Sigman 12-24mm f/4.5-5.6 EX Aspherical DG HSM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
nieppi

Sigman 12-24mm f/4.5-5.6 EX Aspherical DG HSM

Viesti Kirjoittaja nieppi »

No niin olen puhunut kotona ku ruuneperi koko kevään ja nyt alkais näyttää jo hyvältä että seuraavaksi ostan tuon otsikon mukaisen kakkulan. Onx kellään omakohtasta kokemusta tuosta otsikon kakkulasta tai tästä 15-30mm f3.5-4.5 EX Aspherical DG DF objektiivista, eli kumpaan kannattaa roposet sijottaa? Itse olen kyllä kallistumassa tuon 12-24:n puoleen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
martti65
Viesti:

Re: Sigman 12-24mm f/4.5-5.6 EX Aspherical DG HSM

Viesti Kirjoittaja martti65 »

nieppi kirjoitti:No niin olen puhunut kotona ku ruuneperi koko kevään ja nyt alkais näyttää jo hyvältä että seuraavaksi ostan tuon otsikon mukaisen kakkulan. Onx kellään omakohtasta kokemusta tuosta otsikon kakkulasta tai tästä 15-30mm f3.5-4.5 EX Aspherical DG DF objektiivista, eli kumpaan kannattaa roposet sijottaa? Itse olen kyllä kallistumassa tuon 12-24:n puoleen.
Minulla on tuo, 15-30, johon olen erittäin tyytyväinen. 12-24 mm lasia on kyllä enemmän kehuttu, mutta omassa käytössä omassani on mielestäni sopivampi polttovälialue.

Terävyys 15-30mm on erittäin hyvää luokkaa, eikä tarvitse edes himmentää kovasti. Värien toisto on mielestäni hyvä ja muutenkin jämäkkä putki. Vääristymät ovat digin kertoimella käytännössä kuvaalueen ulkopuolella, oikein mainio ahtaisiin tiloihin.

Näissä laajakulmissa on kuitenkin yksi ongelma, joka on linssiheijastukset vastavaloonkuvattaessa. Niiden välttäminen on melko vaikeaa. Sama ongelma on kuitenkin useimmissa laajakulmissa, ettei tätä voi pitää kovin pahana haukkuna putkea kohtaan.

Mielestäni ehdottomasti hintansa väärti, 24-50 mm (15-30) jota polttovälialue vastaa kinona. 20-38mm (12-24) jää omassa käytössäni kovin niukoille tarpeille, 20 mm laajakulmaa en oikeasti tarvitse, siksi en ole tuota lyhyempää oikeastaa edes harkinnut. Lisäksi hyödyttää objektiivien polttovälien pieni päällekkäisyys, kuvaustilanteissa kun harvoin on aikaa jatkuvasti vaihtaa putkea.
Vastaa Viestiin