiin latautumaan.
Yleensä viallinen akku alkaa turpoamaan ennenkun päästää painee pois joten tämänkin voi hyvällä tuurilla huomata (riipuen akku kotelosta) ja katkaiasta lataus.

Jos akku alkaa turpoamaan niin eikun akku ulkoruokintaan odottelemaan että jäähtyy/paine laskee.

Vaikka LiIon ja LiPo kennot on väärinkäytettynä syttymisherkkiä niin ei NiCd ja NiMh kennot mitenkään vaarattomia ole. Voivat hyvinkin voimakkaasti purkaa paineet ja jos varoventtilli ei toimi niin kotelo saattaa repeä valtavalla voimalla ja akku sinkoutuu pitkin huonetta.
Vastaa Viestiin