Lisäsalama A 70
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Touko 09, 2003 1 : 06
- Paikkakunta: Helsinki
Lisäsalama A 70
Moi olen kokeillut sellasta orjasalamaa A 70 kanssa ja
hyvältä vaikuttaa.
Yksi hyvä pointti A 70:ssä on se ,että sen manuaalisäädöt on tosi manuaaleja salamakin välähtää vain kerran ,eli esi-salama jää pois.
Se mahdollistaa tollasen orjasalaman käytön ,ja sisäkuvista tulee
paljon parempia kun valoa saa enemmän ja valotusajan saa lyhyemmäksi.
T.Masa
hyvältä vaikuttaa.
Yksi hyvä pointti A 70:ssä on se ,että sen manuaalisäädöt on tosi manuaaleja salamakin välähtää vain kerran ,eli esi-salama jää pois.
Se mahdollistaa tollasen orjasalaman käytön ,ja sisäkuvista tulee
paljon parempia kun valoa saa enemmän ja valotusajan saa lyhyemmäksi.
T.Masa
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Touko 09, 2003 1 : 06
- Paikkakunta: Helsinki
orjasalama
Moi vaan
Toi mun salama on tollanen pentaxin salama ,joka ei ole mitenkään
tehty orjaksi ja minulla on siinä sellanen erillinen orjakenno,ja toimiakseen se vaatii sen ettei kameran oma salama välähdä kuin kerran ,ja se ominaisuus tuossa A 70:ssä ooneksi on M asennossa.
Kun kyselin noista salamoista niin joku kertoi Metzillä olevan orjaslaman jossa on ominaisuus että se osaa jättää kameran oman salaman esi-välähdyksen huomiotta ja välähtää vasta sitten kun kuuluukin ,kannattaisi varmaan kysellä sellaisen salaman perään.
Tuo minun ajatus perustuu siihen ,että mulla oli ennestään tuo pentaxin salama ja se orjakenno.
T.masa
Toi mun salama on tollanen pentaxin salama ,joka ei ole mitenkään
tehty orjaksi ja minulla on siinä sellanen erillinen orjakenno,ja toimiakseen se vaatii sen ettei kameran oma salama välähdä kuin kerran ,ja se ominaisuus tuossa A 70:ssä ooneksi on M asennossa.
Kun kyselin noista salamoista niin joku kertoi Metzillä olevan orjaslaman jossa on ominaisuus että se osaa jättää kameran oman salaman esi-välähdyksen huomiotta ja välähtää vasta sitten kun kuuluukin ,kannattaisi varmaan kysellä sellaisen salaman perään.
Tuo minun ajatus perustuu siihen ,että mulla oli ennestään tuo pentaxin salama ja se orjakenno.
T.masa
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
Re: Lisäsalama A 70
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta jos kohde on tarkoitus valaista salamavalolla, niin ei kai siinä valotusajalla ole merkitystä? Koko salamasta tuleva valohan siinä yhteydessä joka tapauksessa käytetään.bvk-masa kirjoitti: Se mahdollistaa tollasen orjasalaman käytön ,ja sisäkuvista tulee
paljon parempia kun valoa saa enemmän ja valotusajan saa lyhyemmäksi.
Mutta toinen kysymys. Minulla oli joskus aktiivisempina kuvausaikoina automaattisalama, jonka valokenno ilmeisesti keskeytti salaman, kun valoa oli irronnut tarpeeksi. Kameran aukko muistaakseni säädettiin sitten jollekin vakioarvolle. Toimivatko digikameroiden ulkoiset salamat (kenkä-, lanka- ja orjamallit) samalla periaatteella?
-
- Viestit: 526
- Liittynyt: Maalis 15, 2003 18 : 54
- Paikkakunta: Lahti
Re: orjasalama
Tuli mieleen että hintaluokka noille on varmaan uutena yhtä paljon kuin halvalla 2-3 Mpx kamerallakin? Joten ei taida ihan heti olla ajankohtaista :)bvk-masa kirjoitti:Moi vaan
Toi mun salama on tollanen pentaxin salama ,joka ei ole mitenkään
tehty orjaksi ja minulla on siinä sellanen erillinen orjakenno,ja
T.masa
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Salama
mkaikkon kirjoitti:
Jos tarkoitit salaman välähdyksen kestoaikaa puhutaan silloin mainitsemasi automaattisalaman tavasta säätää välähdyksensä tehoa mittakennolta saadun palautteen mukaan.
Salamalaitteita on useita eri variaatioita. Monet mallit osaavat kytkeytyä kamerassa kiinni ollessaan kameran valonmittaukseen, jolloin salama saa tehonsa säätämiseen liittyvät ohjeet kamerasta (asetus TTL salamassa). Eräät (mutta eivät kaikki) salamat sisältävät oman mittakennon ja niissä voidaan valita aukko- ja herkkyysarvot, jotka vastaavat kameraan asetettuja. Jos tällaista käytettäessä kohteen "olosuhteet" ovat samat sekä kameran, että salamavalon mittakennon näkemän suhteen pitäisi olla tuloksena oikein valottunut kuva. Tällaisen salaman voi väläyttää orjalla tai langalla - tapa ei vaikuta toimintaan.
TTL-kelpoiset salamat voi irroittaa kamerasta moninapaisen liitoskaapelin avulla (vrt. esim. Canon ja Nikon salamalaitteiden lisävarustepiuhat). Valaisukulma voidaan saada paremmaksi kuin suoraan kameran päältä, josta suora valaistus on pitkälti sama kuin kameroiden omien salamien "päin pläsiä". Suunnattava välähdyspää sallii epäsuoran valaistuksen.
Vanhat salamat kannattaa kaivaa esiin rompeloorasta - kunhan muistaa etteivät ne välttämättä sovi suoraan kameraan liitettäviksi väärien jännitteiden vuoksi. Ne toimivat esim. orjien avulla täysin. - Kannattaa käyttää foorumin hakua - asiasta on kirjoitettu eri kameramallien ja merkkien yhteydessä yleispätevästi useissa eri kirjoituksissa.
Tarkoititko kameran suljinaikaa ? Minä ymmärtäisin asian niin, että salamavalolla täydennetään vallitsevaa valaistusta - ainakin kun kohteena on esim. huone ja siinä olevat henkilöt. Jonkun esineen lähikuvassa valo tulee ehkä useammin pelkästään salamalaittee(i)sta. Suljinajalla, kameran herkkyysasetuksella ja valittavalla aukkoarvolla on siis oleellista merkitystä vallitsevan valon ja salaman valon tasapainottamisessa. Emmehän yleensä oikeastaan halua pelkkää salaman valoa kuviin - sehän olisi kovin epäluonnollista. Salamalla lähinnä "parannetaan" vallitsevaa valaistusta.Anteeksi tyhmä kysymys, mutta jos kohde on tarkoitus valaista salamavalolla, niin ei kai siinä valotusajalla ole merkitystä? Koko salamasta tuleva valohan siinä yhteydessä joka tapauksessa käytetään.
Jos tarkoitit salaman välähdyksen kestoaikaa puhutaan silloin mainitsemasi automaattisalaman tavasta säätää välähdyksensä tehoa mittakennolta saadun palautteen mukaan.
Salamalaitteita on useita eri variaatioita. Monet mallit osaavat kytkeytyä kamerassa kiinni ollessaan kameran valonmittaukseen, jolloin salama saa tehonsa säätämiseen liittyvät ohjeet kamerasta (asetus TTL salamassa). Eräät (mutta eivät kaikki) salamat sisältävät oman mittakennon ja niissä voidaan valita aukko- ja herkkyysarvot, jotka vastaavat kameraan asetettuja. Jos tällaista käytettäessä kohteen "olosuhteet" ovat samat sekä kameran, että salamavalon mittakennon näkemän suhteen pitäisi olla tuloksena oikein valottunut kuva. Tällaisen salaman voi väläyttää orjalla tai langalla - tapa ei vaikuta toimintaan.
TTL-kelpoiset salamat voi irroittaa kamerasta moninapaisen liitoskaapelin avulla (vrt. esim. Canon ja Nikon salamalaitteiden lisävarustepiuhat). Valaisukulma voidaan saada paremmaksi kuin suoraan kameran päältä, josta suora valaistus on pitkälti sama kuin kameroiden omien salamien "päin pläsiä". Suunnattava välähdyspää sallii epäsuoran valaistuksen.
Vanhat salamat kannattaa kaivaa esiin rompeloorasta - kunhan muistaa etteivät ne välttämättä sovi suoraan kameraan liitettäviksi väärien jännitteiden vuoksi. Ne toimivat esim. orjien avulla täysin. - Kannattaa käyttää foorumin hakua - asiasta on kirjoitettu eri kameramallien ja merkkien yhteydessä yleispätevästi useissa eri kirjoituksissa.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Tarkennetaan nyt vielä.
Salaman välähdys on niin lyhyt, ettei kameran oma valotusaika vaikuta salamasta kennolle tulevan valon määrään. Niinpä siis salaman luoman valon määrää säädetään aukolla, yleensä siis pääkohteen valaistusta.
Koska salaman valo pysäyttää kohteen liikkeen, saadaan salamalla yleensä pääkohteesta terävä vaikka valotusaika olisi pitempikin.
Valotusajalla voidaan taas säätää taustan valotusta. Siis sen alueen, johon salaman valo ei yletä tai ainakin salaman valo on vähäisempää kuin vallitseva valo. Pitkällä valotusajalla voidaan saada taustakin siis näkymään, mutta jos taustalla joku liikkuu niin se näkyy epäterävänä. Samoin käsivaralta otettaessa voi tausta tärähtää.
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti kameran automaattista valotuksen säätöä, joka antaa sisäkuviin liian pitkän valotusajan ilman salamaa.
Salaman välähdys on niin lyhyt, ettei kameran oma valotusaika vaikuta salamasta kennolle tulevan valon määrään. Niinpä siis salaman luoman valon määrää säädetään aukolla, yleensä siis pääkohteen valaistusta.
Koska salaman valo pysäyttää kohteen liikkeen, saadaan salamalla yleensä pääkohteesta terävä vaikka valotusaika olisi pitempikin.
Valotusajalla voidaan taas säätää taustan valotusta. Siis sen alueen, johon salaman valo ei yletä tai ainakin salaman valo on vähäisempää kuin vallitseva valo. Pitkällä valotusajalla voidaan saada taustakin siis näkymään, mutta jos taustalla joku liikkuu niin se näkyy epäterävänä. Samoin käsivaralta otettaessa voi tausta tärähtää.
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti kameran automaattista valotuksen säätöä, joka antaa sisäkuviin liian pitkän valotusajan ilman salamaa.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Maalis 06, 2003 15 : 22
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Olen hyvin uusi näissä kuvaukseen liittyvissä asioissa. Minulle on kuitenkin tulossa A60 ja tuo orjasalama juttu kuulosti hyvältä. Sellaisesta orjakennosta en ollut aiemmin kuullutkaan. Käsitin, että ne laukaisevat salaman välähdyksestä. Mitä ne maksavat ja mistä niitä saa? Käsitin, että jotain vanhaakin salamaa voisi käyttää noiden avulla (?)
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Touko 09, 2003 1 : 06
- Paikkakunta: Helsinki
Lisäsalama
Moi taas
Kiitti neuvoista ,olen todellakin aloittelija näissä hommissa
ja tämä salama hommakin on ihan kokeilua kun oli nuo vermeet jo ennestään olemassa.
Huomasin vain ,että kun A 70:llä kuvaa automaattiasetuksin sisällä ,niin omalla salamalla kuvat jää helposti hämäräksi ja tärähtävät vielä helposti kun valotusaika on 1/60 sek .
Tuota orjasalamaa käyttäen voi manuaaliasetuksin säätää valotusajan vaikka 1/1250 sek ja silti valoa riittää vaikka 5 metrin etäisyydelle,ihan erilailla kun kameran omalla salamalla.
Kokeiltavaksi ja opittavaksi jää se ,että miten mikäkin säätö vaikuttaa.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
T.Masa
Kiitti neuvoista ,olen todellakin aloittelija näissä hommissa
ja tämä salama hommakin on ihan kokeilua kun oli nuo vermeet jo ennestään olemassa.
Huomasin vain ,että kun A 70:llä kuvaa automaattiasetuksin sisällä ,niin omalla salamalla kuvat jää helposti hämäräksi ja tärähtävät vielä helposti kun valotusaika on 1/60 sek .
Tuota orjasalamaa käyttäen voi manuaaliasetuksin säätää valotusajan vaikka 1/1250 sek ja silti valoa riittää vaikka 5 metrin etäisyydelle,ihan erilailla kun kameran omalla salamalla.
Kokeiltavaksi ja opittavaksi jää se ,että miten mikäkin säätö vaikuttaa.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
T.Masa
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
huikka78 kirjoitti:Sellaisesta orjakennosta en ollut aiemmin kuullutkaan. Käsitin, että ne laukaisevat salaman välähdyksestä. Mitä ne maksavat ja mistä niitä saa? Käsitin, että jotain vanhaakin salamaa voisi käyttää noiden avulla (?)
Itse löysin Directshopperin sivuilta seuraavanlaista
http://www.directshopper.de/metz-sca-30 ... zgeraete_p
http://www.directshopper.de/hama-blitza ... zgeraete_p
Joku tietävämpi voi kertoa, ovatko kyseiset tuotteet yleisesti käyttökelpoisia vanhojen salamalaitteiden kanssa. Ja tietenkin sen, onko niitä saatavissa suomalaisista valokuvausliikkeistä.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Salaman teho
Olli R kirjoitti:
bvk-masa kirjoitti:
Salamalla otettujen kuvien suurin heikkous on se, että ne näyttävät salamalla otetuilta eli epäluonnollisilta. Yleensä pitäisi pyrkiä vangitsemaan todellinen valaistus ja tunnelma. Salamalla voi/pitää täydentää vallitsevaa valaistusta siten että kuva ylipäätään onnistuu, mutta ei sen enempää. Suora salama kamerasta pilaa helposti luontaisen valaistustilanteen. Apusalamalla voi tilanteen korjata esim. heijastamalla lisävalon epäsuorasti katon kautta, jolloin tulos muistuttaa paremmin lähtötilannetta.
Liian nopea valotusaika tappaa vallitsevan valon ja kaikki muu paitsi salaman valaisema alue jää pimeäksi. Joskus tätä voi käyttää tehokeinona.
Salaman välähdys on todellakin yleensä hyvin lyhyt suhteessa kameran suljinaikoihin. Tosin isotehoisilla salamalaitteilla täyden tehon välähdys on melkoinen lojahdus ja suhteellisesti ottaen pitkäkin. Salaman luoman valon vaikutusta voi säätää yksitehoalueisen ei-automaattisalaman tapauksessa a) kamerassa aukkoarvon muutoksin, b) muuttamalla salaman ja kohteen etäisyyttä ja c) heikentämällä liian tehokasta välähdystä suotimella, epäsuoralla heijastamisella tms. konsteilla. Yleensä salamat ovat kuitenkin omalla mittakennolla varustettuja automaattisalamalaitteita ja niissä tehon saa säätymään mittakennon ohjaamana. Valo- ja sähkö viilettävät valon nopeudella, joten lyhytkin välähdys on niin pitkä, että automatiikka ehtii sen katkaista riittävän valon määrän heijastuttua takaisin kohteesta. Orjana käytettyyn automaattisalamaan ja kameraan pitää saada sama aukkoarvo ja herkkyysasetus.Salaman välähdys on niin lyhyt, ettei kameran oma valotusaika vaikuta salamasta kennolle tulevan valon määrään. Niinpä siis salaman luoman valon määrää säädetään aukolla, yleensä siis pääkohteen valaistusta.
bvk-masa kirjoitti:
Kevyellä kameralla kuvat pyrkivät tärähtämään turhan herkästi. Kannattaa harjoitella tärähtämätöntä laukaisua - esim. erilaisia tapoja "puristaa" laukaisin pohjaan, tuen ottamista jne. Optiikan laajakulmaisinta asetusta käytettäessä liikkumattomista kohteista pitäisi saada onnistuneita kuvia vielä 1/15 s ajalla ja raskaammilla kameroilla 1/8 s ajoilla. Eivät noilla suljinajoilla kaikki kuvat onnistu, mutta siksihän sitä otetaan useita kuvia.Huomasin vain ,että kun A 70:llä kuvaa automaattiasetuksin sisällä ,niin omalla salamalla kuvat jää helposti hämäräksi ja tärähtävät vielä helposti kun valotusaika on 1/60 sek .
Salamalla otettujen kuvien suurin heikkous on se, että ne näyttävät salamalla otetuilta eli epäluonnollisilta. Yleensä pitäisi pyrkiä vangitsemaan todellinen valaistus ja tunnelma. Salamalla voi/pitää täydentää vallitsevaa valaistusta siten että kuva ylipäätään onnistuu, mutta ei sen enempää. Suora salama kamerasta pilaa helposti luontaisen valaistustilanteen. Apusalamalla voi tilanteen korjata esim. heijastamalla lisävalon epäsuorasti katon kautta, jolloin tulos muistuttaa paremmin lähtötilannetta.
Liian nopea valotusaika tappaa vallitsevan valon ja kaikki muu paitsi salaman valaisema alue jää pimeäksi. Joskus tätä voi käyttää tehokeinona.
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
Re: Salaman teho
Epäilemättä. Jotenkin tuntuu siltä, että puhut koko ajan studiokuvauksesta. Onko näin? Jos nimittäin kuvaa ihmisiä normaaleissa sisätiloissa ex tempore, liike on väistämätöntä. Tietenkin ihmisiä voi käskeä olemaan mahdollisimman liikkumatta kymmenen laukaisun ajan, mutta enpä usko, että moinen käsky tuottaa amatöörikohteista kovin luontevia kuvia.jiiällä kirjoitti:Optiikan laajakulmaisinta asetusta käytettäessä liikkumattomista kohteista pitäisi saada onnistuneita kuvia vielä 1/15 s ajalla ja raskaammilla kameroilla 1/8 s ajoilla. Eivät noilla suljinajoilla kaikki kuvat onnistu, mutta siksihän sitä otetaan useita kuvia.
Selvähän se. Mutta kuten sanoin, jos tarkoituksena ei ole esittää liikkuvia kohteita epäterävinä, tarvitaan liikkeen pysäyttävää salamaa. Eikä valotusaika voi tällöin olla niin pitkä, että normaalivalo antaisi liikkuville kohteille "hännän". Ellei sitten tehokeinona.jiiällä kirjoitti: Salamalla otettujen kuvien suurin heikkous on se, että ne näyttävät salamalla otetuilta eli epäluonnollisilta. Yleensä pitäisi pyrkiä vangitsemaan todellinen valaistus ja tunnelma. Salamalla voi/pitää täydentää vallitsevaa valaistusta siten että kuva ylipäätään onnistuu, mutta ei sen enempää.
Eipä katon kautta heijastunut salamakaan vastaa huoneen normaalien valopisteiden valaistusta. Mutta eittämättä tulos on useimmiten huomattavasti katsottavampi kuin pitkien valotusaikojen sumentamat kuvat.jiiällä kirjoitti: Suora salama kamerasta pilaa helposti luontaisen valaistustilanteen. Apusalamalla voi tilanteen korjata esim. heijastamalla lisävalon epäsuorasti katon kautta, jolloin tulos muistuttaa paremmin lähtötilannetta.
Eiköhän yhtä suoraa salamaa käytettäessä tuo taustan pimeys (tai kohteen ylivalotus) ole väistämätön, mikäli tarkoitus on pysäyttää liike. Jos taas ei ole mitään liikettä, joka pitää pysäyttää, lienee todellakin tarkoituksenmukaista käyttää ihan "luonnollista" valoa, ja kenties jopa jalustaa.jiiällä kirjoitti: Liian nopea valotusaika tappaa vallitsevan valon ja kaikki muu paitsi salaman valaisema alue jää pimeäksi. Joskus tätä voi käyttää tehokeinona.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Liike-epäterävyys vai tärähdys
mkaikkon kirjoitti:
Itse yritän tarkkailla tilannetta ja sovittaa kuvan oton sellaisiin hetkiin, ettei liike olisi suurta. Suljinaikaa on nopeutettava (samalla herkkyysasetusta korottaen), jos kohteen seuraaminen kameralla "lakaisten" ei ole mahdollista. Salaman pysäyttävästä voimasta on apua. Jos liikkuvan henkilön taakse sattuu esim. ikkuna saattaa kuviin tulla omituisia "amputaatioita".
Melskaavien ipanoiden leikeistä ei ehkä rauhallista kuvanottohetkeä löydy, mutta kirjaa lukeva vaari on jo helpompi tapaus. Mielestäni aito tunnelma on tärkeämpi kuin kuvan viimeisen päälle suuri terävyys tai kirkas valaisu. - Paljon kuvaamalla löytää omaan kuvaukseen sopivat toimintatavat. Paljoltihan tässä on kyse tyyli- ja makusasioista eikä yhtä ainoaa totuutta ole tässäkään.
En ajatellut studiokuvausta. Siellähän pelataan keinotekoisesti luotavalla valaistuksella ja tilanne on toinen. - Normaalien sisätilojen kuvaustilanteita on tietysti kovin monenlaisia ja kohteen liikkeen aiheuttamaa epäterävyyttäkin saattaa tulla. Aiemmissa jutuissa oli ajatuksena lähinnä tärähdys eli kameran laukaisuun liittyvä epäterävyys - ei niinkään kohteen liikkeestä aiheutuvat ilmiöt.Jotenkin tuntuu siltä, että puhut koko ajan studiokuvauksesta. Onko näin? Jos nimittäin kuvaa ihmisiä normaaleissa sisätiloissa ex tempore, liike on väistämätöntä. Tietenkin ihmisiä voi käskeä olemaan mahdollisimman liikkumatta kymmenen laukaisun ajan, mutta enpä usko, että moinen käsky tuottaa amatöörikohteista kovin luontevia kuvia.
Itse yritän tarkkailla tilannetta ja sovittaa kuvan oton sellaisiin hetkiin, ettei liike olisi suurta. Suljinaikaa on nopeutettava (samalla herkkyysasetusta korottaen), jos kohteen seuraaminen kameralla "lakaisten" ei ole mahdollista. Salaman pysäyttävästä voimasta on apua. Jos liikkuvan henkilön taakse sattuu esim. ikkuna saattaa kuviin tulla omituisia "amputaatioita".
Melskaavien ipanoiden leikeistä ei ehkä rauhallista kuvanottohetkeä löydy, mutta kirjaa lukeva vaari on jo helpompi tapaus. Mielestäni aito tunnelma on tärkeämpi kuin kuvan viimeisen päälle suuri terävyys tai kirkas valaisu. - Paljon kuvaamalla löytää omaan kuvaukseen sopivat toimintatavat. Paljoltihan tässä on kyse tyyli- ja makusasioista eikä yhtä ainoaa totuutta ole tässäkään.
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Huhti 21, 2003 11 : 00
Kun asia rupesi kiinnostamaan, niin hankinpa hieman tietoa orjasalamien käytöstä kengättömien digikameroiden yhteydessä.
Tikkurilan Helioksessa myyjä sanoi, että orjakennolla, automaattisalamalla ja manuaaliasetuksilla kuvaaminen vaatii yleensä tilannekohtaista kalibrointia, eli oikeita arvoja on vaikea ennakoida. Samoja ongelmia on kirjoittajalla linkin
http://www.gelbfilter.de/049/gf-blitz.html
takana (kamera HP 618). Kyseinen kirjoittaja sai huomattavasti parempia tuloksia Soligorin nimenomaan kengättömille digikameroille tarkoitetulla salamavalolaitteella (DG-20A, löytyy sivun www.soligor.com alta). Samaa laitetta suositteli myös Helioksen myyjä (79 euroa). Ohjeluku on 20 (100 ISO), joten mistään varsinaisesta tehopakkauksesta ei ole kyse, mutta voittanee selkeästi useimpien pokkarien salamat. Pitänee vähän kuvailla tulevalla digilläni ja miettiä sitten, onko järkeä hankkia moista.
Hieman kyllä ihmettelen, miksi pokkariluokan digikamerat pihtaavat salamaliitännässä. Eikö kukaan muka ostaisi G3:sta, jos A70:een saisi liitettyä piuhalla ulkoisen salaman?
Tikkurilan Helioksessa myyjä sanoi, että orjakennolla, automaattisalamalla ja manuaaliasetuksilla kuvaaminen vaatii yleensä tilannekohtaista kalibrointia, eli oikeita arvoja on vaikea ennakoida. Samoja ongelmia on kirjoittajalla linkin
http://www.gelbfilter.de/049/gf-blitz.html
takana (kamera HP 618). Kyseinen kirjoittaja sai huomattavasti parempia tuloksia Soligorin nimenomaan kengättömille digikameroille tarkoitetulla salamavalolaitteella (DG-20A, löytyy sivun www.soligor.com alta). Samaa laitetta suositteli myös Helioksen myyjä (79 euroa). Ohjeluku on 20 (100 ISO), joten mistään varsinaisesta tehopakkauksesta ei ole kyse, mutta voittanee selkeästi useimpien pokkarien salamat. Pitänee vähän kuvailla tulevalla digilläni ja miettiä sitten, onko järkeä hankkia moista.
Hieman kyllä ihmettelen, miksi pokkariluokan digikamerat pihtaavat salamaliitännässä. Eikö kukaan muka ostaisi G3:sta, jos A70:een saisi liitettyä piuhalla ulkoisen salaman?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Touko 09, 2003 1 : 06
- Paikkakunta: Helsinki
Ok
Kiitti taas infosta .Tossa olen aivan samaa mieltä ,että manuaaliasetuksin joutuu hakemaan asetukset paikanpäällä ,mutta digikamerassa on se hyvä puoli että voi ottaa muutaman "harjoituslaukauksen" ja ja katsoa näytöltä miltä näyttää,vaikkei siitä ihan tarkkaa kuvaa saakkaan mutta näkee nyt ainakin että onko valoa kohteessa riittävästi.
Suurempi ongelma minusta on se ettei tuossa manuaali asetuksessa toimi edes tarkennus vaan koko ajan pitäisi muistaa etäisyyden säätö.
Seuraavaksi tarttiskin saada katsottua jospa löytyisi sellainen orjakenno joka osaa ottaa huomioon tuon esisalaman jotta voisi käyttää kameraa P modessa jotta edes osa automatiikasta toimisi.
Tämä minun kokeiluni juontaa siitä ,että tuo pentaxin salama oli jo ennestään .
Kuvasin eräässä näytösessä joka pidettiin pienessä juhlasalissa
noin 10*7 metrin kokoisessa ,ja tuolla salamalla sain ihan kelvollisia kuvia vaikka valaistus muuten oli aika heikko ilman lisäsalamaa ei varmaankaan olisi kuvista tullut mitään.
Valmiita digikameraan tarkoitettuja orjasalamia löytyy netistäkin.
Mutta ei varmaankaan kannata kauheasti uhrata rahaa sellaisiin
koska tuo A 70 on kuitenkin pokkari ,ja joku parempi kamera (jossa on salamakenkä) tulee varmaan joskus hankittua ,kunhan hinnat
tulevat lähemmäs meikäläisen kukkaroa.
T.masa
Kiitti taas infosta .Tossa olen aivan samaa mieltä ,että manuaaliasetuksin joutuu hakemaan asetukset paikanpäällä ,mutta digikamerassa on se hyvä puoli että voi ottaa muutaman "harjoituslaukauksen" ja ja katsoa näytöltä miltä näyttää,vaikkei siitä ihan tarkkaa kuvaa saakkaan mutta näkee nyt ainakin että onko valoa kohteessa riittävästi.
Suurempi ongelma minusta on se ettei tuossa manuaali asetuksessa toimi edes tarkennus vaan koko ajan pitäisi muistaa etäisyyden säätö.
Seuraavaksi tarttiskin saada katsottua jospa löytyisi sellainen orjakenno joka osaa ottaa huomioon tuon esisalaman jotta voisi käyttää kameraa P modessa jotta edes osa automatiikasta toimisi.
Tämä minun kokeiluni juontaa siitä ,että tuo pentaxin salama oli jo ennestään .
Kuvasin eräässä näytösessä joka pidettiin pienessä juhlasalissa
noin 10*7 metrin kokoisessa ,ja tuolla salamalla sain ihan kelvollisia kuvia vaikka valaistus muuten oli aika heikko ilman lisäsalamaa ei varmaankaan olisi kuvista tullut mitään.
Valmiita digikameraan tarkoitettuja orjasalamia löytyy netistäkin.
Mutta ei varmaankaan kannata kauheasti uhrata rahaa sellaisiin
koska tuo A 70 on kuitenkin pokkari ,ja joku parempi kamera (jossa on salamakenkä) tulee varmaan joskus hankittua ,kunhan hinnat
tulevat lähemmäs meikäläisen kukkaroa.
T.masa
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Maalis 06, 2003 15 : 22
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Orjakennon voipi tehdä myös itse, ei vaadi hirveätä harrastuneisuutta elektroniikkaan. Katsokaapa vaikka osoitteesta
http://koti.mbnet.fi/hobbix/
Ottaa myös huomioon esivälähdyksen (tai siis oikeastaan sellainen täytyy olla tuota käytettäessä, ellei se kytkin 1 sitten vaikuta asiaan, en ole tutustunut tarkemmin).
http://koti.mbnet.fi/hobbix/
Ottaa myös huomioon esivälähdyksen (tai siis oikeastaan sellainen täytyy olla tuota käytettäessä, ellei se kytkin 1 sitten vaikuta asiaan, en ole tutustunut tarkemmin).