Kuvakirjavertailua

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
riika
Viesti:

Kuvakirjavertailua

Viesti Kirjoittaja riika »

Olisin voinut tämän vertailun laittaa myös noiden aiemmin käytyjen keskustelujen perään, mutta ne näyttivät olevan niin täynnä juttua, että päätin nyt perustaa tälle oman uuden ketjun, vaikka siitä joku varmaan älähtääkin :)

Innostuin noista valokuvista tehdyistä kuvakirjoista jo vuosi sitten ja nyt on tullut paria firmaa kokeiltua ja ajattelin jakaa teille kokemuksiani.

Ensimmäisen kirjan tilasin Multikuvalta. Tilasin tuommoisen Deluxe-albumin, jossa kovat kannet ja sivuja 50 ja mitat 34 x 24 cm ja hintaa 39,90. Oli tähän multikuvan laatuun todella tyytyväinen, kuvat olivat kirkkaat ja paperi kiiltävää. Kovakantiset "nahka"kannet olivat mielestäni myös tyylikkäät. Huonoja puolia oli se, ettei kirjaa saanut neliöformaatissa ja kansien värivalinnat ovat vain punainen ja musta. Mutta oikein oiva valinta muuten oli.

Toisen kirjan tilasin Ifolorilta. Täältä innostuin tilaamaan sen takia, että heillä oli tarjota kirjaa neliöformaatissa (21cm*21cm), joka on minulle sopivin. Toinen hyvä puoli oli se, että tällä firmalla sai kirjan kanteen omia kuvia ja tekstiä. Ihan kohtuullinen hinta (60s. 34,95) houkutti myös. Mutta kirjan saapuessa postissa pettymys oli, vai olenko sitten liian kriittinen.. Kannet olivat toki hienot omalla kuvalla ja omilla teksteillä, siinä ei ole valittamista. Mutta kirjan sivut olivat minusta aika huonolaatuisia. Kuvissa oli kohinaa, ja jälki minusta kotitulostimen laatua. Väritkin oli mitä oli. Paperikin oli jotain, ei niin hienoa. Tilasin täältä vastikään toisenkin kirjan, enkä aio tilata enää. Kuvakirjat ovat ns. ikuisia, ja haluan niiden olevan laadukkaita.

Kun ei näistä kotimaisista toimittajista löytynyt minun kriteerejäni täyttävää toimittajaa, suuntasin katseeni ulkomaille. Sieltä sitten löytyi sitten se mieluinen kuvakirjafirma, Yophoto. Tämän puljun tuotteet ylittivät odotukset, aivan mielettömän hieno kirja tuli sieltä. Tilasin ison kuvakirjan 30cm*30cm, hintaa postikuluineen tuli jotain 54euroa. Hieman oli kalliimpi kuin kotimaiset, mutta kyllä maksan laadusta mielelläni. Kannet ovat hienoa materiaalia ja värin sai valita itse laajasta valikoimasta. Ensimmäinen sivu on sellainen silkkipaperi, joka tuo luksuksen tuntua. Itse sivuilla olevat kuvat taas olivat erittäin tarkkoja, ja materiaali miellyttävää käsissä. Aivan ihana kirja, tilasin sen ystävälleni lahjaksi, enkä nyt melkein meinaa raskia sitä pois antaa :)

Edellämainittujen toimittajien kuvakirjasoftiin en ota kantaa, koska digiskräppäysintoilijana teen sivut valmiiksi toisaalla.

Yophoto on siis minun valinta. Onko teillä muilla kokemuksia noista kuvakirjoista?
Viimeksi muokannut riika, Touko 09, 2008 14 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tuo Jou ottaa näemma vastaan pdf:n. Ottaako tämä ifikin? Olin käsittänyt että se softa tekisi jonkun suljetun oman formaatin...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
riika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riika »

Jaa-a, en osaa sanoa, itse olen käyttänyt vain jpg:iä.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Ei toimi Macillä. Humpuukia ;)
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Että ottaa päähän että tuo yksi ei tee kuvakansilla sellaisilla kun tarkoitan noh ulkomailla joten tilaus on niin ja näin mun tapauksessa muutenkin mutta neliö on minustakin paras.
sebulban

Viesti Kirjoittaja sebulban »

eesau kirjoitti:Ei toimi Macillä. Humpuukia ;)
yophoto ainakin toimii mäkillä

http://www.yophoto.co.uk/photo_book_pag ... =0&Total=4
Asguard

Viesti Kirjoittaja Asguard »

Miekin tuossa talvella tein kuvakirjan. En ollut ihan tyytyväinen näkemiini suomalaisten firmojen tarjoaviin kirjoihin, joten päätin kokeilla www.mypublisher.com :n kautta. En muista, miksi päädyin juuri tuohon. Suomen ulkopuolelta kun löytyi paljonkin kuvakirjoja tekeviä firmoja.

Kirjan tekemisvaiheessa miulla oli jotain valitettavaa sen koostamisesta, mutta nyt siitä on jo niin kauan aikaa etten saa päähäni mikä tökki. Voi toki olla, että muistelen vain sitä omaa päättämättömyyttä. "Laittaiskö tän sivulle kaksi, vai kolme. Tai jos ei laittais ollenkaan. Ei mutta sehän kuuluu sivulle 38 tuon toisen kaveriksi! Tietenkin! Vai sittenkin.. hmm.. kyllä tätä pitää ny vähän miettiä vielä.." Joten itse kirjan kasaamiseen meni ehkä viitisen viikkoa. Kirjan toimitus onneksi oli nopeampaa, kärsimätön kun olen.

Laatuun olen suhteellisen tyytyväinen. Joidenkin kuvien värit näyttävät hieman vääristyneen tai kummastuneen, mutta en tiedä johtuuko sekin kuitenkin vain siitä, että näyttöni saattaa olla väärässä.

Mypublisher:lla näyttäisi olevan myös aika paljon kaikennäköisiä tarjouksia. Sähköpostiin tipahtelee joka toinen viikko ilmoituksia kaksi yhden hinnalla jutuista ja muista. En tosin ole vielä tutkinut, että mitä ne kieroilee. Isi on opettanut, ettei mitään saa ilmaiseksi, joten todennäköisesti ne ovat tuplanneet sitten sen kirjan normihinnan, ja tätä miettiessä rupeaa jo *sensuroitu* enkä jaksa edes tarkastaa asiaa.

Jep. Eipä mulla muuta, ensimmäinen pohdiskelu tälle foorumille.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

OskuK kirjoitti:Tuo Jou ottaa näemma vastaan pdf:n. Ottaako tämä ifikin? Olin käsittänyt että se softa tekisi jonkun suljetun oman formaatin...
En löytänyt tästä pdf:stä mitään mainintaa Yophoton sivuilta (jos sitä tarkoitit). Pdf:ää ei tunnu löytyvän miltään kuvakirjatoimittajalta. Miksiköhän?
Huhtis

Viesti Kirjoittaja Huhtis »

pdf on omenan käyttäjiä varten. Tuskin kielletty muiltakaan

Jos tilaa vain yhden kirjan, niin nostaa hiukan hintaa
Yophoto kirjoitti:There is a one off £20 set up charge for all Photobooks received as multi page pdf files.
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Onko kellään kokemuksia teeitsekirja.fi palvelusta?
DudeB

Viesti Kirjoittaja DudeB »

Itse tilasin kirjan vast´ikään Colorkolmiolta. Kirjassa on 76 sivua ja hinta oli toimituskuluinen mielestäni kohtuullisen korkea, 77 euroa.

Harmikseni huomasin (tosin liian myöhään), että koneelle ladattava softa oli ilmeisesti sekoillut jossain vaiheessa jotain omiaan, jonka tuloksena eräälle sivulle suunniteltu pystykuva olikin muuttunut lopputuotteeseen verrattuna kahdeksi ja puoleksi vaakakuvaksi. No eipä siinä mitään, kyseisen sivun henkilöltä puuttui pää.

Mahtaa olla mukava esitellä portfoliota, jossa on päättömiä miehiä. Joku varmaan luulee vielä taiteeksi..
Se mikä tuntuu kliffalta, tee se jo tänään niin voit tehdä sen huomenna uudestaan !
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

DudeB kirjoitti:Itse tilasin kirjan vast´ikään Colorkolmiolta. Kirjassa on 76 sivua ja hinta oli toimituskuluinen mielestäni kohtuullisen korkea, 77 euroa.

Harmikseni huomasin (tosin liian myöhään), että koneelle ladattava softa oli ilmeisesti sekoillut jossain vaiheessa jotain omiaan, jonka tuloksena eräälle sivulle suunniteltu pystykuva olikin muuttunut lopputuotteeseen verrattuna kahdeksi ja puoleksi vaakakuvaksi. No eipä siinä mitään, kyseisen sivun henkilöltä puuttui pää.

Mahtaa olla mukava esitellä portfoliota, jossa on päättömiä miehiä. Joku varmaan luulee vielä taiteeksi..
noh color kolmion ohjelma ja muutkin nämä ei taitto softaa käyttävät jutut harvinaisen huonoja (noh noihin outoa formaattia tekeviin softiin tutustuneena ei oikein mikään miellytä) color kolmion kirjassa sekin vielä että kannen teksti muodustui selvästi pikseleistä. omat kuva kirjat tosiaan teen täällä
www.bod.fi
vaikka paperi ei olekkaan parasta mahdollista niin saapahan taiton taittosoftalla tosi tarkasti oikein vaikkakin heidän printteri ajurillaan (tulostaa siis tiedoston netti yhteyden kautta heidän sivulleen olevaksi "tiedostoksi") sisuksen voi tehdä vaikka Abiwordilla periaateessa kuten minä teen. Scribus on aivan käsittämättömän tahema ohjelma mullla varmaan monta kymmentä kertaa hitaampi vanhakone niin sen tekstinkäsittely ohjelma on notkeampi taisipa olla taitto softakin suhteessa ainakin.
ps. bod on siis ihan normaali digipaino.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Onko kellään kokemusta valokuvakirjan väsäämisestä Canon/Unibind-ohjelmalla, josta oli juttua Kamera-lehdessä 3-4/2008?

Onko helppo tehdä, mitä hyviä/huonoja ominaisuuksia ohjelmassa on, millainen on kuvanlaatu? Ainakin jutussa mainostetaan, että "Unibindin liimasidonta kestää vaikka terrieri kiskoisi". Testausterrierin tarkempaa merkkiä ei kerrottu ;)
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

grafia kirjoitti:Onko kellään kokemusta valokuvakirjan väsäämisestä Canon/Unibind-ohjelmalla, josta oli juttua Kamera-lehdessä 3-4/2008?

Onko helppo tehdä, mitä hyviä/huonoja ominaisuuksia ohjelmassa on, millainen on kuvanlaatu? Ainakin jutussa mainostetaan, että "Unibindin liimasidonta kestää vaikka terrieri kiskoisi". Testausterrierin tarkempaa merkkiä ei kerrottu ;)
unibind softaa olen katsonut näyttää ihan helpolta mutta
en ole saanut ohjelmoijilta enkä Rajalalta tietoa miten
sivumäärän saa alle sadan tai yli sadan se kenttä johon se naputellaan ei ole valittavissa tai "kirjavelhon" säädinkään joka siinä näyttäis olevan ei toimi.
ja Rajalan liikeen kautta olisin yrittänyt joten nyt koska hieman kiirekkin jne teen kirjan sittenkin niinkuin aioin vaikken kaikkea samaa siihen saakkaaan. Colorkolmion kirjasta pidin muuten eniten muista jota olen kokeillut mutta painoalue kiilteli selvästri erilailla kuin paperi ja teksti selvästi kuvina toteutettu pakkausjälki näkyvissä tuossa jo 2007 lahjaksi menneessä kirjassa. ja teeitsekirja ehkä kelpaisi muuten mutta siihen ei saa selkään tekstiä joten en ole edes viitsinyt kokeilla.
botti

Viesti Kirjoittaja botti »

Tilasin vasta kuvakirjan testimielessä tuolta Kotipizzan mainoskamppanjasta(tictacphoto.com). Olen kirjaan tyytyväinen ja haluaisin tilata niitä lisää, mutta miten voin maksaa ne kun en omista visaa tai mitään vastaavaa.

Siis onko joku viisaampi tilannut sieltä ja osaisi auttaa minua?
herne

Viesti Kirjoittaja herne »

Luin viimevuonna vertailun Agi lehdessä eri kuvakirjantekijöistä ja silloin mukaan oli otettu myös yksi firma joka teki täysin aukeavan kuvakirjan aidosta valokuvasta. Lehden kuvassa se näytti todella hienolta kun aukeama muodostui yhdestä arkista. Nyt en muista mikä firma se oli, onko jollain tietoa mistä voisi löytää vastaavaa palvelua.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

herne kirjoitti:Luin viimevuonna vertailun Agi lehdessä eri kuvakirjantekijöistä ja silloin mukaan oli otettu myös yksi firma joka teki täysin aukeavan kuvakirjan aidosta valokuvasta. Lehden kuvassa se näytti todella hienolta kun aukeama muodostui yhdestä arkista. Nyt en muista mikä firma se oli, onko jollain tietoa mistä voisi löytää vastaavaa palvelua.
On vaikea ymmärtää, miten jokainen aukeama voisi muodostua yhdestä arkista. Keskiaukeamalle tämä toki onnistuu vihkosidonnan avulla, mikä onnistuu miltä tahansa kopiointifirmalta.
Matti Vuori
herne

En tarkoita vihkoa, vaan kirjaa/albumia. Ajatuksena kai on että jokainen arkki taittuu keskeltä ja näitä taitettuja arkeja ladotaan päällekkäin ilmeisesti jotenkin liimaamalla. Näin jokainen aukeama muodostuu yhdestä yhtenäisestä arkista.

Käsittääkseni tähän sidontamuotoon voidaan käyttää myös aitoa valokuvaa, tosin nyt vain pitäisi löytää joku paikka joka näitä tekee.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

mvuori kirjoitti:
herne kirjoitti:Luin viimevuonna vertailun Agi lehdessä eri kuvakirjantekijöistä ja silloin mukaan oli otettu myös yksi firma joka teki täysin aukeavan kuvakirjan aidosta valokuvasta. Lehden kuvassa se näytti todella hienolta kun aukeama muodostui yhdestä arkista. Nyt en muista mikä firma se oli, onko jollain tietoa mistä voisi löytää vastaavaa palvelua.
On vaikea ymmärtää, miten jokainen aukeama voisi muodostua yhdestä arkista. Keskiaukeamalle tämä toki onnistuu vihkosidonnan avulla, mikä onnistuu miltä tahansa kopiointifirmalta.
Onnistuu tämän firman sidonta laitteilla http://www.sidose.fi
en tosin tiedä missä näitä on käytössä mutta olen nähnyt sidosen laitteilla tehdyn sample kirjan ja siinä tosiaan on joka aukeama yhtä kuvaa/samaa tulostetta. Sivut voi käsittääkseni tulostaa haluamalleen paperille haluamallaan laitteella. Todella hieno systeemi. Olisin itsekin kiinnostunut tietämään että mistä voisi tilata kyseisellä systeemillä sidottuja kirjoja.
herne

Kiitos JuhaM, juuri tätä (fotomount) tarkoitin. Täytyy kysyä, mistä näitä saa.
Vastaa Viestiin