Jos D70, niin myös Nikon Capture

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

No niin... sehän onkin parempi vaihtoehto.
Ei se silti kuitenkaan tule "paketin mukana"...

Eli monelta jää huomiotta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JuKo

Viesti Kirjoittaja JuKo »

trombi kirjoitti:Noin typerää läppää ei kannata heittää edes vapun varjolla. Jos on niin dille, että riskeeraa useamman kymppitonnin sakot, niin kannattaa ainakin pitää suuta soukemmalla.
Vaikka en millään tavalla kannata ajatusta ohjelman piraattikäytöstä niin eikai Suomessa yksityiskäyttäjille sakkoja anneta? Ohjelman levittäminen tietysti on toinen juttu, mutta tuskin pelkästä käytöstä mitään voi tulla.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

JuKo kirjoitti:Vaikka en millään tavalla kannata ajatusta ohjelman piraattikäytöstä niin eikai Suomessa yksityiskäyttäjille sakkoja anneta?
lain mukaan voidaan antaa.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

laite kirjoitti:
JuKo kirjoitti:Vaikka en millään tavalla kannata ajatusta ohjelman piraattikäytöstä niin eikai Suomessa yksityiskäyttäjille sakkoja anneta?
Osaatko sanoa lain nimeä tai numeroa? Jos kyseessä on rikoslaki, niin pykälä?
PeteM

Viesti Kirjoittaja PeteM »

mvuori kirjoitti:Ei pitäisi joutua, sillä Nikon jakelee WWW-sivuillaan Nikon View-ohjelmaa, jonka tuorein versio tukee ymmärtääkseni D70:tä. Sen editori osaa tallentaa TIFF-tiedostoja. Sillä sujuvat kaikki tavalliset "RAW-säädöt".
Jahas, näkyypä tuossa jotain RAW-juttujakin olevan. Ei ole tullut kiinnitettyä juurikaan mitään huomiota tuohon editoriin, kun ei ole sille ollut juurikaan tarvetta.

Mistä saisi jonkun RAW (vai NEF?) -muodossa olevan kuvan koekäyttöön? Kyselin Googlelta, mutta eipä tuo osannut oikein auttaa. Uskoisin kyllä jostain moisen löytyvän, ei vain osunut kohdalle. Siis aivan sama mitä kuvassa on, kunhan sillä vain testailisin tuota.
Nipeo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipeo »

Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
pvanttin

Tekijänoikeuslaki

Viesti Kirjoittaja pvanttin »

adapteri kirjoitti:
laite kirjoitti:
Sorry, vähän karkaa alkuperäisestä aiheesta, mutta...

Tekijänoikeuslain mukaan tietokoneohjelmia ei saa lainkaan kopioida edes yksityiseen käyttöön, vaan ohjelmat pitää aina hankkia alkuperäisinä.

Luvattoman käytön tapauksessa käyttäjä on aina velvollinen suorittamaan tekijälle kohtuullisen hyvityksen. Tämä velvollisuus ei riipu siitä, oliko käyttäjä tietoinen käytön luvattomuudesta. Näin ollen myös hyvässä uskossa oleva käyttäjä on velvollinen suorittamaan hyvityksen, mikäli hänellä ei ole ollut käyttöön asianmukaista lupaa. Hyvityksen suuruus on yleensä vähintään se hinta (lisenssihinta), jonka käyttäjä olisi joutunut maksamaan, jos olisi hankkinut asianmukaisen käyttöluvan.

Hyvityksen lisäksi käyttäjä voi joutua suorittamaan tekijälle vahingonkorvausta kaikesta muustakin menetyksestä sekä kärsimyksestä ja muusta haitasta, jos hänellä olisi ollut aihetta epäillä, että käyttö ei ole luvallista. Vahingonkorvauksen suuruus arvioidaan kussakin tapauksessa erikseen. Pääsääntönä on, että korvauksena on suoritettava vahingon täysi määrä. Tämä tarkoittaa sitä, että vahingonkärsijän tulee päästä korvauksen johdosta asemaan, jossa hän olisi, jollei luvatonta käyttöä olisi lainkaan sattunut.

Hyvityksen ja vahingonkorvauksen lisäksi tekijänoikeuden loukkauksesta voi seurata rikosoikeudellinen vastuu eli rangaistus. Rangaistavuuden lähtökohta on loukkauksen haitallisuus suojattavien oikeuksien vaarantamisena ja vahingoittamisena.

Tahallisesti ja ansiotarkoituksessa tehdystä tekijänoikeusrikoksesta voidaan tuomita enintään kahdeksi vuodeksi vankeuteen ja lievemmästä tekijänoikeusrikkomuksesta sakkoon.

Lähde: www.kopiraitti.fi
JuKo

Viesti Kirjoittaja JuKo »

laite kirjoitti:
Tämähän on täysin offtopic juttua :)
Puhuin lähinnä käytännöstä. Käsittääkseni Suomessa eikä muuallakaan ole nostettu juttuja yksityishenkilöitä vastaan ohjelman laittomasta käytöstä. Vaikka "käräyttäisin" jonkun yksityishenkilön Photarin käytöstä niin takuuvarmasti siitä ei tulisi kenellekään mitään seuraamuksia.

Tuohon ohjelmavalintaan sen verran että ilmaisiakin ohjelmia löytyy. Gimp on pienen harjoittelun jälkeen täysin varteenotettava vaihtoehto. Uusimman 2.0 version käyttöliittymämuutokset tekevät ohjelmasta helpommin opittavan.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

JuKo kirjoitti:Vaikka "käräyttäisin" jonkun yksityishenkilön Photarin käytöstä niin takuuvarmasti siitä ei tulisi kenellekään mitään seuraamuksia.
Arvaa vaan tulisiko vähintään tukkapöllyt siltä taholta kenet käräytit :)

Sepe
--
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

seppot kirjoitti:
JuKo kirjoitti:Vaikka "käräyttäisin" jonkun yksityishenkilön Photarin käytöstä niin takuuvarmasti siitä ei tulisi kenellekään mitään seuraamuksia.
Arvaa vaan tulisiko vähintään tukkapöllyt siltä taholta kenet käräytit :)

Sepe
Eiköhän tuo useimmiten käräyttäjän anonyymiys säily.
Vaikka BSE tarjoaakin "kielikellolle" huomattavaa palkkiota, jos yritys saadaan kunnolla tilille.

Varsinkin Suomessa luulisi, että BSE saa vihjeitä vain jos vihjaaja ei paljastu, sillä "laulajia" ei meilläpäin katsota hyvällä (johtuneeko aikoinaan itänaapurin/itämielisten tarjoamista historiallisista huveista?)
adapteri
Viesti:

Re: Tekijänoikeuslaki

pvanttin kirjoitti:
adapteri kirjoitti:
laite kirjoitti: lain mukaan voidaan antaa.
Sorry, vähän karkaa alkuperäisestä aiheesta, mutta...

Tekijänoikeuslain mukaan tietokoneohjelmia ei saa lainkaan kopioida edes yksityiseen käyttöön, vaan ohjelmat pitää aina hankkia alkuperäisinä.

Lähde: www.kopiraitti.fi
Jos tuota kopiraittia käyttää lähteenä, niin minä lukisin siitä näin:
Lainaus kopiraitista:
Koti
Kotona tapahtuva teosten käyttäminen ei yleensä edellytä tekijänoikeuslupia.
Juuri tämän tyyppinen lähteiden käyttö oli syynä siihen, miksi kysyin lakia. Joka asiasta löytyy kumpaankin suuntaan netistä "tietoa". Minä olen kysynyt tuota joskus jopa poliisilta, mutta hän ei tiennyt. Sen hän sen sijaan tiesi, että JOS se on rikos, niin sellaisen rikoksen takia ei voi tehdä kotietsintää. Rikokseksi se on liian pieni. Jos siis kone on kotona, sinne ei kukaan voi hänen tietojensa mukaan tulla sitä tarkistamaan.

Minä olen itse softantekijä. Minä jaan softan ilmaiseksi, mutta sen modifioinnista ja tuesta laskutan. Tähän olen päätynyt siksi, että tuotoksiani käytettiin tarpeeksi väärin ja noin pääsee vähemmällä murheella.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

http://www.finlex.fi/lains/index.html
tuolta voi vaikka hakea tekijänoikeuslaki hakusanalla koko tekijänoikeuslakitekstin. löytyy otsikolla "Tekijänoikeuslaki 8.7.1961/404"
adapteri
Viesti:

Tekijänoikeuslaki on vuodelta 61. Siihen on tullut muutoksia jälkeenpäin.
56 a §

------------------

Tekijänoikeusrikkomuksena ei kuitenkaan pidetä muutaman kappaleen valmistamista yksityistä käyttöä varten sellaisesta tietokoneella luettavassa muodossa olevasta tietokoneohjelmasta tai tietokannasta, joka on julkaistu taikka jonka kappaleita on tekijän tai tietokannan valmistajan suostumuksella myyty tai muutoin pysyvästi luovutettu.
Tuo on muutos 250/1998, joka minusta antaa luvan yksityiseen käyttöön.

ja toinen:
Valmistaminen yksityiseen käyttöön

12 §

Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.

Kappaleen valmistamisen valmistuttajan yksityistä käyttöä varten saa myös antaa ulkopuolisen suoritettavaksi.

Mitä 2 momentissa säädetään, ei koske sävellysteoksen, elokuvateoksen, käyttöesineen tai kuvanveistoksen kappaleen valmistamista eikä muun taideteoksen jäljentämistä taiteellisin menetelmin.

Tämän pykälän säännökset eivät koske tietokoneella luettavassa muodossa olevaa tietokoneohjelmaa eivätkä rakennusteoksen valmistamista.
muutos 446/1995

Ei ole lakikaan kovin selvä. Muutamaa kappaletta ei saa tehdä. Entäpä käyttää, jos ei tee kopiota? Jos tekijänoikeuslakia rikkoo, voidaan tuomita tekijänoikeusrikkomuksesta sakkoon. Rikokset, josta rangaistaan vain sakolla, eivät mahdollista tietääkseni kotietsintää.

Minä luin tämänkin lain taas tuossa pääsiäisenä. Silloinhan tutkin sitä, voinko julkaista yksittäisten ihmisten kuvia netissä. Nämä tapaukset edellyttäisivät tuomioistuimilta lain tulkintaa esimerkkitapauksessa ja kuten joku toinenkin sanoi, ei ehkä vielä ole ennakkotapauksia. Minä suosittelen, ettei ohjelmia käytettäisi ilman lisenssiä. Netissä on paljon vapaatakin softaa. Kyllä niillä ilmaissoftilla tekee samat asiat kuin laittomilla kopioillakin. Ongelmana on vaan se, etteivät ihmiset viitsi opetella vaan käyttävät sellaista softaa, jota toiset neuvovat. Jos oikeasti tarvitsee softaa, jota ei ilmaiseksi saa, pitäisi siitä maksaa. Se mahdollistaa uusien softien kehittämisen, joita sitten tarvitsee kolmen vuoden päästä.
EsaS

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Nikon viewista:
Diginewsissa 13.5 olleen Nikon View-uutisen kautta löysin latausosoitteen, josta ladattu Nikon View muuttaa NEFit JPG:ksi sekä 8- että 16-bittiseksi tiffiksi.
Tuntuu lisäksi toimivan. Nyt saan kuvat 16-bittisinä Picture Window Prohon.
Kunhan syksymmällä on aikaa, saatan kokeilla Nikon Capturen 30-päivän versiota, joten minua kiinnostavat edelleen kommentit NEF-konversiosta. Myös Capture One, Bibble tms voi tulla kysymykseen jos ostamaan lähdetään. Onko havaittu eroa konversion laadussa? Miten suuria? Mikä on parempi?
t. Esa
adapteri
Viesti:

Nikonin NEF:n muunnokseen voi käyttää myös ilmaista irfanview:tä. Siihen on olemassa raw-muunnosmoduli, joka käyttää ilmeisesti yhtä parhaimmista muunnossoftista, dcraw:ta. Se muuttaa minun mielestäni nopeasti isonkin erän neffejä.
henkkaesp

Viesti Kirjoittaja henkkaesp »

adapteri kirjoitti:Nikonin NEF:n muunnokseen voi käyttää myös ilmaista irfanview:tä. Siihen on olemassa raw-muunnosmoduli, joka käyttää ilmeisesti yhtä parhaimmista muunnossoftista, dcraw:ta. Se muuttaa minun mielestäni nopeasti isonkin erän neffejä.
Pysyykö sinulla EXIF -tiedot mukana? Minun muunnoksessa ne katosivat.
jiiällä

Nikon Capture

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Sain tilaamani Nikon Capture 4:n. Paketissa on 4.1.0 eli ei siis enää 4.0. Tämän 4.1.0:n voi päivIttää näköjään 4.1.2:ksi Nikonin support-sivuilla http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi- ... guageId=16. Hintaa tuli 139 € (http://www.topfoto-online.de/).

Kannattaa kuitenkin huomioida, että vaikka saitilla lukee "Nikon Capture 4.1 Software, Version 4.1 International, Artikelnummer: NIKCAP4 UPE 179,00 € 139,00 € inkl.16%USt" koskee tuo "international" vain itse ohjelmaa. Levyssä on merkinnät "En, De, Fr ja Es" sekä "EUR". Painetut ohjekirjat ovat vain saksaksi ! Itse levyltä en keksinyt ohjekirjojen pdf-tiedostoja. Onneksi tuolta Nikonin support-saitilta saa ladattua nämäkin ohjekirjat. Saitilla onkin monenlaista hyvää ladattavaa juttua ja pikkuohjetta - esim. vinjetoinnin haittojen häivytykseen Capturella.

Siinä missä meillä myytävien tuotteiden pakkauksissa on usein vaikka-minkäkieliset ohjeet niin näin ei välttämättä ole Saksassa. Laitoin pienen mailin Top-Fotoon.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Jos hyvää RAW softaa kattelee niin kannattaa katsastaa C1.

http://www.phaseone.com/

Omasta mielestä tämä vääntää puhtainta jälkeä vaivattomammin.
LE versio on jopa halvempi kuin Nikon capture. Eikä se enää ole vain Canonin softa pelittää myös D70 kanssa.
gebardi
Viesti:

Capture 4

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Itse ostin www.technikdirekt.de
139€, suomessa maksaa 300€.
JaamC

Viesti Kirjoittaja JaamC »

Mites, kun NC 4.1 tuppaa tuntumaan etanalta verrattuna PS CS:ään? Onko muilla vastaavia kokemuksia vai tarviiko se jotain erityisasetuksia ollakseen kilpailukykyinen nopeudessa (kuvan aukaisu, muutokset (suoraa batch prosessointia en ole testannut) jne...?

kone on P4 2400/512MB

ps. kyseessä siis trial versio (mutta toimivuudessa ei liene eroja?)
Vastaa Viestiin