Maisemakuvat epätärkkoja

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Vastaa Viestiin
ricbay

Maisemakuvat epätärkkoja

Viesti Kirjoittaja ricbay »

Ollaan kaverini kanssa ihmetelty molemmat samaa asiaa. Maisemakuvista tulee ihmeen helposti epätarkkoja. Riippumatta polttovälistä. Oon kokeillu eri aukkoja ja valoaikoja, jalustaa, ilman jalustaa, manuaali/auto tarkennusta. Mutta mitään järkevää selitystä ei löydy. Joskus kuvat onnistuu ja joskus ei. Opiskana on ollu se mukana tuleva 18-55mm ja ef75-300 usm III. Kun löytyis joku jätkevä syy. Lähellä olevat kohteet onnistuu ilman hankaluuksia. Aikasempana kamerana mulla oli Minoltan dimage 7i ja sillä ei ollu mitään onkelmaa, mut siin onki kyl valovoimasempi optiikka, vai vaikuttasko tuo asia siihen. Sen olen ainakin eliminoinut pois että tärähtämään kamera ei ole päässyt. Ja jos valoaika on vaikka 1/2000 nii ei siin pikku käsivapina pali haittaa :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

ensimmäiseksi: eih

ja toiseksi: ei mitään mallikuvia olisi?
ricbay

No ei kyl ny tähän hätään oo, ku ne saa kaik het delete hoitoo :)
mäkikuisma

Viesti Kirjoittaja mäkikuisma »

VK-netissä avautuessasi olet antanut ymmärtää, että olet täysoppinut kuvaaja, joka ei virheitä tee. Miten tämä on mahdollista?
ricbay

Jokos se taas alkaa (tällä kertaa et voi syyttää kun ittees)...Ehkäpä olet käsittänyt väärin :) Ja jos olisin täyoppinut kuvaaja, en kait kysyis.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

ricbaylle: Voisix sä skulaa sitä vähä niinq tarkennust äärettömään. Sit sä voisit koklata ninq snadimpaa holee. Tulee vähä ihqui kuvii ja skarppeij. Tajuuux?

Suomeksi: Voisit kokeilla manuaalitarkennuksella tarkentaa äärettömään ja pienempää aukkoa peliin. Tai sitten myyt kaikki vialliset kamat pois ja siirryt pelaamaan shakkia.
ricbay

Niih, voishan sitä äärettömään tarkennusta koettaa, mut ku ainaski etsimestä se sillo näyttää iha epätarkalta juu. Täytyypi koettaa
tareone
Viesti:

ricbay kirjoitti:Niih, voishan sitä äärettömään tarkennusta koettaa, mut ku ainaski etsimestä se sillo näyttää iha epätarkalta juu. Täytyypi koettaa
Eikä!

Se ääretön ei ole ihan siellä toisessa ääripäässä, vaan hiukan ennen sitä, riippuen objektiivista. Ja tietysti kuvan pitää näyttää skarpilta etsimestäkin katsottuna.
ricbay

Juuh no sitähä miekii aattelin, Sillai se onaa ku laukoo kortin täytee nii kyl niistä joku on onnistunu heh :) mut ei pali järkee, enkä usko et vehkeessä vika, ku kaveril o iha sama onkelma...jospa se o korvien välis :)
tareone
Viesti:

ricbay kirjoitti:Juuh no sitähä miekii aattelin, Sillai se onaa ku laukoo kortin täytee nii kyl niistä joku on onnistunu heh :) mut ei pali järkee, enkä usko et vehkeessä vika, ku kaveril o iha sama onkelma...jospa se o korvien välis :)
Niin, kyllä se ongelma yleensä löytyy etsimen ja takaraivon välistä, jos kuvassa on jotain vikaa (ainakin mun tapauksessa). Digipokkarillahan nyt on melkein se ja sama, minne tarkentaa, kun niissä syväterävyys alue mitataan kilometreissä.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

tareone kirjoitti: Ja tietysti kuvan pitää näyttää skarpilta etsimestäkin katsottuna.
Paitsi jos etsimessä on diopterisäätö, niin se voi aiheuttaa näkemävirheen. Se kannattaa säätää kohdalleen siten, että silmä on "tarkennettu kauas" ja samalla etsimessä olevat merkit näkyvät tarkasti. Objektiivin eteen kannattaa operaation ajaksi laittaa se pringles-valkotasapainon säädin ja "ohi" katsovan silmän pitää nähdä kauas.
tareone
Viesti:

adapteri kirjoitti:Objektiivin eteen kannattaa operaation ajaksi laittaa se pringles-valkotasapainon säädin ja "ohi" katsovan silmän pitää nähdä kauas.
Tai yksinkertaisemmin pitää linssinsuojus paikallaan.
ricbay

Digipokkarillahan nyt on melkein se ja sama, minne tarkentaa, kun niissä syväterävyys alue mitataan kilometreissä.[/quote]

Ahaa, no kyl se sitte varmaan o sillai, et oon tarkentanu väärään paikkaa...Mites se syväterävyysalue järkkäreissä sitte mitataan ?
tareone
Viesti:

ricbay kirjoitti: Ahaa, no kyl se sitte varmaan o sillai, et oon tarkentanu väärään paikkaa...Mites se syväterävyysalue järkkäreissä sitte mitataan ?
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... E4vyysalue

Haulla löytyy lisää ja taisi netissä olla syväterävyyslaskurikin.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

tareone kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Objektiivin eteen kannattaa operaation ajaksi laittaa se pringles-valkotasapainon säädin ja "ohi" katsovan silmän pitää nähdä kauas.
Tai yksinkertaisemmin pitää linssinsuojus paikallaan.
Jos siinä on linssinsuojus paikallaan, voi olla vaikea nähdä edes niitä tähtäys- ym merkkejä tähyslasilta.
ricbay

Kyl mulla ny o semmone kutina, mää oon vaa tarkentanu väärin, ku ei noista digi järkkäreistä oo nii kauheeta kokemusta. Mut se o esim merellä vaikeeta tarkentaa muualle ku oikeestaa siihe kaukan häämöttävään saareen. Muistan kun otin filmikamsulla Mamiya DSX 1000:lla kuvii, nii oli oikeestaa vaikeeta saaha epäonnistuun :) Ja se on vanha kamera se...Mut ku digit on nii kivoi, ku näkee het kotio tullessa tuloksen. Harjotusta vaan, nii jospas se siittä.
Vastaa Viestiin