Salama nikoniin

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
Jagster
Viesti:

Salama nikoniin

Viesti Kirjoittaja Jagster »

Nyt kun on vihdoin ja viimein D80, zoomi, prime ja itsetehty valoteltta, eikä minusta ole vieläkään tullut laatukuvaajaa, niin mennään askel eteenpäin. Nyt on aika ihmetellä mitä salama tekee kuville. Ja kuten aina, niin sen verran minimibudjetilla mennään, että vain yhteen on rahaa. Mutta mihin, jos into kasvaa ajan myötä - koska jo pelkästään tuo valoteltta on jumalattoman hauska.

Yritin hakua, ja totesin aika nopeasti että pientä runsauden pulaa on havaittavissa jos pelkällä salaman tyypillä hakee. Varsinkin kun kirotusasut vaihtelee.

SB-400 lienee ihan lelu. En ole ainakaan nähnyt kenenkään kehuvan sitä. Halpahan se on.

SB-600 näyttäisi olevan se eniten ensimmäiseksi salamaksi neuvottu. Eikä senkään hinta mahdoton ole. Jos jossain vaiheessa innostuu useamman salaman kanssa leikkimään, niin tuo menee ymmärtääkseni orjana. Ainakin teoriassa, entä käytännössä? Ja onhan siinä 6 taustavalaistua säätönappia - kun vielä tietäisi mitä säätää ;)

SB-800 jostain täysin tuntemattomasta syystä kiinnostaa. Kai siksi, että se niinkuin rimmaa rungon kanssa. Tai sitten, että minulla on sellainen tunne, että jos valoilu alkaa jatkossa kiinnostamaan enemmän, niin halogeenien lisäksi tässä saattaisi olla jonkunlainen idea perustaksi. Vai onko? Kannattaisiko sittenkin tyytyä tuohon 600:een ja siirtää hinnanero putkirahastoon? Kun kuussatasta saa ohjattua tällä, niin ehkä ostaa ensin halvempi 600 ja myöhemmin kalliimpi - mikä silloin sitten pinnalla onkin. Vai saanko jotain selvää lisäetua jos ostan heti 800:en?

SB-900 hinta ylittää kipurajan, mutta ei järkyttävän paljon. Ja tämähän tunnistaa vaikka mitä, minkä voi säätää RAW:ssa. Hiukan vaan huolestuttaa esim. Rajalan mainoksissa jatkuvasti viljelty ammattilaistaso... Joko se tarkoittaa ylivaikeaa, tai tyhmille aloittelijoille tarkoitettua mielikuvamarkkinointia tuotteesta jota ei itseasiassa tarvitse.

Joten eniten ehkä kiinnostaa millä perusteilla kannattaisi tehdä päätös 600 ja 800 välillä. Ja yllättäen, jos ei ole vielä selvinnyt: en tiedä yhtään mitään salamoista (salamista?)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

Joo, osta kuussatanen alkuun ja reenaile. Se on halpa.
Anttilasta vaikka
goatse

Viesti Kirjoittaja goatse »

kaapu kirjoitti:Joo, osta kuussatanen alkuun ja reenaile. Se on halpa.
Anttilasta vaikka
Tai vaikkapa tästä http://www.koppimopo.com/product_info.p ... ts_id=1949 44e netanttilaa edullisemmin...

Tilasin itse tuommoisen pari viikkoa sitten ja olen ollut todella tyytyväinen.
radicalis

Viesti Kirjoittaja radicalis »

Kysymys on: tarvitsetko sb-800 tehoa. Sen hinnalla ostaa kaksi sb-600, joita voi ohjata yhdysrakenteisella. Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto on monipuolisempi.
Jagster
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jagster »

Anttila on kallis, jos Rajalan hinta 199
kaapu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapu »

NetAnttilasta osamaksulla. Pysyy budjetti kasassa.
Miihkali

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

mutta 900 maksais vain 44,80€/kk ;-)
Joksulinna

Viesti Kirjoittaja Joksulinna »

Kamerana Nikon D200, tämän viikon lopusa tahi ensiviikon alussa tulossa SB-900 kameran kaveriksi ;D Jos saisin tällä viikolla ostettua, niin mites on keikkakuvaus, jos käytän salaman kanssa nikonin omaa valon pehmennintä? Kielletäänkö salaman käyttö siitä huolimatta? Tarkoitus on käyttää laitetta KuopioRockissa viikonloppuna, enimmäkseen illalla Kreatorin ja Misfitsin aikaan. Jos tehon säätäisi puoleen ja ISO 200 ja valonpehmennin niin sanookohan isopaha järjestysmies että otappas salama pois?

- Joksu
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

Joksulinna kirjoitti:Kamerana Nikon D200, tämän viikon lopusa tahi ensiviikon alussa tulossa SB-900 kameran kaveriksi ;D Jos saisin tällä viikolla ostettua, niin mites on keikkakuvaus, jos käytän salaman kanssa nikonin omaa valon pehmennintä? Kielletäänkö salaman käyttö siitä huolimatta? Tarkoitus on käyttää laitetta KuopioRockissa viikonloppuna, enimmäkseen illalla Kreatorin ja Misfitsin aikaan. Jos tehon säätäisi puoleen ja ISO 200 ja valonpehmennin niin sanookohan isopaha järjestysmies että otappas salama pois?
Oli järjestysmies iso tai pieni, hyvä tai paha, niin eipä hän varmaankaan perusta mistään pehmentimistä eikä tehonvähennyksistä. Jos kuvaus salamalaitteella on kielletty, niin sitten se on. Häiritsevä on itse välähdys eikä mahdolliset tehonvähennykset tms. Ennakkolupa järjestäjältä lienee ainoa jotakuinkin varma keino.

Mtala
Joksulinna

Viesti Kirjoittaja Joksulinna »

mtala kirjoitti:Oli järjestysmies iso tai pieni, hyvä tai paha, niin eipä hän varmaankaan perusta mistään pehmentimistä eikä tehonvähennyksistä. Jos kuvaus salamalaitteella on kielletty, niin sitten se on. Häiritsevä on itse välähdys eikä mahdolliset tehonvähennykset tms. Ennakkolupa järjestäjältä lienee ainoa jotakuinkin varma keino.

Mtala
Thäänk you! Laittelenkin siis s-postia Iigorille asiasta.

- Joksu
mauri123

No se salama

Viesti Kirjoittaja mauri123 »

Osta vaan kuule kunnon salama, se SB-900 niin saat kunnon pelin. Et tarvii heti olla parempaa etsimässä.
Mullakin on sama homma, kamera on, mutta ei ole salamaa!? Mä olen kyllä ajatellut ostaa sen SB-900 vaikka se onkin kallis, mutta se on kait hyvä?
Son moron!
pjt

Viesti Kirjoittaja pjt »

Vrt. http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Itse ostin käytetyn tämän palstan kautta, enkä kyllä viitsisi tuon isompaa raahata mukana. SB400 mahtuu kivasti pieneenkin kameralaukkuun.
gator

Viesti Kirjoittaja gator »

Mullakin olis salaman osto edessä. Salamaa pitäis pystyä käyttämään langattomasti D600:n kanssa. Softboksiin ajattelin sen välillä myös tunkea ja Speedlight-soviterenkaaseen pitäisi tuikun mennä. Multa siis löytyy jo soviterengas.
SB-28:n kanssa ei vissiin tuo langattomuus onnistu, ellei osta erillistä orjakennoo?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

gator kirjoitti:SB-28:n kanssa ei vissiin tuo langattomuus onnistu, ellei osta erillistä orjakennoo?
En tiedä haluatko langatonta TTL:ää, mutta jos haluat niin yksi vaihtoehto on tuo Yongnuo YN-622N / YN-622N-TX -radiosysteemi, jonka kai pitäisi tukea myös SB-28:aa (en ole tosin itse kokeillut).
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
gator

Rockford kirjoitti:
gator kirjoitti:SB-28:n kanssa ei vissiin tuo langattomuus onnistu, ellei osta erillistä orjakennoo?
En tiedä haluatko langatonta TTL:ää, mutta jos haluat niin yksi vaihtoehto on tuo Yongnuo YN-622N / YN-622N-TX -radiosysteemi, jonka kai pitäisi tukea myös SB-28:aa (en ole tosin itse kokeillut).
Haluaisin pitää koko paketin mahdollisimman simppelinä, eli mielellään ei mitään ylimääräistä härpäkettä.
Ehkä unohdan ton sb-28:n.
Olisko muita idiksiä?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

gator kirjoitti:Olisko muita idiksiä?
Varmaan tiedätkin, että SB-600 on sitten kai se halvin Nikonin oma vaihtoehto, mutta siinä on käyttöliittymä vähän kankea noihin uudempiin verrattuna. Mulla ei ole haitannut oikeastaan yhtään kun 99% TTL-piuhan päässä ollut, mutta heti jos haluaa langattomana kuvata niin pitää hetki miettiä että miten sen moodin sai vaihdettua.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jarski75

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Eiköhän se Nikonin oma SB-sarja ole helpoin vaihtoehto ( mallit 600, 700, 900 tai 910 ). Kameran valikosta voi säätää tuikun / tuikkujen tehojakin langattomasti, tai sitten mennä TTL:llä ...

Itsellä tuo Nissin 866 mark I toimii myös ko. järjestelmässä ( myös masterina, mitä Nikonin SB600 ei osaa, SB700:sta en tiedä )

Jotenkin vaan tuo Nikonilainen tuntuu jämäkämmältä ja paremmin toimivalta. Nissini on vähän semmonen rimpula - toimii tosin ihan riittävän hyvin satunnaiselle sunnuntaikuvaajalle...
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
gator

Jeps, tuo sb-600 mulla tässä mielessä on ollutkin, mut kyselin nyt vielä. Pitää tutkailla. Kiitti vinkeistä.
gator

http://dx.com/p/yongnuo-yn460-speedlite ... yiTLH7TweM

Onko tosta halpis-Yongnuosta kokemuksia.
Vastaa Viestiin