Minun mielestä asia menee näin jotta värihallinnan tarkoitus toteutuu.kurg kirjoitti:Joo, niin sisältyy, mutta teknisesti esittämälleni järjestelylle ei pitäisi olla mitään estettä. Ja pakosti on olemassa käyttötarkoituksia, joissa näytön on oltava jossakin tietyssä profiilissa.kohan kirjoitti:Tuohon ajatteluun sisältyy virhe.kurg kirjoitti: (Eikö kalibraattoreilla todellakan pysty valitsemaan, mihin väriavaruuteen näyttö halutaan säätää? Eikö kalliimmilla/paremmillakaan kalibraattoreilla onnistu? En usko...)
Virhe on oikeastaan edelleen jo siinä, että halutaan nähdä kuvat samalla tavalla värihallitsemattomilla ja värihallituilla ohjelmilla.
Avaat kuvan työtilan väriavaruuteen (esim. ProPhoto) teet säätöjä siinä tilassa tarkastelet tekemisiäsi näytöltä. Jotta näkisit kuvan mahdollisimman oikein niin joudut käyttämää yksilöllisesti näytöllesi luotua profiilia joka tulkkaa kulloisenkin värin oikein näytöllesi. Siksi profiilia luotaessa näitä näytölle lähetettyjä värejä mitataan kalibrointilaitteella. Siitä tiedosta luodaan profiili, tulkki joka hoitaa tämän yksilöllisesti vain ko. näytölle.
sRGB profiili ei tiedä eri näytöstä mitään vaan se on luotu yleisstandardiksi jolla määritellään tietty väriavaruus.
Jos olet huolestunut siitä miltä kuva näyttää värihallitsemattomana omalla näytölläsi niin ainahan voit photoshopissa softproofat näyttösi profiiliin ja säätää kuva sellaiseksi ettei se omalla koneella ole hurjan näköinen.
Jostakin homma kielii jossa ero omalla näytöllä poikkeaa paljon sRGB väreihin käännetyssä kuvissa kun katsot kuvaa värihallitussa ja värihallitsemattomassa ympäristössä.