onko tästä kenelläkään kokemuksia: Sigma 15-30mm f3.5-4.5 EX
(prrr tämän piti mennä canon /sigma ketjuun mutta livahti uudeksi aiheeksi.)
entäs laajakulma zoom?
Olen ollut kyseisen kakkulan onnellinen omistaja n. 2 viikon ajan. Hankin sen poistamaan Nikon D100-digin laajakulmaongelman kertaheitolla. Vanhalla 28-85 mm:lläni ei ole juuri käyttöä digi-rungossa laajakulmamielessä.
En ole ehtinyt vielä ottamaan kuin parina viikonloppuna öbaut 50 kuvaa, mutta seuraavanlaista voisin jo kertoa:
- Hintaansa (550 e) nähden loisto-ostos. Olen ollut ehdottomasti tyytyväinen.
- Valovoima (f3.5) on riittävän hyvä 15 mm:ssä.
- 15 mm (=22mm D100:ssa) on erinomainen polttoväli maisemakuvaukseen, kuva on terävä etualalta äärettömään.
- Linssissä on yllättävän pieni tynnyröitymisilmiö reuna-alueilla. Kokeilin objektiivia arkkitehtuurikuvauksessa, ja kas, tilojen nurkat ovat kuvissa lähes suorat!
- Ainoa meikäläiselle ilmennyt negatiivinen asia on (Nikkorin laseihin tottuneena) Sigman äänekkyys tarkennettaessa...
En ole ehtinyt vielä ottamaan kuin parina viikonloppuna öbaut 50 kuvaa, mutta seuraavanlaista voisin jo kertoa:
- Hintaansa (550 e) nähden loisto-ostos. Olen ollut ehdottomasti tyytyväinen.
- Valovoima (f3.5) on riittävän hyvä 15 mm:ssä.
- 15 mm (=22mm D100:ssa) on erinomainen polttoväli maisemakuvaukseen, kuva on terävä etualalta äärettömään.
- Linssissä on yllättävän pieni tynnyröitymisilmiö reuna-alueilla. Kokeilin objektiivia arkkitehtuurikuvauksessa, ja kas, tilojen nurkat ovat kuvissa lähes suorat!
- Ainoa meikäläiselle ilmennyt negatiivinen asia on (Nikkorin laseihin tottuneena) Sigman äänekkyys tarkennettaessa...
-
- Viesti:
Re: entäs laajakulma zoom?
Mulla on ollut syksystä asti kyseinen objektiivi Nikonin D 100:ssa ja oon ollu tyytyväinen. Etulinssin suojus on kätevä, kun digikäytössä tarvii ottaa vain etuosa pois,vastavalosuoja suojaa aika hyvin etulinssiä. Filmikameralla laajemman kuvakulman takia pitää ottaa vastavalosuojan päällä oleva suoja pois, etulinssi on silloin paljon arempi likaantumiselle.PekkaA kirjoitti:onko tästä kenelläkään kokemuksia: Sigma 15-30mm f3.5-4.5 EX
Vanha 28-105 loppuu auttamattomasti kesken laajakulmapäässä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Pitää muistaa, että slr-digi ei käytä koko linssin piirtoa, vaan kennolle piirtyvä kuva on croppi alkuperäisestä. Filmikameran kanssa saattaisi tulla yllättäviä vääristymiä reunaan ....veshut kirjoitti: - Linssissä on yllättävän pieni tynnyröitymisilmiö reuna-alueilla. Kokeilin objektiivia arkkitehtuurikuvauksessa, ja kas, tilojen nurkat ovat kuvissa lähes suorat!