Missä ei saa kuvata?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Lakiteksti on ongelmallinen. Lait yritetään kirjoittaa niin, että kokonainen asia on yhdessä lauseessa. Jos lainaa vain yhden lauseen laista, siitä ei pitäisi saada väärää kuvaa lain sisällöstä. Lakiteksti yritetään kirjoittaa täsmällisesti ja yleispätevästi. Sitten voidaan kirjoittaa asetuksia, jotka säätävät yksityiskohdat tarkemmin.

Jotkut asiat ovat lain kannalta tulkinnallisia. Tulkinta tehdään oikeudessa. Siihen osallistuvat tuomari ja lautamiehet. Jos tulkinta tuntuu epäoikeudenmukaiselta, tuomiosta valitetaan ja käytännössä rajatapauksissa vasta korkeimman oikeuden päätös on viimeinen tulkinta, mikä on sallittua mikä ei.

Minä en ole löytänyt netissä mainintaa, että missään olisi käyty oikeutta siitä, missä saa kuvata ja missä ei. Kaiveltuani noita lakeja muutaman päivän minä tulin siihen tulokseen, että siellä, minne saa mennä ilman "kutsukorttia" tai erillistä kulkulupaa, siellä saa valokuvatakin. Poikkeuksena on kotirauha- ja tirkistelylait, jotka kieltävät ihmisen kuvaamisen kotonaan ikkunan läpi (vast) ja tuo pätee osittain myös työpaikkoihin. Kuvien julkaisussa on korkeampi kynnys. Sekään ei mielestäni ole niin korkea kuin yleisesti oletetaan.

Laissa ei myöskään sanota, millä perusteilla kuvaamisen saa kieltää. Jos kaupan ovella on kuvauskieltomerkki, mitä se kieltää? Jos siitä huolimatta kuvaat kaupassa, mitä tapahtuu? Sakkoa tai vankeutta ei varmasti saa. Pahinta, mitä voi tapahtua, on, että kauppias ajaa pois kaupasta. Sitäkään hän ei voi tehdä väkivalloin. Kameraa ei saa ottaa pois. Hyvä tapa tietysti edellyttää, että ollaan "isännän" tahdon mukaan, mutta pahatapainen kuvaaja senkun kuvaa vaan.

Vaikein tapaus, mihin minä olen törmännyt, on satama-alueen kuvauskielto. En ole löytänyt sille mitään perusteita. Jollain satama-alueella on uusia, maahantuotavia autoja. Niitä kielletään kuvaamasta siksi, ettei uusien mallien kuvia leviä ennen mallien virallista esittelyä. Alueen aidassa on haalistunut kameran kieltävä merkki. Mihin moinen kielto perustuu? Jos olen aidan ulkopuolella tai veneellä liikkeellä siinä rannassa, mikä minua estäisi kuvaamasta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
teemupii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Pitää varmaan olla välittämättä "Kuvaaminen kielletty" -merkeistä, vai onko nämä ihan laissa säädetty? Lähteä sitten pois kun poliisit kutsutaan, jos kutsutaan. Ilmeisesti poliisitkaan ei voi suoralta kädeltä poistaa filmiä, taikka tyhjentää muistikorttia. Vartioilla jne. ei ainakaan ole mitään oikeutta tehdä mitään. Korkeintaan vain soittaa poliisit.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

adapteri kirjoitti:Vaikein tapaus, mihin minä olen törmännyt, on satama-alueen kuvauskielto. En ole löytänyt sille mitään perusteita. Jollain satama-alueella on uusia, maahantuotavia autoja. Niitä kielletään kuvaamasta siksi, ettei uusien mallien kuvia leviä ennen mallien virallista esittelyä. Alueen aidassa on haalistunut kameran kieltävä merkki. Mihin moinen kielto perustuu? Jos olen aidan ulkopuolella tai veneellä liikkeellä siinä rannassa, mikä minua estäisi kuvaamasta?
veikkaisin, että tuossa kuvauskiellossa on taustalla se, että valokuvaamalla saatetaan saada tärkeää informaatiota esim. erilaisita hälytinratkaisuista joita käytetään tuollaisissa tiloissa (liikeilmaisimet jne). helpompaahan on kieltää kuvaaminen koko yrityksen / sataman / jokumuutähän alueella, kuin määritellä erikseen tietyt paikat jossa kuvaaminen on sallittua ja sitten lisäksi ne paikat jossa kuvaaminen on kiellettyä.

tuskin kukaan estää kuvaamasta ja jos vartija tulee jotain kyselemään, niin ainahan voi kertoa totuuden? jos vartija epäilee sanojasi, niin kyseisen vartijan ainoa vaihtoehto on kutsua poliisit paikalle ja poliisit hoitavat sitten jatkoselvittelyt.
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

teemupii kirjoitti:Pitää varmaan olla välittämättä "Kuvaaminen kielletty" -merkeistä, vai onko nämä ihan laissa säädetty? Lähteä sitten pois kun poliisit kutsutaan, jos kutsutaan. Ilmeisesti poliisitkaan ei voi suoralta kädeltä poistaa filmiä, taikka tyhjentää muistikorttia. Vartioilla jne. ei ainakaan ole mitään oikeutta tehdä mitään. Korkeintaan vain soittaa poliisit.
Poliisikaan ei ilman oikeuden päätöstä todellakaan voi tyhjentää filmiä tai muistipalikkaa kamerasta.

MUTTA voivat takavarikoida laitteen muisteineen päivineen, kunnes asia on saanut oikeuden päätöksen. En suosittele pullikoimaan poliisille vastaan. Voi kestää kauan, ennen kuin asia on saatu käsiteltyä.

Perussyitä milloin on parempi uskoa kieltoa: Sotilaskohteet ja niihin rinnastettavat, Poliisin rajaamat alueet, valtiovieraat tai muut mahdolliset terrorismin kohteet.. (lehtimiehet yleensä osaa asiansa ja tietää mitä voi kuvata) jne + tietysti ihmiset jotka eivät halua tulla kuvatuksi ylipäänsä.

Sotilaallisten kohteiden kuvaamisesta saa aina rangaistuksen, jos kiinni jää. Rangaistus voi muodostua kovaksikin, mutta pienin mihin voi varautua on 50 päiväsakkoa jo pelkästään esim. maihinnpususta luodolle joka kartassa on sotilasaluetta. Lisäbonusta määrätään sitten sen mukaan kuinka vakavaksi vakoiluksi kuvaaminen tulkitaan, rangaistus voi todellakin olla yllättävän kova. Jostain syystä näitä asioita ei ratkota hymyillen ja vitsien lomassa. Porukka on harvinaisen "ykstotista", kun reagoi.

Ei museotkaan kuvauskieltoa lakikirjasta kaiva, mutta onhan tiloihinsa laskevalla oikeus määrätä mitä hänen tiloissaan saa tehdä. Eli ehkä "julkisen paikan" rajat sitten oikeudessa tarkemmin tapauskohtaisesti määritellään, mikäli kieltoa ei halua uskoa ja joku kokeilee millaisen rangaistuksen oikeuslaitos lopulta antaa. Joka luottaa suomen tasapuoliseen oikeuslaitokseen, voi kokeilla rajojaan, mutta miten järkevää se lopulta on, on tietysti jokaisen oma subjektiivinen valinta.
adapteri
Viesti:

JPu kirjoitti: Ei museotkaan kuvauskieltoa lakikirjasta kaiva, mutta onhan tiloihinsa laskevalla oikeus määrätä mitä hänen tiloissaan saa tehdä. Eli ehkä "julkisen paikan" rajat sitten oikeudessa tarkemmin tapauskohtaisesti määritellään, mikäli kieltoa ei halua uskoa ja joku kokeilee millaisen rangaistuksen oikeuslaitos lopulta antaa. Joka luottaa suomen tasapuoliseen oikeuslaitokseen, voi kokeilla rajojaan, mutta miten järkevää se lopulta on, on tietysti jokaisen oma subjektiivinen valinta.
Toisethan "haastavat" riitaa ihan huvikseen, toiset noudattavat kieltoja ihan siististi. Kyllä minä olen usein kysynyt kuvauslupaa ja aina totellut, jos joku on pyytänyt minua olemaan kuvaamatta. Eihän tässä maailmassa tulisi mitään, jos jokainen ryhtyisi vaatimalla vaatimaan omia oikeuksiaan. Esimerkkinä voisi olla liikenne. Etuajo-oikeutta ei voi ottaa, väistämisvelvollinen antaa toiselle etuoikeuden (jos antaa). Jos jokainen pitäis kiinni väkisin etuajo-oikeudestaan, jokainen auto Suomessa taitaisi olla aika rypyssä ja puolet suomailaisista ontuisi. Liikenne on yhteispeliä. Sama on vähän valokuvauslupien kanssa. Kannattaako nyt niiden takia riidellä? Sen sijaan kovin paljoa ei kyllä kannata arastellakaan. Vai haluaako joku ajaa 50km/h satasen alueella? Ei muuta kuin kuvaamaan ja jos joku kieltää, niin pienet ystävälliset keskustelut vaan.
teemupii
Viesti:

JPu:n viesti menee tässä aiheessa vähän liian pitkälle. Täällä porukka pähkäilee, että uskaltaako julkisella paikalla otettuja kuvia, missä näkyy muita ihmisiä, laittaa nettiin jne.
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

teemupii kirjoitti:JPu:n viesti menee tässä aiheessa vähän liian pitkälle. Täällä porukka pähkäilee, että uskaltaako julkisella paikalla otettuja kuvia, missä näkyy muita ihmisiä, laittaa nettiin jne.
Satoitko lukemaan ihan ensimmäisen viestin tai ensimmäisen sivun ylipäätään?
teemupii
Viesti:

JPu kirjoitti:
teemupii kirjoitti:JPu:n viesti menee tässä aiheessa vähän liian pitkälle. Täällä porukka pähkäilee, että uskaltaako julkisella paikalla otettuja kuvia, missä näkyy muita ihmisiä, laittaa nettiin jne.
Satoitko lukemaan ihan ensimmäisen viestin tai ensimmäisen sivun ylipäätään?
Älä laita sitä vastauksena minun viestiini, vaan vastaa jokaiseen yksitellen, taikka sitten vastaa ihan eri vastauksena.
alterego

Julkisella paikalla saa kuvata

Viesti Kirjoittaja alterego »

Suomessa julkisella paikalla saa kuvata ihmistä, ketä vain ihmistä. Lupaa ei siis tarvi edes julkisella paikalla kysyä. Joissain maissa asia ei ole näin, Saksa ja Norja muistaakseni ainakin ovat tiukempia.

Kuvia ei saa julkaista missään, jos ihminen esitetään kuvassa halventavassa yhteydessä. Paitsi jos on saanut siihen ihmiseltä itseltään luvan.

Tarkentakaa joku, jos meni jossain kohti metsään...
Goldman

Viesti Kirjoittaja Goldman »

http://www.journalistiliitto.fi/journal ... alekrt.htm
Tosta löytynee tähän aiheeseen faktatietoa
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

bse
Viesti:

Re: Missä ei saa kuvata?

Viesti Kirjoittaja bse »

Filvas kirjoitti:
kohan kirjoitti:Venäjällä (Neuvostoliiton aikaan) Tomskissa eräs ortodoksipappi kielsi kuvaamasta alttari-ikooneja.
Sama meininki oli vieläkin ortodoksikirkossa Bialystokissa Puolassa. Kuvata ei saanut, mutta poistuttaessa kirkosta oli nurkassa pieni myyntikoju josta sai ostaa (ilmeisesti pyhällä kameralla kuvattuja) kortteja kirkosta. :P
Samanlaista touhua Tallinnassa Nevskin katedraalissa
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Kauppojen kuvauskielto perustuu siihen, että niitä tuotteita ei todellakaan ole lätkitty sinne hyllyyn miten sattuu, vaan jokaisen tuotteen paikka on huolellisesti mietitty kalliin konsultin/psykologin avustuksella. Kaupat eivät halua, että kilpailija kopioi heidän rahoillaan suunnitellut tuotejärjestykset hyllyistä.

Kauppakeskuksien ja lähinnä niiden aulatilojen kuvauskiellot ovat sitten jo pykälää käsittämättömimpiä (Saikos siellä Isossa-Omenassa kuvata?)
tigert

Viesti Kirjoittaja tigert »

JuhaH kirjoitti:Kauppojen kuvauskielto perustuu siihen, että niitä tuotteita ei todellakaan ole lätkitty sinne hyllyyn miten sattuu, vaan jokaisen tuotteen paikka on huolellisesti mietitty kalliin konsultin/psykologin avustuksella. Kaupat eivät halua, että kilpailija kopioi heidän rahoillaan suunnitellut tuotejärjestykset hyllyistä
Ihan kun kauppias ei voisi sitten sinne kilpailijan putiikkiin itse mennä käyskentelemään muistilehtiö kädessä.. :)

//Tuomas
majesty

Viesti Kirjoittaja majesty »

Tuli tuossa mieleen, että tuossa vuosi sitten emäntä keksi hyvän idean: oltiin Ikeassa katselemassa sohvaa yms. ja sattui olemaan ixus käsilaukussa, niinpä hän räpsäytti muutaman kuvan kiinnostavasta kokoonpanosta ja eikös siihen porhaltanut saman tien joku myyjä, joka tiukkaan sävyyn kielsi kaikenlaisen kuvaamisen. Selitettiin kaverille, että täällä on niin paljon hienoja huonekaluja, ettei niitä kaikkia millään muista, jos ei ota muutamaa kuvaa muistin virkistämiseksi, ei sentään vienyt muistikorttia :)
-Kai
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

tigert kirjoitti: Ihan kun kauppias ei voisi sitten sinne kilpailijan putiikkiin itse mennä käyskentelemään muistilehtiö kädessä.. :)
//Tuomas
Kyllähän sitä voi muistilehtiönkin kanssa mennä ihmettelemään, mutta kaiken ylöskirjaaminen onkin sitten pykälän verran työläämpi homma kuin kuvan ottaminen. Joku voi kyllä tulla sanomaan siitäkin, jos niitä hyllyjärjestyksiä alat tuhertamaan paperille.
adapteri
Viesti:

JuhaH kirjoitti:Kauppojen kuvauskielto perustuu siihen, että niitä tuotteita ei todellakaan ole lätkitty sinne hyllyyn miten sattuu, vaan jokaisen tuotteen paikka on huolellisesti mietitty kalliin konsultin/psykologin avustuksella. Kaupat eivät halua, että kilpailija kopioi heidän rahoillaan suunnitellut tuotejärjestykset hyllyistä.

Kauppakeskuksien ja lähinnä niiden aulatilojen kuvauskiellot ovat sitten jo pykälää käsittämättömimpiä (Saikos siellä Isossa-Omenassa kuvata?)
Kaikki kauppaketjut (E, K, S ja se toinen S) (onko muuten muita kauppoja enää?) käyttävät atk-sovelluksia hyllyjärjestyksen tekoon. Hyllykartta tulee "sieltä ylhäältä". Harva kauppias saa itse miettiä hyllyjärjestyksiään. Perusajatus kaikissa on sama. Vihannekset ensin, eniten ostettavat tuotteet kauas taakse, että mahdollisimman monen asiakkaan on kierrettävä koko kauppa.

Monasti kuvauskiellossa on muitakin syitä kuin "vakoiluepäilyt". Kauppiasta voi jopa nolottaa se, että tavarat eivät olekaan ihan järjestyksessä ja hyllyssä on tyhjää tilaa. Asiakkailla kun on paha tapa sotkea hyllyjä. Olen kerran ollut mukana, kun kaupan hyllyjä kuvattiin erääseen uuden mainostustavan testiin. Kuvat piti ottaa aamulla klo 06-08, koska silloin asiakkaat eivät olleet vielä sotkeneet illalla täydennettyjä hyllyjä. Kuitenkin kyseessä oli vain testi, jossa olevia kuvia näkivät vain kauppias ja keskusliikkeestä muutama edustaja.

Valokuvaus on edelleen monille jotain mystistä. Moniko ihminen tulee vaivautuneeksi, kun joutuu kuvattavaksi? Kokeilkaapa kuvata kadulla ihmisiä.....
Vastaa Viestiin