ifin uusi profiili - kaikki kohdallaan?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
ravelius
Viestit: 120
Liittynyt: Syys 27, 2003 23 : 48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

ifin uusi profiili - kaikki kohdallaan?

Viesti Kirjoittaja ravelius »

IFI on päivittänyt profiilinsa versioon kolme. Photoshopissa kuvat näyttävät kuitenkin tosi oudoilta kun laitan color proofin päälle. Edellisen profiilin (v.2) kanssa muutos normaalitilan ja proof tilan välillä oli melko pieni, mutta nyt kuviin tulee lisää punaista ja keltaista tai jotain. Luonnottomalta kuitenkin näyttää.

Ongelma ratkeaa kun vaihdan konvertoitaessa Intent kohdan Perceptualista Realative Colormetriciin. Onko tällä väliä? En ole vielä uskaltanut teettää kuvia.

Jos joku kokeneempi osaisi valaista.. kiitos
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Perceptual intentti todellä muuttaa värilämpötilaa hitusen kun tarkastelee D65 systeemillä jossa on CRT näyttö, en sanoisi että tuo olisi lähelläkään "tosi outoa" mutta melko selvästi huomattavissa se on. Tuo ero vielä korostuu koska Perceptual myös käpälöi toistokäyrää hieman, nostaa sitä tummassa päässä sekä keskivaiheilla ja laskee vaaleassa päässä.

Perceptual intentti on vain joko profilerin tekijän tai sen käyttäjän "näkemys" joistakin "tarvittavista" ehostuksista. Siis, "ehostukset" nähdään tarpeelliseksi mm sen takia että ruudun värilämpötila (r=g=b ruudulla) on usein varsin suuresti erilainen kuin mitä paperin valkoinen/harmaa on, paperin valkoiseeen/harmaaseen kun vaikuttaa se valolähde jonka alla sitä paperia tarkastellaan. Mutta tämä "ehostus" osuu oikeaan vain yhtä tiettyä valolähdettä käytettäessä paperin tarkasteluun. Perceptual käpälöi toistokäyrää koska yleensä tulosteen/tulostimen dynaaminen alue on aikalailla pienempi kuin ruudun joten tuollainen yllä mainitun kaltainen toistokäyrän "ehostus" nähdään tarpeelliseksi, mutta tässä IFI:n tulostimen tapauksessa näin ei ole.

Etenkin IFI:n tapauksessa Perceptualia ei kannata käyttää mutta joidenkin huonolaatuisten tulostimien kanssa siitä saattaa olla hyötyäkin.

Teetin vastikään yhden satsin v3 profiililla, muunnos siis:

Engine:MicrosoftICM
Intent:Relative
BlackPointCompensation:ON

ja nämä kuvat ovat *erittäin* tarkkoja. Satsissa oli mukana pari kuvaa jotka olin aiemmin teettänyt v2:lla ja joihin v2 mielestäni tuotti hieman värivirhettä, nyt ne toistuivat aivan erinomaisesti. Tässä lienee ainakin osatekinäjä se että IFI profiloi noin vuoden välein ja nyt v3 on uusi ja siksi tarkka, voi olla aika vaikeata pitää tuollainen valokuvatulostin tarkalleen samoissa säädöissä vuoden ajan.

Timo Autiokari
ravelius
Viestit: 120
Liittynyt: Syys 27, 2003 23 : 48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ravelius »

Kiitos Timo selkeästä vastauksesta.

Relativella ongelmia ei näy ruudulla, joten hyvä jos sitä voi käyttää. Ihmettelen vain, miksi tässä uudessa versiossa Perceptual tuottaa niin erilaisen tuloksen ruudulla kuin vanha kakkos versio. No, samapa tuo, jos vain näin toimii. Laitan tänään satsin vetämään..

Ai niin.. Onko tuolla Ditherin käytöllä samaisessa valikossa väliä? Kone kääntää sen aina oletuksena päälle.
noksu
Viestit: 48
Liittynyt: Tammi 14, 2003 17 : 21

Viesti Kirjoittaja noksu »

Autiokari kirjoitti:Perceptual intentti todellä muuttaa Teetin vastikään yhden satsin v3 profiililla, muunnos siis:

Engine:MicrosoftICM
Intent:Relative
BlackPointCompensation:ON
Yksi asia näin tietämättömänä jäi askarruttamaan, eli itselläni Photoshop ehdottaa Engineksi Adoben omaa, toki vaihtoehtona on tietenkin tuo Microsoftin ICM. Pystyisikö joku selittämään noiden eron ja myöskin sen, missä tilanteissa kumpaakin pitäisi käyttää.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

ravelius kirjoitti:Ihmettelen vain, miksi tässä uudessa versiossa Perceptual tuottaa niin erilaisen tuloksen ruudulla kuin vanha kakkos versio.
Voi olla että on ollut eri heppu tekemässä profiilia tai ehkä profilerin versio on muuttunut. Relative, Saturation ja Absolute intentit ovat väriopillisesti määriteltyjä joten ne tuottavat ennustettavasti tietynlaisen muunnoksen mutta Perceptual intentti on vain jonkun henkilön "näkemys".
Onko tuolla Ditherin käytöllä samaisessa valikossa väliä? Kone kääntää sen aina oletuksena päälle.
Se on valittavissa vain kun kuvadata on 8-bit/c moodissa. Se lisää kuvaan kohinaa jonka tarkoituksena on vähentää raidoittumista (banding) kun 8-bit:n resolution dataa muokataan laskennallisesti rankasti. Mutta Photoshopin ditheri osuu myös aivan tasaiselle pinnalle joten itse en ole sitä sen jälkeen käyttänyt kun tuon bugin löysin. Nykyään käsittelen kuvia vain 16-bit/c moodissa jolloin tuo optio siis on harmaana.

IFI muunnokseenkin kannattaa tehdä Action, siten varmistuu että muunnos aina tapahtuu niin kuin haluaa ja on helppoa & kätevää.

Timo Autiokari
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

noksu kirjoitti:itselläni Photoshop ehdottaa Engineksi Adoben omaa, toki vaihtoehtona on tietenkin tuo Microsoftin ICM. Pystyisikö joku selittämään noiden eron ja myöskin sen, missä tilanteissa kumpaakin pitäisi käyttää.
Värikuville MicrosoftICM (se on Heidelbergin tekemä muunnin).
Harmaaskaalakuville AdobeACE.

Koska AdobeACE:Ssa on voimakas slope-limiting, eli tumma pää jää sillä virheellisesti tukkoon.

Lue lisää, myös esimerkki:
http://www.aim-dtp.net/aim/photoshop/v6 ... /index.htm

Timo Autiokari
ravelius
Viestit: 120
Liittynyt: Syys 27, 2003 23 : 48
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ravelius »

Aivan loistava foorumi! Kiitos Timo.
noksu
Viestit: 48
Liittynyt: Tammi 14, 2003 17 : 21

Viesti Kirjoittaja noksu »

ravelius kirjoitti:Aivan loistava foorumi! Kiitos Timo.
Samoin minulta kiitos Timolle ja monille muille tämän foorumin "neuvoa antaville"! On hyvin kunnioitettavaa, että henkilöt, joilla on tällainen määrä tietoa alalta, jaksavat sitä jakaa aktiivisesti täällä. Ja tietysti suuret kiitokset foorumin ja koko digicamera.net -sivuston ylläpitäjille Armille ja Matille.

Vaikka tietysti harmittaa, että on tullut konvertoitua kuvia tulostuspalveluun väärällä enginellä (eikä ole edes tullut kokeiltua noita säätöjä sen kummemmin ;), niin parempi myöhään korjata tilanne kuin ei milloinkaan.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

noksu kirjoitti:harmittaa, että on tullut konvertoitua kuvia tulostuspalveluun väärällä enginellä
Sitä ei kannata harmitella. Virhe ei ole suuri, siis se tulee häiritsevästi esiin vain sellaisissa kuvissa joissa on varsin suuria erittäin tummia alueita. Mutta silloin kun se tulee esiin niin sen kyllä huomaa selvästi.

Timo Autiokari
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Mites tämä uusi käyrä pärjää niiden hyvin saturoituneiden värien kanssa jotka olivat taannoin ongelma?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

OskuK kirjoitti:Mites tämä uusi käyrä pärjää niiden hyvin saturoituneiden värien kanssa jotka olivat taannoin ongelma?
Taidat viitata siihen punaiseen autoon vai oliko se moottoripyörä, noin vuosi sitten.

Siinä perusongelma oli se että kuvadata (siis kamera) ei ollut värihalliittu, sellaista virhettä ei hevin synny kun värinhallnta kattaa koko ketjun (omalle kohdalle ei ole vielä kertaakaan sattunut värihallitun D60:n kanssa sellaista kohdetta jossa ko virhe esiintyisi).

Mutta, sekä AdobeICE että MicrosoftICM kääntävät sellaiset värit jotka ovat syystä tai toisesta rajusti kohdegamutin ulkopuolella samalla lailla väärin, näin ainakin kun ko engineitä käytetään Photoshopista käsin. Joissakin väreissä virhe näkyy helposti esim kun punainen tai keltainen muuttuu oranssiksi tai päinvastoin, mutta jos esim sinisen ja cyanin värillä tapahtuu väreiteknisesti ottaen yhtä suuri virhe niin sitä ei ollenkaan niin helposti huomata.

Profiili toki voisi olla luotu niin että nuo virheet minimoituisivat, mutta pohjimmiltaan syy kyllä on joko conversion-enginessä tai sitten Photoshopissa, muunnosohjelmassa tai sitä käyttävässä sovellusohjelmassa pitäisi kyllä olla kehittyneempi gamut-mappaus kuin "brute-force".

Timo Autiokari
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ok.
kaptah
Viestit: 1559
Liittynyt: Huhti 08, 2004 18 : 00

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Vastaa Viestiin