Laadukas ja tukeva jalusta

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
hexa80

Viesti Kirjoittaja hexa80 »

Kyselläänpä tähän jatkoksi.

Nykyinen Manfrotton 055XPROB:n paino alkaa tympimään. 2.4kg ilman päätä. Aikoinaan hankin sen 1) käännettävän (myös vaakaan) keskiputken ja 2) korkeuden takia. Nyt haluaisin tinkiä painosta ja ehkäpä korkeudesta, mutta en keskiputken säädettävyydestä, onko ideoita? Entä hintaluokassa <200e?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bitti

Viesti Kirjoittaja bitti »

hexa80 kirjoitti:Nyt haluaisin tinkiä painosta ja ehkäpä korkeudesta, mutta en keskiputken säädettävyydestä, onko ideoita
Tarkoitatko tuolla "keskiputken säädettävyydellä" nimenomaan vaakasuoraan käännettävää keskiputkea, vai kelpaako myös sellainen, jossa keskiputki on kaksiosainen?

Ja oletko valmis tinkimään myös tukevuudesta?

Matti
hexa80

Viesti Kirjoittaja hexa80 »

bitti kirjoitti:Tarkoitatko tuolla "keskiputken säädettävyydellä" nimenomaan vaakasuoraan käännettävää keskiputkea, vai kelpaako myös sellainen, jossa keskiputki on kaksiosainen
Mieluiten vaakasuoraan käännettävä, mutta kaikkea voi ehdottaa!
bitti kirjoitti:Ja oletko valmis tinkimään myös tukevuudesta?
Jossain määrin varmaankin.
bitti

hexa80 kirjoitti:
bitti kirjoitti:Tarkoitatko tuolla "keskiputken säädettävyydellä" nimenomaan vaakasuoraan käännettävää keskiputkea, vai kelpaako myös sellainen, jossa keskiputki on kaksiosainen
Mieluiten vaakasuoraan käännettävä, mutta kaikkea voi ehdottaa!.
Tuo varmaan rajoittaa vaihtoehtoja aika lailla, Manfrotto taitaa olla yksi harvoista jalustavalmistajista, jotka käyttävät vaakasuoraan käännettävää putkea.
hexa80 kirjoitti:
bitti kirjoitti:Ja oletko valmis tinkimään myös tukevuudesta?
Jossain määrin varmaankin.
Suoralta kädeltä minulle ei tule mieleen kuin Manfrotton 055-sarjan hiilikuitujalustat (1.65 kg) tai 190-sarjan magfiber-jalustat (1.29 kg). Ne ovat jonkin verran keveämpiä kuin 055PROB (2.4 kg).

Mutta en usko että tuohon alle 200 euron haarukkaan löydät hakemaasi. Kevyt ja edes jossain määrin tukeva jalusta vaakasuoraan käännettävällä keskiputkella (vaatii jalustalta vielä lisää tukevuutta) tekee hintaa välittömästi.

Mutta toivottavasti täältä löytyy ihmisiltä vinkkejä. Minä päädyin Velbon Sherpa Pro 635:een, koska se o hiilikuitujalusta (paino 1.55 kg), tukevuus on minulle riittävä, keskiputken sai ruuvattua kahtia, korkeus on järkevä, ja sen sai hyvään hintaan kuulapään kanssa Verkkokaupasta.

Matti
jarkoto

Viesti Kirjoittaja jarkoto »

m3ll0n kirjoitti:
nikop kirjoitti:Itsekkin olisin hankkimassa kunnon jalustaa ja kysysin nyt tässä noista Velbonin cf-630 tai cf-640, kun en oikein löytänyt täältä noista paljoo juttua, niin mitä mieltä ootte, kumpi ois helppokäyttösempi(paino, pituus jne.), mutta silti tukeva eli parempi? Ja tohon vielä kuulapääkö ois hyvä? Pitäs varmaan kestää sen yli 4kg, ton yhdistelmän, jos tulee tarttee, niin ei sitten tarvitse vaihtaa. Mikä noista esim. Velbonin kuulapäistä ois hyvä tohon tarkoitukseen vai meneekö sitten noitten raskaitten telejen kanssa videopään tai esim. kuulapään ja wimberley sidekickin käyttöön, jonka kyllä voi sitten vaikka hankkia joskus myöhemmin? Millaisia kuulapäitä käytätte?
Mä etsin kans sopivaa jalustaa ja oon ehkä päätymässä tohon CF-635 jalustaan. Sen hinnat pyörii siinä 230€ - 290€, mutta verkkokaupasta sais 240€ hintaan CF-635+QHD-71Q kuulapään.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=28593 Miten toi on noin halpa? Eikä kyseessä varmaan mikään ihan surkea kuula ole kun maksaa semmoset 113€-130€. Esim maitolaiturista ton setin hinnaksi tulis 358€.

P.S No hämmästelin tota verkkokaupan (118€ halvempaa)hintaa tässä kirjoitellessani sen verran että pistin varmuudeksi sit samantien tilauksen vetämään :) Ainahan sen voi perua jos tässä on joku koira haudattuna...
Näköjään Verkkokaupan hinta ei ole muuttunut.

Olen jalustaa ostamassa ja pähkäilen tuon ostamasi ja sen "pikkuveljen (Velbon Sherpa Pro CF-535 kamerajalusta + Velbon QHD-61Q kuulapää)" välillä. Hintaero ei ole suuri, mutta painossa kuulapäineen eroa on puoli kiloa. Pituudessa kasattuna muutama sentti.

Lukisin mielelläni kommentteja yhdistelmästä näin puolen vuoden käytön jälkeen. Toki muidenkin kommentit ovat tervetulleita.
bitti

Velbon Sherpa Pro 635 & QHD-71Q

jarkoto kirjoitti:Olen jalustaa ostamassa ja pähkäilen tuon ostamasi ja sen "pikkuveljen (Velbon Sherpa Pro CF-535 kamerajalusta + Velbon QHD-61Q kuulapää)" välillä. Hintaero ei ole suuri, mutta painossa kuulapäineen eroa on puoli kiloa. Pituudessa kasattuna muutama sentti.

Lukisin mielelläni kommentteja yhdistelmästä näin puolen vuoden käytön jälkeen. Toki muidenkin kommentit ovat tervetulleita.
Minä hankin Verkkokaupasta tuon 635:n ja QHD-71Q-kuulapään elokuussa. Kokemukset ovat olleet lähes yksinomaan hyviä minun käytössäni. Jalusta on kätevä ja minulle riittävän tukeva ja jalkojen lukitusmekanismi toimii hyvin (ja on kiristettävissä, jos löystyy). Painoa saa pudotettua lähes 100 g, kun ruuvaa keskiputken alaosan irti ja jättää kotiin. Jalustan mukana tulevat laukkukoukku ja kivipussi ovat tulleet tarpeeseen (kun jalusta itsessään on kevyt). Samoin esiinruuvattavat jalkojen piikit tukevoittavat jalustaa monella alustalla.

Minä ainakin olen tyytyväinen siihen, että valitsin 635:n enkä 535:n. Painoa toki tuli 400 g enemmän, mutta kyllä tuota jalustaa käyttäessä huomaa, että tukevuus tulee paljolti jalkojen halkaisijan perusteella. 635:n jalkaputkien halkaisijat ovat suunnilleen 28, 25 ja 22 mm. 535:ssä vastaavat ovat 25, 22 ja 19 mm. Eli jos 535:stä haluaa yhtä tukevan kuin 635, siitä täytyy jättää käytännössä viimeinen putki sisään, jolloin sen korkeusero 635:een on aika suuri. Toinen hyvä puoli 635:ssä on ollut se, että ilman keskiputkea korkeus riittää kuvaamiseen lähes silmän korkeudelta (mutta ei ihan 186 cm pitkällä).

Tuo QHD-71Q-kuulapää on omasta mielestäni "kelvollinen". Tukevuus on ok ja pikakiinnitysmekanismi menettelee, mutta mitään kitkasäätöä kuulasta ei löydy, eli lukitus on aika lailla on/off. Mutta sinänsä kuulapää liikkuu kevyesti ja lukittuu ilman runnomista ja lukitus onnistuu hanskatkin kädessä.

Toinen asia on, että 71Q:n mukana tuleva pikakiinnityslevy on normaalille järkkärille turhan leveä (suunniteltu kait toimimaan myös keskikoon kamerassa). Kyse on siis pelkästään esteettisestä haitasta. Hankin itse Maitolaiturista Velbonin QB-635L-pikakiinnityslevyn (sama kuin 61Q:ssa) ja jätin tuon leveämmän levyn objektiivin jalustapantaa varten. Ja kuten kaikissa kumia sisältävissä pikakiinnityslevyissä, pitkillä polttoväleillä täytyy ottaa hieman "ennakkoa", kun kumi antaa muutaman millin kymmenyksen periksi kun kamerasta irrottaa kätösensä (mutta kokemukseni Manfrotton pikakiinnityslevystä ovat paljon huonompia kuin Velbonista).

Mutta yhteenvetona siis tuo Sherpa Pro 635 on toiminut hyvin Nikonin D300:n kanssa. Yli 200 mm polttovälin kanssa en ole kokeillut, mutta siitä alaspäin tukevuus on ollut minulle riittävä. Jos valitsee tuon ja Sherpa Pro 535:n välillä, niin korkeuden ja painon lisäksi kannattaa miettiä haluttua tukevuutta, se lienee kuitenkin noiden kahden suurin eroavaisuus.
jarkoto

Viesti Kirjoittaja jarkoto »

Kiitos vastauksesta!

Vahvistaa mutuani, että päädyn tuohon hieman kalliimpaan, mutta tukevampaan malliin. Käyttö on lähinnä matka- ja maisemakuvausta, eli aivan viimeistä grammaa ei ole tarve viilailla. Tosin jalusta ei myöskään joudu kannattelemaan painavia teleputkia.
bitti

jarkoto kirjoitti:Tosin jalusta ei myöskään joudu kannattelemaan painavia teleputkia.
Tuon osalta kannattaa muistaa, että jalustan ja kuulapään ilmoitetut "kantavuudet" eivät kerro, millä painolla jalusta on TUKEVA, vaan ainoastaan millaisen painon jalusta kestää hajoamatta. Siinä mielessä kameran ja objektiivin painon ei tarvitse olla kovin kummoinen, jotta vähän pitemmillä polttoväleillä tärinä alkaa häiritä.

Esim. Gitzo, joka tekee Velbonia laadukkampia (tai ainakin kalliimpia) jalustoja, ei suosittele muistaakseni 28 mm putkella varustettuja jalustoja 200 mm polttoväleillä kuin "välttävinä". Ja oletan että tuo 200 mm tarkoittaa 35mm kinovastaavuutta, eli APS-kennoisessa digijärkkärissä raja alkaa häämöttää jo 135 mm:ssä.

Tietysti hyvällä säällä hyvissä olosuhteissa saa tärähtämättömiä kuvia melkein jalustalla kuin jalustalla. Mutta esim. minun oma ensikäyttöni tuolle Velbonin 635:lle oli elokuussa Kylmäpihlajan majakalla Rauman edustalla. Siinä tuulessa kameralaukku jalustan koukussa oli välttämätön, vaikken edes käyttänyt jaloista kuin kahta putkea. Ja polttovälikään ei ylittänyt sataa.
lililii

Viesti Kirjoittaja lililii »

Minä myös mietin mahdollisina jalustavaihtoehtoina noita kahta em. Velbonia, jotain 190- sarjan Manfrottoa tai sitten Benron A-550EX mallia.

Jollakin taisi olla tosta Benrostakin kokemuksia?

Aiempien kommenttien perusteella Velbonista jää suoraan se köykäsempi malli pois listalta.

Onko näiden muiden välillä mitään selkeää paremmuusjärjestystä?

Sen verran on eroa, että Benron jalat ovat neliosaiset ja muiden kolmiosaiset. Benron alimmat jalanosat ovat vain 17mm halkaisijaltaan.

Benron kantavuus olis 6kg, Velbonin ja Manfroton 5kg.

Velbonin maksimikorkeus taas olis lähes 20cm enemmän kuin noilla toisilla. Ite oon n.165cm joten en tiedä onko sillä sitten vaikutusta kuitenkaan.

Kamerana mulla on D80 ja objektiivina 18-200mm zoomi, joten etupainoisuutta riittää.

Muitakin hyviä ehdotuksia otan mielelläni vastaan hintaluokassa "ei tota Velbonia kalliimpi".
uphouse5

Viesti Kirjoittaja uphouse5 »

ajattelin tilata jostain gitzon gt 3531 systematicin - on kevyt ja pitäisi olla tosi tukeva - ei vaan oikein suomesta löydy
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

uphouse5 kirjoitti:ajattelin tilata jostain gitzon gt 3531 systematicin - on kevyt ja pitäisi olla tosi tukeva - ei vaan oikein suomesta löydy
toi taitaa olla kolme osaisilla jaloilla? Mulla on gt3540, joka on nyt korvattu 3541 mallilla... törkeän tukeva, kevyt ja kuljetusasennossa lyhyt, joten viitsii kantaa jopa lowen minitrekkerin päällä... voin suositella! Gitzon edustaja kirjoitteli naturescapesissa joskus että ei tukevuudessa mitään eroa noilla uusilla jalustoilla, kolme ja neljäosaisten jalkojen välillä. Kuljetuspituus on toisessa tietysti lyhempi joka mielestäni on tärkeämpi seikka.

Osta gt3541 ,)
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Fr0Z kirjoitti:Osta gt3541 ,)
Osta mieluummin toi, myyn halvalla veks : http://birds.kuvat.fi/kuvat/Myyt%E4v%E4n%E4/ . Huippujalka + huippukuula huippukuvaajille.
Tuomas6

Viesti Kirjoittaja Tuomas6 »

Hyvät ihmiset!

Mulle tuli tilaisuus saada tällainen setti erittäin edullisesti. Onko kellään käsitystä/kokemusta kyseistä vehkeistä?

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5 ... ripod.html
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

veshut kirjoitti:
Fr0Z kirjoitti:Osta gt3541 ,)
Osta mieluummin toi, myyn halvalla veks : http://birds.kuvat.fi/kuvat/Myyt%E4v%E4n%E4/ . Huippujalka + huippukuula huippukuvaajille.
Mikäs tuossa on ns. "vikana"?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Marko kirjoitti:Mikäs tuossa on ns. "vikana"?
Ken sen meille kertoisi? No Ken tietysti.
http://www.kenrockwell.com/tech/digital ... tripod.htm
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
veshut

Ei mikään, huippujalusta mutta mulle tarpeeton.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

veshut kirjoitti:
Ei mikään, huippujalusta mutta mulle tarpeeton...
... koska Panasonic LX3:lle käy kevyempikin.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

adele kirjoitti:
veshut kirjoitti:
Ei, vaan LX3:n otsaan tuettava etsin korvaa jalustan, ja peilitön pokkari ei plotkaise.
veshut

adele kirjoitti:
veshut kirjoitti:
Kyllä tukeva jalusta on pokkarillekin tarpeen > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/L ... 4/DL-4.jpg
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

veshut kirjoitti:
adele kirjoitti:
veshut kirjoitti:Ei mikään, huippujalusta mutta mulle tarpeeton...
Kyllä tukeva jalusta on pokkarillekin tarpeen > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/L ... 4/DL-4.jpg
Siinä on näyttävyyttä, kun meikä kohta tästä kiinnittää pokkarin benroon ja rupeaa tehtailemaan näitä:
http://www.flickr.com/groups/614407@N21/
Vastaa Viestiin