Pölyn poisto filmiltä

Printterit, skannerit, online-tulostukset
poyhopek

Pölyn poisto filmiltä

Viesti Kirjoittaja poyhopek »

Olisiko ideaa miten saada pölyhiput pois filmiltä ENNEN skannausta?

Olen käyttänyt Lenspenin päässä olevaa sutia. Se auttaa vähäsen.
Loput hiput olen poistanut Photoshop Elementsin roskien poistolla.

Skannerissa (Epson 3200) ei ole pölynpoisto-ominaisuutta. Skannerin mukana tuli SilverFast, josta voisi olla apua, mutta SF:n käyttö on niin hidasta (yksi kuva kerrallaan), että olen haudassa ennen kuin tuhannet negat on skannattu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hsm

Re: Pölyn poisto filmiltä

Viesti Kirjoittaja hsm »

poyhopek kirjoitti:Olisiko ideaa miten saada pölyhiput pois filmiltä ENNEN skannausta?
Miten olisi DUST-OFF paineilmapullo?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mikrokuituliinalla pölyt lasilta pois ja filmiltä kumisella käsipuhaltimella puhallellen. Valopöytä auttaa filmin tarkastelussa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jiiällä

Puhtaus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Kaikki edellä mainitut seikat ovat hyviä ratkaisuja. Työpöydän ja työhuoneen jonkinlainen putsaus ennen töiden aloittamista on tietysti itsestään selvää. Negojen ja diojen säilyttäminen pölyltä ja tahroilta suojattuna on tärkeää siinä missä varovainen ja huolellinen käsittelykin. Tahrat tai sormenjäljet ovat yhtä hankalia kuin pöly ja roskat.

Itse käyttäisin puhdistukseen paineilmaa ja negojen/diojen käsittelyyn tarkoitettua antistaattista liinaa. Skannerin putsaus onnistuu vastaavalla tavalla. Ohuet puuvillakäsineet ovat suositeltavat.

Lasikehykselliset diat ovat hankalia. Laseihin kertyy jonkinlaista "nokea" ja saattaahan kehysten sisälläkin olla pölyä tai roskaa. Joka tapauksessa kaikki mitä saa pois ennen skannausta säästää aikaa jälkikäsittelyssä.

Tuhansien negojen skannaus tuntuu toivottaman suurelta hommalta. Siinä jo pitää miettiä aika tarkkaan kaikki menettelyt ettei vaan joudu aloittamaan hommaa puolivälistä uudelleen .... ;-)
poyhopek

Viesti Kirjoittaja poyhopek »

Kiitoksia ideoista.
Antistaattinen liina kuulosti hyvältä. Onkohan se sama kuin mikrokuituliina?
jiiällä

Puhdistusliina

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Voisi ajatella, että negojen ja diojen pinta on pehmeä ja vieläkin herkemmin naarmuuntuva kuin esim. objektiivi. Varovaisuus on paikallaan ja puhdistustuotteiden ohjeet kannattaa lukea. Mikrokuituliinan soveltuvuudesta minulla ei ole kokemusta. Perinteinen antistaattinen liina löytyy esim. Hamalta, jonka saitin saksankielisessä versiossa on näkyvillä koko tuotesortimentti hintoineen, ks. Photo/Video/Digital -> Reinigung/Pflege ->

Antistatik-Tuch EAN-Code: 4007249059017 http://www.hama.de/hama/shop.jsp?sid=1A ... 92FA8F8549

Diojen lasikehyksille näyttää olevan oma liinansa Reinigungstuch "Dia" EAN-Code: 4007249059215

Antistaattista puhdistusnestettäkin näyttää olevan, mutta käyttömenetelmästä ei ole ole tarkempia tietoja Antistatischer Photo- und Negativreiniger EAN-Code: 4007249059680

Haman saitti herjailee selainasetuksista, joten jos ei toimi niin palomuuriohjelmat pitää sitten neutraloida tilapäisesti.
Vastaa Viestiin