Kuva-arkistot ja kuvatoimistot
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kuva-arkistot ja kuvatoimistot
Millekköhän kuvatoimistolle kannattaisi myydä omia otoksiaan, jos ei ole mikään täys ammattilainen alalla? Kuvakori näytti olevan ainut, joista nopeasti katsomisella näin mitä suunnilleen maksavat käytetystä kuvasta, mutta sitten ei ollut mitään tietoa paljonka myyvät kuvia eteenpäin. Toimiiko kaikki provikka luonteisesti, vai ostaako joku firma kuvat omikseen?
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: Kuva-arkistot ja kuvatoimistot
Lähetä ihmeessä sähköpostia kuvatoimistoihin.teemupii kirjoitti:Millekköhän kuvatoimistolle kannattaisi myydä omia otoksiaan, jos ei ole mikään täys ammattilainen alalla? Kuvakori näytti olevan ainut, joista nopeasti katsomisella näin mitä suunnilleen maksavat käytetystä kuvasta, mutta sitten ei ollut mitään tietoa paljonka myyvät kuvia eteenpäin. Toimiiko kaikki provikka luonteisesti, vai ostaako joku firma kuvat omikseen?
-
- Viestit: 464
- Liittynyt: Helmi 01, 2003 15 : 31
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Myyntihinta on tosiaan vain yksi asia. Kuvatoimistoja on monia (Suomessa kymmeniä), eikä niiden keskuudesta löydy välttämättä yhtä oikeaa ratkaisua. Jotkut toimistot myyvät korostuneemmin jotain tiettyä (kapeata) materiaalia, mutta ovat sillä alueella sitäkin tunnetumpia. Kuvatoimisto profiililla lienee siis jonkinlainen merkitys jotta siitä tietystä aihepiiristä kiinnostuneet asiakkaat löytävät kuvasi. Aika monet kuvaajat ovat hajauttaneetkin kuvienvälityksensä useamman eri toimiston välillä. Näkeepähän kuvaaja ehkä siitä sitten että mikä menee omian kuviensa osalta missäkin kaupaksi.
Yksi pohdittava asia on, että kannattaako siis viedä kuvansa sellaiseen toimistoon, missä on oman aihepiirin itseään parempi mestarikuvaajia pilvin pimein, tai sellaiseen toimistoon, jossa omat kuvat on ainoa siltä tietyltä aihepiiriltä? Toinen iso valinta on perinteisten (ja hissuksiin digitalisoituvien) jättiarkojen vs. pienten mutta kasvavien sähköisten toimistojen välillä. Perinteinen myynti menettää koko ajan sähköiselle kaupalle osuuksia. Joskin ihan pienimmät sähköiset toimistot eivät taida pienuutensa takia olla kovin laajalti isojen asiakkaiden kiinnostuksen kohteena. Yksi ennuste toki on, että palvelukonseptinsa kehittelyssä joustavat ja dynaamisen pienet ja keskisuuret toimisto voittaisivat vielä osuuksia täydentopalvelun toimistoilta. Omasta mielestäni kyky kehittyä ja halu (sekä vamiudet) kasvaa on yksi tärkeimmistä kuvatoimiston ominaisuuksista. Valitettavan monet toimistot ovat jo jonkin aikaa olleet turhan pysähtyneen oloisessa tilassa.
Omat kuvani minulla oli eräässä toimistossa. Se oli yks semmoinen fyysinen arkisto, jonka myynti oli koko ajan ollut tippumaan päin -kun eivät olleet kunnolla satsanneet digitaalisuuteen. Lopulta sain tarpeekseni, ja ajattelin että kyllä saletisti pystyn itse myymään noita kuvani paljon tätä toimistoa tehokkaammin. Niinhän siinä kävikin. Moninkerroin. Enkä ole kuvieni pois ottamista hetkeäkään katunut. Toisaalta voipi olla että olisi joku toinen toimisto, joka möisi kuviani vielä tehokkaammin. En tiedä. Kuihtumassa olevassa toimistossa ei kuviaan kannata makuuttaa. Joskaan ei ne kirjanhyllyynkään (tai kovalevylle) unohdettuina tee yhtään rahaa.
Yleisesti ottaen kuvia saa kyllä olla aika lailla, jotta niistä edes jotkut osuu yhteen asiakkaan tarpeisiin ja menee kaupaksi. Tässä suhteessa kuvatoimistomyyntiin ei kuitenkaan kannata lada ihan mahdottomia odotuksia. Mielummin jalat maassa. Teknisesti korkeatasoisemmat kuvat menee keskimäärin paremmin kaupaksi. Jotkut aiheet paremmin kuin toiset. jne.. Näkökulmia kuvatoimistomyyntiin on monia, mutta niin on asiakkaitakin ja heidän erilaisia tarpeita.
Yksi pohdittava asia on, että kannattaako siis viedä kuvansa sellaiseen toimistoon, missä on oman aihepiirin itseään parempi mestarikuvaajia pilvin pimein, tai sellaiseen toimistoon, jossa omat kuvat on ainoa siltä tietyltä aihepiiriltä? Toinen iso valinta on perinteisten (ja hissuksiin digitalisoituvien) jättiarkojen vs. pienten mutta kasvavien sähköisten toimistojen välillä. Perinteinen myynti menettää koko ajan sähköiselle kaupalle osuuksia. Joskin ihan pienimmät sähköiset toimistot eivät taida pienuutensa takia olla kovin laajalti isojen asiakkaiden kiinnostuksen kohteena. Yksi ennuste toki on, että palvelukonseptinsa kehittelyssä joustavat ja dynaamisen pienet ja keskisuuret toimisto voittaisivat vielä osuuksia täydentopalvelun toimistoilta. Omasta mielestäni kyky kehittyä ja halu (sekä vamiudet) kasvaa on yksi tärkeimmistä kuvatoimiston ominaisuuksista. Valitettavan monet toimistot ovat jo jonkin aikaa olleet turhan pysähtyneen oloisessa tilassa.
Omat kuvani minulla oli eräässä toimistossa. Se oli yks semmoinen fyysinen arkisto, jonka myynti oli koko ajan ollut tippumaan päin -kun eivät olleet kunnolla satsanneet digitaalisuuteen. Lopulta sain tarpeekseni, ja ajattelin että kyllä saletisti pystyn itse myymään noita kuvani paljon tätä toimistoa tehokkaammin. Niinhän siinä kävikin. Moninkerroin. Enkä ole kuvieni pois ottamista hetkeäkään katunut. Toisaalta voipi olla että olisi joku toinen toimisto, joka möisi kuviani vielä tehokkaammin. En tiedä. Kuihtumassa olevassa toimistossa ei kuviaan kannata makuuttaa. Joskaan ei ne kirjanhyllyynkään (tai kovalevylle) unohdettuina tee yhtään rahaa.
Yleisesti ottaen kuvia saa kyllä olla aika lailla, jotta niistä edes jotkut osuu yhteen asiakkaan tarpeisiin ja menee kaupaksi. Tässä suhteessa kuvatoimistomyyntiin ei kuitenkaan kannata lada ihan mahdottomia odotuksia. Mielummin jalat maassa. Teknisesti korkeatasoisemmat kuvat menee keskimäärin paremmin kaupaksi. Jotkut aiheet paremmin kuin toiset. jne.. Näkökulmia kuvatoimistomyyntiin on monia, mutta niin on asiakkaitakin ja heidän erilaisia tarpeita.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05