d70 paketti!?
-
- Viesti:
Tuo kerroin 1,5 tarkoittaa sitä, että kun ruuvaat putken kiinni D70:iin, alue muuttuu esim. 17-70mm x 1,5 = 26-105mm vastaavassa kinokamerassa. Tämä johtuu siitä, että kyseisen kameran kenno on filmiä pienempi, jolloin kuvasta leikkaantuu osa pois ja tavallaan kuva "zoomaantuu" tästä johtuen, koska vain osa putken näyttämästä alasta saadaan kennolta ulos.
Minun käsittääkseni tuossa Tamronin putkessa on esimerkiksi kittilinssiin verrattuna huomattavasti pehmeämpi kuva ja siksi sitä tulisi käyttää vain telekuvauksessa. Tuo 28mm pää olisi siten luultavasti vain nopeita tilanteita varten, kun ei objektiivia ehdi ruveta vaihtamaan.
Ja kuten jukjuv perusteli tuon 50mm linssin suhteen, on siinä vielä kittiäkin terävämpi kuva. Ja kuten voin huomata F-arvoista, on sen valovoima todella hyvää luokkaa, joten kuvaaminen onnistuu hyvin hämärässäkin, kun muilla kuvaamisen jo periaatteessa joutuu lopettamaan.
Minun käsittääkseni tuossa Tamronin putkessa on esimerkiksi kittilinssiin verrattuna huomattavasti pehmeämpi kuva ja siksi sitä tulisi käyttää vain telekuvauksessa. Tuo 28mm pää olisi siten luultavasti vain nopeita tilanteita varten, kun ei objektiivia ehdi ruveta vaihtamaan.
Ja kuten jukjuv perusteli tuon 50mm linssin suhteen, on siinä vielä kittiäkin terävämpi kuva. Ja kuten voin huomata F-arvoista, on sen valovoima todella hyvää luokkaa, joten kuvaaminen onnistuu hyvin hämärässäkin, kun muilla kuvaamisen jo periaatteessa joutuu lopettamaan.
-
Juu... aloitetaan tuosta paketista.
Itse hankin kameran Keski-Pohjanmaalta. Pakettiin kuului D70 + 18-70Kit, vara-akku, SB-800 salama, 1G Ultra II kortti, Manfrotto monopod hintaa kertyi 2500e. Tosin tuosta paketista on jälkitoimituksessa vielä tuo 1G:n kortti.
Henkilökohtaisesti olen ollut pakettiin tyytyväinen. Eihän se tämäkään mikään täydellinen paketti ole, mutta se mitä olen nähnyt mm. 1Ds livenä, niin ei se ole sekään. Omalla kohdallani yksi eniten arvostamiani seikkoja on Nikonin kuvansiirtosofta (NikonView), tuosta PictureProjectista en osaa sanoa kun en ole oikeasti käyttänyt. Tuossa softassa pidän siitä, että sillä saa kuvat nimettyä siirrossa haluamallaan tavalla, esim. muotoon jossa nimessä näkyy heti kuvan ottoaika tms. Muiden kameroiden vastaavilla softilla tämä ei oman kokemuksen mukaan ole aina niin itsestäään selvää. Lisäksi pidän kameran ja salaman nopeudesta yhdessä ja erikseen. jne.
Eniten jään kaipaamaan omaa osuuttani, eli kameran kyllä tuntuu taipuvan lähes mihin vain (varauksin), mutta mahdollisuuksia on niin paljon, että opettelua riittää, että tarpeentullen ne vähemmänkinkäytetyt asetukset löytyisivät tositilanteessa kun ei ole juurikaan aikaa miettiä ja hakea. (esim. SB800 käyttö orjana kulman takana jne.).
Niin ja tuosta 1.5 kertoimesta. Korjatkaa jos menee pahasti väärin.
Johtuen kuvakennon koosta, joka on pienempi kuin normaali kinoruudun koko, aiheutuu tuo D70 kohdalla 1.5 kerroin. ts. 18-70mm kitti on siis tavallaan oikeasti 27-105mm ja 300mm putkin on siis kuten sanoit 450mm.
Itse hankin kameran Keski-Pohjanmaalta. Pakettiin kuului D70 + 18-70Kit, vara-akku, SB-800 salama, 1G Ultra II kortti, Manfrotto monopod hintaa kertyi 2500e. Tosin tuosta paketista on jälkitoimituksessa vielä tuo 1G:n kortti.
Henkilökohtaisesti olen ollut pakettiin tyytyväinen. Eihän se tämäkään mikään täydellinen paketti ole, mutta se mitä olen nähnyt mm. 1Ds livenä, niin ei se ole sekään. Omalla kohdallani yksi eniten arvostamiani seikkoja on Nikonin kuvansiirtosofta (NikonView), tuosta PictureProjectista en osaa sanoa kun en ole oikeasti käyttänyt. Tuossa softassa pidän siitä, että sillä saa kuvat nimettyä siirrossa haluamallaan tavalla, esim. muotoon jossa nimessä näkyy heti kuvan ottoaika tms. Muiden kameroiden vastaavilla softilla tämä ei oman kokemuksen mukaan ole aina niin itsestäään selvää. Lisäksi pidän kameran ja salaman nopeudesta yhdessä ja erikseen. jne.
Eniten jään kaipaamaan omaa osuuttani, eli kameran kyllä tuntuu taipuvan lähes mihin vain (varauksin), mutta mahdollisuuksia on niin paljon, että opettelua riittää, että tarpeentullen ne vähemmänkinkäytetyt asetukset löytyisivät tositilanteessa kun ei ole juurikaan aikaa miettiä ja hakea. (esim. SB800 käyttö orjana kulman takana jne.).
Niin ja tuosta 1.5 kertoimesta. Korjatkaa jos menee pahasti väärin.
Johtuen kuvakennon koosta, joka on pienempi kuin normaali kinoruudun koko, aiheutuu tuo D70 kohdalla 1.5 kerroin. ts. 18-70mm kitti on siis tavallaan oikeasti 27-105mm ja 300mm putkin on siis kuten sanoit 450mm.
-------------------------------
MarkoH
MarkoH
-
Nyt on "pakko" jo itsekin kommentoida näitä odotuksia. Toukokuun alussa eräänä kauniina iltapäivänä ajattelin mennä vähän liikkeisiin katsomaan, että miltäs nuo digijärkkärit (lähinnä 300D, mutta D70:stäkin olin lukenut) tuntuu, millaisilla hinnoilla käytännössä pelataan, ja sitten mahdollisesti ostaa ajatuksen kypsyttyä.jukjuv kirjoitti:
No huh, huh..... osta jo Suomesta, eli peru tilaus ja marssi foto / kodinkoneliikkeeseen ja osta kitti ja rupee kuvaa... kohta ollaan jo kesän huonommalla puolella. ite kun tein ostopäätöksen kesti Nikonin saaminen mun käsiin 1 viikon.
Noh, jo ensimmäisestä liikkeestä kävelin ulos D70-paketti kassissa... Että niin kauan sitä sitten haudottiin.
Hintaa D70 + 18-70 + 70-300G -paketilla oli 1599, liike oli Kamera-Aitta. Ei tarvinnut odottaa tai kärvistellä, vaan pääsin heti kuvaamaan.
Ymmärrän kyllä, että saatoin osua saumaan, jossa liikkeeseen oli juuri tullut erä, tai muuten vaan oli sattumalta hyllyssä heti, mutta silti nämä jutut tilauksista, odotuksista, peruutuksista ja sensellaisista jotenkin ihmetyttää. Itse kun menin liikkeeseen lähinnä katsantomielellä:-)
Niinjuu, eikä hinta harmita vieläkään yhtään.
--
Markku
-
tuo 1,5 on juuri "kinovastaavuus"-kerroin millä pitää kertoa objektiivin ilmoitettu mm-luku. Siis 300mm -> 450mm.kostaja! kirjoitti:siis mitä tarkoitat nikonin 1.5 kertaa putkille?jukjuv kirjoitti:Itse valitsin siihen rinnalle Tamronin 28-300mm XR f3.5-6.3 zoomin ja Nikkorin kiinteän 50mm f1.8.
Toi tamronin 28-300mm on aika kätevä reissussa. Tietysti piirto sais olla parempi, eli joskus harmaassa tulevaisuudessa hankin ainakin 400mm kiinteän putken.
Muistathan että Nikon D70 on 1.5X kerroin putkille.
Ja setti ei sisällä muistikorttia. Suasittelen SanDisk :in ultra 2
sitä minäkin odottelen kuhan 1g tulis vaan maahan maahantuojalle
deal comp:ille.
tarkoitatko että jos putki on 300 niin se vastaa kino koossa kamerassa 450?
Ihan olet kärryillä polttovälien suhteen, mutta pitää ottaa huomioon myös valovoima eli F-lukemat jolloin hommaan tulee järkeä melko tavalla. 50mm prime on F1.8 ja tuo yleiszoomi noin F4 kieppeillä eli ero valovoimassa on noin 2 aukkoa primen hyväksi eli jos zoomin kanssa pitää kaivaa jalusta esiin 1/15s ajalla niin 50mm putkella vastaava aika on 1/60s ja voit kuvata käsivaralta.kostaja! kirjoitti:sulla on siis 28-300 sekä 50 erikeseen? miksi? koska toi 28-300 hoitelee alueen hyvin myös tuon 50 osalta!? vai olenko nyt käsittänyt jotenkin väärin!?
Nuo aukkoluvut menee 2 neliöjuuren portaissa eli kerrotaan tai jaetaan 1,414:llä niin saadaan edellinen tai seuraava aukko.
Ne tarkoittaa kinovastaavuuksia edellyttäen, että ne pistetään kameraan missä kenno on samaa kokoa filmin kanssa. D70 kohdalla näin ei ole joten siitä tuo 1,5 kerroin.kostaja! kirjoitti: tarkottaako nuo digijärkkärin putkien mm. merkinnät siis kino-vastaavuuksia vai mitä? vrt. esim. sony dsc-f828 kompaktissa on 28-200mm niin onko se sama tuo laajakulman 28 kuin tuossa sun 28-300 putkessa, eli laajakulma on aika hyvä, vai? sori jos oon vähän pihalla.. mutta hieman jos annatte tipsiä! :)
Siis tuo Sonyn laajakulma on laajempi, tosin häviää niukasti 18-70mm kittilinssille joka on (1,5x) 27-105mm.
Sepe
--
-
- Viesti:
Kun kävin ensimmäisen kerran D70:tä kameraliikkeessä katselemassa, löytyi sellainen samantien hyllystä paikallisesta liikkeestä. Hintaa pelkällä rungolla oli 1390 euroa, lisähintaa kittilinssistä olisi tullut luultavasti tullut reilut 200 euroa. Puhuttiin jo sellaisista katteista, ettei minua enää ihmetyttänyt mistä nämä paikalliset firmat leipänsä saivat, vielä kun tiedän että tuota kameraa on täälläkin mennyt kovinkin mukavasti. Tästä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että kameraa on siellä, missä siitä osataan pyytää markkinatilanteen mukainen hinta.mleinio kirjoitti: Nyt on "pakko" jo itsekin kommentoida näitä odotuksia. Toukokuun alussa eräänä kauniina iltapäivänä ajattelin mennä vähän liikkeisiin katsomaan, että miltäs nuo digijärkkärit (lähinnä 300D, mutta D70:stäkin olin lukenut) tuntuu, millaisilla hinnoilla käytännössä pelataan, ja sitten mahdollisesti ostaa ajatuksen kypsyttyä.
Noh, jo ensimmäisestä liikkeestä kävelin ulos D70-paketti kassissa... Että niin kauan sitä sitten haudottiin.
Hintaa D70 + 18-70 + 70-300G -paketilla oli 1599, liike oli Kamera-Aitta. Ei tarvinnut odottaa tai kärvistellä, vaan pääsin heti kuvaamaan.
Ymmärrän kyllä, että saatoin osua saumaan, jossa liikkeeseen oli juuri tullut erä, tai muuten vaan oli sattumalta hyllyssä heti, mutta silti nämä jutut tilauksista, odotuksista, peruutuksista ja sensellaisista jotenkin ihmetyttää. Itse kun menin liikkeeseen lähinnä katsantomielellä:-)
Niinjuu, eikä hinta harmita vieläkään yhtään.
Mutta kuten jo aiemmin totesin, aikaa kuvaamiseen ei juuri ole ollut. Pari suurempaa tapahtumaa, muuten vapaa-ajan kuvaaminen on ollut melko vähissä. Nyt kun aikaa, ja vieläpä rahaa pikkuhiljaa alkaa löytyä, alan pohtimaan muitakin hankintakanavia.
-
Selittäkääpäs joku minulle mitä eroa on objektiivilla missä lukee macro lopussa ja sellaisella, missä ei lue. Eli ajan tässä siis takaa sitä, että tuollaiset macrolinssit maksaa huomattavasti vähemmän.
Onko näissä huonompi piirtoalue vai minkä takia tuo hinta on noin alhainen. Esimerkiksi tämä "Tamronin 28-300mm XR f3.5-6.3 zoom" on oikeasti "Tamron AF 28-300mm F3,5-6,3 XR LD Asph. Macro"
Onko näissä huonompi piirtoalue vai minkä takia tuo hinta on noin alhainen. Esimerkiksi tämä "Tamronin 28-300mm XR f3.5-6.3 zoom" on oikeasti "Tamron AF 28-300mm F3,5-6,3 XR LD Asph. Macro"
Nikonin kamera ja putki
-
Oikeastaan makrolinssin pitäisi maksaa enemmän kuin vastaavan polttovälin tavallinen lasi. Etsi netistä Nikonin valikoimaa ja katsele sieltä makrojen hintaa niin pitäisi homma selvitä.Survoja kirjoitti:Selittäkääpäs joku minulle mitä eroa on objektiivilla missä lukee macro lopussa ja sellaisella, missä ei lue. Eli ajan tässä siis takaa sitä, että tuollaiset macrolinssit maksaa huomattavasti vähemmän.
"Makro-objektiivi on tietysti makrokuvaukseen suunniteltu lasi, joka on optisesti korjattu lähikuvaukseen ja jonka tarkennuskierä on tavanomaista pidempi. Sillä pääsee vähintään kuvaussuhteeseen 1:2 ja useilla moderneilla suoraan portaattomasti kuvaussuhteeseen 1:1. Objektiivien polttoväli on 50 - 200 mm. Pitkän polttovälin etuna on enemmän etäisyyttä kohteeseen jolloin varjostumisvaara vähenee."
Lainattu Matti Valveen erinomaiselta sivustolta. Käy lukemassa, kuviakin saa katsoa :)
http://www.kolumbus.fi/matti.valve/
Sepe
--