D70 ja mustavalkokuvaus

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
jammupatu
Viesti:

D70 ja mustavalkokuvaus

Viesti Kirjoittaja jammupatu »

Moro.

Okei, nyt on pelit ja vehkeet. Hurja hyppäys Minolta X20 pokkarista tähän Nikon D70:een. Kameraa olen pitänyt kädessäni noin 4kk, joten olen aloittelija. Todella tyytyväinen olen D70:een, muuten.

Kysymys kuuluu: miten voin ottaa mustavalkokuvia tällä kameralla? Ookoo, kuvankäsittelyohjelmalla saa konvertoitua, mutta kiinnostaisi kovasti ottaa suoraan mustavalkoa....

Neuvokaa aloittelijaa!

Kiitokset vastauksista etukäteen.

-Jammupatu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
gramdel
Viesti:

Re: D70 ja mustavalkokuvaus

Viesti Kirjoittaja gramdel »

jammupatu kirjoitti: Kysymys kuuluu: miten voin ottaa mustavalkokuvia tällä kameralla? Ookoo, kuvankäsittelyohjelmalla saa konvertoitua, mutta kiinnostaisi kovasti ottaa suoraan mustavalkoa....
Käsittääkseni et mitenkään, jollei tuota ominaisuutta ole sitten d100:n lisätty. Eikä kyllä kannattaisikaan, koska shopilla saa saman tehtyä tarkemmin, paremmin yms. esim channel mixerillä tai muilla vaihtoehtoisilla menetelmillä.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 17, 2013 2 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emil

Viesti Kirjoittaja emil »

Ymmärtääkseni on eri filttereitä joilla saa mustavalkosta tai sitten vaan photoshopilla..
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 17, 2013 2 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jammupatu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jammupatu »

Niin, merkkejä ja malleja sekä hankintapaikkoja kehiin! =)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

emil kirjoitti:Ymmärtääkseni on eri filttereitä joilla saa mustavalkosta tai sitten vaan photoshopilla..
joo pelkästään photoshopilla, channel mixer kehiin ja monochrome kohtaan ruksi. sen jälkeen liukuja säätämällä kuva hyvän näköiseksi.
MarkoH

Viesti Kirjoittaja MarkoH »

Photarilla tuo onnistuu erinomaisesti.

Itse tapaan tehdä sen joko Gradient Map:n kautta sitten muutan kuvan LAB värimaailmaan ja katsomalla sieltä pelkkää Lightness kanavaa saa aikaan hyvän MV kuvan jonka leveleitä säätämällä sitten luoda sellaisen MV kuvan kuin omaa silmää miellyttää.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

MarkoH kirjoitti:Photarilla tuo onnistuu erinomaisesti.

Itse tapaan tehdä sen joko Gradient Map:n kautta sitten muutan kuvan LAB värimaailmaan ja katsomalla sieltä pelkkää Lightness kanavaa saa aikaan hyvän MV kuvan jonka leveleitä säätämällä sitten luoda sellaisen MV kuvan kuin omaa silmää miellyttää.
LAB:in lightness kanavassa on ainakin suuremmilla ISO arvoilla se ongelma, että lightness kanavassa on "kaikki kohina", mitä kuvasta löytyy. Tekemällä käännöksen esim channel mixerillä, voi jättä sinisen kanavan, josta suurempi osa kohinasta usein löytyy, pois tai ainakin vähemmälle. Ainakin D100:n tuottamista kuvista voi muutenkin sinisen kanavan usein jättää mv konversiossa jättää tosi vähälle, koska se harvoin tuottaa ainakaan minun haluamiani lisäsävyjä kuvaan. Kuvaan siis oikeastaan pelkästään ihmisiä, joten ainakin näissä kuvissa sininen kanava on usein turhahko.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
Vastaa Viestiin