JackRabbit kirjoitti:En tunne Canonin omia softia, enkä ihan tarkkaan tiedä työkulkuasi, mutta olettaisin, että kun olet lähettänyt tuon esimerkkikuvan on se ollut srgb profiilissa, eikä valokuvavalmistamon omassa.
Työnkulku on itseasiassa vielä vähän hakusessa, kun olen enemmän keskittynyt tuohon valokuvauksen opiskeluun/harjoitteluun. Jokatapauksessa suurin osa kuvista on kameran tuottamaa JPG:tä ja sRGB väriavaruudella. Muutamassa tapauksessa olen vähän curveja ja levelssejä viilannut Canonin DPP ohjelmalla. Ohjelmassa on rastivalinta "Embed ICC profile in image", mutta liekö merkitystä onko rasti päällä vai ei, jos jokakohdassa muualla on valittu sRGB?
Ja sanallisesti tilauksessa on kerrottu ettei kuvaan haluta mitään automaattisesti tehtyä muokkausta. Aikaisemmin olen kai(?) ollut paperikuviin tyytyväinen, mutta ne ovat edustaneen enemmän sellaisia sekalaisia kuvauskohteita, kun taas tämä viimeisin setti oli ainoastaan iltakuvia (ja siten luonnostaankin tummahkoja).
Käyttämäni tulostusfirma tuskin on halvin ja parhain, mutta minulle käyttökelpoisin: illalla lähetetyt kuvat voi hakea seuraavana päivänä samalla kun käy kaupassa, ja tilauksen voi maksaa suoraan liikkeessä.
JackRabbit kirjoitti:Yksinkertainen konsti on (jos värit on muuten kohdallaan) katsoa, montako ruutua siinä vedostetussa targetissa on saman mustia (olkoon se n)
Testikuvan alaraunassa on 15-pykälinen liuku mustasta (0,0,0) valkoiseen (255, 255, 255) ja kaikki ruudulla kaikki pykälät erottuvat. Kuvassa on myös pienempi 20-portainen väriliuku, jossa itseasiassa ruudulla myös tumman pään viimeisimmän ruudut näyttävät samoilta.
JackRabbit kirjoitti:Värihallinta on nykypäivänä kuitenkin jo niin helppoa, että mun mielestä se kuuluu osana perusvalokuvausta. Se vaan on hankalan tuntuista, kun tässä on mennyt yksi värinega ja dia sukupolvi, joka ei harrastuksessaan ole oikein voinut kontrolloida prosessiaan. Ammattilaisillahan tuo on kuitenkin aina ollut peikkona takana.
En ole itse koskaan omistanut filmikameraa, joten sitä taustaa tai painolastia ei ole. Lieneekö yksi syy epätyytymättömyyteen se, että on jotain johon verrata? Jos ennen vei filmipurkin kehitettäväksi niin lopputulos oli mitä oli, ainoana referenssinä omat muistikuvat tilanteesta.
Vähän sama asia: Jos minulla on vain yksi kello, tiedän aina tarkalleen mitä kellonaika on; jos minulla on kaksi kelloa, en voi koskaan olla varma.
JackRabbit kirjoitti:Mielestäni jokaisella itseään kunnioittavalla kuvavalmistamolla pitäisi nykytekniikalla olla valmiudet tehdä srgbkuvasta oikeanlainen.
Pistin samat kuvat vielä toiseen tulostusfirmaan, katsotaan onko lopputulos sama.