Yökuvaus Nikon D80
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Joulu 30, 2008 9 : 58
Yökuvaus Nikon D80
Moro,
aloittelija olen näissä kuvaushommissa ja ajattelin lähtä illalla kuvailemaan kaupunginvaloja. Kamerana mulla on Nikon D80 ja kysymys kuuluukin minkälaisilla asetuksilla kannattaa kuvata? Tukeva jalusta mulla tietenkin on pitkien valotusaikojen takia.
Pläräsin manuaalia ja tälläsiä kohtia tuli mieleen:
- ISO asetuksille oli joku oma valinta pitkille valotusajoille vähentämään kohinaa, tämä tietenkin päälle?
- Peilin avaus joitakin sekunninosia ennen sulkimen avaamista, vaikuttaako kuviin?
- Lanka tai langatonta laukaisinta mulla ei vielä ole, joten vitkalla?
Onko muuta huomioitavaa? Objektiivina Sigma 18-50 f2.8 Macro.
aloittelija olen näissä kuvaushommissa ja ajattelin lähtä illalla kuvailemaan kaupunginvaloja. Kamerana mulla on Nikon D80 ja kysymys kuuluukin minkälaisilla asetuksilla kannattaa kuvata? Tukeva jalusta mulla tietenkin on pitkien valotusaikojen takia.
Pläräsin manuaalia ja tälläsiä kohtia tuli mieleen:
- ISO asetuksille oli joku oma valinta pitkille valotusajoille vähentämään kohinaa, tämä tietenkin päälle?
- Peilin avaus joitakin sekunninosia ennen sulkimen avaamista, vaikuttaako kuviin?
- Lanka tai langatonta laukaisinta mulla ei vielä ole, joten vitkalla?
Onko muuta huomioitavaa? Objektiivina Sigma 18-50 f2.8 Macro.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Joulu 21, 2006 15 : 32
Ei kuulu asetuksiin, mutta yökuvaukseen:
Joissain tilanteissa saat paremman kuvan, kun ei ole vielä täysin pimeää. Eli siinä auringonlaskun aikaan tulee "sininen hetki", jolloin ympäristön valo on sopusoinnussa kaupungin valojen kanssa. Pilkkopimeässä ei välttämättä erotu paljon muuta kun ne kaupungin valot.
Joissain tilanteissa saat paremman kuvan, kun ei ole vielä täysin pimeää. Eli siinä auringonlaskun aikaan tulee "sininen hetki", jolloin ympäristön valo on sopusoinnussa kaupungin valojen kanssa. Pilkkopimeässä ei välttämättä erotu paljon muuta kun ne kaupungin valot.
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Sitä peilin 0,4 sekunnin nostoa olen käyttänyt ihan käsivarakuvauksessa vähän pitkähköillä ajoilla (siis luokkaa 0,20s 50mm jne). Kun valotusaika on kymmeniä sekunteja ja jalusta käytössä niin ei se peilin liike varmaan montaa sekuntia sitä jalustaa heiluttaa eli varmuuden maksimointia jos tuota käyttää. Tosin eipä se mitään maksa. Helpompaa on pistää musta hanska siihen linssin eteen siksi aikaa kun painaa nappia ja ottaa sitten käsi pois edestä kun jalustan vatkaus on loppu.
Kun kuvaa RAW niin on samantekevää käyttääkö pitkien aikojen NR vai ei. Se sitten pidentää kuvausaikoja kun se ottaa valotuksen mittaisen verrokkikuvan varsinaisen kuvanoton jälkeen. Jos enempi pitäisi yökuvia ottaa niin ottaisin varmaan tarkoituksella yhden pitkän valotusajan linssisuojus edessä ja käyttäisin sitä photoshopissa tuohon tarkoitukseen.
ISO100 ja WB jossain 3000K kieppeillä kaupungilla.
Ota eväspullo mukaan. Sujuu kuvaukset mukavammin :)
Kun kuvaa RAW niin on samantekevää käyttääkö pitkien aikojen NR vai ei. Se sitten pidentää kuvausaikoja kun se ottaa valotuksen mittaisen verrokkikuvan varsinaisen kuvanoton jälkeen. Jos enempi pitäisi yökuvia ottaa niin ottaisin varmaan tarkoituksella yhden pitkän valotusajan linssisuojus edessä ja käyttäisin sitä photoshopissa tuohon tarkoitukseen.
ISO100 ja WB jossain 3000K kieppeillä kaupungilla.
Ota eväspullo mukaan. Sujuu kuvaukset mukavammin :)
--
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Joulu 30, 2008 9 : 58
Kiitokset nopeaista ohjeista!
Eli tälläsillä mennään:
0.4sek peilin esinnosto (samallahan tuo asetus tulee laitettua)
Pitkien aikojen NR (Ei vielä mahollista käsitellä RAW-kuvia)
Vitkalaukaisin
ISO 100
WB 3000k paikkeilla (Eikös tuonkin voisi säätää jälkikäteen, jos kuvaa RAWeja?)
Kuvaus hieman ennen lopullista auringon laksua, "sininen hetki"
Pakko kirjoittaa muistilistaa, niin muistaa tehdä nyt kaikki asetukset pelimestalla :)
Yksi kysymys vielä, entä valotuksen mittaus? Millä asetuksella (piste, keskipainotteinen, matrix...) ja mistähän kohtaa maisemaa sitä kannattaa lähtä hakemaan?
Eli tälläsillä mennään:
0.4sek peilin esinnosto (samallahan tuo asetus tulee laitettua)
Pitkien aikojen NR (Ei vielä mahollista käsitellä RAW-kuvia)
Vitkalaukaisin
ISO 100
WB 3000k paikkeilla (Eikös tuonkin voisi säätää jälkikäteen, jos kuvaa RAWeja?)
Kuvaus hieman ennen lopullista auringon laksua, "sininen hetki"
Pakko kirjoittaa muistilistaa, niin muistaa tehdä nyt kaikki asetukset pelimestalla :)
Yksi kysymys vielä, entä valotuksen mittaus? Millä asetuksella (piste, keskipainotteinen, matrix...) ja mistähän kohtaa maisemaa sitä kannattaa lähtä hakemaan?
-
- Viestit: 7019
- Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
- Paikkakunta: Tupos
- Viesti:
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Joulu 30, 2008 9 : 58
Näinhän sen pitäisi toimiakin, jättää turha tekninen homma taka-alalle jne... Mutta.. käytännössä itse olen huomannut, että jos en hieman suunnittele kuvausreissua etukäteen, niin aika kameran pläräämiseksi se kuvauspaikallavielä menee. Ei ole vielä kehittynyt kamerankäyttö tarvittavalle tasolle :( Ehkä joskus. Ja lisäksi näytöltä ei ihan selkeästi selviä, onko kuva onnistunut tai ei.Sauli Särkkä kirjoitti:Eiku täysmanuaalilla vaan ja muutamalla testikuvalla sen pitäisi hoitua.
-
- Viestit: 7019
- Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
- Paikkakunta: Tupos
- Viesti:
Onhan Canonissakin histogrammi ;)
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... rams.shtml
..ja kun muut speksit on säädetty (ISO, aukko, jne., paitsi valotusaika), niin yhdestä rullasta pitäisi sen säätö olla suht. simppeliä.
Yksi aukko histogrammissa vastaa valotusajan puolittumista/kaksinkertaistumista.
-Sale
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... rams.shtml
..ja kun muut speksit on säädetty (ISO, aukko, jne., paitsi valotusaika), niin yhdestä rullasta pitäisi sen säätö olla suht. simppeliä.
Yksi aukko histogrammissa vastaa valotusajan puolittumista/kaksinkertaistumista.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Juu, neffin kanssa voi WB:n säätää jälkikäteen. Voihan tuotakin säätää tilanteen ja kohteen mukaan jos kuvaa jpg:tä. Noita katulamppuja ja muuta näyteikkunavalaistusta on moneen lähtöön ja valojen wb vaihtelee varmaan 2500-4500K välillä. Jos mukana on vielä tuota luonnonvaloa niin sitten voisi kokeilla jotain vähän korkeampaa WB:tä, vaikka aurinko-esiasetusta. Ota vaikka useampi kuva eri WB:llä sen jälkeen kun olet saanut valotuksen haarukoitua niin voit valita sen mikä on sinusta paras.OivaRT kirjoitti:WB 3000k paikkeilla (Eikös tuonkin voisi säätää jälkikäteen, jos kuvaa RAWeja?)
Yksi kysymys vielä, entä valotuksen mittaus? Millä asetuksella (piste, keskipainotteinen, matrix...) ja mistähän kohtaa maisemaa sitä kannattaa lähtä hakemaan?
Kannattaisin myös manuaalivalotusta. Jotta osaisit hyödyntää eri valonmittaustapoja, sinun tulisi tuntea miten automatiikka toimii poikkeavissa tilanteissa ja yökuvaaminen ei ole ollut listalla kovinkaan korkealla kun noita automatiikkoja on hiottu. Voithan kokeilla miten se valmisohjelma 'Yökuvaus' hoitaisi homman ja valitset samat arvot manuaalin puolelle niin on jotain mistä lähteä kokeilemaan.
Semmoinen vinkki vielä, että jos kuvaat täydellä aukolla niin se on ihan pyöreä, mutta himmennettynä kuviin tulee kirkkaiden valopisteiden ympärille sakaroita. Niiden määrä ja voimakkuus riippuu ohjektiivin himmenninlehtien määrästä ja onko ne pyöristetty yms yms. Kannattaa siis kokeilla myös eri aukkoja.
Ylimääräinen lasitavara objektiivin edessä aiheuttaa ylimääräisiä heijastuksia -> UV pois.
--