D80 ja Auto ISO + P-prog.

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
SeniliX

D80 ja Auto ISO + P-prog.

Viesti Kirjoittaja SeniliX »

Nyt kun tuota itselleni tuoretta D80:sta käpistelee niin yksi toiminnallisuus ihmetyttää. Nimittäin jos käyttää tuota automaagista ISOa ja P-ohjelmaa niin rullaa pyörittämällä ei pysty valitsemaan aukko+suljinaika -yhdistelmävaihtoehtoja...kuten esim. pystyy ilman automaagisen ISOn käyttöä (manuaali tituleeraa tuota "joustavaksi ohjelmaksi". P* kyllä tulee ylänäyttöön kun rullaa alkaa pyörittelemään, mutta mitään säätöä ei tapahdu.

Yritin tuota manuskaa tutkailla, mutten just tähän löytänyt vastausta. Onko tuo ihan ok vai enkö nyt vain tajua asiaa oikein?

Onkos kellään kokemusperäistä tietoa, että mikä olisi sopivin suljinaika-säätö Auto ISO:oon Sigma 30mm 1.4:sta käytettäessä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viesti:

Re: D80 ja Auto ISO + P-prog.

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

SeniliX kirjoitti:
Onkos kellään kokemusperäistä tietoa, että mikä olisi sopivin suljinaika-säätö Auto ISO:oon Sigma 30mm 1.4:sta käytettäessä?
Noin suurinpiirtein:

30mm x 1,5(croppikerroin) = 45
Elikkä noin 1/50 sekuntia. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

Aika helposti saa ISOa D80:ssa säädettyä. Arvon joutuu katsomaan ylänäytöstä, mikä voi tietysti olla joskus hankalaa. Itse en kuitenkaan käyttäisi D80:ssa auto-ISOa, D40:ssä voisin käyttääkin, mutta siinäkin ISO säätyy helposti.

Varsinaiseen kysymykseesi en osaa antaa vastausta ;)
kalu

Re: D80 ja Auto ISO + P-prog.

Viesti Kirjoittaja kalu »

SeniliX kirjoitti: Onkos kellään kokemusperäistä tietoa, että mikä olisi sopivin suljinaika-säätö Auto ISO:oon Sigma 30mm 1.4:sta käytettäessä?
Kuvan tärähtyneisyyden pystyy useimmiten välttämään käyttämällä lyhyempiä kuin 1/50s suljinaikoja. Ihmisiä kuvatessa liike-epäterävyys voi iskeä tätäkin lyhyemmillä ajoilla. Joskus vaan valo ei riitä lyhyisiin suljinaikoihin ja voi joutua hyväksymään vähän tärähtäneenkin kuvan.
Vastaa Viestiin